Status
Inte öppen för fler kommentarer.
B b8q skrev:
Läs igen, tack. Det är inte andra Corona-vaccin som aldrig tagits fram med den metoden förr (för DET är förstås första gången), det är vaccin överhuvudtaget som tagits fram med denna metod, som aldrig godkänts. Men nån gång ska ju vara den första, så vi får hoppas.
Jag har läste om ditt inlägg och artikeln du länkade till.

Och jag förstår vad du menar inget vaccin som ”stressats” fram på det här sättet har någonsin blivit godkänt tidigare.

Men det har inte förekommit en pandemi av det här slaget i västvärlden sedan spanska sjukan. Och det gör situationen lite unik.

Och om ett vaccin hindrar dig från att dö av smittan så räcker det långt även om det inte skyddar dig från infektion.

Redigerat:
T
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Men det har inte förekommit en pandemi sedan spanska sjukan. Och det gör situationen lite unik.
Va?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Va?
Har det förekommit en pandemi av det här slaget och i den här storleksordningen sedan spanska sjukan?

Vilken var och när?

Jag har andrar mitt inlägg.

Mikael_L
optimum optimum skrev:
God vän som var på Smögenbryggan i går kväll och konstaterade att där var det knökat också. Inte social distans. Kommer vi passera 10.000 avlidna innan detta är över? Satsade vi på fel häst?
Hur ser det ut i Danmark, Finland och Norge nu då? :thinking:
Och de har färre immuna i sina länder dessutom.

Har det förekommit en pandemi av det här slaget och i den här storleksordningen sedan spanska sjukan?

Vilken var och när?

Åtskilliga med lika eller högre dödlighet.
Varför kläcker du ur dig så mycket utan att ens kolla upp det innan?
Du tas inte seriöst på det sättet, inte ens de vettiga inläggen blir "vettiga" då.

mikethebik mikethebik skrev:
Åtskilliga med lika eller högre dödlighet.
Varför kläcker du ur dig så mycket utan att ens kolla upp det innan?
Du tas inte seriöst på det sättet, inte ens de vettiga inläggen blir "vettiga" då.
När har det förekommit en pandemi av det här slaget och i den här storleksordningen i västvärlden sedan spanska sjukan?

Det enda jag kan komma på är HIV men den men den är inte så lik detta.

Mikael_L

Vilken var och när?

Spanska sjukan var enormt mycket större och värre, går knappt att jämföra med.
Sen har vi haft två som går att jämföra i samma skala i alla fall.
Asiaten ca 1957 och hongkonginfluensen 1968
https://story.bt.se/spanskasjukan/index.html

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Spanska sjukan var enormt mycket större och värre, går knappt att jämföra med.
Sen har vi haft två som går att jämföra i samma skala i alla fall.
Asiaten ca 1957 och hongkonginfluensen 1968
[länk]
Ok då det var på 50- och 60 talet och då hade man inte den teknik som vi har idag.

Därför gissar jag att det inte är något konstigt med att situationen blir lite unik för nuvarande covid19 pandemin och att det inte finns något konstigt med att det går extra fort den här gången.

Glöm inte smittkoppor, som haft ihjäl fler personer än något annat under 1900-talet, men räknas som "utrotad" sedan 1980.

Ok då det var på 50- och 60 talet och då hade man inte den teknik som vi har idag.

Därför gissar jag att det inte är något konstigt med att situationen blir lite unik för nuvarande covid19 pandemin och att det inte finns något konstigt med att det går extra fort den här gången.
Det som är unikt med covid19 är reaktionerna på den världen över, om vi haft internet 1968 kanske också Hongkong-influensan resulterat i motsvarande panik.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
"På fredagen konstaterade landets hälsovårdsmyndigheter att män och kvinnor i åldergruppen 30 till 59 år, som utgör 37 procent av landets befolkning, står för 43 procent av dödsfallen i covid-19. Det skriver Times of India.

I Sverige är 38 procent av befolkningen i åldrarna 30 till 59 år men den gruppen står för endast ungefär 2,8 procent av dödsfallen i covid-19."
Det där kan också bero på en helt felaktig rapportering.
Ja jag har alltså inte någon aning, men betänk att det t.ex. kan bero på att alla som är äldre och avlider sällan kommer in i statistiken (kanske beroende på vilken vård de får i slutet och var de vårdas, äldre kanske vårdas i hemmen i större utsträckning där, vad vet jag?)

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
BirgitS
@Ulltand
Ang. skador efter intensivvård så är det inget unikt för Covid-19 utan så här står det i Läkartidningen:
– Jag är lite orolig att när sökarljuset försvinner så upphör intresset, men man ska komma ihåg att 30 000 personer får intensivvård i Sverige varje år, och uppskattningsvis minst hälften av dem har sannolikt ett stort behov av rehabilitering efteråt, säger han.
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/07/sjukvarden-laddar-for-omfattande-rehabilitering/
Så att det nu är ung. 2500 med Covid-19 som har vårdats på IVA hittills är ingen dramatisk förändring jämfört med andra år.

Gällande en jämförelse med SARS och MERS står det:
Kristian Borg exemplifierar med de närbesläktade sjukdomarna mers och sars: tre år efter genomgången sjukdom hade en tredjedel av de drabbade kognitiva problem, och en femtedel hade inte kunnat återgå i arbete. Ungefär en tredjedel led också av PTSD, ångest eller depression.
Men med SARS och MERS har man inga som är asymtomatiska eller med mycket lindriga symtom så procentandelarna blir ju helt andra med Covid-19.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
  • Gilla
1
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ett vaccin som man ändå blir sjuk av, dock inte allvarligt? Tja, jag antar att det är bättre än inget:
[länk]

Mer illavarslande är det kanske att det är framtaget med en experimentell metod och att inget annat vaccin som tagits fram så tidigare har blivit slutgodkänt.
Eftersom immunförsvarets respons till detta virus verkar variera väldigt mycket så blir det nog svårt att få ett bra vaccin. Astra Zenecas vaccin kan mycket väl visa sig vara effektivt just för att folk blir lite sjuka.

mikethebik mikethebik skrev:
Det som är unikt med covid19 är reaktionerna på den världen över, om vi haft internet 1968 kanske också Hongkong-influensan resulterat i motsvarande panik.
Ok det har förekommit flera pandemier i västvärlden sedan spansk sjukan den senast härjade på 60-talet men min poäng var att det var länge sedan.

Och det är inte så konstigt om det går lite extra fort den här gången.

Det är jättebra om det i början på 2021 eller tidigare kommer ett vaccin som hindrar folk från att dö.

Jag tror att det aldrig blir någon andra våg av covid19 pandemin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.