Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Tydligen har tre regioner gett generella vårdregler för äldre sjuka:
https://omni.se/a/GG490Q

Alla har inte fått vård efter behov...

• Gilla
  • Ledsen
Igen och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det är ok att inte kunna allt men mindre bra att basunera ut felaktigheter.

Alla beslut fattas av en tjäsnteman. Begreppet myndighetsbeslut i meningen att ingen enskild är ansvarig finns inte.
Nu får du förklara dig.
Alla är inte inte tjänstemän.
Då blir det myndigheten som fattar beslutet.

pacman42 pacman42 skrev:
Tydligen har tre regioner gett generella vårdregler för äldre sjuka:
[länk]

Alla har inte fått vård efter behov...
Hoppas vid gud att det är så väl att jag har fel, men jag tror att detta är det som är för hemskt för att vara sant :(

• Ledsen
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
B Byggdjuret skrev:
Tja du har snöat in dig på tjänstemanna ansvar.
Nja, nu är det väl främst optimum som snöat in på tjänstemannaansvaret, Abies k har inte alls berört detta så vitt jag kunnat se, förrän det inlägget ...

Jag tror dessutom att optimum inte har en aning om vad som skrivits om i lagarna, och vad som ersatt lagtexten, vilka problem som fanns förut, och hur helt otroligt betydelselöst detta snack om tjänstemannaansvar är i denna situation, så länge vi inte kan binda Tegnell till att tagit mutor eller på annat sätt fått egen vinning av detta.
Och det är ju inte ens Tegnell det egentligen gäller, men det är ju han som kanonerna skjuter på, så jag tar hans namn bara för att vara tydlig mot pjässervisen.
optimum borde lusläsa propositionen jag länkar till här nere.

A Abies koreana skrev:
I denna tråd och även i en annan tråd läser jag att tjänstemanna ansvaret är borttaget, det är ju horribelt om det skulle vara sant vilket nog de flesta inser men för den goda sakens skull, ett klargörande.

Det regleras i Brottsbalken och ser ut såhär;

[länk]
Det vi ser där är nuvarande lydelse.
Paragraf 7 till 15 ströks i en lagändring 1975
En länk kommer här till propositionen inför den ändringen. Varning den är lång, 274 sidor ... :)
https://filedn.com/ljdBas5OJsrLJOq6KhtBYC4/forarbeten/prop/1975/prop-1975-78.pdf
Men jag hoppas optimum läser den ...

Lite kortfattat handlade det om att rensa lite bland alla brott som sammanfattades i brottsbalken och dess påföljder, och ersätta detta med olika slags disciplinärenden inom myndigheten. Dels för att göra statlig anställning mer lik det privata näringslivet dels för att det var rätt snårigt, t.ex. att veta vilken anställd personal som lagen skulle gälla och vilken som inte var föremål för lagen etc.
Man behöll bara några mer grova slags tjänstefel i lagen.

Alla remissinstanser var ej eniga om att lagändringen skulle vara bra!

Sen ströks paragraf 2, som handlade om mutor och bestickning, 2012.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:
Jag är förbluffad att det kan tjatas om detta, för mig verkar gången klar. FHM sitter INTE och utformar regler för varje särintresse och aktivitet i landet, de har generella råd som varje aktivitet själva kan tolka och skapa egna riktlinjer från, sen kan väl FHM säga att "det ser bra ut". Jag som skattebetalare vill inte skala upp FHM till den gräns att de kan göra jobbet för alla aktiviteter i Sverige, sporter, företag etc. Tex blev det inga nöjesparker eftersom de inte kommit fram med tillräckligt bra åtgärder. Om din kompis vill köra sin camping på ett visst sätt så kan hen ju bara ta del av de allmänna föreskrifterna och sen styra upp sin camping efter dessa, verför göra detta lilla särintresse så stort. Är personen fortfarande orolig så bara stäng och gå hem?
Nu kommer lite mer råd från FHM

"Flera semesterorter rapporterar om hur semesterfirare inte håller social distansering.
Nu avråder Folkhälsomyndigheten från att skaffa nya vänner under sommarresan.
– Det får ni göra nästa år, säger generaldirektör Johan Carlson."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QoQzAP/fhm-skaffa-inga-nya-kompisar-pa-semestern

Så länge man kan hålla social distans ser jag inte varför det skulle vara farligare att träffa nya vänner än gamla vänner. De gamla vännerna kan vara smittade nyligen också. Viktigt att hålla avstånd.
Men avser han direkta kärlekspartners så förstår jag oron för då är social distans lite svårare.

Om du nu inte gillar det jag skriver så kan du enkelt låta bli att läsa och kommentera dessa inlägg.
Tänk vad enkelt det kan vara.:D

Edit: stavfel

Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Så du tror på allvar att du och "en campingägare" är bättre på att bedöma vilka riktlinjer som är lämpliga än ett flertal myndigheter branschorganisationer och andra remissinstanser? Det är till att ha höga tankar om sig själv (och låga tankar om alla andra.)
Ja faktiskt skulle jag nog kunna åstadkomma mer än vad som fanns i de skrifterna. Men nu var det en branschorganisation som tog fram dem och de vill uppenbarligen inte störa sina medlemmar med regler som är krävande.

Hur skulle jag gjort?
Jag hade satt mig i en grupp med några campingansvariga eller hotellansvariga och satt ihop en riktig riskanalys för sådant som ger risker att smitta sprids. De är oftast mycket kunniga på sin verksamhet och hade varit till god hjälp.
Dessa skulle skickats ut i god tid till samtliga som bedriver sådan verksamhet med krav på att man gick igenom dessa och gjorde nödvändiga åtgärder och att riskanalysen sedan fanns tillgänglig vid eventuell inspektion.
De som gjort så kunde hålla öppet och även visa sina kunder att man genomfört åtgärder för att minimera riskerna.
Övriga skulle få hålla stängt.

Ungefär på samma sätt som man för byggarbetsplatser gör riskanalyser och inför åtgärder innan man startar bygget.

I foldrarna fanns en enklare riskanalys men inga krav på utförande och åtgärder.

Det var väl inte så svårt att komma fram till?

Har du överhuvudtaget läst de foldrar som Visita har tagit fram?

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Staffans2000
optimum optimum skrev:

Men avser han direkta kärlekspartners så förstår jag oron för då är social distans lite svårare.

.:D
Struntprat.

Även här Har Tegnett trampat i klaveret. Det finns redan en beprövad metod, men den passade tydligen inte Svetsarens lakerer.

Staffan

• Haha
  • Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
Man slutade testa folk ganska tidigt.
Var det någon som hängde med på varför man fick för sig det. Känns som korkad. Läkarna börja Killgissa...
Obegripligt...

D
tusenett skrev:
WHO kan alltså visa sig ha haft fel igen som först sagt att det inte var luftburet, inget de säger går att lita på, de är inkompetenta idioter som måste avgå omedelbart. :D (Eller hur det nu är somliga utrycker sig om FHM när de kommer med uppdaterade uttalanden och förändrade rekommendationer)
Väldigt knepigt förhällningssätt många här har till evidenbaserad verklighet, i princip finns ingen vetenskaplig fakta, bara antaganden som sedan visar sig hålla längre eller kortare tid. Att mänskligheten skulle sätta sig ner och vänta på absoluta fakta är bara trams. Inom alla vetenskapliga dicipliner gör man antaganden baserat på tidigare antaganden och så testar man om detta håller, gör det det så blir det en sanning, fram tills att någon ny studie förklarar den felaktig. Inget konstigt, så har vi jobbat sedan upplysningen kom igång och detta har lett till alla de framsteg alla njuter av varje dag.

Sluta småbarnstramset om att någon har fel, i princip har alla haft fel inom vetenskapen och de rön som fortfarande inte blivit överbevisade väntar bara på att bli det.

• Gilla
Gammelnörden och 7 till
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:

"Flera semesterorter rapporterar om hur semesterfirare inte håller social distansering.
Nu avråder Folkhälsomyndigheten från att skaffa nya vänner under sommarresan.
– Det får ni göra nästa år, säger generaldirektör Johan Carlson."

[länk]

Så länge man kan hålla social distans ser jag inte varför det skulle vara farligare att träffa nya vänner än gamla vänner. De gamla vännerna kan vara smittade nyligen också. Viktigt att hålla avstånd.

Om du nu inte gillar det jag skriver så kan du enkelt låta bli att läsa och kommentera dessa inlägg.
Tänk vad enkelt det kan vara.:D

Edit: stavfel
Du får skriva precis vad du vill, för mig, bara moderatorerna (som nog tycker lite som du) kan ha åsikter. Däremot tycker jag inte det för något framåt att repetera campingplatsernas uppenbarligt speciella behov av särupplysningar. För min del tycker jag att det bara är att stänga om man känner att den info som alla får ta del av inte går att applicera just på husvagnsfolket.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Var det någon som hängde med på varför man fick för sig det. Känns som korkad. Läkarna börja Killgissa...
Obegripligt...
Jag tycker att jag kan kosta på mig att killgissa lite.

Och jag gissar att det var en kombination av att man inte hade/har tillräckligt många testkitt och att man vill mörka problemet.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Obegripligt...
Slutat helt har man aldrig gjort, man har hela tiden testat sjuka patienter (priogrupp 1), och till stor del även sjukvårdspersonal (priogrupp 2).
Sedan fick vi ju veta lite längre upp i tråden att koordinatorn kom fram till att flaskhalsarna var bl.a. transportproblem (hur man ska få färska prover i tid från provtagningsplatsen till laboratorier - Postnord klarar förstås inte sånt). Initialt var det väl även brist på provtagningsmaterial, som därför gick till priogrupp 1 och 2.

Det jag tycker är konstigt är att folk inte inser att det är det här vi har valt, med vårt "just-in-time"-tänk och slimmade organisationer. Vi har byggt upp organisationer (sjukvård, äldreomsorg, transport och logistik mm) som bara precis klarar sig i normalfall. Är det då konstigt att det blir kaos när trycket ökar oväntat mycket? Och är allt det FHMs fel? Vore det inte snarare MSB som borde ha något att säga till om (på riktigt) när myndigheter och regioner vill göra besparingar?

Redigerat:
  • Gilla
lob och 10 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Väldigt knepigt förhällningssätt många här har till evidenbaserad verklighet, i princip finns ingen vetenskaplig fakta, bara antaganden som sedan visar sig hålla längre eller kortare tid. Att mänskligheten skulle sätta sig ner och vänta på absoluta fakta är bara trams. Inom alla vetenskapliga dicipliner gör man antaganden baserat på tidigare antaganden och så testar man om detta håller, gör det det så blir det en sanning, fram tills att någon ny studie förklarar den felaktig. Inget konstigt, så har vi jobbat sedan upplysningen kom igång och detta har lett till alla de framsteg alla njuter av varje dag.

Sluta småbarnstramset om att någon har fel, i princip har alla haft fel inom vetenskapen och de rön som fortfarande inte blivit överbevisade väntar bara på att bli det.
Ja, för att komma vidare måste man alltid agera utifrån den bästa kännedom vi har för tillfället, man kan inte vänta in bättre kännedom hur länge som helst. Jämför med att köra bil på landsväg, varje sekund skulle det kunna rusa ut en älg framför bilen, du skulle kunna undvika risken för kollision om du körde mycket sakta, men det gör du inte för du bedömer risken som liten och prioriterar ditt behov av att komma fram i tid över den.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Ja faktiskt skulle jag nog kunna åstadkomma mer än vad som fanns i de skrifterna. Men nu var det en branschorganisation som tog fram dem och de vill uppenbarligen inte störa sina medlemmar med regler som är krävande.

Hur skulle jag gjort?
Jag hade satt mig i en grupp med några campingansvariga eller hotellansvariga och satt ihop en riktig riskanalys för sådant som ger risker att smitta sprids. De är oftast mycket kunniga på sin verksamhet och hade varit till god hjälp.
Dessa skulle skickats ut i god tid till samtliga som bedriver sådan verksamhet med krav på att man gick igenom dessa och gjorde nödvändiga åtgärder och att riskanalysen sedan fanns tillgänglig vid eventuell inspektion.
De som gjort så kunde hålla öppet och även visa sina kunder att man genomfört åtgärder för att minimera riskerna.
Övriga skulle få hålla stängt.

Ungefär på samma sätt som man för byggarbetsplatser gör riskanalyser och inför åtgärder innan man startar bygget.
Och det här är något du tycker att Folhälsomyndigheten skulle ägnat sig åt, mitt under en pandemi, och för olika slags sommarverksamheter? Då förstår jag om du är besviken.

Om camping- och hotellansvariga är kunniga på sin verksamhet (vilket jag inte tvivlar på), varför skulle de inte kunna göra detta själva utifrån de riktlinjer som finns och eget sunt förnuft? Visst, det kommer bli lite olika på olika ställen, men det hade det ju blivit ändå oavsett hur strikta regler du hade plockat fram.

optimum optimum skrev:
Har du överhuvudtaget läst de foldrar som Visita har tagit fram?
Eh, ja. Det var ju jag som hittade dem åt dig när du påstod att de var gömda för allmänheten. Eller hittade är väl fel ord, de låg ju väl synliga. "Den stora bluffen", om du minns.

Nä, det här är en typisk fjäder-höna-grej (min åsikt, tiden får utvisa om jag har fel).

• Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.