2 361 299 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Har man inte också konstaterat att våra grannländer hade samma andel avlidna äldre som Sverige. Det antyder att inte något land hade större andel smittade bland äldre jämfört med Sverige.BirgitS skrev:
Visst kan man tänka sig ett sånt scenario men det var ju liksom inte de på äldreboendena som var ute och reste i slutet av februari och de som var ute och reste smittade ju inte bara gamla släktingar på äldreboenden utan ändå mer såna som de träffade mer som arbetskamrater, jämnåriga vänner etc. så det blir ju rätt hypotetiskt.
Tillägg:
Särskilt när det finns en studie där man har följt de som insjuknat och kunnat se när i tiden de avlidit.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Tja du har snöat in dig på tjänstemanna ansvar. Men dessa beslut fattas inte av Tegnell själv utan det är ett myndighetsbeslut.A Abies koreana skrev:Inom alla myndigheter finns en delegationsordning som reglerar vem som har rätt att i olika ärenden fatta beslut. Myndigheten leds av en styrelse som i sin tur beslutar om delegationsordningen så Tegnell i sin position fattar mängder av beslut, inte ensam i sin kammare men som ytterst ansvarig tjänsteman utifrån gällande delegationsordning.
Att han blivit ansiktet utåt har förmodligen varit enbart en praktisk lösning.
Jag antar att du försöker hitta nån syndabock. Och då börjar yra om tjänstemannabeslut är väl lite väl överdrivet. En fråga som corona skulle hamnar inte på en stackars tjänsteman via delegation. Beslut som dessa är myndighetsbeslut.
så är ytterst statsministern som fattar beslutet. Alltså ska vi vara korrekta statsministern som har det yttersta ansvaret.
Nu har du fått en snabbkurs i ansvaret i corona.
Redigerat:
Precis, det är inte en myndighet som fattar besulten utan tjänstemän inom myndigheten. Är det inte Tegnell som beslutar i frågor rörande covid19 så är det Carlsson. Och då lär Tegnell vara föredragande.A Abies koreana skrev:Inom alla myndigheter finns en delegationsordning som reglerar vem som har rätt att i olika ärenden fatta beslut. Myndigheten leds av en styrelse som i sin tur beslutar om delegationsordningen så Tegnell i sin position fattar mängder av beslut, inte ensam i sin kammare men som ytterst ansvarig tjänsteman utifrån gällande delegationsordning.
Att han blivit ansiktet utåt har förmodligen varit enbart en praktisk lösning.
Jag tror du har rätt. Det är ingen idé du försöker övertyga någon. Normalfördelningskurvan är inget nytt. Din övertro på att den skulle vara så enormt brant är en annan sak. Men det är klart, även en enskild person innebär en ökning formellt sett. Så gårUlltand skrev:
limes till oändligheten så är det korrekt. Att det har en faktisk påverkan är en annan sak.
Nu tolkar du fritt, jag ville bara vara tydlig med de felaktigheter jag läst här och i andra trådar om att det inte finns något tjänstemannaansvar. Du får leta i hela tråden och inte någonstans kommer du att hitta något som ens antyder att jag letar en syndabock.B Byggdjuret skrev:Tja du har snöat in dig på tjänstemanna ansvar. Men dessa beslut fattas inte av Tegnell själv utan det är ett myndighetsbeslut.
Jag antar att du försöker hitta nån syndabock. Och då börjar yra om tjänstemannabeslut är väl lite väl överdrivet. Sen så är ytterst statsministern som fattar beslutet. Alltså ska vi vara korrekta statsministern som har det yttersta ansvaret.
Nu har du fått en snabbkurs i ansvaret i corona
Styrelsens beslutanderätt är noga definierad av regeringen, godkänd av riksdagen. Generaldirektören som det heter inom statlig myndighet ansvarar inför styrelsen utifrån sin delegation.. I kommunerna är det nämnder som styr och högsta tjänsteman i kommunen är förvaltningschef under respektive nämnd.
Och nej, det är inte statsministern som ansvarar för de beslut som tjänstemännen tar.
Nu utreder WHO luftburen smitta då mycket tyder på att smittspridning sker så också under vissa förhållanden.
https://omni.se/a/GG491l
https://omni.se/a/GG491l
WHO kan alltså visa sig ha haft fel igen som först sagt att det inte var luftburet, inget de säger går att lita på, de är inkompetenta idioter som måste avgå omedelbart.pacman42 skrev:
Ännu ett uttalande som antyder att smittan spreds I invandrarområden I Sverige och att samhällsinformation inte når dit:
https://omni.se/a/JokeoJ
Jag noterade också att FHMs chef sade i Aftonbladet idag att smittan från Alperna utrotade snabbt. Smitta från andra länder var det som spreds.
Detta kan man (än en gång) konstatera berodde på att man fokuserade på de kända platser där smitta fanns istället för att alla skulle vara beredda på smitta från utlandet.
https://omni.se/a/JokeoJ
Jag noterade också att FHMs chef sade i Aftonbladet idag att smittan från Alperna utrotade snabbt. Smitta från andra länder var det som spreds.
Detta kan man (än en gång) konstatera berodde på att man fokuserade på de kända platser där smitta fanns istället för att alla skulle vara beredda på smitta från utlandet.
Uppfattar att det är viss rundgång i inläggen.
- Munskydd bra
- WHO har fel
- FHM har fel
eller
- munskydd oklart om bra/dåligt
- WHO har rätt ibland
- FHM har rätt ibland (pga av vad de visste vid givet tillfälle)
Ok, vi som kikar in i tråden då och då undrar- oavsett skyttegravarna - varför minskar smittan i Stockholm? Har vi nått någon typ av immunitet? Hur tänker ni isf runt människoliv VS ekonomi, om vi långsamt kan återgå till "vanliga" rutiner med arbete, skola. Skulle vi gjort något annorlunda osv?
- Munskydd bra
- WHO har fel
- FHM har fel
eller
- WHO har rätt ibland
Ok, vi som kikar in i tråden då och då undrar- oavsett skyttegravarna - varför minskar smittan i Stockholm? Har vi nått någon typ av immunitet? Hur tänker ni isf runt människoliv VS ekonomi, om vi långsamt kan återgå till "vanliga" rutiner med arbete, skola. Skulle vi gjort något annorlunda osv?
Bland de som är ute i samhället i Stockholm så råder så pass mycket immunitet att smittspridningen avtar. Om man skulle lätta på restriktionerna så skulle nya människor börja smittas och smittspridningen öka igen.sysmali skrev:
Uppfattar att det är viss rundgång i inläggen.
- Munskydd bra
- WHO har fel
- FHM har fel
eller
- WHO har rätt ibland
Edit: vad det verkar så kan man inte åka kollektivtrafik I höst om man vill undvika att bli smittad.
Men jag har rört mig i Sthlm (kan ej arbeta på distans) under hela denna period och har sett hur människor långsamt återgår till sina "normala" rutiner, men ändå går smittan ner?pacman42 skrev:
Bland de som är ute i samhället i Stockholm så råder så pass mycket immunitet att smittspridningen avtar. Om man skulle lätta på restriktionerna så skulle nya människor börja smittas och smittspridningen öka igen.
Edit: vad det verkar så kan man inte åka kollektivtrafik I höst om man vill undvika att bli smittad.
Får inte ihop det. Smittan borde vara konstant eller långsamt öka om din teori stämmer?
Ökningen i folks riskbenägenhet är mindre än minskningen pga immunitet. De som rör sig mer i samhället har varit ute tidigare också, men bara lite. De som inte varit ute i samhället tidigare är inte ute nu heller.sysmali skrev:
De som arbetat hemifrån har fortsatt med detta. Min arbetsgivare planerar för att max ha 30% personal på kontoret hela hösten.
Folk undviker kollektivtrafiken. Det är inte vanligt krogliv. De värsta smittkällorna är fortfarande nedstängda.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Nu verkar vi prata olika saker. Jag pratar om fhms beslut gällande corona.A Abies koreana skrev:Nu tolkar du fritt, jag ville bara vara tydlig med de felaktigheter jag läst här och i andra trådar om att det inte finns något tjänstemannaansvar. Du får leta i hela tråden och inte någonstans kommer du att hitta något som ens antyder att jag letar en syndabock.
Styrelsens beslutanderätt är noga definierad av regeringen, godkänd av riksdagen. Generaldirektören som det heter inom statlig myndighet ansvarar inför styrelsen utifrån sin delegation.. I kommunerna är det nämnder som styr och högsta tjänsteman i kommunen är förvaltningschef under respektive nämnd.
Och nej, det är inte statsministern som ansvarar för de beslut som tjänstemännen tar.
Dessa beslut fattas inte av en stackars tjänsteman. Det blir General direktören isf.
Spelar det nån egentlig roll om beslutet är på tjänstemannanivå eller om allt går högre upp?