Status
Inte öppen för fler kommentarer.
J
sunnis sunnis skrev:
Åter igen, det finns ingen vetenskaplig konsensus att det finns asymtomatisk smittspridning. Det är något du hittar på att det är sant, det går objektivt att ändra uppfattning att det är så när det finns studier som bekräftar att det kan smitta asymtomatiskt. Alla förkylningsvirus och liknade och coronavirus har presymtomatisk smitta. Hemkarantän, stanna hemma om du är sjuk, tvätta händerna, socialt avstånd osv är det man kan göra när man redan har en allmän smittspridning. Den övergripande smittspridningen är från personer med symptom som smittar andra.

Börjar bli väldigt uttjatad tråd det här, det hela bottnar i vissa har bekräftelsefördom, eller mer precist Tegnell Derangement syndrom. Det måste helt enkelt vara fel på Tegnell, är det inte det så är det hela FHM och så jagar ni aktivt hel, halvsanningar och exponerade påståenden som stödjer er redan bestämda fördom, "Tegnell är dum". Den här konfirmeringsbiasen är så otroligt dryg.
Word!
 
Claes Sörmland
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Åter igen, det finns ingen vetenskaplig konsensus att det finns asymtomatisk smittspridning.

Jag skulle säga att det finns ett mycket gott vetenskapligt stöd för asymtomnatisk smitta. Ja förmodligen tom konsensus.

Känner du till någon studie där man kommit fram till att asymtomatisk smitta inte förekommer vid Covid19?
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
optimum
Vetenskapligt eller inte.
Fick höra uppgiften idag att man på ett större sjukhus nu hade framme uppgift på att man smittar upp till 1,5 dagar före symptom. Alltså allt från 36 timmar till då man har symptom. 36 timmar fram till symptom är alltså alltså asymptomatiskt period då man sprider smitta.


Jag behöver inte ha det mer vetenskapligt än den uppgiften då jag bedömer den högst säker.
Därför är min ställning att hittills betrakta alla som smittade oavsett symptom eller inte. Inklusive mig själv.
Social distans är mycket viktig och då man har sina partner nära så är det viktigt att båda parter håller detta i förhållande till andra.
 
  • Gilla
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Börjar bli väldigt uttjatad tråd det här, det hela bottnar i vissa har bekräftelsefördom, eller mer precist Tegnell Derangement syndrom. Det måste helt enkelt vara fel på Tegnell, är det inte det så är det hela FHM och så jagar ni aktivt hel, halvsanningar och exponerade påståenden som stödjer er redan bestämda fördom, "Tegnell är dum". Den här konfirmeringsbiasen är så otroligt dryg.

Precis med snart 6.000 döda ett okänt stort antal sjuka som riskerar framtida men och en nedstängd besöksnäring som i sommar kommer att kosta ca 100 miljarder är FHMs hantering ett fiasko.

Det blir inte bättre av att det möjligen finns ett vaccin snart som gör att den eventuella nyttan av flockimunnitet i stort uteblir.

Helt otroligt hur någon tänkande människa kan tycka att Sverige hanterat pandemin bra med undantag för alla de inom sjukvården som fick ta smällen.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Precis med snart 6.000 döda ett okänt stort antal sjuka som riskerar framtida men och en nedstängd besöksnäring som i sommar kommer att kosta ca 100 miljarder är FHMs hantering ett fiasko.

Det blir inte bättre av att det möjligen finns ett vaccin snart som gör att den eventuella nyttan av flockimunnitet i stort uteblir.

Helt otroligt hur någon tänkande människa kan tycka att Sverige hanterat pandemin bra med undantag för alla de inom sjukvården som fick ta smällen.
Varit borta ett par dagar men du sitter fortfarande och går på och tror att det hade varit någon större skillnad om vi hade gjort lite mer verkningslösa smååtgärder...?
 
  • Gilla
roke och 6 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Varit borta ett par dagar men du sitter fortfarande och går på och tror att det hade varit någon större skillnad om vi hade gjort lite mer verkningslösa smååtgärder...?
Hemkarantän efter sportlovet och sedan hård lockdown Stockholm Göteborg och Malmö så hade de sett betydligt bättre ut nu.

Det kanske har undgått dig men det är många som anser det. Bland andra 23 forskare.
 
D
Ulltand Ulltand skrev:
Hemkarantän efter sportlovet och sedan hård lockdown Stockholm Göteborg och Malmö så hade de sett betydligt bättre ut nu.

Det kanske har undgått dig men det är många som anser det. Bland andra 23 forskare.
Tror det står rätt klart nu för de flesta att det var mycket och tidig smitta som har ställt till det, mycket åtgärder försent hade inte spelat någon större roll.
 
J
D djac skrev:
Tror det står rätt klart nu för de flesta att det var mycket och tidig smitta som har ställt till det, mycket åtgärder försent hade inte spelat någon större roll.
Det är nog mycket psykologi i det där med. Det känns bra, bara man gör något. Lite som barnen som slutar gråta så fort man satt på ett plåster på skrubbsåret, även om skadan redan är gjord och det läker bättre utan.
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
WHO clarifies evolving assessment of asymptomatic COVID-19 spread [länk]
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Tror det står rätt klart nu för de flesta att det var mycket och tidig smitta som har ställt till det, mycket åtgärder försent hade inte spelat någon större roll.

Menar du den där sidan där en person jämför kurvor och landar i att Sverige sannolikt behövt sätta in åtgärder tidigare än Danmark för samma goda resultat? Det är hens hypotes och inget annat.

Men även om så varit så smittar man inte om man inte träffas så en lock down har alltid en positiv effekt.

Men nu var ju FHM mål inte att rädda liv utan att sjukvården skulle klara kurvan. Och det gjorde man bara nästan.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
WHO clarifies evolving assessment of asymptomatic COVID-19 spread [länk]
Intressant. Man kanske börjar gaffla in sanningen nu till 16 % Om FHM inte anser det vara mycket ovanligt så får de väl uppdatera sin information.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Intressant. Man kanske börjar gaffla in sanningen nu till 16 % Om FHM inte anser det vara mycket ovanligt så får de väl uppdatera sin information.
Så lågt att det inte driver smittspridningen ens om man utan symptom skulle smitta lika väl som med symptom. Dvs, om allmänheten följer FHM råd om att stanna hemma så fort man har ngt symptom så kommer smittspridningen att avta, även om det rör sig personer med asymptomatisk smitta ute. Det är väl också ungefär vad vi sett hända, antagligen i kombination med ökad immunitet.

Däremot står det klart att vi borde skyddat riskgrupperna mycket bättre, exempelvis borde givetvis hemstjänstpersonal bära mask vid nära kontakt med brukare. Det borde de å andra sidan säkert göra även vanligtvis, då skulle antagligen influensafallen bland äldre med hemtjänst minska. På samma sätt skulle det finnas mycket att vinna på om alla alltid stannade hemma när de hade förkylningssymtom. Även om förkylningen för dig bara manifesterar sig med lite trötthet och diffusa symptom som försvinner med ipren kanske du smittar någon på tunnelbanan med något som som egentligen var influensa som utlöser en lunginflammation.
 
  • Gilla
Gammelnörden och 2 till
  • Laddar…
optimum
blackarrow blackarrow skrev:
WHO clarifies evolving assessment of asymptomatic COVID-19 spread [länk]
Precis och samtidigt så finns det de som förnekar detta.
Samtidigt som det finns de som tycker vår strategi är bra.
Oj oj oj.
 
optimum
Ni som påpekar bristen av vetenskapliga bevis så varför ifrågasätter ni inte FHM när de kommer med påståenden som inte är vetenskapligt klarlagda utan rena ram killgissningar?


"40 procent av stockholmarna kan vara immuna

Stockholmarna kan vara nära att nå gränsen för flockimmunitet. Enligt Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson kan nämligen kombinationen av antikroppar mot covid-19 och T-celler innebära att 40 procent i Region Stockholm är immuna."

https://www.stockholmdirekt.se/nyhe...an-vara-immuna/reptgq!wyVU5triguECQQIeHzHeEg/
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.