Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Du får väl läsa rapporten, den svenska varianten är hyfsat lättläst. För beräkningen av antalet smittade har man utgått från den PCR-testning som gjordes på ett statistiskt urval i Stockholm under månadsskiftet mars/april. Där finns också med känslighetsanalyser där man alltså ser hur resultatet varierar när man ändrar indata.
FHM får nog räkna rätt först några gången innan jag litar på data från dem.

Jag tror inte ens FHM lände till att smittan uppstår i kluster vid den tidpunkten och då är ett statistiskt urval i Stoclkhom fel från början.

Staffans2000
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Är det bara jag och Bert Karlssons ansvariga urgivare som tror att Tegnell är politiskt styrd?
Han säger naturligtvis det han blir tillsagd att säga. Eller rättare sagt, han vet vad chefen vill attt han skall säga, och rättar sig efter det.

Att tro något annat, är mer än lovligt naivt.

Staffan

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
FHM får nog räkna rätt först några gången innan jag litar på data från dem.

Jag tror inte ens FHM lände till att smittan uppstår i kluster vid den tidpunkten och då är ett statistiskt urval i Stoclkhom fel från början.
Så du kan inte säga vad som är fel i rapporten men anser ändå att den är fel.
Och du har inget underlag för att påstå att dödligheten för åldersgruppen 50-59 år är 1 % men påstår det ändå.
:thinking:

BirgitS
Är det bara jag och Bert Karlssons ansvariga urgivare som tror att Tegnell är politiskt styrd?
Vad menas med Bert Karlssons ansvariga utgivare?
Har han en tidning som är uppkallad efter honom?

Annars brukar ju väldigt många anse att det är Tegnell som styr regeringen så din åsikt är väl rätt annorlunda.

Men som har skrivits idag och andra dagar, FHM har inte en styrande roll utan är en rådgivande myndighet.

Undrar hur alla som gillar att klanka på Tegnell ska klara sig nu när han är på semester. Tror ni att FHM kan jobba då?

• Gilla
  • Haha
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Men andra länder har visat det faktiskt också gått att stoppa smittan helt.
Vilka länder då?
Brunei och Tanzania har visserligen inga bekräftade fall de senaste 14 dagarna men jag tror inte att de påstår att de har stoppat viruset helt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tegnell ska delta i ett web seminarium där han ska ”sälja” Sveriges covid19 strategi till Indien.

De länder som har haft mest framgång med sin covid19 bekämpning kräver att man använder ansiktsmasker på offentliga platser.

De talar även om att det kanske är möjligt att många av de som överlever covid19 kanske kommer att få många skador (hjärnskador och skador på inre organ) Som kommer att leda till mycket lidande och som kommer att kosta samhället mycket pengar.

Sen talar dr whistleblower om sin vanlig käpphäst (att fortfarande äldre nekad syrgas) på din knaggliga engelska.

Och att det kanske är så att man bara är immun mot covid19 under en begränsad tid efter att man har varit sjuk. Och att det i så fall är så det aldrig kommer att finnas flockimmunitet mot covid19 innan vi har ett vaccin :worried:

Och de talar även om att man fortfarande blir ansedd som en tok eller rånare om man använder munskydd i Sverige.

Redigerat:
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad menas med Bert Karlssons ansvariga utgivare?
Har han en tidning som är uppkallad efter honom?

Annars brukar ju väldigt många anse att det är Tegnell som styr regeringen så din åsikt är väl rätt annorlunda.

Men som har skrivits idag och andra dagar, FHM har inte en styrande roll utan är en rådgivande myndighet.

Undrar hur alla som gillar att klanka på Tegnell ska klara sig nu när han är på semester. Tror ni att FHM kan jobba då?
Bert Karlsson har en youtube kanal med en ansvarig utgivare som heter Marcus Persson.

BirgitS
De länder som har haft mest framgång med sin covid19 bekämpning kräver att man använder ansiktsmasker på offentliga platser.
Vilka länder avser du då och när införde de krav på mask?

Och att det kanske är så att man bara är immun mot covid19 under en begränsad tid efter att man har varit sjuk. Och att det i så fall är så det aldrig kommer att finnas flockimmunitet mot covid19
Vaccin är ett sätt att uppnå flockimmunitet så du menar att det inte kommer några fungerande vaccin heller?
Vilket är rätt sannolikt om immuniteten är kortvarig. Dvs. det nya coronaviruset är ett virus vi måste leva med för evigt.

BirgitS BirgitS skrev:
Vilka länder avser du då och när införde de krav på mask?

Vaccin är ett sätt att uppnå flockimmunitet så du menar att det inte kommer några fungerande vaccin heller?
Vilket är rätt sannolikt om immuniteten är kortvarig. Dvs. det nya coronaviruset är ett virus vi måste leva med för evigt.
De talar om mindre och medelstora asiatiska länder Japan är det end exempel jag mins nu utantill nu. Och de införde krav (eller möjligtvis rekommendation) tidigt.

Jag ska rätta mitt inlägg jag menade flockimunitet utan vaccin.

Redigerat:
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
tusenett skrev:
Läsvärd kort artikel som jämför Sverige och UK med avseende på lockdown.

”Did lockdown work? Sweden did not have a mandatory lockdown. How does their Covid story compare to the UK's?”

[länk]
Den styrker tesen att det var för sent att göra något när vi väl började agera.

• Gilla
hapazard och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så du kan inte säga vad som är fel i rapporten men anser ändå att den är fel.
Och du har inget underlag för att påstå att dödligheten för åldersgruppen 50-59 år är 1 % men påstår det ändå.
:thinking:
Missade du mitt inlägg med klipp från Wikipedia över dödlighet per åldergrupp i olika länder?

BirgitS BirgitS skrev:
Vilka länder då?
Brunei och Tanzania har visserligen inga bekräftade fall de senaste 14 dagarna men jag tror inte att de påstår att de har stoppat viruset helt.
Nya Zeeland stoppade smittan helt.

BirgitS
De talar om mindre och medelstora asiatiska länder Japan är det end exempel jag mins nu utantill nu. Och de införde krav tidigt.

Jag ska rätta mitt inlägg jag menade flockimunitet utan vaccin.
Kina är ju ett land där munskydd är mycket vanligt men jag tror knappast man kan anse att det gick särskilt bra i Wuhan för det.
Annars brukar det vara så att Sydkorea tar fram sin möjlighet till bred testning och effektiv smittspårning som anledningen till att de har lyckats hålla nere smittspridningen, inte munskydd. De vet nog själva bäst.

Ett vaccin försöker efterlikna viruset för att trigga igång kroppens immunsystem att bilda antikroppar på samma sätt som när kroppen utsätts för viruset. Om antikropparna efter en riktig infektion inte varar särskilt länge är det troligen så att antikropparna efter en vaccinering inte heller varar särskilt länge. Det är snarare så att normalt får man ett sämre skydd av en vaccinering än av att ha sjukdomen. I så fall är det troligast att det inte går att uppnå flockimmunitet med vaccin heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.