2 356 999 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
tusenett skrev:Detta att grundlagen inte tillåter lockdown i Sverige har påpekats ett otal gånger i denna tråden. Det har heller såvitt jag vet inte ifrågasatts så de flesta verkar överens om att så är fallet.
Därför är det fascinerande att det gång, på gång, på gång hävdas att en av de saker Sverige gjort fel var att man inte gjorde lockdown i början av pandemin.
Detsamma gäller skyddsutrustning, det är tydligt och allmänt känt att Sverige inte hade några beredskapslager eller några större lager alls som det verkar. Ändå återkommer kritiken mot FHM att sjuk- och äldrevården inte hade den skyddsutrustning som behövdes.
Jag tror att nivån på denna tråd skulle kunna bli mycket högre om alla ”Sverige borde ha gjort X”-argument som postas tog hänsyn till vad som faktiskt skulle varit genomförbart vid tiden.
Eftersom att situationen var/är extern så kunde/kan man gjort/göra en grundlagsändring.
Grundlagar kan inte ändras över dag eller ens över år, samt var glad att det är så.
Exakt. Man hade kunnat haft extremt starka instruktioner att alla som kommit hem från utlandet helst ska hemisolera sig en vecka, eller 10 dagar. Förvisso hade vi nog ingen aning om att vi borde räknat alla länder i världen då, utan vi trodde just då att det endast gällde Italien/Österrike, Iran samt några länder i Asien.pacman42 skrev:
Så det är lite svårt att varna för den fara man inte har någon aning om. Och att bara dra till med att det skulle gälla alla länder i världen utan att ha det minsta på fötterna för det kan väl knappast varit aktuellt, ingen kan lastas för det.
Och återigen, vi gjorde inga sådana här för samhället och ekonomin skadliga åtgärder, när SARS och MERS härjade, inte heller någon av gångerna ebola-utbrott skedde, inte inför svininfluensan eller H5N1 (som hade ca 50% dödlighet och drabbade nästan uteslutande människor under 40år) och alla andra epidemier som potentiellt skulle kunna slå till mot vårt land.
Skulle Sverige hålla på och stänga gränser och införa karantän hela tiden, så fort ett hot syns, så skulle vi vara helt ensamma i världen som höll på så, alla andra länder skulle skaka på huvudet, ingen skulle vilja göra affärer med ett land som aldrig går att lita på att man ens kan resa till eller från.
Vi skulle anses knäppa, inget man vill ha att göra med, och creusfeld, ulltand, multiman etc skulle klaga satan på hur landet kan skötas så.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 111 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 111 inlägg
När siffran 0,6 % presenterades förra veckan så var det ju en enorm skillnad beroende på ålder. För 70 år och äldre var siffran 4,3 % och för upp till 69 år 0,1 %. Så lyckas man hålla de äldsta smittfria så sjunker antalet avlidna i förhållande till antalet som insjuknar.pacman42 skrev:
I senaste veckorapporten framgår det att incidensen (antal fall per 100 000 personer i viss åldersgrupp) för dem som är över 80 år har gått ner från nästan 200 som mest till kring 65 vecka 25, dvs. till ung 1/3, och fullt så mycket verkar inte antalet bekräftade allvarliga fall gått ner,
https://www.folkhalsomyndigheten.se...-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 111 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 111 inlägg
Det krävs två riksdagsbeslut med allmänna val emellan. Allt för att skydda befolkningen från att råka rösta fram någon som går till val med falska löften och sen vill förbjuda människor att tala fritt och utnyttja andra mänskliga fri- och rättigheter, dvs. införa diktatur.Hyltran från Veglemyren skrev:
Därför kan det inte heller finnas någon väg runt det eftersom den vägen i så fall kan utnyttjas av den blivande diktatorn ovan.
Ok, jag omformulerar mig: Vad skulle vi gjort annorlunda? "Vi skulle agerat hårdare." är inte ett svar, utan hur?useless skrev:
Jag tror att svaret till varför Norge och Sverige har klarat detta olika bra har massor med anledningar.
- Det är ju lokala smitthärdar, även inom Sverige skuljer det stort. Dessutom så har man nu på flera platser i Europa hittat viruset redan i december. Jag tror att vi hade en utbredd smitta (även om den kanske inte var så omfattande) redan innan sista januari.
- Utan att egentligen veta så tror jag att Stockholms lokaltrafik inte har ett motstycke i Skandinavien. Trängseln på tunnelbaneperrongerna varje (!) morgon vid 8 är ju värre än framme vid kravallstaketet på en konsert med Dolly Style.
- Vi har fler invandrare än våra grannländer. Jag inbillar mig att i en del av dessa grupper är resandet lite mer utbrett än hos Svensson.
- Svensson däremot åker till alpländer och åker skidor vecka 9, alltså med sensationellt dålig tajming. Och när Svensson kommer hem så tar han en taxi som körs av en trångbodd kille från Somalia som bor med 3 barn och svärmor. (Och de som inte åker skidor kan åka till London eller USA på sportlovet).
- Vi har en spretig äldrevård med en salig blandning av ansvariga för verksamheten, både privata och kommunala. Det de har gemensamt är att det är svårt att få ihop bemanningen. Att ha beredskap i form av skyddsutrustning ligger långt ner på den prioriteringslistan.
- De som jobbar i äldrevården har till stor del såna villkor att de inte får betalt om de stannar hemma.
Men jag tor inte att vi hade legat på Norges nivå om vi bara gjort som Norge. Så enkelt är det inte.
Nej men det kanske finns skäl att kolla upp det innan du ger "goda råd".Hyltran från Veglemyren skrev:
Demokratin är skyddad på många olika sätt för att förhindra att någon "stark ledare" får för sig att angripa vårt vårt styrelseskick. För att ändra en grundlag krävs två beslut av riksdagen och mellan dessa beslut skall ett riksdagsval genomföras.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Hur gjorde Finnland när det stängde ner Helsingfors?BirgitS skrev:
Det krävs två riksdagsbeslut med allmänna val emellan. Allt för att skydda befolkningen från att råka rösta fram någon som går till val med falska löften och sen vill förbjuda människor att tala fritt och utnyttja andra mänskliga fri- och rättigheter, dvs. införa diktatur.
Därför kan det inte heller finnas någon väg runt det eftersom den vägen i så fall kan utnyttjas av den blivande diktatorn ovan.
Var det inte länge förbjudet att åka till Gotland?
Och även förbjudet att göra nöjesresor som tog mer än två timmar?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 111 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 111 inlägg
Vem har hyllat Tegnell som segrare?K Kreutzer skrev:Ja lyckan var kortvarig för alla som hyllade Tegnell som segrare när media gick ut med att WHO backade. Det var inte mkt man backade.
Ok, då är vi tillbaka i verkligheten och som sagt ikväll enligt SVT: "Men trots att WHO alltså nu backar gällande smittspridningen, så listas Sverige alltjämt som ett av elva riskländer på organisationens hemsida. ". "man står fast vid att det fortsatt råder allmän smittspridning."
Ingen här i tråden i alla fall om du inte kan visa det.
Finns det någon som anser att det inte råder allmän smittspridning i Sverige (liksom i andra europeiska länder)?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag har redigerat mitt inlägg som du citerar.A Abies koreana skrev:Nej men det kanske finns skäl att kolla upp det innan du ger "goda råd".
Demokratin är skyddad på många olika sätt för att förhindra att någon "stark ledare" får för sig att angripa vårt vårt styrelseskick. För att ändra en grundlag krävs två beslut av riksdagen och mellan dessa beslut skall ett riksdagsval genomföras.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Var det inte länge förbjudet att åka till Gotland?A Abies koreana skrev:
Och gör nöjesresor som tog längre än två timmar?
Och det är fortfarande förbjudet att träffas mer än 50 personer samtidigt på ett ställe.