Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane Fairlane skrev:
Det är ju en bedömning som olika personer kan göra olika.
Om vi säger att vi har 6000 avlidna i Covid-19 i Sverige nu och hade kunnat stanna på 1000 om vi testat ett vaccin i mars, hade det varit en vinst?
Ja om man ser att det ger 5000 färre döda så är det enkelt. Om vi lägger till att de 1000 är barn, påverkar det situationen? Om vi lägger till att många barn och ungdomar får livslånga men, påverkar det situationen?
Allt är inte svart eller vitt.
Obs, jag tycker det är bra att vi får vaccin, men även då måste vi tänka och värdera.
Det är just det som alla dessa tester på frivilliga försökspersoner ska skydda oss från.

Ja, det blir fel ibland men det bli rätt för det allra mesta.

Och det är frivilligt att vaccinera sig.

Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Om du tänker på narkolepsi så har vi tidigare diskuterat den här i tråden och forskningen har inget entydigt svar huruvida det blev fler fall pga vaccinationen eller om det blivit lika många fall med insjuknande I svininfluensa (narkolepsi är en relativt vanlig bieffekt av alla virusinfektioner).
Ja det är narkolepsi jag syftade på. Jag är inte på något sätt expert inom det området heller, men hittade följande "I studier har man nämligen jämfört Pandemrix med vaccinet Focteria, som inte gav upphov till några sådana biverkningar. ", vilket antyder att Pandemrix bör påverkat. (Källa: vaccinationer.se)

Även den här: "
Redan i början av 2010 rapporterade Finland om ovanligt många personer som drabbats av en sällsynt sjukdom: narkolepsi. Strax därefter sågs samma sak i Sverige. Gemensamt för fallen var att de alla hade vaccinerats med Pandemrix mot svininfluensa.
– I dag vet vi att det är en väldigt stark koppling, med en sjuttonfaldig ökad risk att drabbas jämfört med om man inte är vaccinerad, säger Anne-Marie Landtblom, professor och överläkare i neurologi vid Akademiska sjukhuset i Uppsala.
Sambandet gäller endast Pandemrix, som var ett så kallat prototypvaccin som inte används längre och således inte ska förväxlas med det influensavaccin som används årligen mot vanlig säsongsinfluensa." (Källa: https://www.sydsvenskan.se/2019-03-24/vaccinet-som-forstorde-livet-for-hundratals)

Dvs ett vaccin gav den allvarliga biverkningen, medan ett annat inte gjorde det. Det gör mig lite skeptisk till att ta ett vaccin från AZ, bara för att man i Kina testat ett annat vaccin i stor skala.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
T
Jag har ingenting emot att vaccineras. Men när man stressar fram vaccin så som gjorde till Svininfluensan. Då avstår jag.
Narkolepsi är en tuff biverkning. Om jag fick bestämma så tycker inte jag att det är värt att använda ett sådant vaccin. De är inga små biverkningar vi pratar om. Även om risken inte är stor så är det tillräckligt för mig.

• Gilla
lob
  • Laddar…
P
K Kreutzer skrev:
Här har du hittat den minst trovärdiga källa som finns.
Varför är det den minst trovärdiga källa som finns. Ett sånt påstående bör följas upp med en motivering.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
K Kreutzer skrev:
Flera fler i artikeln tex "det inte går att slå fast att färre hade dött i Sverige om vi vidtagit lika hårda åtgärder som i andra länder. Slutsatsen baseras på att det gick relativt kort tid mellan införandet av de mest hårda åtgärderna och kulmen i ländernas dödskurvor". Tex Danmark och Norge är tydliga exempel på att han har helt fel.
Eller så har du fel. https://threadreaderapp.com/thread/1270074566476468231.html

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Ja om 9 milijoner inte träffas är det så klart en enorm vinst.
Men en de 9 miljoner hur tror du att de mår? Knappt få gå ut. Är det verkligen värt det? Jag tycker inte att det värt det.
Oddsen att drabbas är inte så stora och sjukdomen är oftast inte speciellt jättejobbig. Men några dör... Den arbetsföra delen av 9 miljoner är arbetslösa. Dessa mår riktigt dåligt av detta. Är det värt det?
Ni glömmer bort att vi är människor som drabbas av såna korkade beslut. Varför jo för att några eventuellt ska bli smittade och tyvärr dö.
DE som tror på lockdown missar helt den mänskliga delen. De stirrar bara på folk som dör. Man man bryr sig inte om folk som inte dör men mår fruktansvärt dåligt.
Det är dags att börja tänka på medmänniskorna. Vi säger att det är 3miljoner av de arbetslösa som kommer må väldigt dåligt.
DE har inte någon möjlighet att va ute och promenera. Kan man verkligen säga att det är värt atänga ner 9miljoner där 3miljoner mår riktigt dåligt Bara för att rädda några människor
MEn visst hellre rädda livet på ett par tusen människor än att 3 milj räddas. Bland dessa 3milj. finns det säkert några tusen som har kraftigt suicida tankar. (ska man räkna dessa som att de dör av corona?

• Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
B b8q skrev:
Sant, för flockimmunitet räcker det rätt långt, nu tänkte jag rent egoistiskt: Ska jag betala för nåt och sen med 50% risk bli sjuk ändå? Kommer många att vilja vaccinera sig då?
Jag tänkte ju att staten kunde stå för kostnaden, därför nämnde jag 1 miljard i kostnad (för det hypotetiska priset på 100 kr/dos). Det är ju ändå billigt jämfört med vad pandemin i övrigt kostar och kommer kosta.

Själv skulle jag inte tveka så mycket över priset som riskerna med ett framstressat och ej tillräckligt provat vaccin.
Staten kanske måste betala mig en hygglig slant för att jag ska "ställa upp", eller teckna en hårt bindande försäkring för vad jag får för hjälp och ersättning om jag drabbas av annat än övergående biverkningar.
De som drabbades av narkolepsi har väl haft svårt att få ut några ersättningar har jag sett någonstans.

Fairlane Fairlane skrev:
Ja det är narkolepsi jag syftade på. Jag är inte på något sätt expert inom det området heller, men hittade följande "I studier har man nämligen jämfört Pandemrix med vaccinet Focteria, som inte gav upphov till några sådana biverkningar. ", vilket antyder att Pandemrix bör påverkat. (Källa: vaccinationer.se)

Även den här: "
Redan i början av 2010 rapporterade Finland om ovanligt många personer som drabbats av en sällsynt sjukdom: narkolepsi. Strax därefter sågs samma sak i Sverige. Gemensamt för fallen var att de alla hade vaccinerats med Pandemrix mot svininfluensa.
– I dag vet vi att det är en väldigt stark koppling, med en sjuttonfaldig ökad risk att drabbas jämfört med om man inte är vaccinerad, säger Anne-Marie Landtblom, professor och överläkare i neurologi vid Akademiska sjukhuset i Uppsala.
Sambandet gäller endast Pandemrix, som var ett så kallat prototypvaccin som inte används längre och således inte ska förväxlas med det influensavaccin som används årligen mot vanlig säsongsinfluensa." (Källa: [länk])

Dvs ett vaccin gav den allvarliga biverkningen, medan ett annat inte gjorde det. Det gör mig lite skeptisk till att ta ett vaccin från AZ, bara för att man i Kina testat ett annat vaccin i stor skala.
Ja ett vaccin gav biverkningen, men det jag menade var att man inte riktigt vet om det blev mer biverkningar av vaccinet än om barnen får svininfluensan. Detta då även svininfluensan kan ge narkolepsi.

Detta är en av de saker som gör det svårt att göra vacciner, om kroppen reagerar för kraftfullt så kan man ändå åka på reaktioner som sjukdomen skulle ha lett till.

Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Ja ett vaccin gav biverkningen, men det jag menade var att man inte riktigt vet om det blev mer biverkningar av vaccinet än om barnen får svininfluensan. Detta då även svininfluensan kan ge narkolepsi.

Detta är en av de saker som gör det svårt att göra vacciner, om kroppen reagerar för kraftfullt så kan man ändå åka på reaktioner som sjukdomen skulle ha lett till.
Ja kanske hade man fått samma resultat om man inte vaccinerat, och ett bättre resultat med ett annat vaccin.
Det jag reagerar på är framförallt att vi kan vara lugna för att Kina testat massor nu och att även andra vaccin kommer testas på flera tusen, dvs på samma sätt som Pandemrix.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Nu spottas det på folk som protesterar mot den svenska covid19 strategin :(

[länk]

NRK är det Norges motsvarighet till SR?

[länk]
Men den där artikeln är från 15e juni. Då var ju folk arga på att de där utländska människorna som stod på Sergels torg och hade snott dyrbara virusmunskydd från sjukvården. För tydligen skyddade det där munskyddet hon tjejen som var med i artikeln :crysmile:

T tobbbias skrev:
Men den där artikeln är från 15e juni. Då var ju folk arga på att de där utländska människorna som stod på Sergels torg och hade snott dyrbara virusmunskydd från sjukvården. För tydligen skyddade det där munskyddet hon tjejen som var med i artikeln :crysmile:
Du menar att det tyder på att en av tjejerna i artikeln bar ett stulet munskydd och därför är det roligt att någon spottade på henne?

optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Känner du till något vaccin på marknaden någonsin som inte gjort större nytta än skada?
Det man ofta möter när man diskuterar influensavaccin. Många vägrar ta det med argument som att de vill inte ha narkolepsi.
Utan att bry sig om vad det berodde på och hur många som drabbades och utan att bry sig om effekten av vaccin.
Dessutom får man ofta kommentaren att de tycker att vara sjuka någon vecka är ok. De tänker inte på att under den tiden är de också potentiella smittspridare.

Men visst det kan bli biverkningar.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Mikael_L
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Ja, det blir fel ibland men det bli rätt för det allra mesta.
Ja, när utvecklingen av mediciner görs på normalt sätt och får ta den tid det tar, dvs ofta 4-20 år.
Ett på mindre än ett år framstressat vaccin löper extremt mycket högre risk vara behäftat med svåra biverkningar.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
T tysslingekakan skrev:
Jag har ingenting emot att vaccineras. Men när man stressar fram vaccin så som gjorde till Svininfluensan. Då avstår jag.
Narkolepsi är en tuff biverkning. Om jag fick bestämma så tycker inte jag att det är värt att använda ett sådant vaccin. De är inga små biverkningar vi pratar om. Även om risken inte är stor så är det tillräckligt för mig.
Min pappa som är skör och ligger på vårdboende borde nog vaccinera sig även om det finns en risk för biverkan, ty risken för att dö i covid-19 ifall han får det torde ligga på minst 20% (vild gissning), men mina barn - nooo way ...

• Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.