Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
K Kreutzer skrev:
Att omvärlden tycker synd om Sveriges befolkning pga allt man får utstå pga regering/FHM står ju utom allt tvivel.
Det som står utan allt tvivel är väl att man lämpligen inkluderar en källa eller två när man påstår något dylikt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Det som står utan allt tvivel är väl att man lämpligen inkluderar en källa eller två när man påstår något dylikt.
Källa: Kreutzer.

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Gilead har satt priset på remdesivir så att standard fem dagars behandling kostar 2 340 dollar.
Amerikanska hälsodepartementet har beställt hela den planerade produktionen för juli och 90 % av produktionen i augusti och september.
Enligt [länk]
Så det verkar inte mycket att hoppas på som en normal behandling av allvarligt sjuka i Europa under kvartal 3 i alla fall.
Om jag blev sjuk skulle jag gärna betala 23.000 för att bli frisk.
Det inte mycket mer än vad en rökare som rökar ett paket cigaretter om dagen eldar upp. Och de tycker det bör man ha råd med.

Mitt liv är betydligt mer värt än 23.000 kr och pengar kan man inte ta med sig till framtida vistelsen.

• Gilla
Kreutzer
  • Laddar…
J
T tanaris skrev:
Det var väl den damen i Danmark som sa att hon tyckte synd om Sverige, i gårdagens blaska som är källan. En dam är alltså hela världen.

För MedicAid gäller $2340. För de med sjukförsäkring blir priset ca 30% högre, $3120.
Värdet av medcinen kan beräknas utifrån förkortad sjukhusvistelse från 15 dagar till 10 dagar. :oops:
Enligt Gilead är värdet mycket högre än priset (i USA).

Gilead har avtal för licenstillverkning så priset i Europa lär bli mycket lägre.

Edit: Justerat priset lite.

Redigerat:
T
K Kreutzer skrev:
Källa: Kreutzer.
Ah. Trodde du hade något med substans att komma med, t ex någon av de organisationer som faktiskt jobbar med att undersöka just såna grejer och skriva rapporter.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Här kan du få en källa till texten du efterfrågade

[länk]
Tack, men jag hade helst sett en källa som bekräftar påståendet och inte bara vilken random-källa som handlar om något helt annat som helst.

• Haha
Tabors39
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
För MedicAid gäller $2340. För de med sjukförsäkring blir priset ca 30% högre, $3120.
Värdet av medcinen kan beräknas utifrån förkortad sjukhusvistelse från 15 dagar till 10 dagar. :oops:
Enligt Gilead är värdet mycket högre än priset (i USA).

Gilead har avtal för licenstillverkning så priset i Europa lär bli mycket lägre.

Edit: Justerat priset lite.
Priset i sig är väl inget konstigt sett med Gileads ögon (börskursen gick visst upp 3 %), men Reuters skriver att priset även gäller en del andra "developed countries" och Europa lär väl räknas till den gruppen i alla fall. Även om det väl hade varit en trevligt gest att inte göra så stor vinst på det.

Jag tyckte väl mest att det var mycket tråkigt att det i princip inte finns de närmaste tre månaderna.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Om jag blev sjuk skulle jag gärna betala 23.000 för att bli frisk.
Det inte mycket mer än vad en rökare som rökar ett paket cigaretter om dagen eldar upp. Och de tycker det bör man ha råd med.

Mitt liv är betydligt mer värt än 23.000 kr och pengar kan man inte ta med sig till framtida vistelsen.
Tack och lov så har vi en hyfsat jämlik vård i Sverige så att även 70-åringar som har jobbat som städare kan få läkemedel och vård.

Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Bara denna kunskap isolerat skulle göra att vi borde försöka stoppa smittan istället för att begränsa den.
Haha, rolig du. Det går naturligtvis inte att stoppa den. Tror du det så har du inte fattat.
Den går att begränsa/fördröja, men inte att utrota.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Leif i Skåne och 8 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Priset i sig är väl inget konstigt sett med Gileads ögon (börskursen gick visst upp 3 %), men Reuters skriver att priset även gäller en del andra "developed countries" och Europa lär väl räknas till den gruppen i alla fall. Även om det väl hade varit en trevligt gest att inte göra så stor vinst på det.

Jag tyckte väl mest att det var mycket tråkigt att det i princip inte finns de närmaste tre månaderna.
Jag reagerade på prissättningsstrategin och associerade till vad vårddygn kostar i USA, men ur ett amerikanskt perspektiv är det inget konstigt och tydligen har man också satt ett ovanligt lågt pris på medicinen.

Det är naturligtvis bra med en medicin till i verktygslådan.

Dock verkade den ju bara korta ner vårdtiden, inte bota, inte rädda liv.
Kortison känner jag som en hoppfull behandling då den minskar risken att dö.
Fast det är lätt för mig att säga som inte legat veckor på sjukhus i covid-19. :thinking:

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Tack och lov så har vi en hyfsat jämlik vård i Sverige så att även 70-åringar som har jobbat som städare kan få läkemedel och vård.
Jo jag har sett många som väljer att bränna upp motsvarande belopp varje år.
Men man väljer vad man gör för sina pengar.

Nu brukar jag inte ta lokalvårdare som exempel för de och sjukvårdspersonal är de jag verkligen ser upp till nu.
Lokalvårdare högaktar jag för att de hjälper till och hålla rent så vi kan hålla oss friska.

På företager har jag själv sagt det till ett par av de som håller det rent och snyggt att de kan vara stolta över att ha ett så viktigt arbete.Uppskattades verkligen för jag tror inte de alltid ser på det på det viset.
Även i vanliga fall är deras arbete också fantastiskt viktigt. Tänk om de skulle vara borta ett par veckor. Ren katastrof.

När det gäller skiten med covid-19 skulle jag lätt avvara en hel del för att kunna bli frisk så fort som möjligt.
Fruktansvärd smitta som jag hittills klarat mig undan.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Haha, rolig du. Det går naturligtvis inte att stoppa den. Tror du det så har du inte fattat.
Den går att begränsa/fördröja, men inte att utrota.
Nu skrev jag försöka stoppa den. Det är viktigt att läsa rätt.

Men andra länder har visat det faktiskt också gått att stoppa smittan helt.

Utrota kommer kommer från din mun och får stå för dig.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.