Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Missade du mitt inlägg med klipp från Wikipedia över dödlighet per åldergrupp i olika länder?
Nej verkligen inte, men som jag påpekade det handlade ju om något helt annat än IFR så det säger ju inget om dödligheten för en viss person som blir sjuk utan bara något om sannolikheter för en person som blir så allvarligt sjuk att personen måste läggas in på sjukhus. Alltså två olika saker.

BirgitS BirgitS skrev:
Kina är ju ett land där munskydd är mycket vanligt men jag tror knappast man kan anse att det gick särskilt bra i Wuhan för det.
Det är ett tankefel. Ingen vet hur det hade sett ut om man inte haft munskydd.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kina är ju ett land där munskydd är mycket vanligt men jag tror knappast man kan anse att det gick särskilt bra i Wuhan för det.
Annars brukar det vara så att Sydkorea tar fram sin möjlighet till bred testning och effektiv smittspårning som anledningen till att de har lyckats hålla nere smittspridningen, inte munskydd. De vet nog själva bäst.

Ett vaccin försöker efterlikna viruset för att trigga igång kroppens immunsystem att bilda antikroppar på samma sätt som när kroppen utsätts för viruset. Om antikropparna efter en riktig infektion inte varar särskilt länge är det troligen så att antikropparna efter en vaccinering inte heller varar särskilt länge. Det är snarare så att normalt får man ett sämre skydd av en vaccinering än av att ha sjukdomen. I så fall är det troligast att det inte går att uppnå flockimmunitet med vaccin heller.
Om du är jätteintresserad av exakt vilka små och medelstora asiatiska länder lyckats bra med att bekämpa covid19 genom att vara tidiga med att införa krav/rekommendation på munskydd så ska jag titta på videon en gång till åt dig i morgon, om du inte själv vill se videon eller om ingen annan kan hjälp oss.

BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Nej verkligen inte, men som jag påpekade det handlade ju om något helt annat än IFR så det säger ju inget om dödligheten för en viss person som blir sjuk utan bara något om sannolikheter för en person som blir så allvarligt sjuk att personen måste läggas in på sjukhus. Alltså två olika saker.

Var ser du det?

BirgitS BirgitS skrev:
Nya Zeeland har 24 nya bekräftade fall under de senaste 14 dagarna och anser att det är mycket viktigt att basal hygien efterlevs och önskar att man använder smittspårningsappen, de anser inte att faran är över.
[länk]
[länk]
Och?

Nya Zeeland stoppade smittan som man hade som målsättning. Man får in nya enstaka fall och stoppar den igen. Resulat=vädigt få döda och invaldiserade invånare.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
optimum
"Att begränsa antalet döda är ditt jobb, Tegnell"

"Finns det någonting som är viktigare under en pandemi än att människor ska överleva? Och hur kan man anse att en strategi annars har fungerat väldigt bra?

När Anders Tegnell hävdar att våra förslag inte är ”vettiga” och ”genomförbara” underkänner han samtidigt de insatser som Norge, Danmark och Finland på ett så lyckosamt sätt genomfört, skriver 23 forskare och läkare."

https://www.expressen.se/debatt/att-begransa-antalet-doda-ar-ditt-jobb-tegnell/

Läsvärt tycker jag.
OBS i Sverige får man fortfarande tycka vad man vill.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Var ser du det?

[bild]
Det står ju Case fatility rate i rubriken.

BirgitS
optimum optimum skrev:
"Att begränsa antalet döda är ditt jobb, Tegnell"

"Finns det någonting som är viktigare under en pandemi än att människor ska överleva? Och hur kan man anse att en strategi annars har fungerat väldigt bra?

När Anders Tegnell hävdar att våra förslag inte är ”vettiga” och ”genomförbara” underkänner han samtidigt de insatser som Norge, Danmark och Finland på ett så lyckosamt sätt genomfört, skriver 23 forskare och läkare."

[länk]

Läsvärt tycker jag.
OBS i Sverige får man fortfarande tycka vad man vill.
Tycker de där forskarna skulle följa med i de forskningsresultat som har kommit i juni och inte låsa sig fast i gammalt.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.26.20140814v1.full.pdf
http://inproportion2.talkigy.com/sweden_uk20jun.html
Bara för att ta två exempel som det har länkats till under dagen.

optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Tycker de där forskarna skulle följa med i de forskningsresultat som har kommit i juni och inte låsa sig fast i gammalt.
[länk]
[länk]
Bara för att ta två exempel som det har länkats till under dagen.
Sverige ett fritt land.
Du får tycka vad du vill.

BirgitS BirgitS skrev:
Det står ju Case fatility rate i rubriken.
Är det inte ett bekräftat fall kan det inte ingå i statestiken över dödlighet

Det FHM gör är att man på olika sätt försöker extrapolera de bekräftade fallen, men då blir osäkerheten stor.

Som ett resultat av dessa försök landade FHM på en total dödlighet av 0,2 % (som jag minns). Senare fick man skriva upp dödligheten med 200% till 0.6 %

Ulltand Ulltand skrev:
Är det inte ett bekräftat fall kan det inte ingå i statestiken över dödlighet

Det FHM gör är att man på olika sätt försöker extrapolera de bekräftade fallen, men då blir osäkerheten stor.

Som ett resultat av dessa försök landade FHM på en total dödlighet av 0,2 % (som jag minns). Senare fick man skriva upp dödligheten med 200% till 0.6 %
Men du kan ju inte på riktigt tro att man har lyckats testa samtliga positiva fall, för att få en korrekt CFR?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Studie på KI hittar T-cellsimmunitet mot viruset även hos individer utan antikroppar:

[länk] to COVID-19 is probably higher than tests have shown
Det skulle ju förklara väldigt mycket av den senaste tidens utveckling. Och lustigt nog ge den bespottade Tom Britton lite upprättelse.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vilka länder då?
Brunei och Tanzania har visserligen inga bekräftade fall de senaste 14 dagarna men jag tror inte att de påstår att de har stoppat viruset helt.
Tanzania har inte rapporterat något alls sedan 8:e maj, då siffran stannade på 509!

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/tanzania/

Presidenten har sagt att corona stoppats med hjälp av bön tillGud.
Turisttrafiken har öppnats igen.

Men, ingen vet egentligen hur det ser ut.

Jag har varit i Tanzania sedan 12:e mars och kan bara säga att det verkar som om det faktiskt inte pågår någon större spridning, när någon dör så ska alla som haft den minsta koppling till den döde åka på begravning så om det vore så att det dog en massa i Covid-19 skulle alla veta det.
Här har precis som i Sverige inte varit någon lockdown men tvätta händerna har man kunnat göra utanför varje affär/butik/vendor, och mask bär dom som vill (polisen bär mask).
Social Distancing funkar lite sisådär (mest problem som vanligt i busstrafiken som är huvudtransportmedlet här) men dom som rör sig i mina kretsar har lärt sig.

Jag har sagt det förut, jag tror att hemligheten ligger i den låga medianåldern, 18 år.
https://www.worldometers.info/world-population/tanzania-population/

Även i grannländerna som faktiskt både lockdownat och rapporterar statistik är smittspridningen anmärkningsvärt låg.

Confirmed cases 2020-juni-29
Kenya 6190
Uganda 975
Rwanda 900

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.