Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Men för att statistiken skall bli likartad så måste smittspridningen ske lika mycket där som i övriga samhället. När det gäller arbetare som flygs in så har de ju inte äldre runt sig, deras respektive jobbar inte heller i vården. Då måste det vara så att de sprider till övriga samhället och det är de i övriga samhället som syns. För att det skall gälla så måste då arbetarna vara så unga att inte de blir så sjuka att de behöver vård.

Det blir många om och men som behövs för att statistiken skall bli jämn.
Jag vet ju inte precis vad som hände i Singapore och i Tyskland utan det är ju vad jag har läst i den vanliga medierapporteringen. Men när det gäller Singapore skrevs det väl om folk som bodde i logement eller liknande och även om man åker till Singapore för att jobba kan man väl ha högt blodtryck eller annat som gör att det ökar risken för sjukhusvård (eller om det räckte med att många sjukskrev sig) och då blir ju Singapores ledning medvetna och då testar de brett och smittspårar.

I Tysklands köttfabrik så var väl smittspridningen rätt koncentrerad till fabriken (i alla fall först) och Tyskland testar ju väldigt brett och smittspårar så det räcker väl med att en eller ett par får symtom så upptäcks ju snabbt andra med inga eller mycket lindriga symtom. Jag vet inte om utbrottet där har lett till ökat antal avlidna.

BirgitS
  • Ledsen
mikethebik
  • Laddar…
harry73
Idag 19 rapporterade dödsfall.
Medan ni diskuterar behovet av lock down, försvinner viruset i stadig takt

• Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
sysmali
harry73 harry73 skrev:
Idag 19 rapporterade dödsfall.
Medan ni diskuterar behovet av lock down, försvinner viruset i stadig takt
Ja, det går onekligen åt rätt håll, vilket är superbra.

Men jag blir inte klok på att smittspridningen (verkar) minska i t.ex. Stockholm, trots att jag upplever att allt fler återgår till sina gamla vanor. Verkar vara samma trend i New York och norra Italien. Kan det vara antikroppar och T-celler som är svaret?

harry73
Ja det är effekten av gruppimmunitet

Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Det har väl i och för sig inte att göra med att det är invandrare utan det finns människor som lever så att det i praktiken inte går att skydda de som tillhör riskgrupper eller är över 70 år. Man ser ju i så många länder att det är i den typen av områden som det slår till värst, USA, Storbritannien, Singapore (det var väl där det blev stor smittspridning bland arbetskraftsinvandrarna?), köttfabriken i Tyskland (arbetare från annat land som levde väldigt tätt), de där 800 arbetarna som reste in till Gällivare osv. Det blir väl liksom superspridarhändelser väldigt lätt under sådana förhållanden.
Det var inte så svårt att förutse smittspridningen.
Trångboddhet, ingen skyddsutrustning och svaga gamlingar. De som har okvalificerade lågavlönade jobb är väldigt ofta invandrare. Var och hur bor de? Jo, trångt i förorten. De kommer smittade till jobbet, där de har mycket nära kontakt med geriatrikerna. Basal skyddsutrustning saknas, så de äldre smittas. Personalen åker hem och var just inte denna smittad före sitt pass, är hon det nu. Väl hämma fortsätter virusspridandet. Under tiden har mor och farföräldrarna besök av sina medelålders barn och ett och annat barnbarn. När de åker till sina jobb och skolor för de smittan vidare. Osv..
Hade vi haft ett förråd av förklöden, visir och munskydd, hade FHM inte behövt at ljuga om att det inte behövdes något skydd.
Summa sumarum: hade riskmomenten, gamla sjuka på åldringsvård och mycket trångbodda invandre inte tagits bort från de scenarier bla FHM övade på, skulle välmenande kunna tro att de helt enkelt inte kan bättre. Det är inte kriminellt att vara lite trög i sverige. Men nu undvek de att diskutera vad som skulle ske om smittan spred sig bland gamla och trångbodda invandrare. Samma som om brandkåren skulle gå på menskurs istället för öva brandsläckning! Det är inte konstigt om man frågar sig -Varför diskuterades inte de troligaste scenariorna överhuvudtaget?

Staffan

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
Visst ja, inga resurser, igen! Konstigt det här att det saknas medel så ofta.
Nej, jag tror det var viljan och insikten som saknades. Så fattigt borde inte Sverige vara, eller?

Då gör jag så här: Inför böter vid smittspridning, likväl som man stänger mer krogar för att gäster sitter i knäet på varandra.

Och ålägger alla husläkarmottagningar att testa alla sina listade. De får lösa det, få vite eller slå igen verksamheten. Det handlar om dödlig smitta hos människor.

De kan till FK intyga att de som är smittade och deras hushållsmedlemmar ska i karantän och har rätt till smittbärarpenning, stannar de förhoppningsvis hemma.
Ställa frågor om rörelsemönster och umgänge till personer i smittade hushåll.
Informera övriga testade om distansering och hur man skyddar andra och sig själv.

Visst ja, det fanns inga testkit heller. Och inga munskydd. Inget av allt som behövdes, trots att de känt till viruset sedan i januari.
Det låter inte trovärdigt.
Vilken värld lever du i?
Så farlig är inte corona som du ger sken av.
Sen undrar jag hur du tänker... Vc ska testa alla som är listade där. Hur ska det gå till rent praktiskt? Hur ska du få tag på folk som kan ta blodprov?
Det är inget du lär dig på en kafferast. Jag har försökt. Det var inte lätt då var det sövda djur. Så all respekt för de som kan ta blodprov. Sen finns det det tillräckligt mycket av de ämnen som behövs? Det är i stortsett hela världen som efterfrågar det.
Munskydd? Varför efterfråga något innan man vet att de kommer sprida sig. Däremot så har beredskapen varit utsel hos stat och landsting. Men om går tillbaka munskydden. Folk springer inte ut å köper munskydd innan smittan kommit hit. Jag misstänker att munskydden försvann väldigt kvickt. Men det finns ett problem med munskydden. Deras nytta är omtvistad. Hur hade du tänkt att allt detta ska finansierias?
Jag antar att du vill ha en total lockdown. Allt detta kostar pengar.
Och det blir du och jag som får betala kalaset. Sen gäller det att få fram folk som kan jobba. Det finns många frågetecken kring din idé.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är absolut inte så jag tolkar sidan.

Den utgår, precis som jag och som jag har sett andra räkna, att dödsfall inträffar ung. 3 v. efter smittotillfället. En nerstängning eller annan restriktion kan alltså inte påverka de dödsfall som inträffar under de 3 veckor som följer direkt efter nerstängningen.
[länk]
Vid det laget är redan Sveriges siffror långt över våra grannländers som syns på den bilden, ung. 800 avlidna.

Belgiens exempel visar att deras dödsfall peakar 4 veckor efter nerstängningen, dvs. trots mycket hårda restriktioner så fortsätter dödsfallen att stiga i 4 veckor därför att de människorna redan var smittade vid nerstängningen eller smittades strax efter (t.ex. inom familjen). Belgien kan vara valt för att de är erkända som ett av de bästa länderna när det gäller dödsfallsrapporteringen.

Sen visas det diagram på att hur snabbt antalet dagliga avlidna avtar efter peaken varierar mellan länder trots hårda nerstängningar, det är alltså normalt att även vid hårda nerstängningar så fortsätter folk att smittas efter att nerstängningen har trätt i kraft det bara går långsammare. Så även om Sverige hade haft hårda nerstängningar så hade vi även då haft avlidna efter att perioden om ung. 3 veckor gått. Jämfört då med de exemplen på länder och omräknat till Sveriges folkmängd så betyder det för Sveriges del ytterligare 800-1400 avlidna.

Dessa 800 + 800-1400 avlidna hade inte kunnat räddas genom en hårdare nerstängning i mitten av mars. Lika lite som att t.ex. Spaniens och Frankrikes antal avlidna blev färre än de blev trots hårda nerstängningar.

Är du med så här långt på vad [länk] försöker säga?
Jag menar alltså inte att du måste hålla med utan om du förstår.
Jag trode att du var med på att dödligheten börjar minska 1 vecka efter lock down. 2 veckor efter är genomslaget tydligt och tre veckor når den sin topp. Allt detta beroende av hur lång tid det tar från smitta till död. Är du med på det?

Att kurvan inte ser ut så har olika förklaringar. Det tillkommer smittade trots lock down, kurvan skulle ha haft en exponentiell tillväxt utan lock down. Det finns inga fakta på sidan som visar att vi haft fler smittade. Det är ett resonemang som man kan välja att tro på eller inte.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Det finns tre typer av lögner.
Lögn
Förbannad lögn
Statistik

• Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag trode att du var med på att dödligheten börjar minska 1 vecka efter lock down. 2 veckor efter är genomslaget tydligt och tre veckor når den sin topp. Allt detta beroende av hur lång tid det tar från smitta till död. Är du med på det?

Att kurvan inte ser ut så har olika förklaringar. Det tillkommer smittade trots lock down, kurvan skulle ha haft en exponentiell tillväxt utan lock down. Det finns inga fakta på sidan som visar att vi haft fler smittade. Det är ett resonemang som man kan välja att tro på eller inte.
Nej, varför skulle dödsfallen sjunka en vecka efter en nerstängning när det är i genomsnitt 5 dagars inkubationstid och därefter 1 vecka med symtom tills man blir allvarligare sjuk.

Visst finns det undantag men det gäller ju åt båda håll för det finns ju också de som ligger med respirator några veckor innan de avlider. Genomsnittstiden från symtom till IVA är 11 dagar enligt intensivvårdsregistret.

Jag har inte begärt att du ska tro på sidan, men försöka förstå för det är först när man förstår som man kan hitta de riktiga svagheterna.

Jag trodde att detta skulle ta tio år men det gick fortare ;) Verkar det som tror jag.

Cirka 40 av landets kommuner står för 70% av dödsfallen och de pratar om att läkare inte har gett individuella bedömningar till äldre och svaga covid19 patienter och det görs dessutom en himla många lex Maria och kex Sara anmälningar. Och att de har/ska börja göra journal granskningar.

Och säkert lite mer saker som jag glömt.

Videon från exakt24 publicerades för drygt en månad sedan.

Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, varför skulle dödsfallen sjunka en vecka efter en nerstängning när det är i genomsnitt 5 dagars inkubationstid och därefter 1 vecka med symtom tills man blir allvarligare sjuk.

Visst finns det undantag men det gäller ju åt båda håll för det finns ju också de som ligger med respirator några veckor innan de avlider. Genomsnittstiden från symtom till IVA är 11 dagar enligt intensivvårdsregistret.

Jag har inte begärt att du ska tro på sidan, men försöka förstå för det är först när man förstår som man kan hitta de riktiga svagheterna.
Här har @Ulltand en poäng. Det borde börja synas en minskning, risken är dock att den initialt döljs av en ökning pga fortsatt smittspridning (som då redan skett) och att den därför inte syns direkt. Men den borde definitivt synas innan tre veckor har gått. Men för att kunna avgöra vad man letar efter så måste man ha statistik på hur långt efter insjuknande som man dör, inte bara i snitt utan hur utspridningen ser ut.

Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag trodde att detta skulle ta tio år men det gick fortare ;) Verkar det som tror jag.

90 cirka av landets äldreboenden står för 70% av dödsfallen (tror jag de sa) och de pratar om att läkare inte har gett individuella bedömningar till äldre och svaga covid19 patienter och det görs dessutom en himla många lex Maria och kex Sara anmälningar. Och att de har/ska börja göra journal granskningar.

Och säkert lite mer saker som jag glömt.

Videon från exakt24 publicerades för drygt en månad sedan.

[media]
[media]
Du menar 43 pers i snitt per äldreboende? Säger inte att det är omöjligt, men det låter lite osannolikt?

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu är andelen äldre som blivit sjuka och dött ungefär samma I Sverige som I grannländerna. Dvs vi har varit precis lika dåliga på att skydda de äldre som de.
Efter som att väldigt många äldre har dött i Sverige än i Norge betyder det att vi har varit väldigt mycket sämre på att skydda våra äldre än de har varit. Det faktum att vi har varit lika dåliga på att skydda övriga befolkningen betyder att inte att vi är mindre dåliga på att skydda våra äldre.

BirgitS
Finska THL, deras motsvarigheten till FHM, och FHM har samarbetat om en jämförelse mellan skolbarn i de två länderna.
Det är ingen skillnad i kumulativ incidens av rapporterade fall av covid-19 bland barn i åldern 1-19 år i de två länderna och antalet fall per vecka fluktuerar inte i samband med skolstängning och provtagningspolicy i Finland.
...
Allvarlig covid-19, definierad som behov av vård på IVA, är mycket ovanligt i båda länderna i den här åldersgruppen och inga dödsfall har rapporterats. Smittspårningar på skolor i Finland har inte visat att barn smittat vidare och i Sverige har en jämförelse mellan olika yrkesgrupper visat att lärare i förskola och grundskola inte är överrepresenterade bland rapporterade fall av covid-19.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...nsarkiv/c/covid-19-hos-forskole-och-skolbarn/
Det finns tabeller över antal smittade barn, IVA-vårdade etc.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.