2 356 984 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Bra nyheter!Ulltand skrev:
För sakens skull: "I maj tonade projektledaren Adrian Hill, på Jennerinstitutet i Oxford, ned förväntningarna och menade att det fanns en 50-procentig risk för att de inte skulle komma fram till något resultat alls."
Detta att grundlagen inte tillåter lockdown i Sverige har påpekats ett otal gånger i denna tråden. Det har heller såvitt jag vet inte ifrågasatts så de flesta verkar överens om att så är fallet.D Dilato skrev:Därför att grundlagen tillåter inte lockdown!
Ett allmänt utegångsförbud är alltså inte möjligt enligt svensk lag.
Vår grundlag, regeringsformen, sätter stopp för begränsningar i rörelsefriheten utan stöd av lag.
När Folkhälsomyndighetens jurister utrett möjligheten till åtgärder utifrån smittskyddslagen har de kommit fram till att de, förutom att de kan sätta individer i karantän, endast kan spärra av mindre områden.
– Det är väl något hus, en skola eller liknande, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.
[länk]
Därför är det fascinerande att det gång, på gång, på gång hävdas att en av de saker Sverige gjort fel var att man inte gjorde lockdown i början av pandemin.
Detsamma gäller skyddsutrustning, det är tydligt och allmänt känt att Sverige inte hade några beredskapslager eller några större lager alls som det verkar. Ändå återkommer kritiken mot FHM att sjuk- och äldrevården inte hade den skyddsutrustning som behövdes.
Jag tror att nivån på denna tråd skulle kunna bli mycket högre om alla ”Sverige borde ha gjort X”-argument som postas tog hänsyn till vad som faktiskt skulle varit genomförbart vid tiden.
Vad är det som är konstigt?Mikael_L skrev:
Jag själv desinficerar de saker jag har på skrivbordet samt dörrhandtag och lampknapp varje dag.
Alltså inklusive datorns tangentbord och mus samt min mobiltelefon.
Något många borde göra för att göra som FHM vill.
Alltså vad hjälper det att tvätta händerna om man kontaminerar sig via prylarna man tar i.
Från början gjorde jag fel då jag använde en flaska med 50% sprit och fick bra råd här i denna tråden om att det måste vara över 70% för att bita på SARS-CoV-2 viruset Jag hade en flaska 96% köpt för kul i Tyskland och blandade i den med min flaska med för låg spritblandning och har nu drygt 75% och den soppan använder jag nu dagligen. (jo jag har räknat på spritkoncentrationen)
Därför tycker jag Hyltrans tråd är bra. Använd medel som verkligen fungerar mot coronan för annars luras man tro det är fixat men inte är så.
Hur gör du Mikael, struntar du i att rengöra saker du ständigt plockar i?
Tilläggas att jag tvättar mig väldigt ofta och spritar händerna ofta. Jag är helt med på vad FHM verkligen menar med att tvätta händerna. Sprid inte smittan.
Oavsett åsikt om just ett eventuellt kommande Coronavaccin så är frågan relevant.MultiMan skrev:
Då vet vi att du inte tänker på att skydda dina medmänniskor och att du är fatalist.
Det finns en massa saker man kan göra för att skydda sig mot sjukdom. Livsstilsfaktorer har en mycket stor påverkan på både cancer och hjärt/kärlsjukdomar.
Risken att dö eller skadas i en bilolycka är direkt relaterat till vilken bil man kör, hastigheten och att man ägnar sig åt bilkörning när man sitter i bilen och inte distraheras.
I en sådan här tråd där många har Corona som särintresse blir det såklart en sådan reaktion, får vi bara ett vaccin mot detta så helas hela världsbilden och allt blir bra. Verkligheten är ju att ett ganska litet problem försvinner.
Däremot är det ju roligt att fundera över allt annat man gör eller inte gör och dettas påverkan på sig själv och andra. Där ingår ju kost och dryckesvanor, motion, transportval, shoppingvanor, etc, ja listan är lång och allt detta påverkar både dig själv och de andra i samhället, både direkt och indirekt, i när och fjärran. De flesta av dessa val påverkar dessutom mycket större hälsorisker och dödstal än Corona.
Jag undrar hur många av de som gnäller över samhällets beredskap som har skött sin egen, har de skött sig så att de är redo för eventuella sjukdomar (idealvikt, välmotionerade), eller lever de i en assymetrisk värld där andra ska kompensera för deras egen lättja?
Ursäkta att jag var otydlig, jag är väl medveten om att en total lock--down inte kan genom föras i Sverige, men som jag skrivit i andra inlägg så hade vi kunnat agera tuffare och framförallt tidigare. Vad jag syftade på ovan var just detta, när viruset inte betedde sig som andra virus och andra länder valde att ta till hårdare regler för att köpa sig tid så gjorde inte Sverige det.D Dilato skrev:Därför att grundlagen tillåter inte lockdown!
Ett allmänt utegångsförbud är alltså inte möjligt enligt svensk lag.
Vår grundlag, regeringsformen, sätter stopp för begränsningar i rörelsefriheten utan stöd av lag.
När Folkhälsomyndighetens jurister utrett möjligheten till åtgärder utifrån smittskyddslagen har de kommit fram till att de, förutom att de kan sätta individer i karantän, endast kan spärra av mindre områden.
– Det är väl något hus, en skola eller liknande, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.
[länk]
Hur många liv hade kunnat räddas vid senare tillfällen pga bättre kunskap? Om man köpt sig tid vill säga. Detta kommer förhoppningsvis coronakommissionen att undersöka!
Jo, men med argumentationen, -om man bortser från verkligheten så skulle Sverige gjort annorlunda, kommer man långt, det är så man bygger konspirationsteorier.tusenett skrev:Detta att grundlagen inte tillåter lockdown i Sverige har påpekats ett otal gånger i denna tråden. Det har heller såvitt jag vet inte ifrågasatts så de flesta verkar överens om att så är fallet.
Därför är det fascinerande att det gång, på gång, på gång hävdas att en av de saker Sverige gjort fel var att man inte gjorde lockdown i början av pandemin.
Detsamma gäller skyddsutrustning, det är tydligt och allmänt känt att Sverige inte hade några beredskapslager eller några större lager alls som det verkar. Ändå återkommer kritiken mot FHM att sjuk- och äldrevården inte hade den skyddsutrustning som behövdes.
Jag tror att nivån på denna tråd skulle kunna bli mycket högre om alla ”Sverige borde ha gjort X”-argument som postas tog hänsyn till vad som faktiskt skulle varit genomförbart vid tiden.
Så, bortser man från lagar och förordningar, tillgängliga resurser, och hur många smittade vi fick och när vi fick dessa, när de upptäcktes, så kunde Sverige gjort annorlunda och fått ett bättre resultat.
Men, jag tror de flesta här är för gamla för en sån lek?
Norge har ungefär samma lagar som i Sverige deras lock-down hade ungefär samma effekt på folks rörelsemönster i början då spridningen var som störst. Ändå är det en dramatisk skillnad nu.
Så dom som ensidigt hävdar att Sveriges fel är att vi inte stängde ner hårdare ser inte hela bilden.
Så dom som ensidigt hävdar att Sveriges fel är att vi inte stängde ner hårdare ser inte hela bilden.
Husägare
· Skåne
· 5 382 inlägg
Enligt Tegnells sommarprat så var detta invandrarnas fel (bland annat). Lite intressant är det allt att inte Tegnell offentligt schavotterades av medierna för detta uttalande.useless skrev:
Jag tycker dock att vi kunde ha gjort mer, framförallt kunde vi gjort det två veckor tidigare då de svenska storföretagen införde sina reserestriktioner (inklusive karantän) och order om hemarbete.
Självklart , men det är ju ett önskescenario, för enkla svar är ju bäst!useless skrev:
Du får nog vara lite tydligare. Notge har ungefär samma lagar. En liten skillnad är til exempel att deras lagar tillåter att regeringen gör en lock-down.useless skrev:
Så vad är det som fattas i den synen?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Men det är fortfarande inte när de första doserna som kommer som är det intressanta utan när det finns i sådana mängder att det blir typ någon miljon doser till Sverige. Eller lever du i någon sorts dröm där de första doserna som säljs går till Sverige?Ulltand skrev:
Doser till 10 % av befolkningen betyder att det ska produceras kring 44 miljoner doser som kan gå till EU samtidigt som det ska produceras doser till USA och resten av världen.
När har så många doser tillverkats?
Det är det datumet som är det intressanta och inte när de första doserna kan börja ges i Storbritannien (det skrevs någonstans att de stod först i kön eftersom de har betalat forskningen).
Och då är det detta citat från artikeln som är det viktiga:
"Bolaget har redan startat viss produktion och räknar med att kunna leverera drygt två miljarder doser fram till en ”bra bit in på nästa år”."
Sen tycker jag att du är löjlig när du använder uttryck som FHM-lovers. Jag har inte sett till en enda sån i tråden.
I artikeln som Ulltand länkar till står det så här:K Kreutzer skrev:Det kommer nog att handla mycket om vem som kan betala mest. Kommer vara enorma pengar i detta
Om jag får vara personlig så skulle jag lätt betala 20 000 för att bli vaccinerad. Även om det är tidigt i fas 4 dvs övervakningsstadiet. Men nu handlar det mkt om länders makt och pengar vem som får tillgång.
"Bolaget uppger att de inte avser att tjäna pengar på vaccinet under pandemin."
De kommer endast att sälja till länder och samarbeten mellan länder (som EU).
De gör i ordning produktionsanläggningar på olika ställen i världen som kommer att sälja till olika marknader.
Kika t.ex på fallolyckor, där får ca 70.000 personer om året sjukhusvård för fallolycka och över 1000 personer om året avlider.D djac skrev:Oavsett åsikt om just ett eventuellt kommande Coronavaccin så är frågan relevant.
I en sådan här tråd där många har Corona som särintresse blir det såklart en sådan reaktion, får vi bara ett vaccin mot detta så helas hela världsbilden och allt blir bra. Verkligheten är ju att ett ganska litet problem försvinner.
Däremot är det ju roligt att fundera över allt annat man gör eller inte gör och dettas påverkan på sig själv och andra. Där ingår ju kost och dryckesvanor, motion, transportval, shoppingvanor, etc, ja listan är lång och allt detta påverkar både dig själv och de andra i samhället, både direkt och indirekt, i när och fjärran. De flesta av dessa val påverkar dessutom mycket större hälsorisker och dödstal än Corona.
Jag undrar hur många av de som gnäller över samhällets beredskap som har skött sin egen, har de skött sig så att de är redo för eventuella sjukdomar (idealvikt, välmotionerade), eller lever de i en assymetrisk värld där andra ska kompensera för deras egen lättja?
Eller kika på förgiftningar, också en väldigt vanlig olyckstyp med nästan lika många drabbade.
Vad har man för ansvar här?
Det går att göra väldigt mycket, men det skiter väl de flesta i, utom arbetsgivare i byggsektorn.
Norge har inte haft något utegångsförbud. Vilken är din förklaring till skillnaderna i smittspridning? Varför var det tio gånger effektivare när norrmännen höll sig hemma?Nyfniken skrev: