Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag tycker vi ska stänga ner hela samhället och i stort sett alla länder räknar på olika sätt.

Och jag har svårt att se att det finns någon som har läst hela tråden :)
Finns det nått som säger att det skulle bli bättre?
Är antalet döda så mycket lägre i de länder som stängt allt?

Eller är det snarare så att du är livrädd för corona?

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Haha, jag orkar inte diskutera med gamla gubbar. De är så fulla med bittra åsikter! Men ni tillhör en minoritet och ni orkar skrika väldigt mkt eftersom ni inte gör så mkt annat om dagarna! Vilket märks!

Fortsätt ni att sätta er själva i karantän så blir vi andra glada! :)

Jag har flera stycken inom familjen som är 70+. Ingen har varit i närheten av gått åt. De bor runt om i hela Sverige. Jag vet bara 2 stycken ännu som drabbats. Den första var inne och fick syrgas i 1 vecka i Uppsala. Mår nu toppen. (Sjukvården ger faktiskt syrgas, hur mkt ni än skriker om att det inte finns). Den andre var min lillasysters chef i Sthlm, han låg inne 4 veckor på IVA! Har fått mkt men från själva IVA (att ligga nedsövd så länge), men är helt fri från Corona.

Ni skriker (gamla gubbar) om att allt är död och åt fanders. Men så är ju faktiskt inte fallet! Som sagt, ni är en solklar minoritet, men ni verkar ha väldigt mkt luft i era lungor som orkar skrika så mkt i denna tråden! :crysmile: Ni behöver nog inte vara rädda för att Corona skulle drabba er med den lung-kapaciteten! :geek:
Detta bidrag är ju ganska onödigt. Visst kan det vara befogat att höja ett ögonbryn när >5000 dör extra på ett halvtår. Tänkt på hur mycket man investera för att minska antal trafikdöda med några dussin om året.
Och vilket ramaskri det blev när bara några hundra strök med i Thailand eller på Estonia.
Och här har en myndighet och en regering klantat sig så ofattbart med en god portion naivitet och obeslutsamhet och dom som är en aning kritiska mot detta nästan hängs ut som landsförrädare.

• Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta bidrag är ju ganska onödigt. Visst kan det vara befogat att höja ett ögonbryn när >5000 dör extra på ett halvtår. Tänkt på hur mycket man investera för att minska antal trafikdöda med några dussin om året.
Strikt talat är det inte >5000 extra döda på ett halvår. Som det ser ut nu enligt statistiska centralbyrån ligger överdödligheten för första halvåret på ca 3000, om jag räknar rätt. (Jag håller med att detta fortfarande är värt att höja ett ögonbryn över. Ditt inlägg gjorde mig bara nyfiken på vad överdödligheten faktiskt låg på.) Sedan 19:e juni ser det ut som vi har en negativ överdödlighet. Det ska bli intressant att se vad det blir sett över hela året.

Preliminär statistik över döda (excelfil)

• Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
harry73
T tobbbias skrev:
USA är på väg att gå om oss i vad du kallar "maratonloppet". Du har en ganska osnygg syn på människoliv.
Det finns många länder före oss:
Italien, Spanien, UK, Belgien, mm
Sedan finns det många så nära efter oss att de egentligen ligger före oss om man tar hänsyn till underrapporteringen i dessa länder.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Utvekling ser ju fortsatt positiv ut. Kanske lite tidigt men det blev iaf ingen ökad dödlighet efter midsommarfirandet.

Linjediagram som visar Covid-19-dödsfall per miljon i Norden fram till efter midsommar, med Sverige högst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Kanske lite tidigt men det blev iaf ingen ökad dödlighet efter midsommarfirandet.
Ja, det är nog lite tidigt för det men det är nu typ 4 veckor efter de stora demonstrationerna så de har ju inte satt några stora spår i alla fall. Det var ju skönt när vi var många som var oroliga för det.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
J
Så för att sammanfatta läget är BirgitS och Ulltand för första gången överens att utvecklingen går framåt, Staffan ligger stadigt över 0.8 promille än, alla som tycker samma eller tvärt emot som Kreutzer har en taskig människosyn, och Hyltran har köpt aktier i AGA och Harry påpekar att många andra länder flyger under radarn. Eventuellt har 2000 personer återuppstått. Just det, är man inte för massmord är man landsförrädare. Mina damer och herrar, allt detta får vi gratis, men bara i Coronatråden.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
JohanLun och 26 till
  • Laddar…
harry73
Nu gick jag igenom alla regionerna på c19.se och samtliga län verkar ha passerat toppen och visar en nedåtgående trend om man tittar på antal döda, anta iva patienter och antal på sjukhus. Ända undantag är Blekinge som inte nåt en tydlig topp och Gotland, men det handlar om små tal.
Vissa län hade en andra topp, men även de är på väg ned igen. Tittar man på sveriges statistik på adamaltmejds diagram, går antal dagliga döda fortfarande ner, även om takten minskar något. Svårt att säga när vi hamnar på noll döda per vecka, men innan sommarens slut borde vi ligga under 10 per dag i alla fall.

• Gilla
Gammelnörden och 1 till
  • Laddar…
Ja oftast är det så men tyvärr inte alltid.

Vi får se vem som får rätt här om drygt tio år när processen är färdig.
'oftast' betyder en majoritet. Har du några belägg för att en majoritet av alla som vårdats för covid-19 har blivit felbehandlade och nekats livsnödvändig syrgas på grund av att personalen inte orkar bära fram gasflaskan?

Det är väldigt allvarliga anklagelser du kommer med, så jag hoppas du har några fakta bakom.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Läste att Strobritanien och Franrike har remdesevir så dom klarar sig. Sveriges donation kommer inte att räcka säger Hallengren.

Men hur har Giled donerat läkemedlet? Har tex Norge, Finland och Danmark fått remdesevir kunde vi svälja stoltheten och fråga om vi får köpa deras?

Staffans2000
J Jocke Best skrev:
Så för att sammanfatta läget är BirgitS och Ulltand för första gången överens att utvecklingen går framåt, Staffan ligger stadigt över 0.8 promille än, alla som tycker samma eller tvärt emot som Kreutzer har en taskig människosyn, och Hyltran har köpt aktier i AGA och Harry påpekar att många andra länder flyger under radarn. Eventuellt har 2000 personer återuppstått. Just det, är man inte för massmord är man landsförrädare. Mina damer och herrar, allt detta får vi gratis, men bara i Coronatråden.
Det här var den roligaste och bästa sammanfattningen av hela tråden. Allt kan raderas. Förutom detta inlägg. Amen!
Dags att fylla på så att jag håller mig på rätt sida om promillegränsen.

Schkoll!

• Gilla
  • Älska
Pin och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Läste att Strobritanien och Franrike har remdesevir så dom klarar sig. Sveriges donation kommer inte att räcka säger Hallengren.

Men hur har Giled donerat läkemedlet? Har tex Norge, Finland och Danmark fått remdesevir kunde vi svälja stoltheten och fråga om vi får köpa deras?
Nu finns det med all säkerhet de som är bra mycket bättre på danska än vad jag är men jag tolkar det som att Danmark tycker att de har lagom för att räcka under en period.
https://medwatch.dk/Medicinal___Biotek/article12260602.ece

useless useless skrev:
'oftast' betyder en majoritet. Har du några belägg för att en majoritet av alla som vårdats för covid-19 har blivit felbehandlade och nekats livsnödvändig syrgas på grund av att personalen inte orkar bära fram gasflaskan?

Det är väldigt allvarliga anklagelser du kommer med, så jag hoppas du har några fakta bakom.
Skrev jag fel? Jag menade att myndigheterna oftast har rätt men att de inte alltid har rätt.

Faktan är att Tallinger påstår 24.20 in i det här videon att han är delaktig en rättsprocess mot svenska myndigheter. Där de hävdar att covid19 patienter i Sverige har blivit felbehandlade.

Jag vet inte hur man bevisar detta mer än att igen dela en video där han 24.20 påstår detta.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det är nog lite tidigt för det men det är nu typ 4 veckor efter de stora demonstrationerna så de har ju inte satt några stora spår i alla fall. Det var ju skönt när vi var många som var oroliga för det.
Smittskyddsläkaren i Stockholm tror att en viss immunitet bland dem som umgås mycket med andra finns i Stockholm stad eftersom man inte kan märka av en ökad smittspridning trots att så många nu verkar umgås utan att hålla avstånd.
Nedgången går inte att förklara med några nya åtgärder mot smittspridningen. Snarare verkar huvudstadsborna ha blivit sämre på att följa myndigheternas rekommendationer, enligt Per Follin.
https://www.dn.se/sthlm/smittskydds...nskar-i-stockholm-kan-bero-pa-viss-immunitet/
där står även en del om smittspårning mm.

BirgitS
Faktan är att Tallinger påstår 24.20 in i det här videon att han är delaktig en rättsprocess mot svenska myndigheter. Där de hävdar att covid19 patienter i Sverige har blivit felbehandlade.
Det är väl ingen som har påstått att Tallinger inte är delaktig i en rättsprocess. Alla får väl hävda vad de vill men det betyder ju inte att det är sant bara för att man tror det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.