Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Norska experter föreslår svensk nedstängning.
"– Jag tycker synd om Sverige. Landet har haft en enorm tilltro till sin statsepidemiolog och litat blint på honom.
Dock menar hon att det ännu inte är försent att ändra strategi.

– Jag tror att Sverige skulle få en god effekt om man stängde ner nu. Dessutom är det sommar med höga temperaturer, vilket verkar bromsa viruset."

"Andersen ger ytterligare en känga till Anders Tegnell, som hon menar borde ha förstått vad som skulle hända med äldreboendena.

– Han borde ha förstått att äldre är en sårbar grupp och känna till hur äldreomsorgen är organiserad: med många anställda som har bristande expertis inom smittskydd samt bristen på infektionsutrustning."

[länk]
Det är ju klart de vill se Sverige stänga ner, så vi inte ligger så mycket bättre till än dom sen när det är över.
T.ex när de pga arbetslöshet och minskade skatteintäkter måste minska sin vård med 25%, så återvänder alla duktiga Svenska sjuksköterskor till Sverige, och alla deras duktiga flyr landet till andra länder där de får jobb och bra betalt.
Från politiskt håll är man naturligtvis också oroad över att det kommer gå mycket bättre för Sverige de kommande åren så det blir uppenbart hur fel de hanterat detta.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ju klart de vill se Sverige stänga ner, så vi inte ligger så mycket bättre till än dom sen när det är över.
T.ex när de pga arbetslöshet och minskade skatteintäkter måste minska sin vård med 25%, så återvänder alla duktiga Svenska sjuksköterskor till Sverige, och alla deras duktiga flyr landet till andra länder där de får jobb och bra betalt.
Från politiskt håll är man naturligtvis också oroad över att det kommer gå mycket bättre för Sverige de kommande åren så det blir uppenbart hur fel de hanterat detta.
Tror du på allvar att någon inom överskådlig framtid kommer att få mer betalt i Sverige än vad de får i Norge?

Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Hittade en rapport om att SARS-CoV-2 kan vara aktivt i upp till 25 dagar i vatten och att det skulle kunna vara vattenburen smitta.

Tidigare har jag läst om att viruset förstörs av klorerat vatten, alltså simbassänger och pooler men vad gäller i badsjöar och havsvatten?
Vågar man bada i sommar?

Jag hittar inga svenska sidor som varken bekräftar eller avfärdar detta mer än de med klorerat vatten.

[bild]

[länk]
Jag tror nog att du kan vara lugn. Viruset blandas väldigt snabbt ut i vatten (-späds ut), så om ni inte har vattenlekar där ni med munnen sprutar vatten i varandras ansikten så bör ni vara rätt lugna.

Än en gång, det är mängden virus som är avgörande. När du andas in luft så stannar mer virus i kroppen då ytan på lungorna är enormt stor.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
https://www.dn.se/nyheter/sverige/t...lida-av-posttraumatisk-stress-efter-covid-19/

Drygt tusen covidpatienter har i dagsläget skrivits ut från slutenvården på Sahlgrenska Universitetssjukhuset – SU – i Göteborg. Alla fick en broschyr i handen när de lämnade. Där står om vikten av mat, motion och dagsljus, men där står också om det få av dem kanske räknat med – ångesten, mardrömmarna, nedstämdheten och känslan av overklighet. Det som i många fall kommer att klassas som ptsd, posttraumatiskt stressyndrom

– Jag tror vi måste tänka att det är som om vårt land varit indraget i ett litet krig, säger Katharina Stibrant Sunnerhagen, professor i rehabiliteringsmedicin på SU och med i ledningsgruppen för covidrehabiliteringsteamet.

I Stockholm, som är hårdare drabbat än Göteborg av pandemin, har professor Kristian Borg på Danderyds sjukhus motsvarande roll. Han är också ordförande i svensk förening för rehabiliterinsgmedicin.

– På bara ett par månader har man skrivit ut mellan 3.000 och 4.000 patienter här, som ingen efter det tittat närmare på. Det vi vet är att de alla haft känslan av att inte kunna andas vilket självklart sätter spår, säger han.

– För många är det första gången de insett att de är dödliga, säger Katarina Stibrant Sunnerhagen.

Lasse Kronér skrev på sin FB-sida igår att han fortfarande inte är bra efter 100 dagar:

Ni är många som frågar och undrar så jag gör en liten uppdatering. Man vaknar på morgonen som vanligt spyfärdig, klumpen i halsen har inte givit med sig över natten som innehållit ett par andningsstopp, men man kräks inte, man bara känner sig som man är på väg att göra det.
Lungorna kämpar, och dom är som en marathonlöpares på upploppet.
Man får inget syre och fast man försöker och fast man kämpar får man inte in tillräckligt.
Men så kommer dom där dagarna när allt är precis som vanligt, plötsligt mår man bra igen, man känner knappt av någonting. Man ler, det är sommar och plötsligt så känns det som om det är över.

Men så återkommer det igen ett par dagar senare.

Så har det varit dom senaste veckorna. Men dom bra perioderna har blivit längre och dom dåliga kortare så jag antar att jag är på väg åt rätt håll, vilket känns bra.

Mikael_L
optimum optimum skrev:
Varje land har sin skyldighet att skydda sin befolkning.
Vadå? Ska landet skydda någon? Vad menar du att landet är?
Det där känns ju bara som meningslösa floskler, för att spotta ut något negativt mot något, som vi ska gissa själva.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Nej Tegnell är inte talesperson. Han är statsepidemiolog. Högsta hönset.
Han är väl både och ...?

BirgitS
optimum optimum skrev:
Hittade en rapport om att SARS-CoV-2 kan vara aktivt i upp till 25 dagar i vatten och att det skulle kunna vara vattenburen smitta.

Tidigare har jag läst om att viruset förstörs av klorerat vatten, alltså simbassänger och pooler men vad gäller i badsjöar och havsvatten?
Vågar man bada i sommar?

Jag hittar inga svenska sidor som varken bekräftar eller avfärdar detta mer än de med klorerat vatten.

[bild]

[länk]
Som tillägg till det pacman42 skrev så gäller studien som artikeln hänvisar till avloppsvatten och avloppsförorenat flod- och sjövatten. I Sverige har vi ju rätt bra koll på våra badplatser och de testas ju regelbundet för att man ska upptäcka om vattnet innehåller rester av bajs. Studien handlar om att dricka förorenat vatten, inte bada i det, och de har då räknat på hur det blir om man dricker 1 dl förorenat vatten.

Dricker man vatten som är kontaminerat av bajs så kan man bli väldigt sjuk (avlida) av annat än Covid-19.

Däremot kan det möjligen vara ett problem i fattiga länder med dålig vattenförsörjning på samma sätt som sjukdomar som en del andra sjukdomar.

Men det är ju alltid en god vana att låta bli att dricka vatten som man inte är säker på är rent.

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som tillägg till det pacman42 skrev så gäller studien som artikeln hänvisar till avloppsvatten och avloppsförorenat flod- och sjövatten. I Sverige har vi ju rätt bra koll på våra badplatser och de testas ju regelbundet för att man ska upptäcka om vattnet innehåller rester av bajs. Studien handlar om att dricka förorenat vatten, inte bada i det, och de har då räknat på hur det blir om man dricker 1 dl förorenat vatten.

Dricker man vatten som är kontaminerat av bajs så kan man bli väldigt sjuk (avlida) av annat än Covid-19.

Däremot kan det möjligen vara ett problem i fattiga länder med dålig vattenförsörjning på samma sätt som sjukdomar som en del andra sjukdomar.

Men det är ju alltid en god vana att låta bli att dricka vatten som man inte är säker på är rent.
Ät inte gul snö och drick inte brunt vatten!

Bra rättesnöre även utan Covid-19.

• Haha
  • Gilla
patst577 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Håller med men FHM har tyärr inte så bra koll på hur många som blivit smittade. Det är heller inte helt lätt då man ju inte riktigt vet hur många som utvecklar antikroppar.

Med tanke på FHM räknemissar hittills så skulle jag ta deras bedömningar med en nypa salt.
Du får väl läsa rapporten, den svenska varianten är hyfsat lättläst. För beräkningen av antalet smittade har man utgått från den PCR-testning som gjordes på ett statistiskt urval i Stockholm under månadsskiftet mars/april. Där finns också med känslighetsanalyser där man alltså ser hur resultatet varierar när man ändrar indata.

Mikael_L
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Javisst.
Hans titel och ständiga tillgänglighet i media var olycklig i den här kontexten. Folk trodde på något sätt att han ledde det nationella smittskyddsarbetet. I själva verket fanns ingen nationell ledning (utom regeringen som avstod) och det han gjorde var främst att analysera och beskriva utvecklingen. Det här upplägget kan nog behöva en rejäl reform inför nästa pandemi. Vi borde kanske ha en generalsmittskyddsläkare som rapporterar direkt till statsministern med stora befogenheter.
ahh, den här skarpsynta analysen (av just denna del) gillade jag.
Det kanske blev typ så här olyckligt, att det egentligen inte är någon som leder arbetet, då de enda som har mandatet att leda och bestämma inte tog det ansvaret för att de egentligen inte har kompetensen, och de som har kompetensen inte har det minsta att bestämma om.
Något att fundera på ... :thinking:

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kanske blev typ så här olyckligt, att det egentligen inte är någon som leder arbetet, då de enda som har mandatet att leda och bestämma inte tog det ansvaret för att de egentligen inte har kompetensen, och de som har kompetensen inte har det minsta att bestämma om.
Verkligen, jag tycker att detta är en klockren analys.

FHM är inte bemannade för att styra landet politiskt i denna frågan, då hade de nog anställt andra kompetenser (informatörer mm).

Staffans2000
Mikael_L Mikael_L skrev:
I denna tråd skriver du i normala fall, som om du vore anställd på regeringens propagandaministerium:D.
Men här är ett undantag. Du har avslöjat mekanismen till myndighetsveriges totala brist på personligt ansvar. Bra gjort!

Staffan

• Gilla
Kreutzer
  • Laddar…
MultiMan
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vadå? Ska landet skydda någon? Vad menar du att landet är?
Det där känns ju bara som meningslösa floskler, för att spotta ut något negativt mot något, som vi ska gissa själva.
Tycker mest synd om dig som gör den typen av uttalande, men jag hjälper dig ändå på vägen genom vad FN arbetar med: https://fn.se/vi-gor/vi-utbildar-oc...kerhet-och-nedrustning/skyldighet-att-skydda/

Så här fungerar Skyldighet att skydda

FN:s medlemsländer har nu med hjälp av internationell lag har fastställt att suveränitet innebär även att stater har ett ansvar, eller en skyldighet, att skydda befolkningen i landet från de allra grövsta brotten, d v s de brott som omnämns i Romstadgan; folkmord, etnisk rensning, krigsbrott och brott mot mänskligheten. Det är fortfarande staten själv som har främsta ansvaret för att skydda den egna befolkningen, men om en befolkning är utsatt för svårt lidande eller försök till dessa brott och landet i fråga inte vill eller kan stoppa lidandet, så har FN och världssamfundet inte bara rätt att hjälpa till, utan faktiskt en skyldighet att agera.

För att förtydliga och förenkla hur detta ganska stora ansvar ska gå till så har skyldighet att skydda-principen delats upp i tre pelare:

• I första hand (paragraf 138) har stater själva det främsta ansvaret att skydda invånarna från de här brotten, och i detta ingår även uppsåtet att begå dem.
  • I andra hand (paragraf 139 I) har det internationella samfundet en skyldighet att med fredliga medel (kap Vi och VIII) uppmuntra och assistera staters arbete med att skydda sina invånare.
  • I sista hand (paragraf 139 II), om staten själv misslyckats totalt med att skydda sin befolkning, har det internationella samfundet skyldighet att ingripa med alla tillgängliga medel. Detta inkluderar även, som en allra sista utväg, tvingande militära medel enligt kap VII i FN-stadgan.

Förebyggande arbete anses vara den viktigaste delen av skyldigheten att skydda. Möjligheterna att förebygga bör alltid uttömmas innan en intervention övervägs, och vid fullgörandet av skyldigheterna att förebygga och att reagera bör alltid mindre inkräktande och tvingande åtgärder övervägas innan mer tvingande och inkräktande åtgärder vidtas. Diplomatiska, humanitära och andra fredliga medel går alltså alltid före militära interventioner.

J
MultiMan MultiMan skrev:
Tycker mest synd om dig som gör den typen av uttalande, men jag hjälper dig ändå på vägen genom vad FN arbetar med: [länk]

FN:s medlemsländer har nu med hjälp av internationell lag har fastställt att suveränitet innebär även att stater har ett ansvar, eller en skyldighet, att skydda befolkningen i landet från de allra grövsta brotten, d v s de brott som omnämns i Romstadgan; folkmord, etnisk rensning, krigsbrott och brott mot mänskligheten. Det är fortfarande staten själv som har främsta ansvaret för att skydda den egna befolkningen, men om en befolkning är utsatt för svårt lidande eller försök till dessa brott och landet i fråga inte vill eller kan stoppa lidandet, så har FN och världssamfundet inte bara rätt att hjälpa till, utan faktiskt en skyldighet att agera.

För att förtydliga och förenkla hur detta ganska stora ansvar ska gå till så har skyldighet att skydda-principen delats upp i tre pelare:

• I första hand (paragraf 138) har stater själva det främsta ansvaret att skydda invånarna från de här brotten, och i detta ingår även uppsåtet att begå dem.
  • I andra hand (paragraf 139 I) har det internationella samfundet en skyldighet att med fredliga medel (kap Vi och VIII) uppmuntra och assistera staters arbete med att skydda sina invånare.
  • I sista hand (paragraf 139 II), om staten själv misslyckats totalt med att skydda sin befolkning, har det internationella samfundet skyldighet att ingripa med alla tillgängliga medel. Detta inkluderar även, som en allra sista utväg, tvingande militära medel enligt kap VII i FN-stadgan.

Förebyggande arbete anses vara den viktigaste delen av skyldigheten att skydda. Möjligheterna att förebygga bör alltid uttömmas innan en intervention övervägs, och vid fullgörandet av skyldigheterna att förebygga och att reagera bör alltid mindre inkräktande och tvingande åtgärder övervägas innan mer tvingande och inkräktande åtgärder vidtas. Diplomatiska, humanitära och andra fredliga medel går alltså alltid före militära interventioner.
MultiMan MultiMan skrev:
Tycker mest synd om dig som gör den typen av uttalande, men jag hjälper dig ändå på vägen genom vad FN arbetar med: [länk]

Jag tycker mer optimum låter som den klassiska nyblivna ägaren till en brf som skriver till byggahus och tycker att det är föreningens ansvar att lösa ett problem, och att svaret Mikael_L ger är ett föreningen är vi, alltså allas ansvar. Ett forum där vi inte kan diskutera mer än så gör ju att det mest blir floskler. Han konstaterar ju själv att inget ansvar kan utkrävas personligen. Ingen utom du tror nog att Mikael_L inte förstår vad landet har för roll. De av er som tycker det borde vara självklart, och jag kanske också är en av dom, att det ska finns utrustning i beredskap för alla eventualiteter, och tycker det är viktigt att man först av allt ska skyddas mot det ena eller det andra oberoende av kostnad, ni (vi) borde sett tidigare att så inte är fallet. Och fanns inga garantier så borde man om man tycker det är högsta prio ha försäkrat sig om det. Ni som till och med misstror staten å det grövsta borde väl ha ifrågasatt detta ännu mer, varför tycka till i byggahus nu?
"Nä nu jäklar ska jag få genom en förändring, jag pastar in en vägg av text om staten i ett forum"

Påminner även lite om utlandssvenskar som gastar efter UD och Herkules så fort dom vill hem.
Svaret blir också det klassiska: Engagera dig och gå med i styrelsen, påverka inifrån, din röst behövs!

Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Verkligen, jag tycker att detta är en klockren analys.

FHM är inte bemannade för att styra landet politiskt i denna frågan, då hade de nog anställt andra kompetenser (informatörer mm).
FHM ska vara ett stöd för andra myndigheter. Det är inte deras jobb att styra enskilda medborgare/verksamheter, utan det ska de berörda myndigheterna göra (Socialstyrelsen, Skolverket, etc).
Den myndighet som borde ha rollen att informera och styra medborgarna är MSB, men dom har ju knappt sagt flaska under hela pandemin...

• Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.