Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Kanske man tänker lite annorlunda angående passagerares säkerhet inom flyget?
Som en person berättade ang. munskydd på flyget, alla hade munskyddet på när de kom in i planet men så fort de hade satt sig så tog de av det och lät det vara av tills det var dags att kliva av för att när de kom in i terminalen ta bort det från ansiktet.
Fritt fram för smittspridning till närsittande i planet och i ankomsthallen.
Hur många tror ni följde WHO:s riktlinjer för hantering av munskydd på planet?
När du tar av dig munskyddet: gör det bakifrån så att du inte rör vid själva masken, kasta omedelbart i en ett kärl med lock och tvätta händerna med handsprit eller tvål och vatten.
https://www.nyteknik.se/samhalle/delade-meningar-om-symptomfri-smitta-6992840

Ovanstående är inte ett inlägg i debatten om munskydd är bra eller inte eller om det ska användas av allmänheten eller inte utan just bara en anekdotisk berättelse om hur det kan gå till.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Expressen går igenom smittan i Stockholm via postnummer. Den har främst härjat i Stockholms fattigare områden. Troligen har man flockimmunitet i vissa av dessa områden nu. [länk]
Deras sätt att räkna ut att det är flockimmunitet kan väl inte stämma riktigt?

"Om Folkhälsomyndighetens rapport från den 23 april stämmer, att det går 75 obekräftade fall på varje bekräftad smittad person, så råder just nu flockimmunitet i flera av Stockholms utsatta förorter."

Det skulle innebära att vi har runt 5 miljoner smittade och näst intill flockimmunitet i hela landet?

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
optimum
Raketforskning

"Corona härjar bland fattiga – rika klarar sig"

Anders Tegnell

"– Det finns faktorer i smittspridningen som gör att personer som bor trångt och träffar mycket människor drabbas oftare och hårdare än personer med stora bostäder, som lättare kan jobba hemma. Det är den preliminära bedömningen. Men det är ett mönster som återkommer i många länder.

Från början förnekade Folkhälsomyndigheten att covid-19 spreds mer och snabbare i tättbefolkade områden i så kallade kluster.

I dag låter det annorlunda."

Min kommentar
Nej det krävs inte mycket IQ för att komma fram till det.
Grattis till en sådan fantastisk slutledning.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/koderna-avslojar-har-smittas-flest/

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Många köper munskydd på byggmarknaden, dessa har en ventil för utandningsluften och skyddar inte omgivningen om du är smittbärare men det skyddar dig från omgivningen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
optimum optimum skrev:
Raketforskning

"Corona härjar bland fattiga – rika klarar sig"

Anders Tegnell

"– Det finns faktorer i smittspridningen som gör att personer som bor trångt och träffar mycket människor drabbas oftare och hårdare än personer med stora bostäder, som lättare kan jobba hemma. Det är den preliminära bedömningen. Men det är ett mönster som återkommer i många länder.

Från början förnekade Folkhälsomyndigheten att covid-19 spreds mer och snabbare i tättbefolkade områden i så kallade kluster.

I dag låter det annorlunda."

Min kommentar
Nej det krävs inte mycket IQ för att komma fram till det.
Grattis till en sådan fantastisk slutledning.

[länk]
Det är lite roligt att när FHM ändrar sig allt eftersom nya data finns tillgängliga, då tycker du att det är dåligt att man alltså måste haft fel tidigare, medan när man håller fast vid andra ståndpunkter, även om data samtidigt är publika, ja då har man istället en dold agenda.
Du låter lite som ett gammalt ex, det var liksom aldrig bra. Vet inte om exet eller du ska bli mest förolämpad för jämförelsen. :D

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
RobZombie och 4 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Många köper munskydd på byggmarknaden, dessa har en ventil för utandningsluften och skyddar inte omgivningen om du är smittbärare men det skyddar dig från omgivningen.
Har själv ett par egoistiska FFP2 andningsskydd med ventil liggande.
Jag har även sett vårdpersonal med plastplupp på sina masker. :oops: De är ju behagligare att andas igenom.

optimum
J Jocke Best skrev:
Det är lite roligt att när FHM ändrar sig allt eftersom nya data finns tillgängliga, då tycker du att det är dåligt att man alltså måste haft fel tidigare, medan när man håller fast vid andra ståndpunkter, även om data samtidigt är publika, ja då har man istället en dold agenda.
Du låter lite som ett gammalt ex, det var liksom aldrig bra. Vet inte om exet eller du ska bli mest förolämpad för jämförelsen. :D
Nej det var inte syftet att klaga utan det är ju knappast svårt att fatta att folk som bor trångt har en högre risk att smitta vara.
Även att de som kan arbeta hemifrån kan undvika smittan mera.
Det var det jag kallade raketforskning.
Läs du hela artikeln jag länkade till och där finns annat intressant.

Men låt oss slippa höra om din gamla kärlekshistorier. Hon kanske hade rätt att du inte var tillräckligt utrustad.

J
:love::love:
optimum optimum skrev:
Nej det var inte syftet att klaga utan det är ju knappast svårt att fatta att folk som bor trångt har en högre risk att smitta vara.

Men låt oss slippa höra om din gamla kärlekshistorier. Hon kanske hade rätt att du inte var tillräckligt utrustad.
Haha så var det nog, men din mamma klagade aldrig?:love:

• Haha
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
optimum
J Jocke Best skrev:
:love::love:

Haha så var det nog, men din mamma klagade aldrig?:love:
Du har också humor. Gott:cool:

• Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
J
optimum optimum skrev:
Du har också humor. Gott:cool:
Haha vi kan båda bli bannade nu men det är det värt

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Staffans2000
Då kan jag åka med av bara farten, för jag tyckte det var riktigt kul:D.

Staffan

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:

Nu är ju inte dessa filter så dåliga som ni tycks tro, lite beroende på hur utvebtilen är konstruerad. Många har dock ett lock som gör att all luft i ventilen går åt sidorna runt om ventilen, då duffunderas luften ut. Avsaknaden av filtrering är inte så dålig, problemet är när luft koncentrerad sprids i en riktning (sång, hosting, utandning via munnen nästan stängd osv). Ansiktsmasken sprider ut luftflödet så en mask ventil som också sprider luften åt sidorna av ventilen ger ändå stor verkan.

optimum
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Då kan jag åka med av bara farten, för jag tyckte det var riktigt kul:D.

Staffan
Ja vi måste värna om humorn. Den ger styrka att klara av denna vidriga smitta så vi håller ut.
Än är det lång ifrån över och jag ser dagligen nu folk som tappat gnistan och inte håller distans mm.

Var ute och handlade idag, Jula, Biltema mm. Jäkligt mycket folk ute och de står ofta för trångt i butikerna.
Man får gå omvägar hela tiden för att slippa passera folk som inte flyttar på sig för att underlätta passage.

Jag hoppas det räcker med höst och fram till årsskiftet innan vi kan börja utrota detta med bra vaccin. Helst tidigare.
Jag är hopplös optimist och håller tummarna för att vaccinet kan komma ut så snart som möjligt. Jag vet vilka hinder som är i vägen men man måste få hoppas ändå.

Lev på hoppet och humorn.:love:

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
T
K Kreutzer skrev:
Svårt att uttala sig om Norge mer än att för de klarat detta mycket bra. Men det kunde kanske gått än mer lysande om man gjort som Hasle sa. Artikeln är ju daterad 9:e mars och hårdare restriktioner kom väl ett par dagar efter så myndigheterna var ju faktiskt riktigt snabba ändå.

Jämför med hur Tegnell bedömde läget den 9:e mars så förstår man lite mer varför det gick spm det gick:
De senaste två dygnen har antalet coronasmittade ökat kraftigt i Sverige. Nu backar Anders Tegnell, som tidigare sagt att kulmen skulle komma under lördagen. – Jag var lite för optimistisk säger han till Aftonbladet.
Jag har varit i Norge i ett år nästan även under lockdown ,till en vecka sedan, då kom jag hem, så var skillnaderna så stora? det dom gjorde var och stängde ner pubar, uteställen, cafe ,frisörer,gym begränsa antal personer i vanliga affärer som apotek o mindre affärer. resterektioner med resande över kommungränser .skolor sådant kanske visa sig vara onödigt .

Men vi var många som jobbade som vanligt och mycket mer, matvaruaffärer var öppna som vanligt.

Men hur gjorde den Norska befolkningen , vid påsk fick man inte åka över kommungränsen och vara över natten där, sluta med att många helt enkelt skrev sig på sin adress i stugan i fjällen, även många tog karantän för att fara över gränsen och handla på Svenska sidan vid påsk , utnyttja ledigheten för karantän dagar.

Men röra sig fritt det fick man, vara på fjälltur, ute , jobba med begränsad mängd personer osv.

Oj vad jag fick frågor om den Svenska varianten, där nyheterna framstår som skrämsel propaganda med bilder och statistik om smittfall /dödsfall i Sverige.
Men visst , enda försvar var om det kommer en andra våg, men frågan är om inte Norge/Finland ,Island, Danmark kommer klara även den, för dessa länder väntar in vaccin , ja ungefär som Svensken hoppas på samma.
Så klarar man sig inte utan att gå ut på pub, ut och fika osv i 2 månader så självklart hamna sverige där dom är.detta är ju konstaterat i siffror.
Med all förståelse man kanske varit på cafe med vänner, eller ut och ätit , första dagarna vet man inte om sin smitta, man kanske jobba inom äldrevården , och den blir då indragen som den blev och visa sig i sina tydliga resultat, igenom stora delar av samhället.

Så någon form av lockdown skulle Sverige ha, om inte annat för att skydda dom svaga i samhället , nu tillät Tegnell denna smittspridning med för stor öppenhet i landet.

Men som sagt friheten att gå på fik/uteställen har ett pris, trots allt hoppas jag verkligen Sverige har rätt i långa loppet , även om det inte ser ut så .

• Gilla
Kreutzer
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Någon källa på det?
När FHM räknade fick de fram 0,27 % för 50-59 år (0,15 - 0,50 95 KI).
[länk]

Eller är det något annat än infection fatality rate du menar?
Det kan jag nog gräva fram. Finns i tråden också sedan tidigare.

Men de siffror du postade själv som svar tidigare ger ju en dödlighet på ca 1 %?!

Nu lär ju iof dödligheten sjunka över tid då vi kan behandla bättre med nya kunskaper nya läkemdel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.