Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Eftersom immunförsvarets respons till detta virus verkar variera väldigt mycket så blir det nog svårt att få ett bra vaccin. Astra Zenecas vaccin kan mycket väl visa sig vara effektivt just för att folk blir lite sjuka.
Men då kan det väl vara riskfyllt att ge vaccinet till de äldsta och de som tillhör riskgrupper av andra skäl. Även "lite sjuk" kan vara för mycket för en del av dem.

Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag tror att det aldrig blir någon andra våg av covid19 pandemin.
Kanske, kanske inte, men du kan vara helt övertygad om att det längre fram, står skrivet i stjärnorna när, kommer något annat som också är sju resor värre än covid19 som sett med historiska perspektiv är en fis i rymden.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag har läste om ditt inlägg och artikeln du länkade till.

Och jag förstår vad du menar inget vaccin som ”stressats” fram på det här sättet har någonsin blivit godkänt tidigare.
Det är nog inte hastigheten, utan den ”experimentella gentekniken” man använt, som aldrig tidigare lett till något godkännande av ett vaccin. Och då antar jag att tekniken använts för att försöka ta fram andra vaccin, kanske mot TBE, säsongsinfluensa, eller vilken virussjukdom som helst.

Här kan du läsa mer om dessa s.k. DNA- och RNA-vaccin: https://www.nyteknik.se/samhalle/det-har-vet-vi-om-vaccin-mot-covid-19-6994317

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men då kan det väl vara riskfyllt att ge vaccinet till de äldsta och de som tillhör riskgrupper av andra skäl. Även "lite sjuk" kan vara för mycket för en del av dem.
Ja, det är i så fall för att skydda folk från att bli allvarligt sjuka när smittspridningen i samhället redan avtagit. Det viktigaste då är att vaccinet fungerar för nära 100% av befolkningen.

pacman42 pacman42 skrev:
Ja, det är i så fall för att skydda folk från att bli allvarligt sjuka när smittspridningen i samhället redan avtagit. Det viktigaste då är att vaccinet fungerar för nära 100% av befolkningen.
USA säger att man kräver att ett vaccin funkar för 50% för att det ska bli godkänt. Ganska låga krav kan jag tycka.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Han från karolinska institutet (som jag länkade till) sa att det ska vara små biverkningar som man kan leva med eller inga biverkningar.

Det kan vara så att man blir infekterad utan att bli sjuk,

Redigerat:
B b8q skrev:
USA säger att man kräver att ett vaccin funkar för 50% för att det ska bli godkänt. Ganska låga krav kan jag tycka.
Ja, håller med. 80% är ju det normala. Men 50% är ju bättre än inget vaccin.

Ett problem här är ju att viruset kommer att finnas kvar länge vid resor exempelvis.

BirgitS
Ok det har förekommit flera pandemier i västvärlden sedan spansk sjukan den senast härjade på 60-talet men min poäng var att det var länge sedan.

Och det är inte så konstigt om det går lite extra fort den här gången.

Det är jättebra om det i början på 2021 eller tidigare kommer ett vaccin som hindrar folk från att dö.

Jag tror att det aldrig blir någon andra våg av covid19 pandemin.
Även svininfluensan 2009 var en pandemi (uppskattat 150 000 - 600 000 döda) men där gick det ju fort (ung. 6 månader) att få fram ett vaccin eftersom man kunde utgå från befintliga influensavaccin.

Det är ingen som tycker att det är konstigt med att det går fort att ta fram vaccin nu, men det är troligt att det leder till dålig säkerhet, dvs. risk för att en del vaccinerade drabbas av allvarliga biverkningar, även dödliga eller med livlånga skador.

Ang. att du tidigare har talat dig varm för munskydd eftersom det skyddar dem i de bortre Asien så rapporterar nu Hongkong om smittspridning i samhället med rekordmånga nya sjukdomsfall och ett R-värde på nästan 4. Till skillnad från i mars så är det nu inhemsk smittspridning. Det diskuteras olika restriktioner.
https://news.rthk.hk/rthk/en/component/k2/1537266-20200712.htm

• Wow
tobbbias
  • Laddar…
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur ser det ut i Danmark, Finland och Norge nu då? :thinking:
Och de har färre immuna i sina länder dessutom.
Jag vet inte för jag har inte varit där.
Har du?

Dessutom var mitt inlägg om att det är trångt på vissa platser här i Sverige och vi riskerar förnyad ökning av antalet smittade.
Jag var nog inte tillräckligt beskrivande för att du skulle förstå det.
Nej så var det inte, jag läste igenom mitt inlägg och det är solklart vad som menas.

Hur ser det ut hos dig och i dina trakter, sköter sig folk där och håller social distans?
Sköter du dig?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur ser det ut i Danmark, Finland och Norge nu då? :thinking:
Och de har färre immuna i sina länder dessutom.
De har å andra sidan betydligt färre smittspridare också...

Mikael_L
Jag gör jag inte register utdrag och bakgrunds undersökningar för alla jag länkar till gör du det. Om du påstår att han ljuger och att Tegnell aldrig har sagt de där sakerna så är han eventuellt en brottsling enligt dig? Och är det sant att han ljuger så skulle jag vilja kalla honom det.
Du borde kanske kunnat ana något, det gör de flesta andra i alla fall...

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
BirgitS
Han från karolinska institutet (som jag länkade till) sa att det ska vara små biverkningar som man kan leva med eller inga biverkningar.

Det vara så att man blir infekterad utan att bli sjuk,
Sa "han" att det vaccinet som just håller på och testas ger små biverkningar?
Har du missförstått något eftersom man just nu håller på och testar just för att ta reda på vilka vanliga biverkningar som finns och alltså inte har någon aning om vilka biverkningar det kan bli än?

Eller menar du att "han" sa att det krävs små biverkningar för att ett vaccin ska bli godkänt?

optimum
T tanaris skrev:
Va?
Kan du inte svara som vuxna människor tycker jag du kan sluta skriva inlägg.

Ge oss exempel på pandemier i modern tid istället.

Så här

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pandemi

Jo efter spanska sjukan finns det några pandemier.
Om någon känner till fler så återkom gärna då det är intressant för flera.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Från dagens GP, insändare från Björn Olsen m.fl.

Rubrik:
Vad är Folkhälsomyndigheten egentligen ute efter?

Trots att det nu är helt klarlagt att covid-19 smittar innan symptom – studier visar att symptomfria står för mellan 40 och 45 procent av smittöverföringen – så står det alltjämt på Folkhälsomyndighetens (FHM:s) hemsida: ”Om en person i familjen är sjuk – måste alla stanna hemma då? Nej, så länge syskon eller andra familjemedlemmar inte har några symtom kan de göra som vanligt och gå till skolan, förskolan eller jobbet”.

--------------------------------------

Vi vet inte varför FHM vägrar att införa munskydd, eller isolera symptomfria. Men om det handlar om en outtalad förhoppning att via medveten smittspridning uppnå en högre immunitet – en strategi som inget annat land i världen tillämpar – då är våra smittskyddsansvariga livsfarliga.
https://www.gp.se/debatt/vad-är-folkhälsomyndigheten-egentligen-ute-efter-1.31088225

Edit, glömde skriva att de sågar T-cellsimmunitet med denna argumentation:
På platser där dödligheten i covid-19 har varit exceptionellt hög finns i dag hög antikroppspositivitet. I Bergamo, i Italien, har 57 procent av befolkningen antikroppar. I ett fängelse i USA har 54 procent antikroppar. Detta tyder på att de flesta smittade får antikroppar, och att Sverige ännu har en låg immunitet.

BirgitS
När det gäller vaccinet från AstraZeneca så verkar dess ledning nu har flyttat fram tidpunkten från när det kan börja distribueras från hösten till före årsskiftet, under förutsättning att det går bra förstås.
Svensk-brittiska Astra Zeneca ligger i täten och hoppas leverera vaccin redan före årsskiftet.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/vaccin-klart-fore-arsskiftet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.