Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
CNN rapporterar att i Florida är nu IVA på 43 sjukhus fulla och 32 sjukhus har mindre än 10 % lediga platser samt 14 sjukhus har inga lediga platser på andra vårdavdelningar och 54 sjukhus är mindre än 10 % ledigt på andra vårdavdelningar. :cry:
[länk] 15 minuter sen
Extra dåligt eftersom en stor del av Florida väl i princip är ett enda stort äldreboende....

• Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
J
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Varför skulle det?
Pga dubbelmoral men jag är inte utbildad i ämnet så kan inte svara med säkerhet.Släpper gillandet här då det inte för tråden framåt. Kanske inte mitt påhopp gjorde heller när jag tänker efter.

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Till den som tror att en massa avled på äldreboenden för att de hade andnöd och inte fick någon syrgas så har DN intervjuat några av dem som arbetar på Geråshus i Göteborg där väldigt många blev sjuka och gick bort och som är ett av de boenden som ska granskas extra av IVO:
– Det var inte alls som alla sa, att de fick andnöd. Nästan ingen här hade det. De fick diarréer och trötthet. Läkarna var med hela tiden och övervägde syrgas, det var inte det som fattades, säger Anab Warsame.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/vi-gjorde-allt-vi-kunde-men-det-rackte-inte/

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Tänk dig två länder A och B som är precis lika och båda har 10 % av befolkningen smittade av Covid. I landet A är dock smittan mer utbredd i gruppen äldre än i landet B där mest yngra är smittade.

Dessa länder kommer att få vitt skilda kurvor i dödlighet efter en lock down.
Det är ännu svårare. Smittspridningen är inte jämnt fördelat över befolkningen, men har en skevhet.
Även om smittspridningen skulle vara i samma åldersgruppen, är det fortfarande superspridare som driver smittspridningen.
Det kan vara en taxiförare som bara får lätta symptom eller en högljudd person som spottar mycket nedan den pratar, eller så.

I ena landet självdör smittan, i andra landet ökar den exponentiellt.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
I denna tråd och även i en annan tråd läser jag att tjänstemanna ansvaret är borttaget, det är ju horribelt om det skulle vara sant vilket nog de flesta inser men för den goda sakens skull, ett klargörande.

Det regleras i Brottsbalken och ser ut såhär;

[länk] ki/Offentligt_ämbete
Tja eftersom det här är en myndighet som fattar besluten så blir det svårt med ett tjänstemanna ansvar. Jag antar att du tänker på Tegnell. Men han fattar inga beslut. Han har blivit ansiktet utåt.

B Byggdjuret skrev:
Vilken värld lever du i?
Så farlig är inte corona som du ger sken av.
Sen undrar jag hur du tänker... Vc ska testa alla som är listade där. Hur ska det gå till rent praktiskt? Hur ska du få tag på folk som kan ta blodprov?
Det är inget du lär dig på en kafferast. Jag har försökt. Det var inte lätt då var det sövda djur. Så all respekt för de som kan ta blodprov. Sen finns det det tillräckligt mycket av de ämnen som behövs? Det är i stortsett hela världen som efterfrågar det.
Munskydd? Varför efterfråga något innan man vet att de kommer sprida sig. Däremot så har beredskapen varit utsel hos stat och landsting. Men om går tillbaka munskydden. Folk springer inte ut å köper munskydd innan smittan kommit hit. Jag misstänker att munskydden försvann väldigt kvickt. Men det finns ett problem med munskydden. Deras nytta är omtvistad. Hur hade du tänkt att allt detta ska finansierias?
Jag antar att du vill ha en total lockdown. Allt detta kostar pengar.
Och det blir du och jag som får betala kalaset. Sen gäller det att få fram folk som kan jobba. Det finns många frågetecken kring din idé.
Jag svarade på en fråga ställd till mig, gällande mina egna förslag pga att jag dissar nuvarande hantering.
Och som även du borde förstå så är jag inte smittskyddsansvarig.

Edit: Bra att du vet att corona är ofarligt.
Källa på det....

• Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Igen Igen skrev:
Edit: Bra att du vet att corona är ofarligt.
Källa på det....
Byggdjuret har inte skrivit att corona är ofarligt.

:rofl:
B Byggdjuret skrev:
Vilken värld lever du i?
Så farlig är inte corona som du ger sken av.
Sen undrar jag hur du tänker... Vc ska testa alla som är listade där. Hur ska det gå till rent praktiskt? Hur ska du få tag på folk som kan ta blodprov?
Det är inget du lär dig på en kafferast. Jag har försökt. Det var inte lätt då var det sövda djur. Så all respekt för de som kan ta blodprov. Sen finns det det tillräckligt mycket av de ämnen som behövs? Det är i stortsett hela världen som efterfrågar det.
Munskydd? Varför efterfråga något innan man vet att de kommer sprida sig. Däremot så har beredskapen varit utsel hos stat och landsting. Men om går tillbaka munskydden. Folk springer inte ut å köper munskydd innan smittan kommit hit. Jag misstänker att munskydden försvann väldigt kvickt. Men det finns ett problem med munskydden. Deras nytta är omtvistad. Hur hade du tänkt att allt detta ska finansierias?
Jag antar att du vill ha en total lockdown. Allt detta kostar pengar.
Och det blir du och jag som får betala kalaset. Sen gäller det att få fram folk som kan jobba. Det finns många frågetecken kring din idé.

Föresten VEM förutom du själv, tror de lär sig metod på en kafferast;):rofl:

BirgitS
Igen Igen skrev:

Det enda som Byggdjuret skrev var att man inte lär sig ta blodprov på en kafferast. Alltså än en gång motsatsen till vad du skrev. Du bör nog läsa bättre innan du skriver. Då kanske du kan se att där finns ett antal frågor till dig också.

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Sanslöst fastlåsta en del är vid sina åsikter att inte ens svart på vitt med fakta funkar. Erkänn att du hade kapat dina egna teorier med fotknölarna om du trott tvärtom? Äldreboendena har alltså åkt på skidsemestrar i parti och minut.
Du har helt missat poängen och om du inte fattat den nu så är det ingen ide att jag försöker mer.

BirgitS BirgitS skrev:
Om du inte ens kan hålla med om den statistik som visar att en stor majoritet av de som avlider gör det 2-3 veckor efter att symtomen kom och inte efter 2 dagar så känns det inte särskilt meningsfullt att diskutera saken.

Jag gör ett försökt till:

Jag håller med dig (eller antar att du har rätt) när du skriver att medianen för att att dö är 2-3 veckor.

Men det betyder inte att alla dör efter 2-3 veckor. Är du med?

En del dör faktisk efter en vecka och andra dör efter 6 veckor.

Gör man en kurva på det så kommer den därför att börja stiga efter 1 vecka. Efter 3 veckor när medianen avlider är kurvan som högst. Men efter 4 veckor så dör inte lika många och efter 5 veckor osv. Om du tänker dig kurvan för hur tex intelligens är fördelad i ett samhället (Bell) så är detta en liknande kurva.

Jag vet inte hur annars jag skall förklara men denna ovanståeden kurva skall alltså läggas till kurvan omvänt som hade varit utan lock down. Konsekvensen är att den får en inverkan redan efter en vecka, liten men stigande.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Man gillar inte att någon är sjuk bara för att man gillar en artikel om att någon är sjuk.
Ceci n'est pas une pipe

• Gilla
b8q
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Tja eftersom det här är en myndighet som fattar besluten så blir det svårt med ett tjänstemanna ansvar. Jag antar att du tänker på Tegnell. Men han fattar inga beslut. Han har blivit ansiktet utåt.
Inom alla myndigheter finns en delegationsordning som reglerar vem som har rätt att i olika ärenden fatta beslut. Myndigheten leds av en styrelse som i sin tur beslutar om delegationsordningen så Tegnell i sin position fattar mängder av beslut, inte ensam i sin kammare men som ytterst ansvarig tjänsteman utifrån gällande delegationsordning.

Att han blivit ansiktet utåt har förmodligen varit enbart en praktisk lösning.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Igen Igen skrev:

Förstår att det var jobbigt att bli ordentligt dissad. Men det är som det brukar vara på ett forum. Det får man stå ut med. Du ifrågasätter själv många inlägg.
Men jag skrev även ett flertal frågor men som du konstigt nog missade.
Det du inte missade var att jag använde uttrycket inte på en kafferast. Det är uttryck för att något kan ta tid.

Sen vet jag inte hur du läste när du fick det till att jag skrev att corona är ofarligt. Jag skrev inte så farligt.
Jag är övertygad om att vi kan enas om en sak corona är inte ofarligt. :D
Dock stannar vi vid att den är farlig inte hur farlig

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.