Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
A ArneTW skrev:
Det är inget motsatsförhållande.

Men kan man inte lita på att man blir omhändertagen får man satsa och spara åt sig själv och de sina... och då ser jag ingen poäng att satsa på de "unga".

/ATW
Helst ska precis alla få precis allt, tycker jag ...
 
  • Haha
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Helst ska precis alla få precis allt, tycker jag ...
Ja, alla borde få socialbidrag och bostadsbidrag... ;)
 
J
A ArneTW skrev:
Det är inget motsatsförhållande.

Men kan man inte lita på att man blir omhändertagen får man satsa och spara åt sig själv och de sina... och då ser jag ingen poäng att satsa på de "unga".

/ATW
Kanske så de unga tänker om dig och de dina också så då är det jämt kanske.
 
D
A ArneTW skrev:
Vilken jävla inställning...

En av få saker som jag tycker det är värt att det spenderas av mina skattekronor är på de äldre och sjuka.

Sen att det kan diskutera hur vi ska få kreti och pleti att ta hand om sin hälsa bättre.

Det är inte brist på resurser i Sverige det är brist på kompetens att upphandla, delegera och ta ansvar.

Det har pissats bort åtskilliga miljarder utan att någon tar ansvar... fy fan.

/ATW
Där tycker vi helt olika, jag får hellre min väntande cancer (eller alzheimer) förutsedd och billigt behandlad tidigt, än väntar tills det är försent och får en långdragen och dyr behandligt som leder till en långsam, smärtsam död.
 
P
A ArneTW skrev:
Det är inget motsatsförhållande.

Men kan man inte lita på att man blir omhändertagen får man satsa och spara åt sig själv och de sina... och då ser jag ingen poäng att satsa på de "unga".

/ATW
Nu går väl alla säkringarna på dig @MultiMan? Det är väl du som gått taket varje gång förut när det har diskuterats sånt här med att göra skillnad på olika grupper?
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
D
tusenett skrev:
Nu går väl alla säkringarna på dig @MultiMan? Det är väl du som gått taket varje gång förut när det har diskuterats sånt här med att göra skillnad på olika grupper?
Nu ser jag det mer som en fråga om att förebygga eller vänta tills det värsta händer. Detta är ju ett byggforum så man skulle kunna säga; ska man laga en sprucken takpanna eller ska man vänta tills vattnet runnit ända ner i källaren?

Att vården redan nu, och så länge den funnits, tvingats prioritera mellan grupper är ett faktum, de med störst behov går före de med mindre behov. Dyra behandlingar med liten effekt får stå tillbaks för billiga behandlingar med stor effekt. Inget nytt under solen.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Jo vi ska alla dö, så är det med alla djur och människor. Dock är det fel när man dör i förtid. Den som dör som 70-åring på grund av influensa och kunde levt 10-20 år till och upplevt sina barnbarn är inte ok tycker jag.
Men det är ju inte de människorna som framför allt har gått bort med Covid-19 eller går bort i influensa, utan det är ju de som inte längre klarar att bo hemma med många hemtjänstbesök om dagen. De var alltså sjuka och skröpliga redan innan coronaviruset dök upp. Den genomsnittliga tiden på ett äldreboende varierar över landet eftersom olika kommuner sätter upp olika kriterier men den ligger på enstaka år. I Stockholmsområdet, där de flesta väl fortfarande har avlidit, är det sällan som någon hinner bo två år på ett äldreboende för man är så sjuklig eller dement innan man får flytta dit.
 
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Då läste jag fel.

Men det förändrar inte det faktum att kurvorna är lite lika.
Nej, Sveriges kurva ser inte alls ut som de andras.
 
optimum optimum skrev:
Dock är det fel när man dör i förtid. Den som dör som 70-åring på grund av influensa och kunde levt 10-20 år till och upplevt sina barnbarn är inte ok tycker jag.
Dessutom har vi idag en hög kostnad för alla som blir influensasjuka.
Som positivt tänkande hoppas jag det kommer något gott tur denna pandemi.
Där är jag rörande överens med dig. Mitt inlägg handlade mer om dem som redan är i slutfasen av sitt liv, där skall resurserna givetvis inte "slösas" om det finns andra som behöver dem bättre och som har en framtid.

Det kan gälla en pigg 90-åring som med behandling kan leva fem eller tio år till, naturligvis skall om plats och personal finns även denne behandlas som en annan patient.

Finns inte resurserna handlar det om prioritering, och har alltid gjort.
Om resurserna sinar hoppas jag att mina grabbar prioriteras före mig, trots att jag är en både pigg, frisk och glad snart panchis:D
 
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vet du inte ens om att kurvorna visar antal fall och inte antal avlidna?

Sen är det allmän praxis att ha en y-axel, särskilt om noll inte är på x-axeln. Ytterligare en anledning till att diagrammen är tokiga. En läkare har läst mycket matematik på gymnasiet och fått bra betyg i det och borde vara väl förtrogen med att rita diagram. Om man efter den utbildningen inte följer enkla grundregler så är det för att man har en anledning till det, man vill manipulera dem som tittar på kurvorna.
Bra att du sa det!

Det ledde till att jag kom på en sak.

BirgitS BirgitS skrev:
Nej, Sveriges kurva ser inte alls ut som de andras.
Diagram som jämför COVID-19-fall över tid för Pakistan, Haiti, Sudan, Sverige, Afghanistan och Peru.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom att vi var så sena med att få igång testandet ordentligt så borde det innebära att vi hade ett mycket stort mörkertal i Sverige mellan cirka 4/3 och 31/5.

Och det kanske innebär att Sveriges verkliga kurva i är ännu mer lik de andra ländernas kurvor än det ser ut på den här bilden?

Och i så fall så mörkade man problemet åtminstone omedvetet.

Och det tyder ytterligare på att Sveriges strategi var/är verkningslös.
 
harry73
MultiMan MultiMan skrev:
[länk]

  • Even though a safe and cost-effective vaccine is available, in 2018, there were more than 140 000 measles deaths globally, mostly among children under the age of five.
  • Measles vaccination resulted in a 73% drop in measles deaths between 2000 and 2018 worldwide
  • In 2018, about 86% of the world's children received one dose of measles vaccine by their first birthday through routine health services – up from 72% in 2000.
  • During 2000- 2018, measles vaccination prevented an estimated 23.2 million deaths making measles vaccine one of the best buys in public health.

Measles is a highly contagious, serious disease caused by a virus. Before the introduction of measles vaccine in 1963 and widespread vaccination, major epidemics occurred approximately every 2–3 years and measles caused an estimated 2.6 million deaths each year.

More than 140 000 people died from measles in 2018 – mostly children under the age of 5 years, despite the availability of a safe and effective vaccine.
När det handlar om Sverige, borde det vara självklart att ovanstående inte speglar verkligheten. Här har vi löst mässlingfrågan långt tidigare. Först minskade dödligheten genom bättre hygien och därefter även antal sjukdomsfall.
Jag kan tänka mig att det framförallt är Afrika och Asien där man började vaccinera mellan 2000 och 2018. Det kan vara en förklaring för minskningen. Men troligtvis ökade samtidigt hygienen och kvaliten på vården. De svenska siffrorna visar att redan det kan vara en förklaring för minskning av mässlingen (och dess dödlighet)

Jag ifrågasätter inte nyttan med vaccinationsprogrammet, men vården i allmänhet och speciellt medicinföretag försöker oftast överdriva sin nytta och nyttan av sina produkter.

Om vi kopplar tillbaka till corona, tror jag att ett vaccin kommer att ändra smittspridningen marginellt, men att nyttan av vaccinet kommer att överdrivas mycket.
 
harry73
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Eftersom att vi var så sena med att få igång testandet ordentligt så borde det innebära att vi hade ett mycket stort mörkertal i Sverige mellan cirka 4/3 och 31/5.
Och du tror att Peru eller Afganistan tester bättre än Sverige?
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Bra att du sa det!

Det ledde till att jag kom på en sak.


[bild]

Eftersom att vi var så sena med att få igång testandet ordentligt så borde det innebära att vi hade ett mycket stort mörkertal i Sverige mellan cirka 4/3 och 31/5.

Och det kanske innebär att Sveriges verkliga kurva i är ännu mer lik de andra ländernas kurvor än det ser ut på den här bilden?

Och i så fall så mörkade man problemet åtminstone omedvetet.

Och det tyder ytterligare på att Sveriges strategi var/är verkningslös.
Samma mörkertal som de andra länderna har?
Vet du något om hur de andra länderna testar?
Tror du verkligen att ett land som Afghanistan i den situation där de befinner sig (krigsliknande) har en väl utbyggd sjukvård där alla allvarligt sjuka kan testas över hela landet?

Tycker du verkligen att det är vettigt att jämföra ett land som enligt uppgifter i bilden har lite drygt 6000 fall (Haiti) med en land som har över 300 000 fall (Peru)?

Vad får dig att tro att t.ex. Peru inte har gjort något?
Är det bara för att någon säger det till dig eller kan du kolla upp saker själv?

Varför tror du att Haiti inte har gjort något när de har färre avlidna än Norge?

Du borde veta i alla fall att det i Sverige verkar avlida allt färre. Du kan lätt kolla upp att det är motsatt förhållande i Peru. Varför anser du att det är vettigt att jämföra kurvor över bekräftade fall mellan de två länderna och på vilket sätt ska det ens kunna ge någon som helst vettig information?
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så vitt jag förstått, så skulle det kunna mutera till både något äckligare och farligare, eller till något harmlösare, typ de vanliga säsongsinfluensorna som bara har ca 20% av covid-19's dödlighet.
Och vidare så är det generellt mycket troligare att det muterar till något snällare, vilket är baserat på erfarenhet över hur det brukar gå med virusstammarna.

Så jag själv är inte jätteorolig över att det muterar till något värre.
Jag är mer bekymrad av att så få i befolkningen inte haft det och därmed ingen immunitet.
Och även om en massa läkemedelsföretag slår sig för bröstet och tävlar sinsemellan att lova allt tidigare lansering av vaccin, så tycker jag det är en skör tråd att hänga allt hopp i, och bara låta allt mänskligt i världen krascha under tiden.

Ta t.ex Norge och Finland, eller Nya Zeeland, vilken hemskt lång resa de har kvar ifall det inte kommer vaccin, eller tar flera år.
Jag anser att det måste finnas fler och smartare strategier (och framförallt alternativ) än att bara stänga samhällen och vänta och hoppas på ett vaccin...
... vaccin som inte är någon naturlag på att det ens går att fram.
Ja det är komplicerat vad som är bäst att göra.
Dock inget som säger att vår strategi är bäst. Det jag i början trodde var att vi skulle få färre konkurser än grannländerna men nu verkar det inte bli så.

Vaccin är nog enda vägen ur detta precis som några andra smittor som vi har lyckats trycka tillbaka rejält.
 
Tyvärr är det så att immunförsvaret åldras, blir mindre aktivt. Organ involverade i immunförsvaret blir mindre. Färre och mindre aktiva immunförsvarsceller.

Man har identifierat ett tiotal gendefekter relateratde till immunförsvaret som kan leda till cytokinstormar.

Så oavsett ålder kan man råka illa ut om man drabbas Covid-19.

Men kan vi inte sluta diskutera vem det är mest synd om? Gammal, ung eller kanske vi som blir kvar utan nära och kära?

Vi kan väl glädjas åt att det börjar dyka upp mediciner för att behandla cytokinstormar vid covid-19 även om dessa råkar vara dyra. Faktiskt så dyra att det tidvis råder nyförskrivningsstopp på dessa mediciner när de ska användas för reumatiker. :oops:
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.