2 361 302 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Nu har jag inte tid att läsa hela rapporten om letalitet igen men figur 2 tror jag har att göra med det.pacman42 skrev:
Här har @Ulltand en poäng. Det borde börja synas en minskning, risken är dock att den initialt döljs av en ökning pga fortsatt smittspridning (som då redan skett) och att den därför inte syns direkt. Men den borde definitivt synas innan tre veckor har gått. Men för att kunna avgöra vad man letar efter så måste man ha statistik på hur långt efter insjuknande som man dör, inte bara i snitt utan hur utspridningen ser ut.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...attning-letalitet-covid-19-stockholms-lan.pdf
De har alltså följt ett antal av dem som insjuknande 21-30 mars (alltså symtom då, inte smittotillfället) och av dem dör typ 30-40 vecka 13, 150 vecka 14, 160 vecka 15, 50 vecka 16, 20 vecka 17 och några få vecka 18 och 19. Så de allra flesta dör 2 eller 3 veckor efter att de fick symtom.
Håller med.Staffan2000 skrev:
Det var inte så svårt att förutse smittspridningen.
Trångboddhet, ingen skyddsutrustning och svaga gamlingar. De som har okvalificerade lågavlönade jobb är väldigt ofta invandrare. Var och hur bor de? Jo, trångt i förorten. De kommer smittade till jobbet, där de har mycket nära kontakt med geriatrikerna. Basal skyddsutrustning saknas, så de äldre smittas. Personalen åker hem och var just inte denna smittad före sitt pass, är hon det nu. Väl hämma fortsätter virusspridandet. Under tiden har mor och farföräldrarna besök av sina medelålders barn och ett och annat barnbarn. När de åker till sina jobb och skolor för de smittan vidare. Osv..
Hade vi haft ett förråd av förklöden, visir och munskydd, hade FHM inte behövt at ljuga om att det inte behövdes något skydd.
Men, din avslutning, här nedan ... vet jag inte ...
Alltså, exakt, jag vet inte. Men jag tror nog att det trots allt inte ingår i FHM's ansvarsområde, inte heller att de ska ifrågasätta ifall vårdinrättningar kan göra rätt, eller tro att de kommer göra fel.
Vad FHM tänker ut i planer är nog baserat på att vården ska och kommer fungera som det är tänkt.
Är det inte typ IVO eller socialstyrelsen eller något sånt som har att se till att vårdinrättningar fungerar.
Staffan2000 skrev:
Summa sumarum: hade riskmomenten, gamla sjuka på åldringsvård och mycket trångbodda invandre inte tagits bort från de scenarier bla FHM övade på, skulle välmenande kunna tro att de helt enkelt inte kan bättre. Det är inte kriminellt att vara lite trög i sverige. Men nu undvek de att diskutera vad som skulle ske om smittan spred sig bland gamla och trångbodda invandrare. Samma som om brandkåren skulle gå på menskurs istället för öva brandsläckning! Det är inte konstigt om man frågar sig -Varför diskuterades inte de troligaste scenariorna överhuvudtaget?
Dödligehten börjar minska relativt icke lock down efter en vecka för då börjar de första att avlida som blivit smittade pga ingen lock down.BirgitS skrev:
Nej, varför skulle dödsfallen sjunka en vecka efter en nerstängning när det är i genomsnitt 5 dagars inkubationstid och därefter 1 vecka med symtom tills man blir allvarligare sjuk.
Visst finns det undantag men det gäller ju åt båda håll för det finns ju också de som ligger med respirator några veckor innan de avlider. Genomsnittstiden från symtom till IVA är 11 dagar enligt intensivvårdsregistret.
Jag har inte begärt att du ska tro på sidan, men försöka förstå för det är först när man förstår som man kan hitta de riktiga svagheterna.
Tänk dig två länder A och B som är precis lika och båda har 10 % av befolkningen smittade av Covid. I landet A är dock smittan mer utbredd i gruppen äldre än i landet B där mest yngra är smittade.
Dessa länder kommer att få vitt skilda kurvor i dödlighet efter en lock down.
Den sida du hänvisar till förstår jag det som att olika kurvor efter en lock down beror på olika antal smittade vid lock down tilfället. Men som i mitt exempel ovan behöver det inte alls vara fallet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Visst kan man tänka sig ett sånt scenario men det var ju liksom inte de på äldreboendena som var ute och reste i slutet av februari och de som var ute och reste smittade ju inte bara gamla släktingar på äldreboenden utan ändå mer såna som de träffade mer som arbetskamrater, jämnåriga vänner etc. så det blir ju rätt hypotetiskt.Ulltand skrev:
Dödligehten börjar minska relativt icke lock down efter en vecka för då börjar de första att avlida som blivit smittade pga ingen lock down.
Tänk dig två länder A och B som är precis lika och båda har 10 % av befolkningen smittade av Covid. I landet A är dock smittan mer utbredd i gruppen äldre än i landet B där mest yngra är smittade.
Dessa länder kommer att få vitt skilda kurvor i dödlighet efter en lock down.
Den sida du hänvisar till förstår jag det som att olika kurvor efter en lock down beror på olika antal smittade vid lock down tilfället. Men som i mitt exempel ovan behöver det inte alls vara fallet.
Tillägg:
Särskilt när det finns en studie där man har följt de som insjuknat och kunnat se när i tiden de avlidit.
Precis det kommer inte att synas som ett hack i kurvan av flera olika skäl.pacman42 skrev:
Här har @Ulltand en poäng. Det borde börja synas en minskning, risken är dock att den initialt döljs av en ökning pga fortsatt smittspridning (som då redan skett) och att den därför inte syns direkt. Men den borde definitivt synas innan tre veckor har gått. Men för att kunna avgöra vad man letar efter så måste man ha statistik på hur långt efter insjuknande som man dör, inte bara i snitt utan hur utspridningen ser ut.
Men om man kunde jämföra samma land med och utan lockdown skulle kurvorna börja gå isär efter en vecka. Efter 3 veckor peakar dödligten vid en ideal lock down för att sedan börja sjunka mot noll
BirgitS skrev:
Visst kan man tänka sig ett sånt scenario men det var ju liksom inte de på äldreboendena som var ute och reste i slutet av februari och de som var ute och reste smittade ju inte bara gamla släktingar på äldreboenden utan ändå mer såna som de träffade mer som arbetskamrater, jämnåriga vänner etc. så det blir ju rätt hypotetiskt.
Tillägg:
Särskilt när det finns en studie där man har följt de som insjuknat och kunnat se när i tiden de avlidit.
Det är precis lika hypotetisk som den sida du länkade som drog slutsatsen att det var fler smitta i Sverige i mitten av mars.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Om du inte ens kan hålla med om den statistik som visar att en stor majoritet av de som avlider gör det 2-3 veckor efter att symtomen kom och inte efter 2 dagar så känns det inte särskilt meningsfullt att diskutera saken.Ulltand skrev:
Sanslöst fastlåsta en del är vid sina åsikter att inte ens svart på vitt med fakta funkar. Erkänn att du hade kapat dina egna teorier med fotknölarna om du trott tvärtom? Äldreboendena har alltså åkt på skidsemestrar i parti och minut.Ulltand skrev:
I denna tråd och även i en annan tråd läser jag att tjänstemanna ansvaret är borttaget, det är ju horribelt om det skulle vara sant vilket nog de flesta inser men för den goda sakens skull, ett klargörande.
Det regleras i Brottsbalken och ser ut såhär;
https://sv.wikipedia.org/wiki/Offentligt_ämbete
Det regleras i Brottsbalken och ser ut såhär;
https://sv.wikipedia.org/wiki/Offentligt_ämbete
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Samma skribenter som tuggar på i denna tråd i oändlighet, ska ni inte ta semester snart?
Det är ni värda.
Det är ni värda.
Tror faktiskt att Aspergers syndrom kan ge dessa specialintressen, men tyvärr kan ju vi inte strö extra skattepengar på allt det folk vill ha. Skulle vi starta en campingdivision på FHM? Var syns alla dessa krav på nollvision för andra dödsorsaker undrar jag. Det hade nog minskat både ångesten och dödsrisken om fanatikerna hade sprungit ett varv i spåret istället för att leta på obskyra siter att vi alla ska dö. Nu ser vi att dödsfallen minskar i takt. Nu är väl inte det heller bra. Sedan var vi alla som avgudar Tegnell tydligen såna som ville se fler döda i andra länder så vi skulle ha rätt, men att gilla att Bolsonaro är sjuk går bra. Dubbelmoral?Darling McFluff skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Man gillar inte att någon är sjuk bara för att man gillar en artikel om att någon är sjuk.J Jocke Best skrev:Tror faktiskt att Aspergers syndrom kan ge dessa specialintressen, men tyvärr kan ju vi inte strö extra skattepengar på allt det folk vill ha. Skulle vi starta en campingdivision på FHM? Var syns alla dessa krav på nollvision för andra dödsorsaker undrar jag. Det hade nog minskat både ångesten och dödsrisken om fanatikerna hade sprungit ett varv i spåret istället för att leta på obskyra siter att vi alla ska dö. Nu ser vi att dödsfallen minskar i takt. Nu är väl inte det heller bra. Sedan var vi alla som avgudar Tegnell tydligen såna som ville se fler döda i andra länder så vi skulle ha rätt, men att gilla att Bolsonaro är sjuk går bra. Dubbelmoral?