2 361 299 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Extra dåligt eftersom en stor del av Florida väl i princip är ett enda stort äldreboende....BirgitS skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Till den som tror att en massa avled på äldreboenden för att de hade andnöd och inte fick någon syrgas så har DN intervjuat några av dem som arbetar på Geråshus i Göteborg där väldigt många blev sjuka och gick bort och som är ett av de boenden som ska granskas extra av IVO:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/vi-gjorde-allt-vi-kunde-men-det-rackte-inte/
Det är ännu svårare. Smittspridningen är inte jämnt fördelat över befolkningen, men har en skevhet.Ulltand skrev:
Även om smittspridningen skulle vara i samma åldersgruppen, är det fortfarande superspridare som driver smittspridningen.
Det kan vara en taxiförare som bara får lätta symptom eller en högljudd person som spottar mycket nedan den pratar, eller så.
I ena landet självdör smittan, i andra landet ökar den exponentiellt.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Tja eftersom det här är en myndighet som fattar besluten så blir det svårt med ett tjänstemanna ansvar. Jag antar att du tänker på Tegnell. Men han fattar inga beslut. Han har blivit ansiktet utåt.A Abies koreana skrev:
Jag svarade på en fråga ställd till mig, gällande mina egna förslag pga att jag dissar nuvarande hantering.B Byggdjuret skrev:Vilken värld lever du i?
Så farlig är inte corona som du ger sken av.
Sen undrar jag hur du tänker... Vc ska testa alla som är listade där. Hur ska det gå till rent praktiskt? Hur ska du få tag på folk som kan ta blodprov?
Det är inget du lär dig på en kafferast. Jag har försökt. Det var inte lätt då var det sövda djur. Så all respekt för de som kan ta blodprov. Sen finns det det tillräckligt mycket av de ämnen som behövs? Det är i stortsett hela världen som efterfrågar det.
Munskydd? Varför efterfråga något innan man vet att de kommer sprida sig. Däremot så har beredskapen varit utsel hos stat och landsting. Men om går tillbaka munskydden. Folk springer inte ut å köper munskydd innan smittan kommit hit. Jag misstänker att munskydden försvann väldigt kvickt. Men det finns ett problem med munskydden. Deras nytta är omtvistad. Hur hade du tänkt att allt detta ska finansierias?
Jag antar att du vill ha en total lockdown. Allt detta kostar pengar.
Och det blir du och jag som får betala kalaset. Sen gäller det att få fram folk som kan jobba. Det finns många frågetecken kring din idé.
Och som även du borde förstå så är jag inte smittskyddsansvarig.
Edit: Bra att du vet att corona är ofarligt.
Källa på det....
B Byggdjuret skrev:Vilken värld lever du i?
Så farlig är inte corona som du ger sken av.
Sen undrar jag hur du tänker... Vc ska testa alla som är listade där. Hur ska det gå till rent praktiskt? Hur ska du få tag på folk som kan ta blodprov?
Det är inget du lär dig på en kafferast. Jag har försökt. Det var inte lätt då var det sövda djur. Så all respekt för de som kan ta blodprov. Sen finns det det tillräckligt mycket av de ämnen som behövs? Det är i stortsett hela världen som efterfrågar det.
Munskydd? Varför efterfråga något innan man vet att de kommer sprida sig. Däremot så har beredskapen varit utsel hos stat och landsting. Men om går tillbaka munskydden. Folk springer inte ut å köper munskydd innan smittan kommit hit. Jag misstänker att munskydden försvann väldigt kvickt. Men det finns ett problem med munskydden. Deras nytta är omtvistad. Hur hade du tänkt att allt detta ska finansierias?
Jag antar att du vill ha en total lockdown. Allt detta kostar pengar.
Och det blir du och jag som får betala kalaset. Sen gäller det att få fram folk som kan jobba. Det finns många frågetecken kring din idé.
Föresten VEM förutom du själv, tror de lär sig metod på en kafferast
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Det enda som Byggdjuret skrev var att man inte lär sig ta blodprov på en kafferast. Alltså än en gång motsatsen till vad du skrev. Du bör nog läsa bättre innan du skriver. Då kanske du kan se att där finns ett antal frågor till dig också.Igen skrev:
Du har helt missat poängen och om du inte fattat den nu så är det ingen ide att jag försöker mer.J Jocke Best skrev:
BirgitS skrev:
Jag gör ett försökt till:
Jag håller med dig (eller antar att du har rätt) när du skriver att medianen för att att dö är 2-3 veckor.
Men det betyder inte att alla dör efter 2-3 veckor. Är du med?
En del dör faktisk efter en vecka och andra dör efter 6 veckor.
Gör man en kurva på det så kommer den därför att börja stiga efter 1 vecka. Efter 3 veckor när medianen avlider är kurvan som högst. Men efter 4 veckor så dör inte lika många och efter 5 veckor osv. Om du tänker dig kurvan för hur tex intelligens är fördelad i ett samhället (Bell) så är detta en liknande kurva.
Jag vet inte hur annars jag skall förklara men denna ovanståeden kurva skall alltså läggas till kurvan omvänt som hade varit utan lock down. Konsekvensen är att den får en inverkan redan efter en vecka, liten men stigande.
Inom alla myndigheter finns en delegationsordning som reglerar vem som har rätt att i olika ärenden fatta beslut. Myndigheten leds av en styrelse som i sin tur beslutar om delegationsordningen så Tegnell i sin position fattar mängder av beslut, inte ensam i sin kammare men som ytterst ansvarig tjänsteman utifrån gällande delegationsordning.B Byggdjuret skrev:
Att han blivit ansiktet utåt har förmodligen varit enbart en praktisk lösning.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Förstår att det var jobbigt att bli ordentligt dissad. Men det är som det brukar vara på ett forum. Det får man stå ut med. Du ifrågasätter själv många inlägg.Igen skrev:
Men jag skrev även ett flertal frågor men som du konstigt nog missade.
Det du inte missade var att jag använde uttrycket inte på en kafferast. Det är uttryck för att något kan ta tid.
Sen vet jag inte hur du läste när du fick det till att jag skrev att corona är ofarligt. Jag skrev inte så farligt.
Jag är övertygad om att vi kan enas om en sak corona är inte ofarligt.
Dock stannar vi vid att den är farlig inte hur farlig