2 356 986 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Hur ska jag säga då :/Mikael_L skrev:
Du vet det där med att FHM (eller vilka det nu va) sa att det inte var någon mening med munskydd att använda munskydd för att bekämpa spridningen av covid19?
Detta bara för att de inte fanns några munskydd tillgänglig tror jag?
Någon fick en idé på mitt jobb om att låtsas som om det fans någon mening med att spruta utspätt golvrengöringsmedel på borden och säga till folk att det var desinfektionsmedel och att vi bekämpar covid19 på sätt.
Detta är två exempel på saker som hänt i Sverige.
Jag tror inte att det där med rätt och fel alltid är så komplicerat.
Är vad jag vill säga.
Själv skulle jag nog betala max 200kr. Men jag skulle troligen helt enkelt skita i att vaccinera mig, jag är ju inte så lastgammal än. Allvarligt insjuknande i covid-19 verkar ju inte vara någon speciellt stor risk förrän man blir 65-70 minst.K Kreutzer skrev:Det kommer nog att handla mycket om vem som kan betala mest. Kommer vara enorma pengar i detta
Om jag får vara personlig så skulle jag lätt betala 20 000 för att bli vaccinerad. Även om det är tidigt i fas 4 dvs övervakningsstadiet. Men nu handlar det mkt om länders makt och pengar vem som får tillgång.
Ställ den frågan till Adam Alsing, fast det går ju inte...Mikael_L skrev:
Om jag återvänder till det du skrev, som jag gav replik på, och som nu har hamnat i detta läge (där jag fortfarande inte fattar ett dyft)Hyltran från Veglemyren skrev:
Hur ska jag säga då :/
Du vet det där med att FHM (eller vilka det nu va) sa att det inte var någon mening med munskydd att använda munskydd för att bekämpa spridningen av covid19?
Någon fick en idé på mitt jobb om att låtsas som om det fans någon mening med att spruta utspätt golvrengöringsmedel på borden och säga till folk att det var desinfektionsmedel och att vi bekämpar covid19 på sätt.
Är vad jag vill säga.
"Vi har behandlat detta coronavirus som ett influensavirus och kört på en flockimmunitetstaktik och det tror jag var fel."
Jag tror att folk kommer att börja vakna och förstå att vi har gjort fel nu när vi börjar få problem med att resa utomlands. Och inse att det kanske inte är så att hela världen har fel och vi har rätt."
Det första stycket kommenterade jag inte ens tidigare, men jag gör det nu.
Ja, jag tror som dig, att i början tänkte man på detta virus som de andra existerande virusen av corona-typ. Dvs några av våra vanliga virus som ger årligen återkommande säsongsinfluensa.
Och det tycker jag inte är någon dålig början, så länge man vet ganska lite om virusets egenskaper.
Sen har vi nog upptäckt alltmer skillnader, och det är väl hur detta hanterats som går att kritisera.
Sen om jag går vidare till detta med flockimmunitet.
Det har aldrig varit en (uttalad) strategi. Dock är det en oundviklig slutfas, ...i alla länder.
Antingen får mänskligheten flockimmunitet (antingen genom att ha sjukdomen, eller vaccineras) eller så kommer mänskligheten dö ut, så enkelt är det.
Får vi inte flockimmunitet så kommer sjukdomen härja i alla oändlighet, tills att alla dött, typ. OK, är det inte en 100% dödlig sjukdom så klarar sig alla som inte dör, men de kommer få sjukdomen om och om igen.
De här sakerna är ganska grundläggande och lättillgängliga, jag är förvånad att du inte har lite koll
Ett praktexempel på en sjukdom som inte ger immunitet av infektionen utan som kan smitta dig gång efter gång efter gång efter....
...är vinterkräksjukan.
Rörande andra coronavirus som vi brukar få så ger de förkylningar, inte influensa. Influensorna kommer från grisar och fåglar. Det finns även hästinfluensor mm. Influensor är från en annan typ av virus (ortomyxovirus).
...är vinterkräksjukan.
Rörande andra coronavirus som vi brukar få så ger de förkylningar, inte influensa. Influensorna kommer från grisar och fåglar. Det finns även hästinfluensor mm. Influensor är från en annan typ av virus (ortomyxovirus).
Och så det andra stycket iHyltran från Veglemyren skrev:
Hur ska jag säga då :/
Är vad jag vill säga.
"Vi har behandlat detta coronavirus som ett influensavirus och kört på en flockimmunitetstaktik och det tror jag var fel."
Jag tror att folk kommer att börja vakna och förstå att vi har gjort fel nu när vi börjar få problem med att resa utomlands. Och inse att det kanske inte är så att hela världen har fel och vi har rätt."
Det var det jag egentligen replikerade när jag tyckte att du hade en klent förenklad världsbild.
Det är ju lite konstigt att säga att Sverige hade fel och alla andra länder hade rätt.
Fel i vad, och rätt i vad?
Alla länder har gjort på olika vis, allt från att göra typ ingenting till att stoppa landet totalt och nästan riskera inbördeskrig.
Men ändå går det inte på något vis utläsa en korrelation mellan åtgärd och resultat.
Så det finns massor med fler faktorer som påverkar, och de har vi inte koll på än.
Därav att jag anser att du förenklar å det grövsta.
Men om jag ponerar att du har rätt, då kan du väl presentera exakt vad Sverige gjorde fel, ... eh förlåt, allt var ju fel ...
OK, vad skulle Sverige gjort, som skulle varit rätt?
Ja, men man kan minska riskerna. Du skall dessutom inte vaccinera dig för din skull, din vaccination är till för att vi skall få flockimmunitet. Alla kan inte bli immuna av vacciner och de behöver dig för att inte bli sjuka.Mikael_L skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Vi får se vad framtida forskning kommer att säga när det gäller samband mellan åtgärder och resultat.Mikael_L skrev:
Och så det andra stycket i
Det var det jag egentligen replikerade när jag tyckte att du hade en klent förenklad världsbild.
Det är ju lite konstigt att säga att Sverige hade fel och alla andra länder hade rätt.
Fel i vad, och rätt i vad?
Alla länder har gjort på olika vis, allt från att göra typ ingenting till att stoppa landet totalt och nästan riskera inbördeskrig.
Men ändå går det inte på något vis utläsa en korrelation mellan åtgärd och resultat.
Så det finns massor med fler faktorer som påverkar, och de har vi inte koll på än.
Därav att jag anser att du förenklar å det grövsta.
Men om jag ponerar att du har rätt, då kan du väl presentera exakt vad Sverige gjorde fel, ... eh förlåt, allt var ju fel ...
OK, vad skulle Sverige gjort, som skulle varit rätt?
Men om du inte håller med mig om att man kan säga att Sveriges covid19 strategi avviker kraftigt från resten av världen utan att överförenkla å det grövsta kan jag nog inte bemöta dig vidare i juste detta avseenden.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 812 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 812 inlägg
Det finns andra medel än alkoholbaserade som är vanligt förekommande för desinfektion, t ex Virkon: https://www.pharmaxim.com/wp-content/uploads/2017/05/Desinfektionshandbok_SE_2018_LR.pdfHyltran från Veglemyren skrev:
Jag tror inte att det är så komplicerat.
På mitt jobb fick vi för några veckor sedan en sprejflaska med något som vi fick sagt till oss att det var desinfektionsmedel och som vi skulle spruta på borden som en åtgärd för att bekämpa covid19.
I dag kom en kollega till mig (som tidigare har arbetat som städare) och sa till mig att hon kände på lukten att det som påstods vara desinfektionsmedel i själva verket inte kunde vara något annat än golvrengöringsmedel utspätt med mycket vatten. Och det stämde att när man luktade på vätskan så kände man att den inte luktade det minsta av alkohol.
Jag tror att denna situation är ett exempel på något som är väldigt fel och samtidigt är väldigt representativ för hela Sveriges hantering av covid19 krisen.
Nu har jag semester![]()
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 812 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 812 inlägg
Då vet vi att du inte tänker på att skydda dina medmänniskor och att du är fatalist.Mikael_L skrev:
Det finns en massa saker man kan göra för att skydda sig mot sjukdom. Livsstilsfaktorer har en mycket stor påverkan på både cancer och hjärt/kärlsjukdomar.
Risken att dö eller skadas i en bilolycka är direkt relaterat till vilken bil man kör, hastigheten och att man ägnar sig åt bilkörning när man sitter i bilen och inte distraheras.
Det går inte förklara något för en som inte vill förstå och sitter fast i sina egna tankebanor. Det är så med dig Birgit.BirgitS skrev:
Jag har läst dina inlägg men jag uppfattade inte att du hade börjat ändra inställning.
Men som djac svarade dig man kan inte jämföra bara med våra grannländer, det dyker upp allt mer som tyder på att de länder som drabbats hårt har haft Covid-sjuka långt innan man visste om det, alltså i december/januari och det även i Sverige. Om smittspridning pågick under den tidsperioden i Sverige men inte i våra grannländer så har vi helt olika utgångslägen.
Om du tittar på denna kurva över inläggningar på IVA i Stockholm kan man se att den toppar den 1 april. Om man räknar baklänges med genomsnittliga 11 dagar med symtom innan inläggning på IVA och i snitt 5 dagars inkubationstid så hamnar man på mitten av mars, alltså när våra restriktioner träder i kraft så avtar snabbt smittspridningen i Stockholm.
[bild]
[länk]
Alltså restriktionerna hade effekt och det hade inte gått att undvika den mängden patienter på IVA (135 st var inskrivna på IVA 1/4) och förstås de på andra vårdavdelningar och de dödsfall som det resulterade i.
Kurvan över avlidna per dag på [länk] ser man kommer upp till sin topp 8 april med 115 avlidna just den dagen. Vid den tidpunkten är nästan alla dödsfall i Stockholmsområdet och där gick ju smittspridningen ner efter mitten av mars så troligen beror dödsfallen 8 april och ett antal dagar efter just på dem som blev smittade i mitten av mars. Redan den 8 april har det dött ca 1000 människor. Dessa hade inte gått att rädda oavsett hur hårda nedstängningar man hade tagit till i mitten av mars.
Även efter nedstängningar så ser man ju att folk fortsätter att bli smittade och avlida (kolla kurvor över avlidna i våra grannländer) i långt mer än 1 månad så även efter den 8 april så hade det avlidit fler i Sverige även vi hade infört hårdare restriktioner i mitten av mars.
Det som hårdare restriktioner hade kunnat leda till är att kurvan gått brantare neråt efter toppen men det hade ändå blivit väldigt många avlidna och många fler än i våra grannländer. Enda sättet som hade verkligen ändrat något väldigt mycket är att det hade införts restriktioner några veckor tidigare, alltså i februari typ vecka 8/9 eller tidigare. Men då var det ju okänt att det förekom allmän spridning i Europa över huvud taget och om någon europeisk folkhälsomyndighet hade föreslagit nedstängning då skulle den antagligen ha blivit både utskrattad och hårt kritiserad.
Ovanstående resonemang är baserat på de källor jag har länkat till ovan, men också på källor som jag och andra i tråden har länkat till tidigare när det gäller tidig smittspridning inkl. en artikel (någon av de senaste dagarna) som förde ungefär samma resonemang och kom fram till att restriktioner 3 veckor tidigare hade varit nödvändigt för att få samma utveckling som i våra grannländer.
Det stora antalet döda hade kanske kunnat reducerats till mycket lägre om vi hunnit förbereda oss och även få ned smittspridningen på liknande sätt som våra grannländer.
Vi gjorde fel. Vi hanterade detta som ett influensavirus.
Just för att jag ser några här så envetet biter sig kvar i denna övertygelse med att vi gjort rätt gör mig bara mer övertygad om att ni har fel, Och med avsaknad av tjänstemannaansvar kommer ingen kunna ställas till ansvar för allt elände denna strategi orsakat Sverige både nationellt och internationellt. Se bara nu, vi är pestförklarade.
Jag gick på "sanningen" om strategin tidigare men ser nu vad vi gjorde för fel.
Det är ingen ide du kommer med massa mer utläggningar för jag har insett att vi gjort fel och då hjälper det inte med mer "bevis" för de döda kommer aldrig återuppstå.
Redigerat av moderator:
Mycket intressanta nyheter.
"Astra zeneca har redan startat produktionen för sitt vaccin mot covid-19. Enligt WHO är de troligtvis det läkemedelsföretag som kommit längst med att utveckla vaccinet."
"– Vi jobbar för att det ska vara möjligt att ge vaccin till patienter i höst, säger Astra zenecas kommunikationsdirektör Jacob Lund till tidningen."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Även här men är betalsida
https://www.dn.se/ekonomi/who-astra...n-varldsledande-har-redan-startat-produktion/
Visst det finns saker som inte helt är klart men jag hoppas verkligen detta kan vara en av lösningarna för att få bort detta helvetes virus som förstör allt för oss människor.
"Astra zeneca har redan startat produktionen för sitt vaccin mot covid-19. Enligt WHO är de troligtvis det läkemedelsföretag som kommit längst med att utveckla vaccinet."
"– Vi jobbar för att det ska vara möjligt att ge vaccin till patienter i höst, säger Astra zenecas kommunikationsdirektör Jacob Lund till tidningen."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Även här men är betalsida
https://www.dn.se/ekonomi/who-astra...n-varldsledande-har-redan-startat-produktion/
Visst det finns saker som inte helt är klart men jag hoppas verkligen detta kan vara en av lösningarna för att få bort detta helvetes virus som förstör allt för oss människor.
Det håller jag med om, bara med justeringen att jag inte vill kalla det "resten av världen", men säg "nästan alla andra Europeiska länder", så är jag med.Hyltran från Veglemyren skrev:
Det är ju även här som jag tycker du förenklar alldeles för mycket, du verkar tro att det finns en strategi som nästan alla andra länder följer, och gör lika men det är ingalunda så. Nästan inget land har samma strategi som något annat. Vill du inte välja att säga att Sverige gör som inget annat land så funkar det lika bra med:
Sydkorea gör som inget annat land
Island gör som inget annat land
Portugal gör som inget annat land
Kina gör som inget annat land
Brasilien gör som inget annat land
USA gör som inget annat land
Polen gör som inget annat land
Ny Zeeland gör som inget annat land
osv
Och vet du ... det stämmer, det är så.
Men dock, jag håller med om att Sverige avviker mer kraftigt, från många andra länder.
Främst vågar jag hålla med om Europa, jag är nämligen rätt dåligt insatt i hur man hanterar detta på Afrikanska kontinenten, på sydamerikanska kontinenten (eh, hela amerikanska kontinenten, då det bara är USA jag har någon liten aning av koll) samt väldigt liten koll på de flesta länder i mellanöstern och Asien.
Därför att grundlagen tillåter inte lockdown!pacman42 skrev:
Ett allmänt utegångsförbud är alltså inte möjligt enligt svensk lag.
Vår grundlag, regeringsformen, sätter stopp för begränsningar i rörelsefriheten utan stöd av lag.
När Folkhälsomyndighetens jurister utrett möjligheten till åtgärder utifrån smittskyddslagen har de kommit fram till att de, förutom att de kan sätta individer i karantän, endast kan spärra av mindre områden.
– Det är väl något hus, en skola eller liknande, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-kan-sverige-inte-utfarda-utegangsforbud