2 356 319 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Du är rolig du. Du klagar ofta på att det är mkt folk ute men själv rör du dig ofta ute i diverse butiker. Sen skriver du ofta nedsättande om andra som du kallar arbetslösa för att de skriver många inlägg i tråden när du själv är en minst lika flitig skribent..optimum skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Eller som SVT nyss skrev i live-flödet som svar på en fråga:useless skrev:
FHM ska vara ett stöd för andra myndigheter. Det är inte deras jobb att styra enskilda medborgare/verksamheter, utan det ska de berörda myndigheterna göra (Socialstyrelsen, Skolverket, etc).
Den myndighet som borde ha rollen att informera och styra medborgarna är MSB, men dom har ju knappt sagt flaska under hela pandemin...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 12.03Det är lätt att få intrycket att Folkhälsomyndigheten bestämmer, men deras uppdrag är rådgivande och det är regeringen som bestämmer över hur landet styrs.
Regeringen har i sin tur andra parter att förhålla sig till. Ny eller ändrad lagstiftning ska godkännas av riksdagen, i vissa frågor exempelvis kring vården av äldre har ansvaret lagts på regioner och kommuner och i vissa frågor finns EU-bestämmelser att ta hänsyn till.
Så är det säkert.useless skrev:
FHM ska vara ett stöd för andra myndigheter. Det är inte deras jobb att styra enskilda medborgare/verksamheter, utan det ska de berörda myndigheterna göra (Socialstyrelsen, Skolverket, etc).
Den myndighet som borde ha rollen att informera och styra medborgarna är MSB, men dom har ju knappt sagt flaska under hela pandemin...
Jag har dock nog vid ett eller flera tillfällen hört att regeringen sagt att de agerar på rekommendation av FHM och andra (typ MSB, Socialstyrelsen). Så om FHM hade rekommenderat skolstängning så hade regeringen fattat beslutet. Så jag tror inte FHM är så tandlösa som det först kan verka med sin på pappret "rådgivande, upplysande" roll.
Nej, tandlösa är dom inte, men som det är nu så får man lätt bilden av att det är dom som styr allt som har med pandemin att göra. Många gnäller t ex på Tegnell för att äldre dör på äldreboenden, men den verksamheten är ju minst två myndigheter bort från FHM.
Jag skriver när jag är ledig inklusive lunch.Skandiamannen skrev:
Aldrig på arbetstid och utgår från att de flesta jobbar på sin arbetstid.
Jag är korttidspermitterad idag.Därför kan jag skriva när som helst under dagen idag.
Imorgon arbetar jag igen och då hittar du möjligen inlägg före kl 6 mellan 12-13 och efter 16
Angående mycket folk ute. Ja det var ovanligt många ute i söndags och handlade.
Ser ofta de som inte är så bra på att hålla social distans. Men jag är mycket noga med sådant och om jag kan så försöker jag handla på tider då det brukar vara mindre folk i butikerna. Men väldigt många är faktiskt bra på att hålla distans vilket är fantastiskt för det är nog den bästa metoden för att hålla borta smittan.
Att försöka påverka politiken genom att skriva insändare på webbforum istället för att engagera sig politiskt, är som att sätta upp arga lappar i hissen istället för att gå med i bostadsrättsföreningens styrelse...J Jocke Best skrev:Jag tycker mer optimum låter som den klassiska nyblivna ägaren till en brf som skriver till byggahus och tycker att det är föreningens ansvar att lösa ett problem, och att svaret Mikael_L ger är ett föreningen är vi, alltså allas ansvar. Ett forum där vi inte kan diskutera mer än så gör ju att det mest blir floskler. Han konstaterar ju själv att inget ansvar kan utkrävas personligen. Ingen utom du tror nog att Mikael_L inte förstår vad landet har för roll. De av er som tycker det borde vara självklart, och jag kanske också är en av dom, att det ska finns utrustning i beredskap för alla eventualiteter, och tycker det är viktigt att man först av allt ska skyddas mot det ena eller det andra oberoende av kostnad, ni (vi) borde sett tidigare att så inte är fallet. Och fanns inga garantier så borde man om man tycker det är högsta prio ha försäkrat sig om det. Ni som till och med misstror staten å det grövsta borde väl ha ifrågasatt detta ännu mer, varför tycka till i byggahus nu?
"Nä nu jäklar ska jag få genom en förändring, jag pastar in en vägg av text om staten i ett forum"
Påminner även lite om utlandssvenskar som gastar efter UD och Herkules så fort dom vill hem.
Svaret blir också det klassiska: Engagera dig och gå med i styrelsen, påverka inifrån, din röst behövs!
Bra skrivet.B b8q skrev:
Kan tillägga att bara svälja allt är inte heller bra. Då är det bättre att ventilera sådant vilket forum kan vara bra form.
Dessutom kan man få bra information från andra på forumet och även klarhet i egna funderingar.
Tycker denna tråd är fantastisk, även alla som skriver här.
Det är bra med olika åsikter.
Du missar poängen. Om du skriver inlägg på arbetstid eller fritid, håller social distans i butiken eller inte är inte intresssant. Saken är den att du snabbt dömer andra utan att känna till förutsättningarna medan du gärna rättfärdigar dig självoptimum skrev:
Jag skriver när jag är ledig inklusive lunch.
Aldrig på arbetstid och utgår från att de flesta jobbar på sin arbetstid.
Jag är korttidspermitterad idag.Därför kan jag skriva när som helst under dagen idag.
Imorgon arbetar jag igen och då hittar du möjligen inlägg före kl 6 mellan 12-13 och efter 16
Angående mycket folk ute. Ja det var ovanligt många ute i söndags och handlade.
Ser ofta de som inte är så bra på att hålla social distans. Men jag är mycket noga med sådant och om jag kan så försöker jag handla på tider då det brukar vara mindre folk i butikerna. Men väldigt många är faktiskt bra på att hålla distans vilket är fantastiskt för det är nog den bästa metoden för att hålla borta smittan.
Många yrken har nu liknande löner i Sverige som Norge , men det är stora skillnader att jobba i Norge gentemot Sverige , i Sv är vi mer socialt på arbetsplatsen , vi har våra världskända fik ,samt bra luncher där många samlas och äter en bra lunch, Norge har kortat ner arbetsdagen lite med att skära bort tid från dessa raster och luncher.vi har även en utbredd kultur av afterwork som knappt existerar i Norge .Hyltran från Veglemyren skrev:
Matpriser , boendekostnader, bom-avgifter osv gör Norge dyrt att leva i , vilket resulterar i en lägre livsstandard , bara boendestandarden i Sverige är verkligen i toppklass , norge har en massa uthyrning i sin privata bostad, medans Svensken är van att leva för sig själv , ha sitt egna hus, lägenhet osv , utan uthyrning, ja högst i hela värden på bo i ett eget hem.
Vilket även resulterar i en hög standard på själva bostaden, så förvänta dig inte samma klass på boende i vårt grannland som vi Svenskar är vana vid.
Sedan mat kulturen , ja ta bara matvaruaffärer mellan länderna, i Norge säljer man fryspizza som inget annat land i världen , hyll meter med fryspizza i affärer där, vilket i Sverige anses som lite skräpmat , lunch restauranger finns inte ens i närheten av svenska mått , av den goda anledning dom äter knappt lunch ute för det är dyrt.
Arbete, vårt svenska arbetslagstiftning , fackföreningar arbetsvillkor är framjobbade under generationer och är så väl utvecklade , i norge är få arbetsgivare ens anslutna , just på grund av att dom kan inte leva upp till kraven som den ställer.
Ta bara utvecklingen inom data och inom företagandet länderna imellan så är Svensken ljusår före, vi utvecklar globala företag inom många områden, data ,bara spel vi utvecklar i landet , så man kan säga att vår välfärd kommer inte från naturtillgångar utan vårt innovation tänkande och utbildade folk vilket även det gör oss världsledande inom dessa kategorier.
Så trots en annan syn på corona strategi , så är Sverige ett riktigt bra land att leva i , vilket även gjorde att jag och 1000 talet andra svenskar valde att flytta hem igen. helt enkelt flytta till ett bättre liv och land.
För kategoriernas grundstenar är ändå arbetsmiljö, boende miljö, och en god matkultur o familjelivet , sedan var du har kvar på sparkonto varje månad.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Gilead har satt priset på remdesivir så att standard fem dagars behandling kostar 2 340 dollar.
Amerikanska hälsodepartementet har beställt hela den planerade produktionen för juli och 90 % av produktionen i augusti och september.
Enligt https://uk.reuters.com/article/us-h...ivir-at-2340-per-patient-in-u-s-idUKKBN2401C8
Så det verkar inte mycket att hoppas på som en normal behandling av allvarligt sjuka i Europa under kvartal 3 i alla fall.
Amerikanska hälsodepartementet har beställt hela den planerade produktionen för juli och 90 % av produktionen i augusti och september.
Enligt https://uk.reuters.com/article/us-h...ivir-at-2340-per-patient-in-u-s-idUKKBN2401C8
Så det verkar inte mycket att hoppas på som en normal behandling av allvarligt sjuka i Europa under kvartal 3 i alla fall.
Som förväntat helt enkelt...BirgitS skrev:
Gilead har satt priset på remdesivir så att standard fem dagars behandling kostar 2 340 dollar.
Enligt [länk]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Ja, under vissa förutsättningar ger det en förbättring och kortare behandlingstid för allvarligt sjuka.useless skrev:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/remdesivir-godkanns-som-lakemedel-mot-covid-19/
Den plötsliga kärleken till fädernesjorden, har inget att göra med valutakursen?T Takläggare skrev:Många yrken har nu liknande löner i Sverige som Norge , men det är stora skillnader att jobba i Norge gentemot Sverige , i Sv är vi mer socialt på arbetsplatsen , vi har våra världskända fik ,samt bra luncher där många samlas och äter en bra lunch, Norge har kortat ner arbetsdagen lite med att skära bort tid från dessa raster och luncher.vi har även en utbredd kultur av afterwork som knappt existerar i Norge .
Matpriser , boendekostnader, bom-avgifter osv gör Norge dyrt att leva i , vilket resulterar i en lägre livsstandard , bara boendestandarden i Sverige är verkligen i toppklass , norge har en massa uthyrning i sin privata bostad, medans Svensken är van att leva för sig själv , ha sitt egna hus, lägenhet osv , utan uthyrning, ja högst i hela värden på bo i ett eget hem.
Vilket även resulterar i en hög standard på själva bostaden, så förvänta dig inte samma klass på boende i vårt grannland som vi Svenskar är vana vid.
Sedan mat kulturen , ja ta bara matvaruaffärer mellan länderna, i Norge säljer man fryspizza som inget annat land i världen , hyll meter med fryspizza i affärer där, vilket i Sverige anses som lite skräpmat , lunch restauranger finns inte ens i närheten av svenska mått , av den goda anledning dom äter knappt lunch ute för det är dyrt.
Arbete, vårt svenska arbetslagstiftning , fackföreningar arbetsvillkor är framjobbade under generationer och är så väl utvecklade , i norge är få arbetsgivare ens anslutna , just på grund av att dom kan inte leva upp till kraven som den ställer.
Ta bara utvecklingen inom data och inom företagandet länderna imellan så är Svensken ljusår före, vi utvecklar globala företag inom många områden, data ,bara spel vi utvecklar i landet , så man kan säga att vår välfärd kommer inte från naturtillgångar utan vårt innovation tänkande och utbildade folk vilket även det gör oss världsledande inom dessa kategorier.
Så trots en annan syn på corona strategi , så är Sverige ett riktigt bra land att leva i , vilket även gjorde att jag och 1000 talet andra svenskar valde att flytta hem igen. helt enkelt flytta till ett bättre liv och land.
För kategoriernas grundstenar är ändå arbetsmiljö, boende miljö, och en god matkultur o familjelivet , sedan var du har kvar på sparkonto varje månad.
Ola
Att omvärlden tycker synd om Sveriges befolkning pga allt man får utstå pga regering/FHM står ju utom allt tvivel. Även om vi som enskilda medborgare givetvis har ett visst ansvar.Men vi är inte experterna Idag läser jag detta på SVT text:
I flera svenska turistregioner finns det risk för att semesterbesökare kan sätta i gång eller snabba på smittspridningsförlopp av covid-19,som kan leda till belastning för vården. Det visar den prognos som FHM har gjort inför sommaren,
-Om det blir som de spår så kommer det bli precis att hålla näsan ovanför vattenlinjen,……………
Herregud, påminner mig om historien med skepparen som struntat i servicen och tappat kontroll på sin båt i hamnen. Kollegan säger: ”Sikta på den billigaste båten!"
I detta fall får jag byta ut det mot ”Sikta mot 70 plus!”.
I flera svenska turistregioner finns det risk för att semesterbesökare kan sätta i gång eller snabba på smittspridningsförlopp av covid-19,som kan leda till belastning för vården. Det visar den prognos som FHM har gjort inför sommaren,
-Om det blir som de spår så kommer det bli precis att hålla näsan ovanför vattenlinjen,……………
Herregud, påminner mig om historien med skepparen som struntat i servicen och tappat kontroll på sin båt i hamnen. Kollegan säger: ”Sikta på den billigaste båten!"
I detta fall får jag byta ut det mot ”Sikta mot 70 plus!”.