2 356 868 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag undrar om de rört ihop det i olika artiklar när det handlar om T-celler och den immunitet de ger, samt rörande B-celler (som ger IgM- och IgG-antikroppar). Olika artiklar och papper säger väldigt olika saker när jag läser.BirgitS skrev:
Det finns andra artiklar där det står att antikroppar efter MERS och SARS finns kvar i några år.
[länk]
Däremot står det i den artikeln att corona-förkylningar kan man få igen inom ett år samt att även om man inte är fullständigt immun så blir man normalt bara lätt sjuk andra gången.
[länk]
Men det är ju inte utan anledning som det pågår studier i hur antikropparna efter Covid-19 består.
IgM varar i 2-5 månader vad jag förstått.
IgG är den längre immunitet man får. Här blir det lite rörigt, denna kan avta pga två olika orsaker: 1) mutationer hos viruset gör att det inte längre känns igen. 2) kroppens IgG-försvar degenererar över tid. När papper skriver om immunitet som avtar så kan det bero på både #1 & #2, vilken av dem de syftar på verkar inte stå så ofta. Jag misstänker att man syftar på den ena (#2?) när man säger ett år (dvs att immuniteten hos en del verkar försvinna då) och att man syftar på #1 när man pratar om tre år (att mutationerna inte är fler än att kroppen känner igen viruset efter tre år). IgM och IgG bygger på principen att man snabbt kan identifiera virus och kopiera upp nytt skydd mot detta. Dessa antikroppar jobbar mot de delar av viruset som kroppen tydligast känenr igen, oftast receptorproteinerna (i fallet med SARS-CoV-2 spike-proteinet, dvs taggarna).
Lägg sedan till detta T-cellerna som är immunförsvarets kanonmat (militär term för de som skall fördröja ett anfall, eller stoppa ett naivt försök), de finns redo att ta död på de virus som kommer in i kroppen och fungerar bättre om de känner igen dem sedan tidigare. De är dock inte en form av "immunitet" egentligen utan de tar bara den första smällen. Som jag förstått det så räcker de exempelvis inte till ifall man smittas kraftigt. Tyvärr kan man så lite om T-celler och deras funktion i immunförsvaret. Man vet dock att dessa kan jobba mot RNA och andra delar av ett virus. En stor del av problemet med T-cellernas immunitet är att den kräver separation av olika typer av blodkroppar i blodet och kräver sedan undersökning i labb för att kunna verifieras för olika former av virus/bakterier. Man har helt enkelt valt att fokusera på IgM/IgG (B-celler) då de är lättare att arbeta med och då de ger ett "bättre skydd" ur ett risk-perspektiv (de dämpar och fördröjer inte bara sjukdomens förlopp).
Så några intressanta frågor som behöver besvaras är:
- hur mycket kan vi lita på att T-cellsimmunitet räcker när man lyfter restriktionerna?
- hur länge räcker immuniteten från IgG? Enligt resonemang #1 ovan? Enligt #2 ovan?
Det är tur att jag har Ig-immunitet i år, jag kanske inte kan träffa våra äldre nästa sommar heller om immuniteten då inte räcker till trots att jag redan haft sjukdomen.
Nej, vad jag säger är att några här tycker att ett antal dagliga dödsfall idag är ett bra sätt för att bedöma vilket land är bäst i coronahanteringen. Det är exakt samma som att säga att jag är bäst i maratonlopp eftersom jag efter 2 timmar springer fortare än staffan (om det nu var staffan jag svarade)T TAR12 skrev:Hm, Det du egentligen skriver är att andra länder kommer att "dö" i kapp oss, dvs att vi befinner oss på olika delar av kurvan.
Men tittar man på graferna för länderna i Västeuropa och USA så ser man att de flesta andra länder ganska tydligt har passerat sin topp för den här gången. För att vi inte ska kvarstå bland de sämsta länderna så gäller det m.a.o. att det kommer en andra våg och att vi klarar den bättre än andra länder.
Vi har ännu ingen fullt fungerande smittspårningsorganisation och vi har inte uppnått en flockimmunitet så frågan blir då varför skulle vi klara en andra våg bättre?
Själv tycker jag att det är svårt att hitta bra sätt att jämföra olika länder i detta fall eftersom smittan sprids ojämnt i kluster.
Skulle jag komma med en annan jämförelse då kan jag tänka mig att man har ett lopp genom ett minfält
En springer raka vägen till andra sidan och är snabbast, en går med metalldetektor och lyckas undvika alla minor men kommer fram sist.
En kastar sten framför sig, lyckas spränga några minor utan att skada sig, men trampar till sist på en mina och dör, och den sista springer rakt över men sprängs också till döden på minfältet.
Enligt er logik skulle han som bara sprang och hade turen att komma fram oskadd ha bäst strategi.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Vilket av alternativen har Sverige anammat, menar du?harry73 skrev:
Nej, vad jag säger är att några här tycker att ett antal dagliga dödsfall idag är ett bra sätt för att bedöma vilket land är bäst i coronahanteringen. Det är exakt samma som att säga att jag är bäst i maratonlopp eftersom jag efter 2 timmar springer fortare än staffan (om det nu var staffan jag svarade)
Själv tycker jag att det är svårt att hitta bra sätt att jämföra olika länder i detta fall eftersom smittan sprids ojämnt i kluster.
Skulle jag komma med en annan jämförelse då kan jag tänka mig att man har ett lopp genom ett minfält
En springer raka vägen till andra sidan och är snabbast, en går med metalldetektor och lyckas undvika alla minor men kommer fram sist.
En kastar sten framför sig, lyckas spränga några minor utan att skada sig, men trampar till sist på en mina och dör, och den sista springer rakt över men sprängs också till döden på minfältet.
Enligt er logik skulle han som bara sprang och hade turen att komma fram oskadd ha bäst strategi.
Lite off topic men vi diskuterar ju syrgas: bortsett från risker med komprimerad gas är syrgas även giftigt för kroppen. Orsakar bla kollapsade alveoler samt fria syreradikaler som blir toxiska för vävnaderna. Detta innebär att syrgas alltid ska titreras till lägsta möjliga dos utifrån patientens individuella förutsättningaruseless skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 810 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 810 inlägg
https://www.expressen.se/nyheter/regeringen-skulle-ova-valde-bort-aldreboenden/
Redan tidigt i mars skulle socialminister Lena Hallengren, S, och Folkhälsomyndigheten öva på hur man hindrar smittan från att spridas.
Men den viktiga punkten om risker för äldreboenden togs aldrig upp till diskussion, kan Expressen avslöja.
Hallengren minns inte mötet.
...
Regeringen har vid flera tillfällen upprepat att det är ett misslyckande att så många dött på äldreboenden.
– Det jag tycker är ett stort problem är att vi har så många som dött på våra äldreboenden. Det har inte med strategin att göra, sa Stefan Löfven i en intervju i Agenda i SVT den 14 juni.
Men redan den 4 mars, en vecka före det första svenska dödsfallet och två veckor innan dödsfallen började på äldreboenden, var frågan om risker för smittspridning på äldreboenden uppe på socialminister Lena Hallengrens bord.
Den dagen hade socialministern bjudit in Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen för en övning.
Men trots att risker för äldreboenden var på dagordningen så diskuterades det inte på mötet, enligt statsepidemiolog Anders Tegnell.
– Vi diskuterade varken förort eller äldreboenden, det vi diskuterade var framför allt sjukvård, säger Anders Tegnell.
...
När Expressen når socialministern säger hon att hon inte minns mötet den 4 mars, det första där Folkhälsomyndigheten, företrädare för regeringen och Socialstyrelsen skulle öva på scenarier, och som hon bjudit in till.
Klarar man inte av att hålla ett så viktigt möte i minnet, ett möte man själv bjudit in till, så är man inte kompetent uppgiften och bör lämna.
Redan tidigt i mars skulle socialminister Lena Hallengren, S, och Folkhälsomyndigheten öva på hur man hindrar smittan från att spridas.
Men den viktiga punkten om risker för äldreboenden togs aldrig upp till diskussion, kan Expressen avslöja.
Hallengren minns inte mötet.
...
Regeringen har vid flera tillfällen upprepat att det är ett misslyckande att så många dött på äldreboenden.
– Det jag tycker är ett stort problem är att vi har så många som dött på våra äldreboenden. Det har inte med strategin att göra, sa Stefan Löfven i en intervju i Agenda i SVT den 14 juni.
Men redan den 4 mars, en vecka före det första svenska dödsfallet och två veckor innan dödsfallen började på äldreboenden, var frågan om risker för smittspridning på äldreboenden uppe på socialminister Lena Hallengrens bord.
Den dagen hade socialministern bjudit in Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen för en övning.
Men trots att risker för äldreboenden var på dagordningen så diskuterades det inte på mötet, enligt statsepidemiolog Anders Tegnell.
– Vi diskuterade varken förort eller äldreboenden, det vi diskuterade var framför allt sjukvård, säger Anders Tegnell.
...
När Expressen når socialministern säger hon att hon inte minns mötet den 4 mars, det första där Folkhälsomyndigheten, företrädare för regeringen och Socialstyrelsen skulle öva på scenarier, och som hon bjudit in till.
Klarar man inte av att hålla ett så viktigt möte i minnet, ett möte man själv bjudit in till, så är man inte kompetent uppgiften och bör lämna.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 810 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 810 inlägg
Det allra största problemet med att ge syrgas till patienter med nedsatt lungfunktion är att de inte kan göra sig av med koldioxiden och riskerar hamna i livsfarlig acidos om man inte håller koll på det. Att bara öka syrgasen utan forcerad ventilation kan vara besvärligt. Upp till ett par liter funkar väl oftast men över det måste blodgaser kollas noga.Skandiamannen skrev:
Lite off topic men vi diskuterar ju syrgas: bortsett från risker med komprimerad gas är syrgas även giftigt för kroppen. Orsakar bla kollapsade alveoler samt fria syreradikaler som blir toxiska för vävnaderna. Detta innebär att syrgas alltid ska titreras till lägsta möjliga dos utifrån patientens individuella förutsättningar
Alltså är det inte bara att pumpa i folk syrgas hursomhelst utan det kräver mycket noggrann övervakning vid svårare fall, främst pga det jag nämnde ovan.
Ja det vet man först efteråt. Men det finns ingen naturlag som säger att den som leder, kommer förr eller senare att bli omsprungen. Något sådant samband finns inte.harry73 skrev:
Staffan
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det finns ett litet antal människor som det kan vara farligt att ge syrgas till men det är inte så att det är omöjligt att ge även dessa människor syrgas.MultiMan skrev:
Det allra största problemet med att ge syrgas till patienter med nedsatt lungfunktion är att de inte kan göra sig av med koldioxiden och riskerar hamna i livsfarlig acidos om man inte håller koll på det. Att bara öka syrgasen utan forcerad ventilation kan vara besvärligt. Upp till ett par liter funkar väl oftast men över det måste blodgaser kollas noga.
Alltså är det inte bara att pumpa i folk syrgas hursomhelst utan det kräver mycket noggrann övervakning vid svårare fall, främst pga det jag nämnde ovan.
Ingen säger att syrgas löser alla problem och att det är bara att pumpa i alla covid19 patienter en massa syrgas så är alla problem lösta.
Men jag tror att väldigt många människor skulle ha överlevt om man hade varit mindre restriktiv med att ge syrgas till covid19 patienter i detta land.
Skillnaden mellan dig och de som jobbar i vården är att du tror och dom vet.Hyltran från Veglemyren skrev:
Det finns ett litet antal människor som det kan vara farligt att ge syrgas till men det är inte så att det är omöjligt att ge även dessa människor syrgas.
Ingen säger att syrgas löser alla problem och att det är bara att pumpa i alla covid19 patienter en massa syrgas så är alla problem lösta.
Men jag tror att väldigt många människor skulle ha överlevt om man hade varit mindre restriktiv med att ge syrgas till covid19 patienter i detta land.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Vem har sagt att jag inte jobbar inom vårdenuseless skrev:
Men nej det gör jag inte längre.
Det som jag skriver här har jag dock nyligen hört från folk som jobbar inom vården.
Och tror du verkligen inte att mer syrgas till folket skulle ha räddat liv i detta sammanhang?