2 357 046 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag tror folk får den vård de behöver i allmänhet, med undantag för de misstag som ju alltid görs när människor är inblandade. Sen ska man inte "höra" så mycket, det blir lätt hörsägen och sen tolkar man det lätt fel. Bästa är att ta examen, jobba som anestesiläkare i många år, sen kan man "höra" för då kan man både ställa rätt kontrollfrågor och sätta informationen i rätt sammanhang. Säker på att vi hade hört från denna yrkeskategori om detta var ett problem som det beskrivs här.Hyltran från Veglemyren skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det finns en många fall där folk påstår att deras äldre anhöriga på felaktiga grunder erbjudits palliativ vård och morfin för att för att dämpa ångesten. Istället för syrgas som eventuellt hade kunnat rädda dom. Det har till och med rapporterats om det på SVT:s nyheter.D djac skrev:
Den där Tallinger är med och hjälper dem på ett hörn. Och de har anlitat en ”super advokat” för att driva en juridisk process som kan ta mer än tio år att få färdig.
Så det är bara att vänta och se.
Du menar fall där övertygade lekmän som du som har sett filmer på internet och påstår sig veta bättre än de som jobbar inom vården vilken behandling som är bäst?Hyltran från Veglemyren skrev:
Jo men det är ganska vanligt att folk uppfattar saker på det sättet men det betyder inte att det är så. Oftast har de som tycker så ingen medicinsk kompetens och dessutom spelar känslor och önskan om ett annat utfall in.Hyltran från Veglemyren skrev:
Det finns en många fall där folk påstår att deras äldre anhöriga på felaktiga grunder erbjudits palliativ vård och morfin för att för att dämpa ångesten. Istället för syrgas som eventuellt hade kunnat rädda dom. Det har till och med rapporterats om det på SVT:s nyheter.
Den där Tallinger är med och hjälper dem på ett hörn. Och de har anlitat en ”super advokat” för att driva en juridisk process som kan ta mer än tio år att få färdig.
Så det är bara att vänta och se.
Undrar också om de verkligen sa, -vi orkar inte bära fram syrgas men ta lite morfin istället!
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Ibland är det så illa.useless skrev:
Det förekommer fall då människor får fel typ av vård på grund av olika märkliga anledningar.
Och det händer att får rätt mot myndigheterna i dessa sammanhang.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Ja oftast är det så men tyvärr inte alltid.D djac skrev:
Vi får se vem som får rätt här om drygt tio år när processen är färdig.
Självklart, som sagt, så fort du blandar in människor, både patienten och vårdgivarna, så begås det misstag, patienter ljuger (glömmer) om detaljer etc, allt detta leder till att <100% blir rätt och själklart ska detta både erkännas och förväntas.Hyltran från Veglemyren skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Det är lätt att sitta och vara efterklok och Klaga på olika saker FHM gjort fel. Hur vet vi att de andra vägarna var bättre?
Vissa saker har varit fel. De klantade sig ordentligt med äldrevården. Men samtidigt så har de nått eget ansvar. Absolut inte på individ nivå. Utan de högst upp.
Sen fanns det många brister inom sjukvården. Och lagerhållning.
Men dessa saker går inte att skylla FHM för. Det är beslut tagna långt innan corona.
Det finns mycket att lära oss av 8den här pandemin.
Jag tycker att på det stora hela har det fungerat hyfsat.
Jag uppskattar att vi har haft frihet under ansvar. De flesta om inte alla andra länder har haft tvång. Man har i stort stängt ner hela samhällen. Men hur mycket bättre har det egentligen fungerat? Även inkluderat den ekonomiska delen.
Här har många företag gått i kk. Hur hade det sett ut om man stängt ner hela samhällen?
Är det verkligen värt den kostnaden? Ännu högre arbetslöshet?
Är det några här helt ärligt verkligen vill ha det som det har varit i andra länder?
Man kan alltid själv sätta sig i karantän.
Sen så funderar jag på en viktig sak.
Det är när det gäller döda. Räknar alla länderna på samma sätt?
Jag har fått för mig att man inte gör det. Jag kan mycket väl ha fel.
Sist, jag har inte läst hela tråden utan bara en liten del. Men mycket får ses som funderingar.
Vissa saker har varit fel. De klantade sig ordentligt med äldrevården. Men samtidigt så har de nått eget ansvar. Absolut inte på individ nivå. Utan de högst upp.
Sen fanns det många brister inom sjukvården. Och lagerhållning.
Men dessa saker går inte att skylla FHM för. Det är beslut tagna långt innan corona.
Det finns mycket att lära oss av 8den här pandemin.
Jag tycker att på det stora hela har det fungerat hyfsat.
Jag uppskattar att vi har haft frihet under ansvar. De flesta om inte alla andra länder har haft tvång. Man har i stort stängt ner hela samhällen. Men hur mycket bättre har det egentligen fungerat? Även inkluderat den ekonomiska delen.
Här har många företag gått i kk. Hur hade det sett ut om man stängt ner hela samhällen?
Är det verkligen värt den kostnaden? Ännu högre arbetslöshet?
Är det några här helt ärligt verkligen vill ha det som det har varit i andra länder?
Man kan alltid själv sätta sig i karantän.
Sen så funderar jag på en viktig sak.
Det är när det gäller döda. Räknar alla länderna på samma sätt?
Jag har fått för mig att man inte gör det. Jag kan mycket väl ha fel.
Sist, jag har inte läst hela tråden utan bara en liten del. Men mycket får ses som funderingar.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Är det någon som har sagt att man har felbehandlat alla med riskfaktor om jag har gjort det då har jag fel formulerat mig.D djac skrev:
Vad jag tror/menar på är att vissa eller många har felbehandlats inte precis alla.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag tycker vi ska stänga ner hela samhället och i stort sett alla länder räknar på olika sätt.B Byggdjuret skrev:Det är lätt att sitta och vara efterklok och Klaga på olika saker FHM gjort fel. Hur vet vi att de andra vägarna var bättre?
Vissa saker har varit fel. De klantade sig ordentligt med äldrevården. Men samtidigt så har de nått eget ansvar. Absolut inte på individ nivå. Utan de högst upp.
Sen fanns det många brister inom sjukvården. Och lagerhållning.
Men dessa saker går inte att skylla FHM för. Det är beslut tagna långt innan corona.
Det finns mycket att lära oss av 8den här pandemin.
Jag tycker att på det stora hela har det fungerat hyfsat.
Jag uppskattar att vi har haft frihet under ansvar. De flesta om inte alla andra länder har haft tvång. Man har i stort stängt ner hela samhällen. Men hur mycket bättre har det egentligen fungerat? Även inkluderat den ekonomiska delen.
Här har många företag gått i kk. Hur hade det sett ut om man stängt ner hela samhällen?
Är det verkligen värt den kostnaden? Ännu högre arbetslöshet?
Är det några här helt ärligt verkligen vill ha det som det har varit i andra länder?
Man kan alltid själv sätta sig i karantän.
Sen så funderar jag på en viktig sak.
Det är när det gäller döda. Räknar alla länderna på samma sätt?
Jag har fått för mig att man inte gör det. Jag kan mycket väl ha fel.
Sist, jag har inte läst hela tråden utan bara en liten del. Men mycket får ses som funderingar.
Och jag har svårt att se att det finns någon som har läst hela tråden
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Du har rätt i det du säger men i Sverige, som alltid skall visa att vi kan bättre än alla andra (Marviken, Stålverk 80), så skall man som en barnunge driva allting till sin spets. I detta fall beredskap och just-in-time. Att göra som i Norge kostar anigen mer än att ha beredskap och därför skall det bekämpas med religiös fanatism. Sverige är bra på religiös fanatism.Hyltran från Veglemyren skrev:
I den där videon från exakt24, där Tegnell springer iväg och inte vill vara med, visar de hur syrgas distribution går till i detta land.
Man fraktar runt väldigt många halvsmå cirka två meter höga tuber. Vilket är jätte omständigt och leder till att syrgas inte finns på de platser som det behövs när det behövs. Detta märks extra tydligt i dessa pandemi tider.
Detta på grund av dålig organisation.
I normal fall räcker det med att det finns en sådan där halvlitern tub på varje vårdhem. Därför att en sådan tub räcker för att en människa ska kunna andas syrgas i ett dygn.
Men i dessa pandemin tider är det för lite och leder till att det fins för lite syrgas typ överallt.
En dagsdos av morfin andra sidan väger betydligt mindre än syrgas och är därför lättare att transportera.
Men om man ställde en jätte tub på en last bil och körde runt och fyllde alla dessa halvsmå tuber så skulle bristen på syrgas där det behövs minska betydligt. Så gör man i Norge och det är säkert en av orsakerna till att de i dags datum inte har över 5333 döda i covid19.
Om det nu blir som WHO antyder att vissa länder (givetvis inte den humanitära stormakten) har en lång resa, så kommer vi snart att få se TV-shower där översteprästerna frossar i whataboutism och säger att jämfört med Spanska sjukan, digerdöde eller situationen i vissa före detta Sovjetprovinser är läget minsann inte så dåligt.
Alla borde bunkra ammunition, toalettpapper, ris, tomater och fluorskölj. Och alla borde ha utrustning hemma för att framställa syrgas.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Nej, Belgien har en utmärkt rapportering men andra länder underrapporterar mer eller mindre, det kan t.ex. vara att endast avlidna på sjukhus kommer med. Det har man kunnat se när det har gjorts jämförelser med det normala antalet avlidna i olika länder.B Byggdjuret skrev:
https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/21/world/coronavirus-missing-deaths.html
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Det gör det
Svårt att jämföra siffrorna. Ändå gör man det hela tiden. EU som älskar att lägga sig och bestämma vad andra ska tycka och tänka borde styra upp det hela. Då har vi åtminstone några länder siffror som går att jämföraBirgitS skrev:
Staffan2000 skrev:
Haha, jag orkar inte diskutera med gamla gubbar. De är så fulla med bittra åsikter! Men ni tillhör en minoritet och ni orkar skrika väldigt mkt eftersom ni inte gör så mkt annat om dagarna! Vilket märks!K Kreutzer skrev:Läs åtminstone inläggen innan du svarar!.
Det var inte jag som betecknade det som en "maratonlopp". Jag skrev "maratonloppet eller vad du kallar det" och hänvisar till Harry73:s inlägg.
Ska vi snacka om osnygg syn så har vi bevittnat den genom ditt uttalande "Jag tycker vi har lyckats superbra!"
Efter ca 5400 döda och över 2000 på intensiven, mängder sjuka så är det uttalandet fullständigt horribelt.
Om någon lyckats bra så är det våra grannländer tex.. Eller vad kallar du deras situation ?.
Fortsätt ni att sätta er själva i karantän så blir vi andra glada!
Jag har flera stycken inom familjen som är 70+. Ingen har varit i närheten av gått åt. De bor runt om i hela Sverige. Jag vet bara 2 stycken ännu som drabbats. Den första var inne och fick syrgas i 1 vecka i Uppsala. Mår nu toppen. (Sjukvården ger faktiskt syrgas, hur mkt ni än skriker om att det inte finns). Den andre var min lillasysters chef i Sthlm, han låg inne 4 veckor på IVA! Har fått mkt men från själva IVA (att ligga nedsövd så länge), men är helt fri från Corona.
Ni skriker (gamla gubbar) om att allt är död och åt fanders. Men så är ju faktiskt inte fallet! Som sagt, ni är en solklar minoritet, men ni verkar ha väldigt mkt luft i era lungor som orkar skrika så mkt i denna tråden!