2 357 046 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Kanske. Men jag tror inte det beror på brist på själva gasen, utan brist på de vårdplatser med rätt personal som behövs för att dosera och övervaka personer som får syrgas.Hyltran från Veglemyren skrev:
Du verkar tro att lösningen är att köra ut lastbilar med syrgas till äldreboendena.
Att veta innebär också att veta sina begränsningar. Utbildad vårdpersonal kanske vet att det inte bara är att trycka i lite syrgas i patienten?
Sen kanske det hade hjälp några patienter på marginalen, men jag har väldigt svårt att tro att det hade räddat tusentals liv.
Och Norge verkar ju ha i stort sett samma dödlighet på äldreboenden som Sverige trots att dom har lastbilar som kör ut syrgas.
Sen kanske det hade hjälp några patienter på marginalen, men jag har väldigt svårt att tro att det hade räddat tusentals liv.
Och Norge verkar ju ha i stort sett samma dödlighet på äldreboenden som Sverige trots att dom har lastbilar som kör ut syrgas.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Ja det skulle i alla fall lösa vissa delar av problemet.useless skrev:
Och jag vill påstå att det redan är så som man gör när det gäller distributionen av syrgas i detta land. Om än på ett onödigt omständigt och onödigt tungt sätt.
Om jag tar mig friheten att även blanda in miljön så skulle jag även vilja säga att vi skulle göra transporterna lättare om vi anmanade Norges och Tallingers modell.
Vilket skulle leda till att vi sparade på jordens resurser samtidigt som vi räddade liv.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Ja den vanligaste i alla fall det eller att någon inte vill att den ska vara tom för att det är så jobbigt att bära och flytta den tunga flaskan 
Visst är det svårt att rangordna vilka länder som lyckats bäst.harry73 skrev:
Men i Sveriges fall ligger vi så dåligt till i maratonloppet eller vad du kallar det att de flesta övriga europeiska deltagare sitter i hotellbaren nyduschade och börjat se fram mot kvällsdrinken. Medan vi fortfarande är ute och springer i mörkret..
Ditt resonemang känns lite som att den som fått dödlig cancer ändå har lika stor chans överleva som en frisk person.
Jag tycker vi har lyckats superbra! IK Kreutzer skrev:Visst är det svårt att rangordna vilka länder som lyckats bäst.
Men i Sveriges fall ligger vi så dåligt till i maratonloppet eller vad du kallar det att de flesta övriga europeiska deltagare sitter i hotellbaren nyduschade och börjat se fram mot kvällsdrinken. Medan vi fortfarande är ute och springer i mörkret..
Ditt resonemang känns lite som att den som fått dödlig cancer ändå har lika stor chans överleva som en frisk person.
-ingen lockdown,
-vi har kunnat köra på väldigt normalt jämfört med andra länder.
- mina tyska kollegor har fortfarande massor av restriktioner och gör nästan ingenting på helgerna.
Om du tycker det låter som en vinst för Tyskland så har vi båda väldigt olika syn på vad som är bra!
Dessutom har jag många ggr visat att överdödligheten bland 80% av befolkningen har varit låg.
USA är på väg att gå om oss i vad du kallar "maratonloppet". Du har en ganska osnygg syn på människoliv.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Visst kan de har rört ihop det eller så beror det på hur man utför sina tester.pacman42 skrev:
Jag undrar om de rört ihop det i olika artiklar när det handlar om T-celler och den immunitet de ger, samt rörande B-celler (som ger IgM- och IgG-antikroppar). Olika artiklar och papper säger väldigt olika saker när jag läser.
IgM varar i 2-5 månader vad jag förstått.
IgG är den längre immunitet man får. Här blir det lite rörigt, denna kan avta pga två olika orsaker: 1) mutationer hos viruset gör att det inte längre känns igen. 2) kroppens IgG-försvar degenererar över tid. När papper skriver om immunitet som avtar så kan det bero på både #1 & #2, vilken av dem de syftar på verkar inte stå så ofta. Jag misstänker att man syftar på den ena (#2?) när man säger ett år (dvs att immuniteten hos en del verkar försvinna då) och att man syftar på #1 när man pratar om tre år (att mutationerna inte är fler än att kroppen känner igen viruset efter tre år). IgM och IgG bygger på principen att man snabbt kan identifiera virus och kopiera upp nytt skydd mot detta. Dessa antikroppar jobbar mot de delar av viruset som kroppen tydligast känenr igen, oftast receptorproteinerna (i fallet med SARS-CoV-2 spike-proteinet, dvs taggarna).
Lägg sedan till detta T-cellerna som är immunförsvarets kanonmat (militär term för de som skall fördröja ett anfall, eller stoppa ett naivt försök), de finns redo att ta död på de virus som kommer in i kroppen och fungerar bättre om de känner igen dem sedan tidigare. De är dock inte en form av "immunitet" egentligen utan de tar bara den första smällen. Som jag förstått det så räcker de exempelvis inte till ifall man smittas kraftigt. Tyvärr kan man så lite om T-celler och deras funktion i immunförsvaret. Man vet dock att dessa kan jobba mot RNA och andra delar av ett virus. En stor del av problemet med T-cellernas immunitet är att den kräver separation av olika typer av blodkroppar i blodet och kräver sedan undersökning i labb för att kunna verifieras för olika former av virus/bakterier. Man har helt enkelt valt att fokusera på IgM/IgG (B-celler) då de är lättare att arbeta med och då de ger ett "bättre skydd" ur ett risk-perspektiv (de dämpar och fördröjer inte bara sjukdomens förlopp).
Så några intressanta frågor som behöver besvaras är:
- hur mycket kan vi lita på att T-cellsimmunitet räcker när man lyfter restriktionerna?
- hur länge räcker immuniteten från IgG? Enligt resonemang #1 ovan? Enligt #2 ovan?
Det är tur att jag har Ig-immunitet i år, jag kanske inte kan träffa våra äldre nästa sommar heller om immuniteten då inte räcker till trots att jag redan haft sjukdomen.
Så har jag också uppfattat det gällande IgM, och har för mig att jag också har sett någon kurva som skulle kunna tolkas som kortare tid, typ 1-3 månader.
När det gäller IgG och SARS så bör det ju avse hur länge antikropparna finns kvar i blodet eftersom man ju inte kan veta något om mutationer. Eftersom MERS var med i samma mening så antar jag att det är samma typ av mätning det gäller.
Men det är väl rätt klart att antikroppssvaret varierar mellan människor och det verkar ju rimligt att om man bildar få antikroppar försvinner de fortare än om det finns många från början. Sen kan det ju vara så att även om man bara har få kvar och därför inte är helt immun så räcker det till för att man bara blir lindrigt sjuk, så verkar det ju vara med många andra virus.
Har du läst den svenska studien om T-cellsimmunitet https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.06.29.174888v1.full.pdf ?
Jag har börjat men inte hunnit igenom, den är rätt svårläst.
Absolut ett intressant forskningsområde där det nog kommer mycket framöver. På Danderyd sjh ska de ju följa upp vårens antikroppstester av personalen efter 3, 6 och 12 månader för att se hur det går för antikropparna.
Jag tar för givet att du är ung och därmed odödlig, då vår föga smickrande placering på Coronadödslistan inte bekommer dig. Inte heller väntar du på att få dina värkande höftleder opererade. Det är tur det. För det är 70.000 före dig i kön! Och det kallar du "att lyckas superbra"!T tobbbias skrev:Jag tycker vi har lyckats superbra! I
-ingen lockdown,
-vi har kunnat köra på väldigt normalt jämfört med andra länder.
- mina tyska kollegor har fortfarande massor av restriktioner och gör nästan ingenting på helgerna.
Om du tycker det låter som en vinst för Tyskland så har vi båda väldigt olika syn på vad som är bra!
Dessutom har jag många ggr visat att överdödligheten bland 80% av befolkningen har varit låg.
USA är på väg att gå om oss i vad du kallar "maratonloppet". Du har en ganska osnygg syn på människoliv.
Staffan
Läs åtminstone inläggen innan du svarar!.T tobbbias skrev:Jag tycker vi har lyckats superbra! I
-ingen lockdown,
-vi har kunnat köra på väldigt normalt jämfört med andra länder.
- mina tyska kollegor har fortfarande massor av restriktioner och gör nästan ingenting på helgerna.
Om du tycker det låter som en vinst för Tyskland så har vi båda väldigt olika syn på vad som är bra!
Dessutom har jag många ggr visat att överdödligheten bland 80% av befolkningen har varit låg.
USA är på väg att gå om oss i vad du kallar "maratonloppet". Du har en ganska osnygg syn på människoliv.
Det var inte jag som betecknade det som en "maratonlopp". Jag skrev "maratonloppet eller vad du kallar det" och hänvisar till Harry73:s inlägg.
Ska vi snacka om osnygg syn så har vi bevittnat den genom ditt uttalande "Jag tycker vi har lyckats superbra!"
Efter ca 5400 döda och över 2000 på intensiven, mängder sjuka så är det uttalandet fullständigt horribelt.
Om någon lyckats bra så är det våra grannländer tex.. Eller vad kallar du deras situation ?.
J JKrister skrev:Otrolig tröghet i systemet. Skulle ha åkt till teneriffa imorse med frun och barnen (1 & 3år) var i huvudsak inte orolig för smitta utan karantän och isolering. Små barn i februari är ju inte precis feberfria.
Jag förstår er önskan, jag hade nog krigat och via 1177 påstått att familjen nu fått feber. Inga problem att säga att alla tagit nedsättande inför läkarbesök.
J JKrister skrev:Otrolig tröghet i systemet. Skulle ha åkt till teneriffa imorse med frun och barnen (1 & 3år) var i huvudsak inte orolig för smitta utan karantän och isolering. Små barn i februari är ju inte precis feberfria.
Jag förstår er önskan, jag hade nog krigat och via 1177 påstått att familjen nu fått feber. Inga problem att säga att alla tagit nedsättande inför läkarbesök.
Ljuger man i såna här sammanhang kan det gå illa. Jag rekomenderar inte att man ljuger. Stanna hemma så mycket som det går. På sjukhus, inkommen med ambulans el. dyl. tas det odling i näsa/svalj om man har symtom. Annars tas det inte. Man kan boka provtagning via 1177 men själv har jag varit sjuk för länge sen så det är inte aktuellt för mig. Reglar står där på 1177. Har man varit utan symtom i 2 veckor kan man boka. Sin panik/ångest får man handskas med själv. Finns stödgrupper på Facebook bl.a.J JKrister skrev:Otrolig tröghet i systemet. Skulle ha åkt till teneriffa imorse med frun och barnen (1 & 3år) var i huvudsak inte orolig för smitta utan karantän och isolering. Små barn i februari är ju inte precis feberfria.
Jag förstår er önskan, jag hade nog krigat och via 1177 påstått att familjen nu fått feber. Inga problem att säga att alla tagit nedsättande inför läkarbesök.
Hyltran från Veglemyren skrev:
Vart får du det ifrån att en begagnad lätt lastbil och två gasflaskor kostar en miljon?
Och vad är det för fel med att någon vill tjäna pengar genom att rädda liv?
Jag, Tallinger, några till här och hela Norge tror på den idén
Det är så man har levererat syrgas i Norge i 30 år nu.
Och det är märkligt att man har slutat med det i Sverige.
Ser diskussionen, men var kommer denna uppfattning från att man i Sverige stryper leveransen av syrgas till vården, är detta också en skröna eller finns detta beskrivet någonstans?Staffan2000 skrev: