2 358 070 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Här har du några exempel på andra kurvor som är ännu mer lika, (och varför eventuell likhet är helt irrelevant vilket alla borde känna till vid det här laget):Hyltran från Veglemyren skrev:
https://hbr.org/2015/06/beware-spurious-correlations
Nu försöker du dig bara göra dig rolig över detta, men då inte alla inser det så känner jag att jag måste svara...useless skrev:
Med den stora smittspridning som vi har haft så har vi en större immunitet I samhället. Detta sänker R-värdet.
Den eviga mässlingdiskussionen igen.T tergo skrev:
Visst är mässlingen en allvarlig sjukdom, framflrallt för vuxna som inte har immunitet.
Men nu ska vi inte tillskriva vaccinet alltför stora underverk.
Dödligheten var redan obefintligt flera decennier innan vaccinet kom, och även själva sjukdomen var över sin topp innan vaccinet kom
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men folk hade ju smittspridningspartyn på 60 och 70-talet så att barnen skulle ha haft mässlingen. Detta gjorde att antalet inrapporterade fall minskade då barnen inte blev så sjuka.harry73 skrev:
Den eviga mässlingdiskussionen igen.
Visst är mässlingen en allvarlig sjukdom, framflrallt för vuxna som inte har immunitet.
Men nu ska vi inte tillskriva vaccinet alltför stora underverk.
Dödligheten var redan obefintligt flera decennier innan vaccinet kom, och även själva sjukdomen var över sin topp innan vaccinet kom
[bild] [bild]
Tror vissa (Australien?) har det som krav för att få nyttja motsvarande kommunal barnomsorg. Dvs har man inget giltigt hinder får du inte dagisplats om barnet inte är vaccinerat. Detta för att skydda de barn som inte kan vaccineras pga allergier eller så.D djac skrev:
Lite svårt att ta sig mellan Norge och de regionerna utan att passera något rmellan dock. Men visst, med full tank och utan stopp kan man nog köra Oslo - Karlskrona.BirgitS skrev:
harry73 skrev:
Den eviga mässlingdiskussionen igen.
Visst är mässlingen en allvarlig sjukdom, framflrallt för vuxna som inte har immunitet.
Men nu ska vi inte tillskriva vaccinet alltför stora underverk.
Dödligheten var redan obefintligt flera decennier innan vaccinet kom, och även själva sjukdomen var över sin topp innan vaccinet kom
[bild] [bild]
Finns ju faktiskt inget som säger att det inte skulle kunna vara på samma sätt med SARS-COV2, att om man blir smittad som barn får man mild sjukdom (av allt att döma betydligt mildare än mässling som faktiskt även barn blir ordentligt sjuka av, men "bara" någon promille får långvariga men av), och är sen skyddad som vuxen.
Det skulle ju även kunna vara på det sättet med övriga Coronavirus, att anledningen att de inte slår hårdare är att de flesta redan haft dem flera gånger tidigare i livet.
Vad som skulle kunna skynda på processen att få fram vaccinet är att man avbryter fas 3 studien i förtid, eller börjar vaccinera riskgrupper innan fas 3 studien är klar, utvärderad och granskad. Att man av ”humanitära skäl” sätter igång med vaccinering när man ser att vaccinet har så bra effekt att man känner sig moralist tvungna att börja vaccinera, men utan att ha koll på biverkningar.
De länder som skriver avtal om tidiga leveranser av vaccinet får säkert skriva avtal att inte stämma producenten om det visar sig att vaccinet har oväntade biverkningar och orsaka bestående men.
Se på Pandermix. Svininfluensavaccinet som togs fram på kort tid och som var lite annorlunda än traditionella vacciner.
Man räddade enl FHMs beräkningar 100 liv, förhindrade 215 intensivvårdsfall och 1 750 slutenvårdsepisoder genom att vaccinera 5.3 miljoner Svenskar mot svininfluensa, men man fick 500 fall av narkolepsi.
Källa: Socialstyrelsen m.fl.
100 räddade liv mot några hundra förstörd liv. Och det var barn som drabbades.
Vaccinexperten: Alltid risk för biverkningar, länk VK
Svenska vaccinexperter tycker dock inte vi behöver vara oroliga.
De länder som skriver avtal om tidiga leveranser av vaccinet får säkert skriva avtal att inte stämma producenten om det visar sig att vaccinet har oväntade biverkningar och orsaka bestående men.
Se på Pandermix. Svininfluensavaccinet som togs fram på kort tid och som var lite annorlunda än traditionella vacciner.
Man räddade enl FHMs beräkningar 100 liv, förhindrade 215 intensivvårdsfall och 1 750 slutenvårdsepisoder genom att vaccinera 5.3 miljoner Svenskar mot svininfluensa, men man fick 500 fall av narkolepsi.
Källa: Socialstyrelsen m.fl.
100 räddade liv mot några hundra förstörd liv. Och det var barn som drabbades.
Vaccinexperten: Alltid risk för biverkningar, länk VK
Svenska vaccinexperter tycker dock inte vi behöver vara oroliga.
Vilken jävla inställning...D djac skrev:Även om det kan uppfattas provocerande med sådana diskussioner så tycker jag det är intressant, idag lägger vi väldigt mycket av vårdens resurser på att hålla liv i väldigt gamla och väldigt sjuka människor, varav nog många sedan länge fått nog.
Det hade varit intressant om en grupp kloka människor satte sig ner och kikade på vad dessa resurser skulle kunna åstadkomma om de hade använts för att screena/förebygga sjukdomar hos yngre. Detta skulle kunna ge enorma besparingar ,alternativt resurser, inom vården inom några år, eftersom man då får färre sjuka, för att inte tala om det lidande man undviker genom att inte bli sjuk.
Jag tror vi har en brytpunkt inom en snar framtid då allt mer vårdresuser kommer läggas på att begränsa insjuknande, istället för att vänta tills någon är illa däran och då kämpa emot en oundviklig utgång.
En av få saker som jag tycker det är värt att det spenderas av mina skattekronor är på de äldre och sjuka.
Sen att det kan diskutera hur vi ska få kreti och pleti att ta hand om sin hälsa bättre.
Det är inte brist på resurser i Sverige det är brist på kompetens att upphandla, delegera och ta ansvar.
Det har pissats bort åtskilliga miljarder utan att någon tar ansvar... fy fan.
/ATW
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 821 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 821 inlägg
https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/measlesharry73 skrev:
Den eviga mässlingdiskussionen igen.
Visst är mässlingen en allvarlig sjukdom, framflrallt för vuxna som inte har immunitet.
Men nu ska vi inte tillskriva vaccinet alltför stora underverk.
Dödligheten var redan obefintligt flera decennier innan vaccinet kom, och även själva sjukdomen var över sin topp innan vaccinet kom
[bild] [bild]
- Even though a safe and cost-effective vaccine is available, in 2018, there were more than 140 000 measles deaths globally, mostly among children under the age of five.
- Measles vaccination resulted in a 73% drop in measles deaths between 2000 and 2018 worldwide
- In 2018, about 86% of the world's children received one dose of measles vaccine by their first birthday through routine health services – up from 72% in 2000.
- During 2000- 2018, measles vaccination prevented an estimated 23.2 million deaths making measles vaccine one of the best buys in public health.
Measles is a highly contagious, serious disease caused by a virus. Before the introduction of measles vaccine in 1963 and widespread vaccination, major epidemics occurred approximately every 2–3 years and measles caused an estimated 2.6 million deaths each year.
More than 140 000 people died from measles in 2018 – mostly children under the age of 5 years, despite the availability of a safe and effective vaccine.
Mässling är ju rätt intressant att diskutera/referera till i epidemi-sammanhang. Dels för dess höga smittsamhet, dels för en (möjlig) hög dödlighet, dels finns det vaccin, men det dör ändå massor med människor årligen.harry73 skrev:
Varför är det så viktigt att få fram ett SARS-cov-2-vaccin för att rädda liv. Mässlingen skördar ju massor med liv, och där finns det ju redan vaccin. Så är man ute efter att rädda liv så behöver vi inte uppfinna något hjul på nytt.
Det dör väl typ 100 miljoner människor årligen i Mässling.
Som går att rädda med vaccin, är det svårare att få ut vaccin till alla dessa? Än att först forska fram ett helt nytt vaccin, sen producera det för att slutligen stå inför samma svårighet som med mässling, att få ut det.
Ja och att få alla att ta det ...
I Frankrike var det ett stort och långt mässlingsutbrott under tre år för typ 10 år sedan. Typ 20.000 insjuknande, en fjärdedel krävde sjukhusvård och något tiotal dog. Mindre än 5% hade vaccinerat sig eller haft sjukdomen tidigare. Varför var inte de vaccinerade?
Varför tror någon att alla kommer att vaccinera sig mot sars-cov-2?
edit: tvåa på bollen, Multiman var först ...
Jag tycker precis som dig, förutom att jag anser att det ska spenderas mest på de unga istället, så de får bra skola, bra hälsa osv, för ett bra liv och för att de ska kunna Sverige ännu bättre, så deras barn får det ännu lite bättre.A ArneTW skrev:
Jag vill hellre att landet har en positivt uppåtgående spiral än en nedåtgående.
Mig ska det då åtminstone inte slösas några onödiga skattekronor på, tycker jag. Jag reder nog ut mitt liv ändå.
Det är inget motsatsförhållande.Mikael_L skrev:
Jag tycker precis som dig, förutom att jag anser att det ska spenderas på de unga, så de får bra skola, bra hälsa osv, för ett bra liv och för att de ska kunna Sverige ännu bättre, så deras barn får det ännu lite bättre.
Jag vill hellre att landet har en positivt uppåtgående spiral än en nedåt.
Mig ska det då åtminstone inte slösas några onödiga skattekronor på, tycker jag. Jag reder nog ut mitt liv ändå.
Men kan man inte lita på att man blir omhändertagen får man satsa och spara åt sig själv och de sina... och då ser jag ingen poäng att satsa på de "unga".
/ATW
Ja tänk.optimum skrev:
1993 drabbades min familj av Beijing influensan. Jag själv låg 10 dagar med hög feber. Barnen var små och fick med smittan från dagis som de då var på. Därefter med nedsatthet vi hade blev det ett antal andra sjukdomar som bihåleinflammation, öroninflammation mm och avlutades med att alla spydde ikapp av kräksjuka. Mitt i detta kaos gick givetvis tvättmaskinen och värmepannan sönder. Jag själv insjuknade en torsdag och kommer ihåg precis hur jag kände mig de första timmarna för att sedan må skit. Upp emot 40 graders feber och jag är kass redan vid 38,
Vi led i flera månader av eländet. Vår svärmor och min far var de enda som skulle kunna hjälpt till men inte låter man smittan sprida sig vidare så vi fick lösa det själva.
Vi sade gemensamt, aldrig mer, och har kört med vaccin, distans och tvättat händerna mer frekvent de tiderna influensan är mest aktiv.
Min far var då 71 år och hade han fått ta hand om barnen som han erbjöd sig så hade han kanske inte fyll 90 år som han gjorde året innan han gick bort. Svärmor då 63 och nu passerat 90 år.
Det är just sådant som gör att jag tycker vi gör fel i att tänka att de gamla ska ju snart ändå gå bort.
Jag har aldrig haft någon svår influensa, jag har i princip alltid hållit mig kärnfrisk. Jag har aldrig varit speciellt nojig över att tvätta händer, eller hålla mig långt från sjuka.
Men det där med handtvätt och hygien har jag dock sakta men säkert skärpt under årens lopp och det brukar vara tanken på när man rör vid mat som gör att jag kör en extra handtvätt lite då och då, som jag aldrig höll på med i min vilda ungdom.
Jag har aldrig vaccinerat mig mot något, förutom det vaccinationsprogram man får som barn.
Det är inte så att jag har något generellt emot vaccin, skulle jag röra mig mer ute, mer vid kusten osv, så skulle jag nog fixa TBE-vaccinet, när jag blir allt äldre kommer jag alltmer överväga influensa-vaccin. Jag tycker det handlar om riskbedömning, jag slår ju inte knut på mig själv mot alla andra betydligt större risker jag omger mig med dagligen.
Jag har också så lite försäkringar som möjligt är.
Bilkörningen är nog den enskilt största risken jag har, som nr 2 kanske självmordet är (jag är ju man).
Men jag kan ju hamna i någon riskgrupp för något, genom ålder, sjukdom eller genom förändrat beteende, och då förändras ju också mina behov och vad jag gör åt det.
Sen åker jag ju aldrig till Thailand, och riskerar att dra på mig något där.
Kan det vara sånt här som gör att vi ser så otroligt olika på vissa saker och ting?