Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
Min stora oro är att SARS-CoV-2 gör motsvarande som viruset gjorde vid spanska sjukan, alltså muterar och kommer vid en ny våd med ökad dödlighet.
Vissa påstår att man inte ser så mycket mutering nu och det stämmer nog men första gången spanska sjukan gick så muterade det inte kraftigt. Vid andra vågen var det betydligt dödligare och hade muterat.

Nej det är inte samma typ av virus, spanska sjukan var ett influensavirus och detta ett annan typ men båda har liknande effekt på den som blir smittad.
Precis som nu så blev man angripen i lungorna. Många dog av typ lunginflammation vilket vi till viss del kan bota idag med antibiotika. Men även spanska sjukan gav effekter på immunförsvaret precis som vid covid-19.
Vad jag hittat så var spanska sjukan mest dödande av äldre och riktigt unga vi första vågen för att vid andra vågen vara mer dödligt mot vuxna och yngre.

Med den osäkerhet med att hitta vaccin som fungerar och ovilja att låta sig vaccineras kan en andra våg få fruktansvärda konsekvenser. Även om man får fram några typer av fungerade vaccin så kommer troligen tillgången på vaccin vara bristfällig under lång tid.

En andra våg med ett massivt motstånd mot allt som påminner och nedstängning
En andra våg där många nu bevisar att de inte fattar vad social distans är.
Börjar folk dö runt dem ändrar de säkert uppfattning men kan vara för sent då.

Nej jag hoppas verkligen inte detta sker.

Om jag har fel så kom gärna med bra kommentarer om detta.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, när utvecklingen av mediciner görs på normalt sätt och får ta den tid det tar, dvs ofta 4-20 år.
Ett på mindre än ett år framstressat vaccin löper extremt mycket högre risk vara behäftat med svåra biverkningar.
Det är inte så att de inte har forskats på andra Corona virus tidigare.

Tekniker går framåt, och det har inte förekommit en liknande pandemi på länge ;) därför kanske det inte är så konstigt om det går fortare nu än vad det har gjort tidigare.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Även om forskningen går fort så tar det tid att genomföra och utvärdera alla teststeg. Risken att någon allvarlig biverkning slipper igenom blir större ju kortare tid man testar.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
När @optimum oroar sig för en värre andra våg som vid spanska sjukan så tänker jag på experten jag hörde på P1 någon gång förra veckan som uppenbarligen inte hade alla hästar hemma, eller så förenklade han så till den milda grad att han lyckades få det fel. Hursomhelst, han hävdade att ett virus aldrig skulle gynnas av att ha ihjäl sin värd och att virus därför alltid blir mildare med tiden.

Detta är ju absolut inte sant, just spanska sjukan är ett exempel på detta där de tror att det var just att de allvarliga fallen hämtades tillbaka från fronten som gjorde att man fick en allvarlig andra våg som var optimerad för unga personer (vilket de vid fronten var). Vad man gjorde var att man lät de unga som var sjukast smitta vidare, men inte de mindre allvarliga fallen som isolerades vid fronten.

Nu finns det vad vi vet inga sådana förutsättningar denna gången, men man tycker att en expert i området borde ha koll....

Denna gången så gynnar vi den smitta som sker helt utan symtom kraftigt, vilket gör att smittan istället går under radarn till stor del. Det är inte gynnsamt om man vill undvika att smitta folk, det gör istället att man på sikt smittar fler och att bara de med brister i immunförsvaret eller de som utsätts för mycket virus riskerar att bli allvarligt sjuka.

En nackdel med detta är att om vi får en mutation som blir extra farlig så finns det en risk för att denna ändå går under radarn genom att den bara drabbar, låt säga, var fjärde smittad -- då får vi stora bekymmer. Fördelen är dock att sannolikheten för detta ändå är låg.

Kan det vara så att FHM aktivt vill odla fram en mildare variant av viruset? Det skulle i så kräva relativt utbredd smitta, men det får inte gå för fort då man vill ha en blandning av många mutationer, men utdragen smitta så man vill att det skall pågå en lite öängre tid (ungefär samma utdragning över tid som ett skydd av IVA innebär).. Inte helt fel tänkt i teorin, men det vore väldigt cyniskt i så fall. Jag tror inte ens att de tänkt tanken, men det hade varit lite intressant om det skulle visat sig vara en bra strategi för att stoppa en pandemi där man inte har några skydd. Några offras för flocken.

optimum optimum skrev:
Min stora oro är att SARS-CoV-2 gör motsvarande som viruset gjorde vid spanska sjukan, alltså muterar och kommer vid en ny våd med ökad dödlighet.
Vissa påstår att man inte ser så mycket mutering nu och det stämmer nog men första gången spanska sjukan gick så muterade det inte kraftigt. Vid andra vågen var det betydligt dödligare och hade muterat.

Nej det är inte samma typ av virus, spanska sjukan var ett influensavirus och detta ett annan typ men båda har liknande effekt på den som blir smittad.
Precis som nu så blev man angripen i lungorna. Många dog av typ lunginflammation vilket vi till viss del kan bota idag med antibiotika. Men även spanska sjukan gav effekter på immunförsvaret precis som vid covid-19.
Vad jag hittat så var spanska sjukan mest dödande av äldre och riktigt unga vi första vågen för att vid andra vågen vara mer dödligt mot vuxna och yngre.

Med den osäkerhet med att hitta vaccin som fungerar och ovilja att låta sig vaccineras kan en andra våg få fruktansvärda konsekvenser. Även om man får fram några typer av fungerade vaccin så kommer troligen tillgången på vaccin vara bristfällig under lång tid.

En andra våg med ett massivt motstånd mot allt som påminner och nedstängning
En andra våg där många nu bevisar att de inte fattar vad social distans är.
Börjar folk dö runt dem ändrar de säkert uppfattning men kan vara för sent då.

Nej jag hoppas verkligen inte detta sker.

Om jag har fel så kom gärna med bra kommentarer om detta.
Jag tycker att Björn Olsson framför övertygade argument varför just detta virus förmodligen inte kommer att mutera särskilt mycket och snabbt och varför det förmodligen inte blir någon andra våg i aktuell eller program som jag länkar till.

BirgitS BirgitS skrev:
Jo, det kan det bli eftersom hög feber inte är livshotande för typ 99 %, däremot kommer det ju då att upplysas om att vissa grupper inte bör vaccineras. Sånt sker ju redan idag med t.ex. influensavaccin där vissa grupper avråds för att ta dem.
Mattis Sällberg från karolinska institutet sa att detta vaccin blir inte godkänt om det ger värre biverkningar än ”lite feber och lindriga rodnader” i inslaget jag länkade till.

Det kanske ställs olika krav på biverkningar beroende på om ett vaccin skyddar mot sjukdom eller infektion?

https://www.svtplay.se/video/27178549/aktuellt/aktuellt-9-juli-21-00

Redigerat:
Mikael_L
Jag har försökt pejla läget över vad olika experter och auktoriteter anser om risken för en mutation som gör viruset värre och dödligare. Men jag finner en ganska stor samstämmighet i att det troligaste är att det blir mildare.
Men lika stor är samstämmigheten att vi har inga garantier, det är en icke försumbar risk att det kan mutera till något värre.

Sen må man också hålla isär lite vilka mutationer man tänker på och vad de betyder, ty när de som kan sakerna diskuterar detta så vet de nog skillnaderna, men för lekmän är det inte uppenbart.
Mutationer på spike-proteinet kan leda till att ett framtaget vaccin plötsligt blir verkningslöst eller att alla som varit sjuka och erhållit immunitet plötsligt inte längre har någon immunitet mot det nya muterade viruset.
Detta behöver inte betyda att någon annan egenskap har ändrats, eller att andra egenskaper kan ändras åt vilket håll som helst.
Dvs erhållen immunitet och vaccin blir verkningslöst, men viruset har kvar alla andra egenskaper tämligen lika, så man blir inte mer eller mindre sjuk eller att dödligheten ändras. Eller så ändras det, vi vet ju inte i förväg.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har försökt pejla läget över vad olika experter och auktoriteter anser om risken för en mutation som gör viruset värre och dödligare. Men jag finner en ganska stor samstämmighet i att det troligaste är att det blir mildare.
Men lika stor är samstämmigheten att vi har inga garantier, det är en icke försumbar risk att det kan mutera till något värre.

Sen må man också hålla isär lite vilka mutationer man tänker på och vad de betyder, ty när de som kan sakerna diskuterar detta så vet de nog skillnaderna, men för lekmän är det inte uppenbart.
Mutationer på spike-proteinet kan leda till att ett framtaget vaccin plötsligt blir verkningslöst eller att alla som varit sjuka och erhållit immunitet plötsligt inte längre har någon immunitet mot det nya muterade viruset.
Detta behöver inte betyda att någon annan egenskap har ändrats, eller att andra egenskaper kan ändras åt vilket håll som helst.
Dvs erhållen immunitet och vaccin blir verkningslöst, men viruset har kvar alla andra egenskaper tämligen lika, så man blir inte mer eller mindre sjuk eller att dödligheten ändras. Eller så ändras det, vi vet ju inte i förväg.
Immunitet fås ju ofta via flera olika identifikationer, vilket är orsaken till att man oftast bara får influensa vart tionde år eller än mer sällan. Immunförsvaret stoppar sjukdomen tidigare tack vare att den känner igen den trots mutationer. Vaccin fungerar dock oftast inte lika bra då de många gånger ger immunitet mot färre komponenter i viruset än en genomgången sjukdom.

De nya artificiella vaccinerna försöker därför ge sig på nyckelkomponenter som man tror skall mutera sällan....

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
När @optimum oroar sig för en värre andra våg som vid spanska sjukan så tänker jag på experten jag hörde på P1 någon gång förra veckan som uppenbarligen inte hade alla hästar hemma, eller så förenklade han så till den milda grad att han lyckades få det fel. Hursomhelst, han hävdade att ett virus aldrig skulle gynnas av att ha ihjäl sin värd och att virus därför alltid blir mildare med tiden
Men är det inte bara så enkelt att en död värd smittar sällan så länge (eftersom värden är död) och att en mildare variant har möjlighet att smitta fler och därmed är det sådana mutationer som tar över då de aggressivare mutationerna så att säga utrotar sig själva? Ska viruset döda värden bör det väl ta lång tid, som t.ex. HIV?

• Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Men är det inte bara så enkelt att en död värd smittar sällan så länge (eftersom värden är död) och att en mildare variant har möjlighet att smitta fler och därmed är det sådana mutationer som tar över då de aggressivare mutationerna så att säga utrotar sig själva? Ska viruset döda värden bör det väl ta lång tid, som t.ex. HIV?
Eftersom Sars-cov-2 inte smittar längre än en dryg vecka efter att symtom brutit ut (vad man kommit fram till, oavsett hur sjuk du är) så spelar dödsfallen inte så stor roll då de sällan sker innan du slutat smitta. Så att värden dör har inte med saken att göra, däremot smittar en person som ligger i sängen färre än en som är ute och rör på sig (utom vid spanska sjukan).

Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag tycker att Björn Olsson framför övertygade argument varför just detta virus förmodligen inte kommer att mutera särskilt mycket och snabbt och varför det förmodligen inte blir någon andra våg i aktuellt eller program som jag länkar till.
Nu handlar ju begreppet ”andra våg” inte om en ny mutation av viruset, utan att folk släpper vaksamheten och smittspridningen tar ny fart. Ungefär som vi sett i Iran nu.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Mikael_L
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu får jag rätta dig, detta är min profession.
Vanligen bestäms dessa strukturer empiriskt och inte från aminosyrasekvensen. T ex Spike-proteinet på det nya coronaviruset bestämdes först i Texas med hjälp av cryo-EM...
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ahh, är det en ganska modern teknik?
Min kunskap är från ett arbete jag slutade för över 10 år sedan.
Detta lilla stickspår dog (kanske bra på sätt och viss) men jag är ändå lite nyfiken, stämmer det jag skrev om att det det modellerades i dator förut, säg för 10-20 år sedan ...

Jag själv höll ju liksom inte riktigt på med det biologiska, utan var på den tekniska sidan, men lite kunskap spillde över till respektives domäner trots allt. Som vanligt var jag intresserad av att förstå lite av den större bilden för att bli bättre i den lilla kontexten jag själv verkade i.

Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Detta lilla stickspår dog (kanske bra på sätt och viss) men jag är ändå lite nyfiken, stämmer det jag skrev om att det det modellerades i dator förut, säg för 10-20 år sedan ...

Jag själv höll ju liksom inte riktigt på med det biologiska, utan var på den tekniska sidan, men lite kunskap spillde över till respektives domäner trots allt. Som vanligt var jag intresserad av att förstå lite av den större bilden för att bli bättre i den lilla kontexten jag själv verkade i.
Strukturmodellen byggs ju i dator men baseras nästan alltid på empiriska data. Mest använt har varit röntgenkristallografi och för mindre proteiner NMR. På senare år har single particle cryo-EM-data blivit allt viktigare.

Det finns sedan många år arbete med strukturprediktioner baserat på primäraminosyrasekvensen. Men vi är inte riktigt där ännu även om det går framåt.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nu handlar ju begreppet ”andra våg” inte om en ny mutation av viruset, utan att folk släpper vaksamheten och smittspridningen tar ny fart. Ungefär som vi sett i Iran nu.
Ok jag förstår skillnaden, men jag gissar att det ändå inte att det blir någon ”andra våg” för oss.

Därför att jag anser inte att vi har vidtagit några åtgärder värda namnet. Och tror att vi kommer att leva med den höga smittspridningen vi har idag tills det kommer ett vaccin eller tills vi uppnår flockimmunitet på något annat sätt.

Om flockimmuniteten avtar efter en tid så tror jag det finns ett bra vaccin till dess.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.