2 356 406 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
De har givetvis rätt, men jag tror förklaringen till varför alla i hushållet inte ska stanna hemma om en är sjuk, är väldigt enkel, och inte alls har någon dold agenda bakom: Vi skulle få problem om folk inte går till jobb och skola (inte alla kan jobba hemifrån), och vi har inte regler som funkar för sjukanmälan och sjukpenning när man är frisk.pacman42 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 079 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 079 inlägg
Lite om vad en hård nedstängning kan leda till:

https://www.theguardian.com/society...-child-malnutrition-double-in-last-six-months
Borde dock vara så att barnen stannar hemma. Du kan ju dessutom sjukskriva dig själv i sju dagar.B b8q skrev:De har givetvis rätt, men jag tror förklaringen till varför alla i hushållet inte ska stanna hemma om en är sjuk, är väldigt enkel, och inte alls har någon dold agenda bakom: Vi skulle få problem om folk inte går till jobb och skola (inte alla kan jobba hemifrån), och vi har inte regler som funkar för sjukanmälan och sjukpenning när man är frisk.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Vaccinet är inte färdig än så ingen vet hur det blir men..BirgitS skrev:
Sa "han" att det vaccinet som just håller på och testas ger små biverkningar?
Har du missförstått något eftersom man just nu håller på och testar just för att ta reda på vilka vanliga biverkningar som finns och alltså inte har någon aning om vilka biverkningar det kan bli än?
Eller menar du att "han" sa att det krävs små biverkningar för att ett vaccin ska bli godkänt?
Jag vill påstå att han menade att det bästa är att vaccinet inte ska ge några biverkningar alls och om det tyvärr blir så att vaccinet ger biverkningar så ska det i så fall vara så milda biverkningar att vi kan leva med dem.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 855 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 855 inlägg
Men bara om man verkligen är sjuk, inte för att man bor tillsammans med någon som är sjuk.pacman42 skrev:
Det är lite samma som alla som är i riskgrupper och måste vara hemma. De har fram till 1 juli inte fått sjukskriva sig. Det får man inte nu heller, men nu kan man ansöka om "tillfällig ersättning för personer i riskgrupper" (verkar dock inte gälla VAB om barnet tillhör riskgrupp). Sen tror jag förvisso många fuskar.
Vilket är en sak som regeringen hade kunnat lösa.Fairlane skrev:
Men bara om man verkligen är sjuk, inte för att man bor tillsammans med någon som är sjuk.
Det är lite samma som alla som är i riskgrupper och måste vara hemma. De har fram till 1 juli inte fått sjukskriva sig. Det får man inte nu heller, men nu kan man ansöka om "tillfällig ersättning för personer i riskgrupper" (verkar dock inte gälla VAB om barnet tillhör riskgrupp). Sen tror jag förvisso många fuskar.
En sådan ändring (temporär) hade inte gått mot sveriges grundlag.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 079 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 079 inlägg
Okej, det gäller alltså förhoppningar eller ev. vad som krävs för att vaccinet ska bli godkänt enligt honom. Säger ju inte så mycket.Hyltran från Veglemyren skrev:
Nu sprutar ni enstaka skribenter ut er inlägg i takt som är omöjlig att hänga med i. Iallafall för de som ser att livet har någon annan mening än att läsa dem. Jag har dock gjort några punktinsatser och läst en sida här och där. Men inget nytt under solen vad jag kan se.
Här är en länk från den neutrala och helt opålitiska nyhetskanalen svt. En kanal som även den mest lättkonspiratoriskt lagde kan förlita sig på. Nåja. Men graterat fri från högerspöken.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...llbaka-medan-smittan-tog-sig-in-i-aldrevarden
Staffan
Här är en länk från den neutrala och helt opålitiska nyhetskanalen svt. En kanal som även den mest lättkonspiratoriskt lagde kan förlita sig på. Nåja. Men graterat fri från högerspöken.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...llbaka-medan-smittan-tog-sig-in-i-aldrevarden
Staffan
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag vill påstå att det säger ganska mycket. Och jag kan inte återberätta lika bra som det program från SVT som jag länkade till.BirgitS skrev:
Men i korthet sägs att vi förmodligen har ett godkänt vaccin efter nyår.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 079 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 079 inlägg
Hoppas kan man ju alltid.Hyltran från Veglemyren skrev:
Du kan ju också läsa vad en forskare på KI tror här: https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/astrazenecas-vaccin-mot-covid-19-ifragasatts
Nu vill jag påstå att du påstår mycket just för att det är kul iofs, men om vi inte har det, så är det ok med ett som skyddar, ja om inte 50% minimumkrav så vad? 25 %? Inte ens Ulltand är väl lika positiv. Det är lite intressant att ni som säger er värna om de äldre och sjuka när det gäller Corona samtidigt inte har något emot att skicka i befolkningen framstressade ev vaccin, för detta är helt ofarligt, bara er tes att Sverige gjorde fel stämmer. Logiken haltar. Samtidigt är kunskapsnivån skrämmande låg. Om man har Corona som huvudsakligt intresse just nu så hade det väl varit bra att läsa om pandemier historiskt innan man börjar dra långtgående slutsatser eller från klar himmel komma på att tex grundlagar ska ändras etc etc? Det var inga dumskallar som skrev som. Men det har vi iofs redan diskuterat. Hoppas du läser på lite till igen innan du länkar om nya rön från altmedia.Hyltran från Veglemyren skrev:
Redigerat:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Den här gången länkade jag till SVT. Som i och för sig på inget sätt står för den absolut sanningen.J Jocke Best skrev:Nu vill jag påstå att du påstår mycket just för att det är kul iofs, men om vi inte har det, så är det ok med ett som skyddar, ja om inte 50% minimumkrav så vad? 25 %? Inte ens Ulltand är väl lika positiv. Det är lite intressant att ni som säger er värna om de äldre och sjuka när det gäller Corona samtidigt inte har något emot att skicka i befolkningen framstressade ev vaccin, för detta är helt ofarligt, bara er tes att Sverige gjorde fel stämmer. Logiken haltar. Samtidigt är kunskapsnivån skrämmande låg. Men det har vi iofs redan diskuterat. Hoppas du läser på lite till igen innan du länkar om nya rön från altmedia.
Och om det vaccin som de pratar om där ska bli godkänt är det inte frågan om några 50%.
Och den viktigaste frågan för mig är nog att Sverige gjorde fel det har du rätt i. Därför att det är min absoluta övertygelse. Och det är nog därför jag hänger här.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 079 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 079 inlägg
En myndighet som kan godkänna vaccinet håller inte med dig:Hyltran från Veglemyren skrev:
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/vaccin-klart-fore-arsskiftet
Det som är gjort är gjort och inget kan förändra det. Det man kan förändra är vad som sker i framtiden och men då räcker det inte med att hålla på och älta vilka beslut som togs i februari och mars.Hyltran från Veglemyren skrev: