2 358 172 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vilken tur att vi inte har stenhård lock-down som Norge...
"Folkehelseinstituttet opplyser at reproduksjonstallet (R) i Norge fra perioden etter 11. mai er 0,85. Samtidig opplyser svenske Folkhälsomyndigheten at deres siste R-tall er 0,72."
https://www.dagbladet.no/nyheter/r-tallet-lavere-i-sverige/72650578
"Folkehelseinstituttet opplyser at reproduksjonstallet (R) i Norge fra perioden etter 11. mai er 0,85. Samtidig opplyser svenske Folkhälsomyndigheten at deres siste R-tall er 0,72."
https://www.dagbladet.no/nyheter/r-tallet-lavere-i-sverige/72650578
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 822 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 822 inlägg
Tänk om du, istället för att ifrågasätta allt som inte stämmer med din föreställningsvärld, kunde gratulera mig till att jag var tidigt ute med att hindra smittospridning till andra i samhället.Mikael_L skrev:
Få se nu. Jag kollade upp det lite.
v8 var 17-23 feb - Då Multiman började bära munskydd (och då de konkreta bevisen för sammhällsfara och individuell fara fanns).
Europas första rapporterade dödsfall i covid-19 kom den 14 feb, och det var en Kinesisk turist från Hubei-provinsen som var och turistade i Frankrike. Nästa rapporterade dödsfall kom i Italien 22/2 och USA rapporterade sitt första den 29/2, och sen kommer det i de närmaste 2 veckorna snabbt in alltfler rapporterade dödsfall från alltfler länder.
Och kikar vi på konstaterat smittade så rapporterar Frankrike in sina första testade positiva 24/1, Tyskland sitt första 27/1 och Sverige 29/1
Man kan lite förenklad säga att i Europa kom de första konstaterade (fåtal) fallen mellan den 24/1 (Frankrike) och 31/1, och det var dessa länder som hittade sina första fall dessa 6 dagar:
Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, Storbritannien, Finland, Sverige.
Den 1/2 fanns det 22 rapporterade fall med covid-sjuka i Europa, en dryg vecka senare (10/2) var det dubbelt så många, fortfarande i huvudsak kopplade till resor till/från drabbade områden i Kina.
Allmän spridning - det var i sista veckan av februari som något europeisk land kunde konstatera allmän smittspridning, den 22/2 satt Italien ett antal byar/städer i karantän, totalt ca 50000 personer, vilket visade sig inte räcka, så den 3/3 sattes hela Lombardiet i karantän.
Spanien konstaterade också precis i slutet av februari att de hade allmän spridning i landet, och första veckan i mars kunde flera europeiska länder upptäcka att det gällde även dem.
Men jag tycker det är rätt häftigt hur Multiman på något kristallkulemässigt sätt visste mer än alla andra, och drog på sig ansiktsmasken redan då Sverige hade hittat 1 (en) smittad, och övriga Europa kanske hade typ 80 fall, och ingen såg allmän spridning, utan det gick mest att hänföra till importerade fall genom resor till Wuhan.
Eller är det så att du Multiman alltid reagerar såhär om du hör om något avlägset hot?
Vad gjorde du då när SARS och MERS härjade, när det rapporterades om zika-viruset, när det var ebola-utbrott.
Visste du att ansiktmask var onödigt och i princip overksamt mot ebola?
Ja, det är häftigt att ha ett öppet sinne, vara allmänbildad, lyssna på experter från hela världen och genom det bidra med min del till att samhället vi lever i blir bättre och tryggare. Istället för att lägga tid på att misstänkliggöra alla som inte är enligt din norm.
Innan den här tråden verkade du vara en någorlunda vettig människa, men ditt inlägg ovan gör att jag är väldigt glad att inte vara i din vänkrets.
Gratulerar !!!MultiMan skrev:
Ska jag vara tacksam också?
Troligen var det dock rätt meningslöst just då, med en enda konstaterat smittat i Sverige.
Ja om du nu inte hade tänkt att träffa just henne.
Du har fortfarande inte svarat på vad som föranledde att du började bära munskydd i vecka 8, och inte heller på hur du agerar för alla andra liknande hot i vår omvärld.
Men jag kan ju inte kräva något svar, så jag påminner inget mer nu.
Redigerat:
Nu är det ju en tråd om corona så jag avstår från fördjupa diskussionen om annat men man kan knappast blunda för att 5500 som hittills dött av covid-19 är försumbart samt de som årligen går bort av influensa vi kunde fått ned rejält bara för det finns andra saker vi ska jobba med.T tanaris skrev:
Men starta du gärna en tråd om luftföroreningar.
Nä jag kan absolut inte ge några tips, eller andra svar för den delen, min uppfattning kan jag däremot dela och som sagt så har faktiskt ingen av de som är läkare, i familjen och bekantskapskretsen, någon annan åsikt än att det är för pilligt för att "gå på plus" bland allmänheten, och det skulle isf gå åt en oerhörd mängd av skydd om dessa ska ge något. Tex beskrev en som jobbar på infektion att om skyddet väl blivit fuktigt (utandning) och du justerar det ngt så läcker det direkt på bäge hållen och måste bytas (processen göras om). Jag har helt enkelt svårt att se allmänheten verkligen hålla på med sånt pyssel dagligdags.optimum skrev:
Hur svårt kan det vara.
Tvätta händerna först och sedan ansiktet.
Bryt sedan förpackningen och sätt på munskyddet.
Egentligen ska man ta på det via gummibanden men är man ren så spelar ingen roll.
Däremot när man tar av det bör man inte pilla runt för mycket om det utsatts för smitta.
Givetvis då genom att tvättat händerna före och efter.
Behandla begagnade skydd som smittade.
Dock tror jag inte ett sådant skydd är ok mer än ett par timmar max.
Jo det är lite pyssel och under tiden man har skyddet på ska man undvika att pilla på det med händerna.
Hoppas dessa råd som IVA utbildade frugan gav mig funkar?
Du får gärna ge mig tips som ökar min säkerhet om hur de ska användas.
Och covid-året är inte slut än, så den slutliga summan är fortfarande okänd. Det kan mycket väl gå om antalet döda av luftföroreningar per år.optimum skrev:
(Ja, jag blir lite irriterad av när det blandas siffror "per år" "totalt antal" "antal hittills" bara för att nämna lite olika blandningar av enheter och värden som många här i tråden gör sig skyldiga till (felen finns inte bara hos ena "sidan", absolut inte.))
Du har verkligen noll % självinsikt! Det enda du själv ägnar dig åt i denna tråd är ju exakt det du nu anklagar någon annan för.MultiMan skrev:
Tänk om du, istället för att ifrågasätta allt som inte stämmer med din föreställningsvärld, kunde gratulera mig till att jag var tidigt ute med att hindra smittospridning till andra i samhället.
Ja, det är häftigt att ha ett öppet sinne, vara allmänbildad, lyssna på experter från hela världen och genom det bidra med min del till att samhället vi lever i blir bättre och tryggare. Istället för att lägga tid på att misstänkliggöra alla som inte är enligt din norm.
Redigerat:
Ja så är det och min oro är att skiten muterar och vi får en mycket större dödlighet som även går ned i åldrarna.Mikael_L skrev:
Och covid-året är inte slut än, så den slutliga summan är fortfarande okänd. Det kan mycket väl gå om antalet döda av luftföroreningar per år.
(Ja, jag blir lite irriterad av när det blandas siffror "per år" "totalt antal" "antal hittills" bara för att nämna lite olika blandningar av enheter och värden som många här i tråden gör sig skyldiga till (felen finns inte bara hos ena "sidan", absolut inte.))
Inte helt otänkbart med några hundra tusen avlidna eller mer om vi får en eller två omgångar till som spanska sjukan.
Då dog mellan 50-100 miljoner i världen.
Nu är sjukvården bättre men fortfarande starkt begränsad.
Nej sådant får vi verkligen hoppas vi slipper.
Även om det kan uppfattas provocerande med sådana diskussioner så tycker jag det är intressant, idag lägger vi väldigt mycket av vårdens resurser på att hålla liv i väldigt gamla och väldigt sjuka människor, varav nog många sedan länge fått nog.mikethebik skrev:
Nu måste jag kommentera i den här tråden igen, fast vill egentligen inte in i getingboet igen.
Förstår hur du tänker, men du får inte glömma att när vi blir gamla och svaga så dör vi, väldigt normalt och dessutom efterlängtat i många fall.
Känns som att vårt "moderna" samhälle så till den grad fjärmat de flesta från döden att den upplevs som omöjlig för många.
I äldre tider, räcker att gå tillbaka max 100 år så var döden lika normal som att födas, idag tycks många tro att livet fortsätter som en ändlös motorväg där kurvor och motlut inte existerar.
Att med näbbar och klor och till vilka kostnader som helst försöka hålla liv i så många som möjligt oavsett patientens höga ålder och sviktande organ är kontraproduktivt.
Dessa resurser skall i första hand gå till de som har en framtid, inte till de som har framtiden bakom sig.
Du optimum skriver mycket i den här tråden, ofta balanserat och bra till skillnad från vissa andra, men att vi dör när vi blir gamla är i allra högsta grad naturligt.
Det hade varit intressant om en grupp kloka människor satte sig ner och kikade på vad dessa resurser skulle kunna åstadkomma om de hade använts för att screena/förebygga sjukdomar hos yngre. Detta skulle kunna ge enorma besparingar ,alternativt resurser, inom vården inom några år, eftersom man då får färre sjuka, för att inte tala om det lidande man undviker genom att inte bli sjuk.
Jag tror vi har en brytpunkt inom en snar framtid då allt mer vårdresuser kommer läggas på att begränsa insjuknande, istället för att vänta tills någon är illa däran och då kämpa emot en oundviklig utgång.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Fast jag måste pudla lite här.Mikael_L skrev:
Om du själv nyligen kommit från Wuhan eller något annat tydligt drabbat område, så var det ju mycket vettigt att du bar munskydd, för att skydda andra.
Fast helst skulle du inte alls vistats någonstans i samhället, gått undan i en jordkällare och bidat din tid i 2 veckor.
Men jag kom på att jag fortfarande inte vet orsaken till att du valde bära munskydd då, hade du något skäl att misstänka att du själv kunde vara smittbärare, så ja, då var det vettigt, och mycket bra, nästan lika bra som att du hade isolerat dig.
Tack, intressant, undrar om detta kommer hålla, verkar kunna utmanas i domstol. Verkar mer rimligt med böter än fysiskt tvång, blir ju en rätt låg gräns för tvångsvård och som sagt kan det ge upphov till intressanta scener med etiska dilemman för vårdpersonal.T tergo skrev:
Alla medicinska behandlingar medför ju risker så man tar ju på sig ett rätt stort ansvar när man då skadar någon.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 822 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 822 inlägg
https://www.thelancet.com/journals/eclinm/article/PIIS2589-5370(20)30178-4/fulltext
In this series of seven COVID-19 autopsies, thrombosis was a prominent feature in multiple organs, in some cases despite full anticoagulation and regardless of timing of the disease course, suggesting that thrombosis plays a role very early in the disease process. The finding of megakaryocytes and platelet-rich thrombi in the lungs, heart and kidneys suggests a role in thrombosis.
In this series of seven COVID-19 autopsies, thrombosis was a prominent feature in multiple organs, in some cases despite full anticoagulation and regardless of timing of the disease course, suggesting that thrombosis plays a role very early in the disease process. The finding of megakaryocytes and platelet-rich thrombi in the lungs, heart and kidneys suggests a role in thrombosis.
Så vitt jag förstått, så skulle det kunna mutera till både något äckligare och farligare, eller till något harmlösare, typ de vanliga säsongsinfluensorna som bara har ca 20% av covid-19's dödlighet.optimum skrev:
Och vidare så är det generellt mycket troligare att det muterar till något snällare, vilket är baserat på erfarenhet över hur det brukar gå med virusstammarna.
Så jag själv är inte jätteorolig över att det muterar till något värre.
Jag är mer bekymrad av att så få i befolkningen inte haft det och därmed ingen immunitet.
Och även om en massa läkemedelsföretag slår sig för bröstet och tävlar sinsemellan att lova allt tidigare lansering av vaccin, så tycker jag det är en skör tråd att hänga allt hopp i, och bara låta allt mänskligt i världen krascha under tiden.
Ta t.ex Norge och Finland, eller Nya Zeeland, vilken hemskt lång resa de har kvar ifall det inte kommer vaccin, eller tar flera år.
Jag anser att det måste finnas fler och smartare strategier (och framförallt alternativ) än att bara stänga samhällen och vänta och hoppas på ett vaccin...
... vaccin som inte är någon naturlag på att det ens går att fram.