Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom de var rätt få gick det ju att ha kontakt med dem via telefon varje dag både för att kolla hälsoläget och kolla att de fortfarande var i hemkarantän. Det går ju inte att göra när det gäller långt mer än 10 000 nya inkommande om dagen. Då hade ju vårdcentralerna och annan sjukvård behövt sluta upp med att vårda sjuka. Av så många hade det ju också blivit några som struntade i hemkarantänen.

Australien har ju nu beslutat att den inte får resa in mer än 4000 australiensare i veckan för de kan inte längre klara av det dubbla antalet som har kommit hittills. Det har ju dessutom blivit dyrt för landet så nu får var och en betala för hotellet och maten.
Australien har dock karantän på bla hotell.

Man behöver inte ha kontakt med de i karantänen varje dag. Man kan överlåta på de i karantän att rapportera hälsoläget om det försämras.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag är rätt säker på att orsaken till att det blev färre influensafall under vintern var att de virustyper som var i omlopp var i stort sett samma som för bara några år sen, dvs. många hade kvar en hyfsad immunitet efter att ha varit sjuka då.

Sen har det vissa år förekommit att vaccinet har varit mot "fel" virustyp eftersom man bestämmer under våren vilken/vilka typer som verkar troligast att utvecklas till den/de dominerande, och det bestämmer vilket vaccin som ska tillverkas, men det blir någon annan typ som blir dominerande under hösten.

Så vaccin är ingen universallösning mot säsongsinfluensa heller.
Influensavaccin skyddar bara runt 80% av befolkningen, de andra skyddas av immunitet hos de övriga. Lite intressant är det att notera att man inte kräver influensavaccin hos alla trots att många äldre skulle kunna överleva tack vare detta. Det lär bli likadant med Covid-19.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Australien har dock karantän på bla hotell.

Man behöver inte ha kontakt med de i karantänen varje dag. Man kan överlåta på de i karantän att rapportera hälsoläget om det försämras.
Precis, Australien har karantän på hotell eftersom de har insett att det inte går att hålla den mängden människor i hemkarantän. Det blir för många som struntar i den, även om det bara gäller 1 promille.

Den dagliga kontakten med dem från Wuhan som var i hemkarantän var ju också till för att hålla koll på att de verkligen höll sig hemma.
 
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Influensavaccin skyddar bara runt 80% av befolkningen, de andra skyddas av immunitet hos de övriga. Lite intressant är det att notera att man inte kräver influensavaccin hos alla trots att många äldre skulle kunna överleva tack vare detta. Det lär bli likadant med Covid-19.
Jag har för mig att man inte kan kräva att en viss person ska vaccinera sig, vi har friheten att välja själva. Det är ju inte utan anledning det blir mässlingsutbrott lite då och då i områden med låg vaccinationsgrad.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har för mig att man inte kan kräva att en viss person ska vaccinera sig, vi har friheten att välja själva. Det är ju inte utan anledning det blir mässlingsutbrott lite då och då i områden med låg vaccinationsgrad.
Man har också från FHM:s sida påtalat flera gånger att frivillighet fungerar väldigt bra i Sverige vad det gäller vaccinering, vi har tydligen hög grad av vaccinerade (av vilket typ minns jag inte vad som sagts).

Värt att notera är väl just att vaccinationsmotståndarna klarar sig bra just pga att andra vaccinerar sig, de åker så att säga snålskjuts. Detsamma gäller dem som struntar i rekommendationerna men ändå klarar sig.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
tusenett skrev:
Man har också från FHM:s sida påtalat flera gånger att frivillighet fungerar väldigt bra i Sverige vad det gäller vaccinering, vi har tydligen hög grad av vaccinerade (av vilket typ minns jag inte vad som sagts).
Det gäller väl de vaccin som ingår i programmet för barn. Kring 90 % av barnen vaccineras har jag för mig.
 
D
tusenett skrev:
Man har också från FHM:s sida påtalat flera gånger att frivillighet fungerar väldigt bra i Sverige vad det gäller vaccinering, vi har tydligen hög grad av vaccinerade (av vilket typ minns jag inte vad som sagts).

Värt att notera är väl just att vaccinationsmotståndarna klarar sig bra just pga att andra vaccinerar sig, de åker så att säga snålskjuts. Detsamma gäller dem som struntar i rekommendationerna men ändå klarar sig.
Finns det någon västerländsk demokrati som tvångsvaccinerar sin befolkning, frågar av nyfikenhet?
 
harry73
Inte helt säkert, men jag tror att det är så i Frankrike, där ska man vaccinera sina barn och det finns öven de som vill ha det så i Sverige
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
D
harry73 harry73 skrev:
Inte helt säkert, men jag tror att det är så i Frankrike, där ska man vaccinera sina barn och det finns öven de som vill ha det så i Sverige
Jag har bara svårt att föreställa mig scener där folk släpas till en vaccination och hålls av våldsamma poliser medan någon injicerar, känns inte riktigt som något en fransk befolkning skulle acceptera?
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Inte helt säkert, men jag tror att det är så i Frankrike, där ska man vaccinera sina barn och det finns öven de som vill ha det så i Sverige
Nu kan jag inte franska men det står en del på sidan https://fr.wikipedia.org/wiki/Vaccination#Obligations_légales och med maskinöversättning fick jag fram detta för Europa:
The remaining 14 have at least one mandatory vaccination. These are Belgium (1 compulsory vaccine), Bulgaria (9), France (11), Greece (4), Hungary (8), Italy (4), Latvia (12), Malta (3), Poland (8), Portugal (2), Romania (8), Slovakia (9), Slovenia (7), Czech Republic (7).
Tillägg:
Det som verkar vara vanligast är poliovaccination (12 länder) och mot hepatit B (10 länder).
 
  • Gilla
Bemmbe och 1 till
  • Laddar…
harry73
Det är snarare så att man temporärt förlorar vårdnaden, barnet omhändertas och vaccineras. Därefter får man eventuellt tillbaka vårdnaden
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
Norge har beslutat att norrmän får resa till regionerna Blekinge, Kronoberg och Skåne utan att behöva sitta i karantän när de kommer hem efter den 15 juli.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 12.08 och 11.31

Tillägg: Gäller även omvänt, de som bor i de tre regionerna får resa till Norge enligt DN:s liveflöde.
 
Redigerat:
J
mikethebik mikethebik skrev:
Nu måste jag kommentera i den här tråden igen, fast vill egentligen inte in i getingboet igen.
Förstår hur du tänker, men du får inte glömma att när vi blir gamla och svaga så dör vi, väldigt normalt och dessutom efterlängtat i många fall.

Känns som att vårt "moderna" samhälle så till den grad fjärmat de flesta från döden att den upplevs som omöjlig för många.
I äldre tider, räcker att gå tillbaka max 100 år så var döden lika normal som att födas, idag tycks många tro att livet fortsätter som en ändlös motorväg där kurvor och motlut inte existerar.

Att med näbbar och klor och till vilka kostnader som helst försöka hålla liv i så många som möjligt oavsett patientens höga ålder och sviktande organ är kontraproduktivt.

Dessa resurser skall i första hand gå till de som har en framtid, inte till de som har framtiden bakom sig.

Du optimum skriver mycket i den här tråden, ofta balanserat och bra till skillnad från vissa andra, men att vi dör när vi blir gamla är i allra högsta grad naturligt.
Kunde inte sagt det bättre själv. Det känns som man skulle närma sig en polisstat med minskat grundlagsskydd, tvång till vaccinering, ständiga snabbstopp av rörlighet och ekonomi med mera för att skydda en ålderssgrupp i det oändliga på bekostnad av andra. Tappar vi helt moralen kanske vi skulle skapa lite abortfarmer för stamcellsodling mot parkinson med? Det skulle ju rädda massor med människoliv...Och nej jag menar inte att någon av debattörerna vill det. Vad jag vet.
 
optimum
mikethebik mikethebik skrev:
Nu måste jag kommentera i den här tråden igen, fast vill egentligen inte in i getingboet igen.
Förstår hur du tänker, men du får inte glömma att när vi blir gamla och svaga så dör vi, väldigt normalt och dessutom efterlängtat i många fall.

Känns som att vårt "moderna" samhälle så till den grad fjärmat de flesta från döden att den upplevs som omöjlig för många.
I äldre tider, räcker att gå tillbaka max 100 år så var döden lika normal som att födas, idag tycks många tro att livet fortsätter som en ändlös motorväg där kurvor och motlut inte existerar.

Att med näbbar och klor och till vilka kostnader som helst försöka hålla liv i så många som möjligt oavsett patientens höga ålder och sviktande organ är kontraproduktivt.

Dessa resurser skall i första hand gå till de som har en framtid, inte till de som har framtiden bakom sig.

Du optimum skriver mycket i den här tråden, ofta balanserat och bra till skillnad från vissa andra, men att vi dör när vi blir gamla är i allra högsta grad naturligt.
Tackar för god kritik. Jag försöker hålla en god nivå men ibland blir jag upprörd.
Jo vi ska alla dö, så är det med alla djur och människor. Dock är det fel när man dör i förtid. Den som dör som 70-åring på grund av influensa och kunde levt 10-20 år till och upplevt sina barnbarn är inte ok tycker jag.
Dessutom har vi idag en hög kostnad för alla som blir influensasjuka.

1993 drabbades min familj av Beijing influensan. Jag själv låg 10 dagar med hög feber. Barnen var små och fick med smittan från dagis som de då var på. Därefter med nedsatthet vi hade blev det ett antal andra sjukdomar som bihåleinflammation, öroninflammation mm och avlutades med att alla spydde ikapp av kräksjuka. Mitt i detta kaos gick givetvis tvättmaskinen och värmepannan sönder. Jag själv insjuknade en torsdag och kommer ihåg precis hur jag kände mig de första timmarna för att sedan må skit. Upp emot 40 graders feber och jag är kass redan vid 38,
Vi led i flera månader av eländet. Vår svärmor och min far var de enda som skulle kunna hjälpt till men inte låter man smittan sprida sig vidare så vi fick lösa det själva.

Vi sade gemensamt, aldrig mer, och har kört med vaccin, distans och tvättat händerna mer frekvent de tiderna influensan är mest aktiv.
Min far var då 71 år och hade han fått ta hand om barnen som han erbjöd sig så hade han kanske inte fyll 90 år som han gjorde året innan han gick bort. Svärmor då 63 och nu passerat 90 år.
Det är just sådant som gör att jag tycker vi gör fel i att tänka att de gamla ska ju snart ändå gå bort.

Hade vi fått ordning på smittspridning band äldre och övriga befolkningen så hade denna pandemi blivit betydligt mindre utbredd i Sverige. Jag är helt övertygad om detta och då jag som tekniker tidigare inte lärt mig så mycket om pandemier, virus mm som jag nu via denna och andra trådar gjort och genom att läsa massa artiklar så blir jag rent ut sagt förbannad. Varför har vi inte gjort något åt detta tidigare?

Att nu lära svenska folket social distans, tvätta händerna, vara hemma om de är sjuka osv. när influensa sprids borde vara lika självklart som att man borstar tänderna regelbundet.
Kanske hade fler insett vikten av social distans för att inte sprida smittan, Till och med vissa influencers borde förstå att anordna och visa upp sin fest i dessa tider är no no.

Som positivt tänkande hoppas jag det kommer något gott tur denna pandemi.
 
  • Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:
Det kanske de gör men jag tror inte du kan använda dem.
Hur svårt kan det vara.

Tvätta händerna först och sedan ansiktet.
Bryt sedan förpackningen och sätt på munskyddet.
Egentligen ska man ta på det via gummibanden men är man ren så spelar ingen roll.
Däremot när man tar av det bör man inte pilla runt för mycket om det utsatts för smitta.
Givetvis då genom att tvättat händerna före och efter.
Behandla begagnade skydd som smittade.
Dock tror jag inte ett sådant skydd är ok mer än ett par timmar max.

Jo det är lite pyssel och under tiden man har skyddet på ska man undvika att pilla på det med händerna.

Hoppas dessa råd som IVA utbildade frugan gav mig funkar?
Du får gärna ge mig tips som ökar min säkerhet om hur de ska användas.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.