Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
B b8q skrev:
Det jag tycker är konstigt är att folk inte inser att det är det här vi har valt, med vårt "just-in-time"-tänk och slimmade organisationer. Vi har byggt upp organisationer (sjukvård, äldreomsorg, transport och logistik mm) som bara precis klarar sig i normalfall. Är det då konstigt att det blir kaos när trycket ökar oväntat mycket? Och är allt det FHMs fel? Vore det inte snarare MSB som borde ha något att säga till om (på riktigt) när myndigheter och regioner vill göra besparingar?
MSB tycks ha klarat sig väldigt bra undan kritik, nästan allt är ju Tegnells personliga fel. De har definitivt förjänat mer.

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
T tanaris skrev:
Om camping- och hotellansvariga är kunniga på sin verksamhet (vilket jag inte tvivlar på), varför skulle de inte kunna göra detta själva utifrån de riktlinjer som finns och eget sunt förnuft? Visst, det kommer bli lite olika på olika ställen, men det hade det ju blivit ändå oavsett hur strikta regler du hade plockat fram.
Därför att det tjänar pengar på att framställa så vaga och menlösa riktlinjer, som möjligt. Hur svårt är det att förstå det?
En jämförelse: istället för att tsv bestämmer vilka kontrollpunkter som ingår i en bilbesiktning, är det upp till bilägaren själv att avgöra den saken. Förvisso med lite råd om att lampor och bromsar skall finnas och att dessa bör fungera skapligt. Med den insikten besiktigar bilägaren själv bilen.

Man skall aldrig låta särintressen granska sig själva. Se hur det går till hos polisen och sjukvården.

Staffan

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
optimum
Tillägg till varför jag anser det är fel att regler för besöksnäringen nu i somamr kom från en branchorganisation och inte en myndighet

Branschorganisationen kan bara komma med råd och då bara till sina medlemmar

En myndighet kan komma med krav på åtgärder.
T tanaris skrev:
Och det här är något du tycker att Folhälsomyndigheten skulle ägnat sig åt, mitt under en pandemi, och för olika slags sommarverksamheter? Då förstår jag om du är besviken.

Om camping- och hotellansvariga är kunniga på sin verksamhet (vilket jag inte tvivlar på), varför skulle de inte kunna göra detta själva utifrån de riktlinjer som finns och eget sunt förnuft? Visst, det kommer bli lite olika på olika ställen, men det hade det ju blivit ändå oavsett hur strikta regler du hade plockat fram.

Eh, ja. Det var ju jag som hittade dem åt dig när du påstod att de var gömda för allmänheten. Eller hittade är väl fel ord, de låg ju väl synliga. "Den stora bluffen", om du minns.

Nä, det här är en typisk fjäder-höna-grej (min åsikt, tiden får utvisa om jag har fel).
Självklart hoppas jag de flesta klarar sig bra i sommar.
Hade vi inte haft stuga så är möjligen hotell tänkbart och vissa restauranger.

T
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Därför att det tjänar pengar på att framställa så vaga och menlösa riktlinjer, som möjligt. Hur svårt är det att förstå det?
En jämförelse: istället för att tsv bestämmer vilka kontrollpunkter som ingår i en bilbesiktning, är det upp till bilägaren själv att avgöra den saken. Förvisso med lite råd om att lampor och bromsar skall finnas och att dessa bör fungera skapligt. Med den insikten besiktigar bilägaren själv bilen.

Man skall aldrig låta särintressen granska sig själva. Se hur det går till hos polisen och sjukvården.

Staffan
Liknelser blir ju sällan bra, men ska vi ändå leka liknelseleken kan man lika gärna dra parallellen med att bilföraren själv får avgöra om det är lämpligt att köra i max tillåten hastighet eller inte beroende på olika omständigheter. Här kanske myndigheterna borde kliva in och skylta om när det är halt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L
De som kollade nyheter på TV igår kunde se att de som är mycket kritiska till hanteringen på äldreboenden fick gott om vatten på sina kvarnar.

https://www.svtplay.se/video/27178589/aktuellt/aktuellt-7-juli-21-00?start=auto
De första 9 minuterna

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13281901
De första 4 minuterna.

För mig krånglar det att se TV4-play. Så jag laddade ner det med rectime och kollade. Men jag tror att folk som inte har så drakoniska inställningar i webläsaren för att stoppa script ska kunna se detta utan problem.

Mikael_L
T tanaris skrev:
Ja lite märkligt är det.
Jag var inne i en Lidl-butik. De har klistrat runda lappar i precis varenda gång i varuhuset med 2 meters avstånd där man blir påmind om att hålla distansen (nudging) och det var plexiglas mellan kunder och kassan.
Jag kan inte påminna mig om att FHM har rekommenderat just dessa åtgärder.

• Haha
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
T tanaris skrev:
MSB tycks ha klarat sig väldigt bra undan kritik, nästan allt är ju Tegnells personliga fel. De har definitivt förjänat mer.
Det är verkligen många som har skuld i denna soppan.
Socialstyrelsen för brist på beredskap och att det inte funnits rätt personal och utbildning.
MSB för att inte ordna saker i det akuta läget.
Politiker i flera tiotals år som alltid ansett att man kan spara på vård och omsorg för att lägga pengar på invandring och jobbskatteavdrag (det går inte att både äta kakan och ha den kvar).

Nu får vi se om IVO klarar av sitt uppdrag och blottar det som gått fel.

• Gilla
Igen och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
T tanaris skrev:
Liknelser blir ju sällan bra, men ska vi ändå leka liknelseleken kan man lika gärna dra parallellen med att bilföraren själv får avgöra om det är lämpligt att köra i max tillåten hastighet eller inte beroende på olika omständigheter. Här kanske myndigheterna borde kliva in och skylta om när det är halt.
Jodå!
Liknelser blir ofta bra. Det är därför de är så frekventa.
Men ibland inte? För här säger du emot dig själv. Naturligtvis skall vid variabel hastighet, inte den bilist som arbetar mot provision, själv få bestämma sin egen hastighet.

Staffan

T
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jodå!
Liknelser blir ofta bra. Det är därför de är så frekventa.
Men ibland inte? För här säger du emot dig själv. Naturligtvis skall vid variabel hastighet, inte den bilist som arbetar mot provision, själv få bestämma sin egen hastighet.
Staffan
Vem som ska bestämma maxhastigheten för olika bilförare i olika väglag känns aningen OT, så vi kanske ska återgå till ämnet. Jag har fortfarande inte sett något annat exempel på campingproblem än att det kan vara trångt när man diskar. Nu är jag ganska bekväm av mig och brukar bo på riktiga fullservicehotell, så jag har ingen egen erfarenhet, men vilka situationer är det egentligen som behöver styras upp så förbaskat?

Alla vet ju redan att man ska hålla avstånd och undvika folk som hostar och nyser, det kan ju inte ha undgått någon. Att folk sen skiter i det är ju inte ett problem som är specifikt för campingar och andra organiserade sommaraktiviteter.

Dessutom är det märkligt att använda vinstdrift som ett motargument, om något så borde de som ansvarar för en vinstdrivande verksamhet vara måna om att inte skrämma bort folk, vilket i sin tur borde leda till att de på eget bevåg inför vettiga åtgärder. Många företag, inklusive Optimums, införde tidigt mycket kraftfullare åtgärder än vad myndigheterna rekommenderar för att skydda sina verksamheter. Varför skulle inte campingägare tänka likadant?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Och det här är något du tycker att Folhälsomyndigheten skulle ägnat sig åt, mitt under en pandemi, och för olika slags sommarverksamheter? Då förstår jag om du är besviken.

Eh, ja. Det var ju jag som hittade dem åt dig när du påstod att de var gömda för allmänheten. Eller hittade är väl fel ord, de låg ju väl synliga. "Den stora bluffen", om du minns.

Nä, det här är en typisk fjäder-höna-grej (min åsikt, tiden får utvisa om jag har fel).
Problemet med bara råd och inga krav är att en hel del campingar och hotell inte kommer göra så mycket åt saken.
Vi stänger restauranger som inte följer reglerna.
Stäng dem reda före om de inte gjort sina åtgärder, alltså mer preventivt.
Annars är ju skadan redan skedd.
Krav på åtgärdsplaner och att de är genomförda.
Detta är inget att leka med, en hel del avlider av Covid-19.

Jo jag tycker det är en bluff fortfarande eftersom en branschorganisation bara kan komma med råd till skillnad från regering och myndigheter kan sätta krav och bestraffa om så behövs.

B Byggdjuret skrev:
Nu får du förklara dig.
Alla är inte inte tjänstemän.
Då blir det myndigheten som fattar beslutet.
Det är alltid en tjänsteman som fattar beslut på en myndighet.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag gör ett försökt till:

Jag håller med dig (eller antar att du har rätt) när du skriver att medianen för att att dö är 2-3 veckor.

Men det betyder inte att alla dör efter 2-3 veckor. Är du med?

En del dör faktisk efter en vecka och andra dör efter 6 veckor.

Gör man en kurva på det så kommer den därför att börja stiga efter 1 vecka. Efter 3 veckor när medianen avlider är kurvan som högst. Men efter 4 veckor så dör inte lika många och efter 5 veckor osv. Om du tänker dig kurvan för hur tex intelligens är fördelad i ett samhället (Bell) så är detta en liknande kurva.

Jag vet inte hur annars jag skall förklara men denna ovanståeden kurva skall alltså läggas till kurvan omvänt som hade varit utan lock down. Konsekvensen är att den får en inverkan redan efter en vecka, liten men stigande.
Naturligtvis är det en del som dör fort, men att det lilla antalet uteblir när smittspridningen upphör drunknar ju alldeles i det stora antalet avlidna som blev smittade 3 veckor innan. Det är ju fortfarande så att peaken kommer ung. 3 veckor efter att restriktioner införs och att i stort sett alla som dör då var smittade innan restriktionen infördes. Det gäller ju statistik för att få en överblick och inga exakta siffror.

Du behöver inte försöka förklara kurvan över hur folk avlider med tid på x-axeln när det finns en graf i FHM:s rapport om letalitet som jag länkade till igår, jag kompletterade det inlägget dessutom med ung. siffror utifrån grafen.

Hade inte restriktionerna haft någon betydelse eller mycket liten hade smittspridningen fortsatt i stigande takt och man får ingen peak efter ung. 3 veckor. Även med utegångsförbud (vilket det inte har varit i våra grannländer) så fortsätter smittspridningen inom familjer och på de arbetsplatser som är samhällskritiska som sjuk- och äldrevård, dvs. även med utegångsförbud sprids viruset till äldreboenden efter restriktionsdatumet och utegångsförbudet har liten effekt för de äldsta och sjukligaste den första tiden efter restriktionsdatumet, samma grupp som också är den som avlider i högst grad. Antalet som avlider under de tre veckorna som följer på en nerstängning/restriktionsinförande/utegångsförbud påverkas därför försumbart lite av hur hårda restriktioner som införs.

• Gilla
Gammelnörden och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Man slutade testa folk ganska tidigt.
Var det någon som hängde med på varför man fick för sig det. Känns som korkad. Läkarna börja Killgissa...
Obegripligt...
Nödvändigt ont, det var brist på testpinnar, dålig logistik, brist på testreagenser, brist på labbpersonal, brist på sjukvårdspersonal som skulle meddela folk resultatet och vad de positiva ska göra.

Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag tycker att jag kan kosta på mig att killgissa lite.

Och jag gissar att det var en kombination av att man inte hade/har tillräckligt många testkitt och att man vill mörka problemet.
Det hade inte det minsta att göra med att man ville mörka problemet. Det blir inte mörkat när man har läkare som skriver dödsfallsintyg och SCB som för in det i statistiken.

FHM ville fortsätta att testa men fick vika sig för att regionerna sa att det inte går.

Staffans2000
T tanaris skrev:
Vem som ska bestämma maxhastigheten för olika bilförare i olika väglag känns aningen OT, så vi kanske ska återgå till ämnet
Det här är absurt. Nu klagar du på din egen ämnesavvikelse.

Men som du, är husvagnslivet på kampingplatser, inget för mig. Men jag har besökt några. Det var trångt, mycket trångt! Så att tro att affärsdrivande verksamheter och semestersugna svenskar, skall reglera sig själva, är naivt. Se bara hur det har gått på pubarna (adekvat liknelse:D).

Staffan

Ulltand Ulltand skrev:
Det är alltid en tjänsteman som fattar beslut på en myndighet.
Du får tro vad du vill om det gör dig lycklig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.