2 356 202 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Om jag blev sjuk skulle jag gärna betala 23.000 för att bli frisk.BirgitS skrev:
Gilead har satt priset på remdesivir så att standard fem dagars behandling kostar 2 340 dollar.
Amerikanska hälsodepartementet har beställt hela den planerade produktionen för juli och 90 % av produktionen i augusti och september.
Enligt [länk]
Så det verkar inte mycket att hoppas på som en normal behandling av allvarligt sjuka i Europa under kvartal 3 i alla fall.
Det inte mycket mer än vad en rökare som rökar ett paket cigaretter om dagen eldar upp. Och de tycker det bör man ha råd med.
Mitt liv är betydligt mer värt än 23.000 kr och pengar kan man inte ta med sig till framtida vistelsen.
Här kan du få en källa till texten du efterfrågadeT tanaris skrev:
https://www.sydsvenskan.se/2020-06-29/viruset-kan-overbelasta-varden-i-turistorter
För MedicAid gäller $2340. För de med sjukförsäkring blir priset ca 30% högre, $3120.
Värdet av medcinen kan beräknas utifrån förkortad sjukhusvistelse från 15 dagar till 10 dagar.
Enligt Gilead är värdet mycket högre än priset (i USA).
Gilead har avtal för licenstillverkning så priset i Europa lär bli mycket lägre.
Edit: Justerat priset lite.
Värdet av medcinen kan beräknas utifrån förkortad sjukhusvistelse från 15 dagar till 10 dagar.
Gilead har avtal för licenstillverkning så priset i Europa lär bli mycket lägre.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Priset i sig är väl inget konstigt sett med Gileads ögon (börskursen gick visst upp 3 %), men Reuters skriver att priset även gäller en del andra "developed countries" och Europa lär väl räknas till den gruppen i alla fall. Även om det väl hade varit en trevligt gest att inte göra så stor vinst på det.blackarrow skrev:
För MedicAid gäller $2340. För de med sjukförsäkring blir priset ca 30% högre, $3120.
Jag tyckte väl mest att det var mycket tråkigt att det i princip inte finns de närmaste tre månaderna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Tack och lov så har vi en hyfsat jämlik vård i Sverige så att även 70-åringar som har jobbat som städare kan få läkemedel och vård.optimum skrev:
Läsvärd kort artikel som jämför Sverige och UK med avseende på lockdown.
”Did lockdown work? Sweden did not have a mandatory lockdown. How does their Covid story compare to the UK's?”
http://inproportion2.talkigy.com/sweden_uk20jun.html
”Did lockdown work? Sweden did not have a mandatory lockdown. How does their Covid story compare to the UK's?”
http://inproportion2.talkigy.com/sweden_uk20jun.html
Redigerat av moderator:
Jag reagerade på prissättningsstrategin och associerade till vad vårddygn kostar i USA, men ur ett amerikanskt perspektiv är det inget konstigt och tydligen har man också satt ett ovanligt lågt pris på medicinen.BirgitS skrev:
Priset i sig är väl inget konstigt sett med Gileads ögon (börskursen gick visst upp 3 %), men Reuters skriver att priset även gäller en del andra "developed countries" och Europa lär väl räknas till den gruppen i alla fall. Även om det väl hade varit en trevligt gest att inte göra så stor vinst på det.
Jag tyckte väl mest att det var mycket tråkigt att det i princip inte finns de närmaste tre månaderna.
Det är naturligtvis bra med en medicin till i verktygslådan.
Dock verkade den ju bara korta ner vårdtiden, inte bota, inte rädda liv.
Kortison känner jag som en hoppfull behandling då den minskar risken att dö.
Fast det är lätt för mig att säga som inte legat veckor på sjukhus i covid-19.
Jo jag har sett många som väljer att bränna upp motsvarande belopp varje år.BirgitS skrev:
Men man väljer vad man gör för sina pengar.
Nu brukar jag inte ta lokalvårdare som exempel för de och sjukvårdspersonal är de jag verkligen ser upp till nu.
Lokalvårdare högaktar jag för att de hjälper till och hålla rent så vi kan hålla oss friska.
På företager har jag själv sagt det till ett par av de som håller det rent och snyggt att de kan vara stolta över att ha ett så viktigt arbete.Uppskattades verkligen för jag tror inte de alltid ser på det på det viset.
Även i vanliga fall är deras arbete också fantastiskt viktigt. Tänk om de skulle vara borta ett par veckor. Ren katastrof.
När det gäller skiten med covid-19 skulle jag lätt avvara en hel del för att kunna bli frisk så fort som möjligt.
Fruktansvärd smitta som jag hittills klarat mig undan.
Nu skrev jag försöka stoppa den. Det är viktigt att läsa rätt.Mikael_L skrev:
Men andra länder har visat det faktiskt också gått att stoppa smittan helt.
Utrota kommer kommer från din mun och får stå för dig.