2 356 202 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det måste vara ett mycket gott betyg till Byggahus-forumet, att det är det bästa stället att hänga på för de som är övertygade om att Sverige gjort fel. Frågan är förstås hur stor effekt det kan ge; hur stort är detta forums politiska eller medicinska makt egentligen? Du kanske hänger på några politiska eller medicinska forum också, för att öka chansen att dina åsikter faktiskt landar hos de som kan göra något åt saken?Hyltran från Veglemyren skrev:
Det viktigaste är naturligtvis vad man gör nu:BirgitS skrev:
https://www.gp.se/debatt/vad-är-folkhälsomyndigheten-egentligen-ute-efter-1.31088225
Jag tycker att denna debattartikel lyfter intressanta frågor som vi behöver ta ställning till nu.
Och ett stort problem (som gäller denna pandemi, och kommer hända igen någon gång) är det asymptotiska insjuknandet. Detta gjorde att de först hårt drabbade länderna inte visste omfattningen av inhemsk spridning innan det var försent.sunnis skrev:
Ska vi hantera nästa pandemi så kommer vi få ungefär samma resultat om världen gör som idag, det kommer inte hjälpa hur hårda restriktioner man tillför om man har agerat för SENT och för många är redan smittade, skadad är då redan gjord. Då kommer vissa städer och länder åka på samma sak igen. Det gäller att snabbt kunna förutspå pandemier och snabbt komma igång med social distansering i samhället, man behöver troligen inte ens gör full lock-down så länge man är ute i god tid. Handhygien och avstånd till varandra världen över är skillnaden mellan R över 1,0 eller under.
Dessutom är det mycket svårt att mobilisera befolkningen till social distansering, sluta åka kollektivt och andra frivilliga restriktioner så länge det inte finns något synligt hot, dvs man ser inga som blivit sjuka, det verkar inte ha hänt något än.
Och tvingande restriktioner verkar då minst lika onödiga och omotiverade och drar på sig folkets missnöje.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Ok de nämner inga siffror i inslaget. Det sades bara att vaccinet förhoppningsvis ska skydda helt eller väsentligt mot sjukdomen eller infektion och om det första vaccinet skyddar till 50% eller 25% så kanske det är att anse som väsentligt?BirgitS skrev:
Men det är en spekulation tänk om det blir biverkningsfritt och skyddar helt
Haha, tog lång tid innan någon reagerade, jag uppfann ordet när jag skrev det bara för att påvisa det något fåniga i att använda ord som bara ett fåtal begiper för att verka märkvärdig och påläst.Mikael_L skrev:
Ett exempel är ju "implementera" som blev något av ett modeord för att ersätta t.ex. "att införa".
Det lustiga i sammanhanget blev att mitt "serenotisk" kan vara en böjning av "seren", som betyder "klar, ren, fridfull, upphöjd, lugn, halkyonisk, rofylld", och fick därmed någon slags betydelse i sammanhanget jag kommenterade.
Kanske hamnar i SAO:s ordlista vad det lider, kom ihåg var ni läste det först!
Nu vart det OT men det finns många osvenska och halvt obegripliga ord i den här tråden.
.
Redigerat:
Men så måste det ju vara, dvs att man byter från planerad till akut vård. Alternativet skulle ju vara att ha helt overksamma linjer av sjukhus i ren beredskap för olika scenarior. Det skulle ingen av oss vilja betala för, speciellt när det verkar gå 100år mellan de stora spikarna.optimum skrev:
Du är dåligt insatt.
Även jag vet inte allt men tillräckligt för att se att beredskap för en pandemi var mycket dålig.
Läs på mer så ser du hur man löste en del extra kapacitet genom att senarelägga mängder med operationer.
Vi har ett berg av operationer som behöver göras. Många lider då de får vänta.
Personal som är utarbetad nu inför en kanske andra våg i höst.
Personal som inte fått lagstadgad semester om 4 veckor. Köpta extra veckor för de ska jobba mer.
Medicin för respiratorvård som var precis på gränsen att räcka. Lite fler som hamnat i respirator och den hade tagit slut.
Vårdpersonal saknade skyddsutrustning
Vårdpersonal som blev smittade
Region lager av medicin och skyddsutrustning som långt tidigare borde lagts om till nationellt styrda.
Finns säkert massor mer.
Vi kommer förhoppningsvis få läsa om all den här soppan längre fram när utredning om detta är klar.
Sedan hoppas jag vi avsätter pengar till en sjukvård som är rustad för sådant här.
Men nu var det att medvetet ljuga för folket. Troligen för att lura oss att det fanns beredskap för att hålla oss lugna. Samma 1939 när min far fick ut en träbössa att öva krig med och springa och skrika pang.
Jo så bra var militären rustad då efter många års nedrustning på samma sätt vi gjort med sjukvården.
Vi släpper detta nu för vi kan inte göra något åt historien. Bara framtiden går att påverka.
Tror inget politiskt alternativ kommer gå fram med att det ska vara mycket bättre, lager ja, men i det stora hela kommer ingen föreslå en avsevärd ökning av vårdapparaten.
Sen har du ingen aning om vad jag är insatt i eller ej, så bättre hålla såna funderingar för sig själv
Redigerat:
Jag säger inte att man inte kan, idag ser nog inte rutinerna ut så men jag ser ingen naturlag som förhindrar det. Dock får man nog prata om de som två organisationer i nuläget, som polis och brandkår ungefär. Bara för att det ska bli klart vad jag avsåg.useless skrev:
Ja, det är olika organisationer och enligt dig så kan man inte ha någon nationell samordning då? I så fall får vi väl införa två parallella myndigheter som övervakar regionernas respektive kommunernas beredskap och arbete vid nationella kriser. Dom nya myndigheterna kanske kan samordnas av något EU-organ?
Personligen tror jag du tillbringar för mycket tid med att läsa flashback och grundar dina åsikter och världsbild för mycket därifrån.optimum skrev:
Du är dåligt insatt.
Även jag vet inte allt men tillräckligt för att se att beredskap för en pandemi var mycket dålig.
Läs på mer så ser du hur man löste en del extra kapacitet genom att senarelägga mängder med operationer.
Vi har ett berg av operationer som behöver göras. Många lider då de får vänta.
Personal som är utarbetad nu inför en kanske andra våg i höst.
Personal som inte fått lagstadgad semester om 4 veckor. Köpta extra veckor för de ska jobba mer.
Medicin för respiratorvård som var precis på gränsen att räcka. Lite fler som hamnat i respirator och den hade tagit slut.
Vårdpersonal saknade skyddsutrustning
Vårdpersonal som blev smittade
Region lager av medicin och skyddsutrustning som långt tidigare borde lagts om till nationellt styrda.
Finns säkert massor mer.
Vi kommer förhoppningsvis få läsa om all den här soppan längre fram när utredning om detta är klar.
Sedan hoppas jag vi avsätter pengar till en sjukvård som är rustad för sådant här.
Men nu var det att medvetet ljuga för folket. Troligen för att lura oss att det fanns beredskap för att hålla oss lugna. Samma 1939 när min far fick ut en träbössa att öva krig med och springa och skrika pang.
Jo så bra var militären rustad då efter många års nedrustning på samma sätt vi gjort med sjukvården.
Vi släpper detta nu för vi kan inte göra något åt historien. Bara framtiden går att påverka.
Samt att du mest upprepar dig hela tiden.
Tänker du kanske på nya deltagare i tråden som inte orkar läsa genom allt? Vi som mer eller mindre hängt med från början vet sedan mycket länge vad dina åsikter är, det blir sällan något nytt.
Vissa vaccin kan ge kraftigare immunreaktion och symptom som feber och förväntas då ge bra och långvarig immunitet. Passar bra till yngre, men inte till riktigt gamla som kanske inte klarar av en period med feber.
Ett annat vaccin kanske inte ger symptom med feber och passar därmed gamla bättre. Om immuniteten inte är lika lång gör då inte så mycket.
Alla vaccin som är på gång mot covid-19 nu är ”experimentella” utom 2 från kina som är utvecklade på traditionellt vis.
Dessa nya metoder att ta fram vaccin kan göra vanliga vaccin för säsongsinfluensa effektivare. Dvs man behöver inte gissa vilken stam av virus man ska tillverka vaccin mot varje år utan kan utveckla och tillverka ”rätt” vaccin. För att minska risken, eller konsekvenserna av att gissa helt fel, garderar man med 2-3 olika virusstammar.
Ett annat vaccin kanske inte ger symptom med feber och passar därmed gamla bättre. Om immuniteten inte är lika lång gör då inte så mycket.
Alla vaccin som är på gång mot covid-19 nu är ”experimentella” utom 2 från kina som är utvecklade på traditionellt vis.
Dessa nya metoder att ta fram vaccin kan göra vanliga vaccin för säsongsinfluensa effektivare. Dvs man behöver inte gissa vilken stam av virus man ska tillverka vaccin mot varje år utan kan utveckla och tillverka ”rätt” vaccin. För att minska risken, eller konsekvenserna av att gissa helt fel, garderar man med 2-3 olika virusstammar.
Hyltran från Veglemyren skrev:
Du avslöjar hela tiden din okunskap. Du verkar tro att pandemier är likadana, på något vis.Hyltran från Veglemyren skrev:
Men så är det inte alls. En del är bakteribaserade andra är virusbaserade. Det är på helt olika slags virusfamiljer med helt olika egenskaper. En del smittar mellan människor, en del kräver djur som bärare mellan.
Det är helt meningslöst många gånger att jämföra med någon tidigare pandemi, särskilt meningslöst att klumpa ihop alla historiska pandemier i en klump och mena att den klumpen går att använda som någon slags mall.
Redigerat:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag har aldrig gjort anspråk på att kunna mycket om detta och du har rätt i att pandemier kan vara olika jag kan och smitta på olika sätt. HIV är ju ett annat exempel på en pandemin.Mikael_L skrev:
Du avslöjar hela tiden din okunskap. Du verkar tro att pandemier är likadana, på något vis.
Men så är det inte alls. En del är bakteribaserade andra är virusbaserade. Det är på helt olika slags virusfamiljer med helt olika egenskaper. En del smittar mellan människor, en del kräver djur som bärare mellan.
Det är helt meningslöst många gånger att jämföra med någon tidigare pandemi, särskilt meningslöst att klumpa ihop alla historiska pandemier i en klump och mena att den klumpen går att använda som någon slags mall.
Du har rätt i att jag borde ändra till ”liknande pandemi”.
Men lite märker ni ord också
Nu har du helt fel.Mikael_L skrev:
Personligen tror jag du tillbringar för mycket tid med att läsa flashback och grundar dina åsikter och världsbild för mycket därifrån.
Samt att du mest upprepar dig hela tiden.
Tänker du kanske på nya deltagare i tråden som inte orkar läsa genom allt? Vi som mer eller mindre hängt med från början vet sedan mycket länge vad dina åsikter är, det blir sällan något nytt.
Flashback är bara information och hittar bra länkar där till rapporter och nyheter.
Nej jag lägger max 10-15 minuter där dagligen.
Och om, vad skulle det vara för fel. Har du något belägg för vad du påstår?
Däremot var Flashback bättre i januari-mars och nu är det en del ovidkommande trams där precis som här.
Upprepar, jo det handlar väl fortfarande om SARS-CoV-2 eller har du missat det?