Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tror inte man kan dra den slustats du gör via primnarvårdens belastning Det är med komplicerat än så. Långt ifrån alla som är långngavogt trötta kommer att gå till vårdcentarlen i närtid. Många förväntar sig en längre konvalesens efter en så pass svår och märklig sjukdom.
Vården har sedan några veckor bett att alla med långvariga symtom ska kontakta dem för utredning eftersom det kan vara en helt annan sjukdom som de har, en som måste tas om hand.

BirgitS BirgitS skrev:
Vården har sedan några veckor bett att alla med långvariga symtom ska kontakta dem för utredning eftersom det kan vara en helt annan sjukdom som de har, en som måste tas om hand.
Vilka har nåtts av den informationen? Inte jag i vilket fall.

Så fungerar diganostiseringen av ME. Man utreder att ingen annan sjukdom ligger bakom och efter 6 månader kan diagnosen ställas förutsatt ett antal specifika symtom-

J Jocke Best skrev:
Precis. I april. Då hade nog inte efterverkningarna slagit till än, utan man satte sig i konkurs förebyggande. I juni minskar konkurserna jämfört med i fjol. Detta beror alltså på de statliga stöden enl din egen artikel. Rubriken kunde alltså varit: "Svenska företagare slugare än sina nordiska grannar"

Jag är ingen ekonom men tror du att de satte sig själva i konkurs utan att behöva?

I så fall blir väl en massa fodringsägare ekonomiskt lidande och effekten ändå negativ?

Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Jag är ingen ekonom men tror du att de satte sig själva i konkurs utan att behöva?

I så fall blir väl en massa fordingsägare ekonomiskt lidande och effekten ändå negativ?
Har man AB måste man sätta sig själv i konkurs om mer än halva aktiekapitalet förbrukas.
(Ja eller skyndsamt upprätta en kontrollbalansräkning och samtidigt åtgärda den ekonomiska bristen).

Gör man inte det blir styrelsen personligt betalningsansvariga för alla bolagets skulder och kommande skulder.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har man AB måste man sätta sig själv i konkurs om mer än halva aktiekapitalet förbrukas.
(Ja eller skyndsamt upprätta en kontrollbalansräkning och samtidigt åtgärda den ekonomiska bristen).

Gör man inte det kan man styrelsen bli personligt betalningsansvariga för alla bolagets skulder och kommande skulder.
Men är det det som har hänt och en konsekvens är väl då att betalningarna ställs in vilket drabbar någon annan?

P
pacman42 pacman42 skrev:
Eftersom Sars-cov-2 inte smittar längre än en dryg vecka efter att symtom brutit ut (vad man kommit fram till, oavsett hur sjuk du är) så spelar dödsfallen inte så stor roll då de sällan sker innan du slutat smitta. Så att värden dör har inte med saken att göra, däremot smittar en person som ligger i sängen färre än en som är ute och rör på sig (utom vid spanska sjukan).
Lite samma sak, en mutering till ett mildare virus där värden är ute och smittar jämfört med ett där värden hindras från att smitta andra låter mer logiskt att det vore troligare än tvärtom.

Redigerat av moderator:
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Men är det det som har hänt och en konsekvens är väl då att betalningarna ställs in vilket drabbar någon annan?
Svar på 1, vet inte

på 2 ...Ja !? ..

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Mattis Sällberg från karolinska institutet sa att detta vaccin blir inte godkänt om det ger värre biverkningar än ”lite feber och lindriga rodnader” i inslaget jag länkade till.

Det kanske ställs olika krav på biverkningar beroende på om ett vaccin skyddar mot sjukdom eller infektion?
Ett problem är att man inte hittar alla sällsynta biverkningar under fas 3 eftersom det inte är tillräckligt många det testas på för att hitta något som gäller 1 på 100 000. Så säg att 1 på 100 000 dör och man vaccinerar 10 miljoner i Sverige och då är det 100 människor som dör. Är det acceptabelt enligt dig?

Tror du verkligen att de mellan 20 och 50 år som mycket sällan ens behöver sjukhusvård kommer att ta vaccin som de riskerar att dö av?
Kommer de i den åldersgruppen att vilja vaccinera sina barn som knappt får symtom om de blir sjuka?

Varför skulle det skilja mellan acceptabla biverkningar i de två fallen, skyddar mot sjukdom eller infektion?

Du kan läsa om biverkningar av ett vanligt influensavaccin här: https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20150829000034#side-effects
En hel del som är otrevliga och kan medföra mycket stora risker för den som är i dåligt skick som anfall, förvirring, dålig balans, förlamning, njurproblem.

Det finns också många som ska undvika influensavaccin därför att det kan vara livshotande: https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20150829000034#contraindication

Så godkända vacciner kan ge mycket allvarligare biverkningar än lite feber och hudrodnad.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har försökt pejla läget över vad olika experter och auktoriteter anser om risken för en mutation som gör viruset värre och dödligare. Men jag finner en ganska stor samstämmighet i att det troligaste är att det blir mildare.
Men lika stor är samstämmigheten att vi har inga garantier, det är en icke försumbar risk att det kan mutera till något värre.

Sen må man också hålla isär lite vilka mutationer man tänker på och vad de betyder, ty när de som kan sakerna diskuterar detta så vet de nog skillnaderna, men för lekmän är det inte uppenbart.
Mutationer på spike-proteinet kan leda till att ett framtaget vaccin plötsligt blir verkningslöst eller att alla som varit sjuka och erhållit immunitet plötsligt inte längre har någon immunitet mot det nya muterade viruset.
Detta behöver inte betyda att någon annan egenskap har ändrats, eller att andra egenskaper kan ändras åt vilket håll som helst.
Dvs erhållen immunitet och vaccin blir verkningslöst, men viruset har kvar alla andra egenskaper tämligen lika, så man blir inte mer eller mindre sjuk eller att dödligheten ändras. Eller så ändras det, vi vet ju inte i förväg.
Man vet att en mutation på spiken har ägt rum. Det verkar som att de virus som förekom i Wuhan hade en böjlig/svajig spike som då inte alltid passade ihop med celler medan någon gång tidigt i Europa så uppstod en mutation som gjorde spiken rakare/stabilare vilket ökade sannolikheten för att fastna och det är denna mutation som har stått för den stora spridningen i Europa.

• Gilla
uplj och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Ok jag förstår skillnaden, men jag gissar att det ändå inte att det blir någon ”andra våg” för oss.

Därför att jag anser inte att vi har vidtagit några åtgärder värda namnet. Och tror att vi kommer att leva med den höga smittspridningen vi har idag tills det kommer ett vaccin eller tills vi uppnår flockimmunitet på något annat sätt.

Om flockimmuniteten avtar efter en tid så tror jag det finns ett bra vaccin till dess.
För närvarande verkar smittspridningen vara låg sett över hela Sverige, det ser man på allt färre skrivs in på sjukhus och allt färre testas positivt trots ökat antal tester.

Det finns stor risk för en andra våg i form av lokala utbrott som i Gällivare för några veckor sen. I stora delar av Sverige är det en liten andel som har haft Covid-19.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Vilka har nåtts av den informationen? Inte jag i vilket fall.

Så fungerar diganostiseringen av ME. Man utreder att ingen annan sjukdom ligger bakom och efter 6 månader kan diagnosen ställas förutsatt ett antal specifika symtom-
Jag har läst och hört det många gånger på olika ställen.

optimum
Spanska sjukan kom i tre omgångar
Den första avtog på ganska likt sätt som covid nu gör i många länder.
Muterar den sedan och kommer i en ny våg kan det bli enligt nedanstående graf.
Är folk inte villiga att vaccinera sig den dagen det finns vaccin så kommer vi få en otrevlig situation.

Linjediagram som visar dödsfall per 1 000 personer under Spanska sjukans tre vågor 1918-1919.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: Källa
https://illvet.se/medicin/sjukdomar/spanska-sjukan-aterkom-med-fornyad-kraft-kan-det-handa-igen

BirgitS BirgitS skrev:
Detta är ett globalt virus, det fungerar inte att ett enstaka land försöker "avla" fram en mildare variant. Så nej, det vore väldigt konstigt om FHM hade tänkt något sådant när de så ofta poängterar att det handlar om hela världen.
Som jag skrev, jag tror inte på detta. Det är dock en intressant tanke, vilket var det jag ville få fram.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Som jag skrev, jag tror inte på detta. Det är dock en intressant tanke, vilket var det jag ville få fram.
Visst vore det intressant, men jag ville bara föra fram lite extra att det inte fungerar eftersom det är så lätt att en idé blir till något som sprids vidare och så småningom blir "fake news" och konspirationsteori av dem som är lagda åt det hållet.

J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Svar på 1, vet inte

på 2 ...Ja !? ..
Plus minst en arbetslös, men det hade den väl blivit vid en lockdown med. Sedan inte säkert att det finns skulder i någon större omfattning. Många gav väl också upp inför bistra tider, speciellt med domedagsprofetierna som var.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.