2 356 890 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Ok då det kanske var lite dyrt om ingen lastbil ingick men varför gör ingen det billigare då?T tanaris skrev:
Till exempel ordinarie gas leverantör.
Men å andra sidan så är en bra idén värt mycket pengar.
Men Jag har ingen kunskap om vad super idén att ställa två stora gasflaskor i en lastbil är värt
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 810 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 810 inlägg
Personangrepp tycker jag inte det var, snarast en väldigt varm och generös tolkning av hur du debatterar. Jag riktigt såg den ångande, varma koppen choklad i handen på den Utsatte, där han sitter hopkrupen under alla dummas attacker och tröstar sig med en nybakt retoriksnäcka från sin favoritdebattör.BirgitS skrev:
Med den tjänsten hon har ska man vara ordentligt påläst innan man ställer sig på en presskonferens och säger något sådant.Mikael_L skrev:
Jag tror (ungefär) som dig.
Men diskrepansen mellan vad sjukhusledningen meddelar vid en fråga och hur verkligheten är och upplevs på golvet kan vara ganska stor.
Men det undantar ju inte det faktum att Lena Hallengren borde känna till det allmänna tillståndet inom vården.
Nåja, jag ska inte hålla på och försvara Lena in absurdum, och vare sig hon verkligen trodde det var så eller blev lurad av regionerna eller ljög oss medvetet rakt i ansiktet, eller menade beredskap som ett mycket litet delområde eller vad det nu kan ha baserats på - så var det i alla fall fel.
Och hon borde i den ställningen hon har, kunnat anat det, och åtminstone pressat på regionerna att jobba upp ännu bättre beredskap så rekordsnabbt som de kunde.
Men vi lägger det åt sidan nu och då vi inte får diskutera politik här går jag inte på vad jag tror blir slutresultatet av detta.
Ja, det är ju det jag också undrar. Gissningsvis för att det finns en hel del andra aspekter att ta hänsyn till. Det är ju lite fördelen med att vara visionär (som Tallinger verkar vara, eller åtminstone utger sig för att vara), att man kan bortse från mycket sånt.Hyltran från Veglemyren skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Det finns andra artiklar där det står att antikroppar efter MERS och SARS finns kvar i några år.pacman42 skrev:
https://www.bbc.co.uk/news/health-52446965There are two more troublesome coronaviruses - the ones that cause Severe Acute Respiratory Syndrome (Sars) and Middle East Respiratory Syndrome (Mers) - in which antibodies have been detected a few years later.
...
"Based on antibody studies in Sars it is possible that immunity will only last about one to two years, though this is not yet known for certain."
Däremot står det i den artikeln att corona-förkylningar kan man få igen inom ett år samt att även om man inte är fullständigt immun så blir man normalt bara lätt sjuk andra gången.
https://www.webmd.com/lung/news/20200414/will-coronavirus-exposure-mean-lasting-immunity
Men det är ju inte utan anledning som det pågår studier i hur antikropparna efter Covid-19 består.
Lag vet hur åldringsvården fungerade förr. Så det var inte en felskrivning. Det var ett sätt att variera språkbruket. Exempel "Förskolepedagog = dagisfröken, lektant etc.BirgitS skrev:
Nu var det väldigt många årtionden sen det fanns några ålderdomshem och de ålderdomshem som fanns är väldigt annorlunda än dagens äldreboenden, t.ex. sovsalar resp. enskilda lägenheter. På åldershemmen fanns garanterat ingen tillgång till syrgas.
Men jag antar att det var en felskrivning.
Att ge syrgas till någon som har låg syremättnad kräver kunskap som de vanliga undersköterskorna och vårdbiträdena som finns på äldreboendena inte har samt en övervakning som det inte finns personal till. Det finns dock undantag på vissa ställen.
Så det är liksom inte att bara skicka ut syrgas och tro att det kan användas på ett säkert sätt, dvs. inte orsaka mer skada.
När jag hade min katt hos veterinären, blev han så nervös så han fick svårt att andas. Då fick han syrgas genom att andas mot en glasliknande tratt. Jag satt alltså och höll tratten intill ansiktet, men inte helt tättslutande. Det tog sköterskan tio sekunder att visa mig hur jag skulle göra och efter tio minuter andades Axl Rose betydligt lugnare. Jag kan inte se varför inte samma metod kunde användas på folk.
Staffan
Så om vi tävlar in en maraton och jag springer 10 km i timmen och du 20 km i timmenStaffan2000 skrev:
Efter två timmar blir du trött och springer 12 km i timmen resten av sträckan och jag får ny energi och springer 15 km i timmen resten av loppet, är jag med ditt resonemang bättre än dig?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Nu gäller det ju inte syrgas under typ 10 minuter utan under några dagar och då blir det lite andra aspekter man måste ta hänsyn till.Staffan2000 skrev:
När jag hade min katt hos veterinären, blev han så nervös så han fick svårt att andas. Då fick han syrgas genom att andas mot en glasliknande tratt. Jag satt alltså och höll tratten intill ansiktet, men inte helt tättslutande. Det tog sköterskan tio sekunder att visa mig hur jag skulle göra och efter tio minuter andades Axl Rose betydligt lugnare. Jag kan inte se varför inte samma metod kunde användas på folk.
Det beror på hur långt vi redan hunnit innan du fått upp farten. Men naturligtvis är det först i mål, som gäller.harry73 skrev:
Men om jag är den vältränade atleten och du den otränade tjockisen, lär du aldrig komma ikapp. Risken finns att du långt långt efter, kommer krypandes i mål, eller inte kommer i mål överhuvud taget.
Staffan
Självklart. Men uppenbarligen kan även kortare behandlingar ge god effekt. Problemet var/är att det inte finns någon syrgas där den ibland skulle behövas, så gamlingarna drogades med knark istället.BirgitS skrev:
Staffan
Hm, Det du egentligen skriver är att andra länder kommer att "dö" i kapp oss, dvs att vi befinner oss på olika delar av kurvan.harry73 skrev:
Men tittar man på graferna för länderna i Västeuropa och USA så ser man att de flesta andra länder ganska tydligt har passerat sin topp för den här gången. För att vi inte ska kvarstå bland de sämsta länderna så gäller det m.a.o. att det kommer en andra våg och att vi klarar den bättre än andra länder.
Vi har ännu ingen fullt fungerande smittspårningsorganisation och vi har inte uppnått en flockimmunitet så frågan blir då varför skulle vi klara en andra våg bättre?
Kanske för att det inte finns någon marknad? Eller så är det inte så enkelt som Tallinger tror?Hyltran från Veglemyren skrev:
Systemet med distribution av gas via tankbil finns ju redan, men för småförbrukare med nån eller några småflaskor är det enklare att åka till depån och byta flaska.
Jag har svårt att se vad lastbilen tillför där? Kommunen borde kunna avdela nån person som åker runt med befintlig pickup och byter/lämnar flaskor på äldreboedena.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Ja byter ut de små flaskorna eller fyller på dem från en stor, (Beroende på vad som är smidigast för just den kommunen) men detta görs inte i tillräckligt stor utsträckning.useless skrev:
Kanske för att det inte finns någon marknad? Eller så är det inte så enkelt som Tallinger tror?
Systemet med distribution av gas via tankbil finns ju redan, men för småförbrukare med nån eller några småflaskor är det enklare att åka till depån och byta flaska.
Jag har svårt att se vad lastbilen tillför där? Kommunen borde kunna avdela nån person som åker runt med befintlig pickup och byter/lämnar flaskor på äldreboedena.
Och är vad jag tror orsaken till att man inte har syrgas i tillräckligt stor utsträckning att erbjuda.
Och istället erbjuder morfin.
Men jisses vad du hittar på!Hyltran från Veglemyren skrev:
För det första är ren syrgas rentav frätande på lungorna och höga halter kan vara skadliga även för andra organ. För det andra krävs det bara att atmosfärens syrehalten höjs några procentenheter för att bränder skulle bli nästan explosiva och närapå omöjliga att stoppa.
en av många källor, grundläggande skolkemi:
http://chem-www4.ad.umu.se:8081/Skolkemi/Experiment/experimentfordjupning.jsp?id=211
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
För att inte tala om hur farligt det är med hydrogen dioxide där kan man prata om att det orsakar dödsfall.B b8q skrev:Men jisses vad du hittar på!
För det första är ren syrgas rentav frätande på lungorna och höga halter kan vara skadliga även för andra organ. För det andra krävs det bara att atmosfärens syrehalten höjs några procentenheter för att bränder skulle bli nästan explosiva och närapå omöjliga att stoppa.
en av många källor, grundläggande skolkemi:
[länk]