Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ulltand Ulltand skrev:
Forskarnas egen bedömning var tidigare 80 % så hoppfullt men inte helt säkert.
EUs häldokommisionär sade att det skulle kunna finnas allmänt tillgängligt nästa vår eller sommar (om just detta vaccinet).

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
När får vi tillgång till detta vaccin om det är testat klart till hösten? Hade varit kanon om vi få detta då med.

Ulltand Ulltand skrev:
Ledsen att behöva upprepa den imbicilla nyheten att ett vaccin kan komma redan till hösten. Oxfordvaccinet startar tillverkning och WHO ser det som en toppkandidat. Sorry all FHM-lovers.
[länk]
Citerar ur artikeln "Vi tittar på länder med stor smittspridning för fas 3-försöken, säger Jacob Lund".
De behöver inte leta länge. Sverige är en perfekt kandidat. Har det ingått i FHM:s strategi att ingå i fas 3 försöken?.

• Haha
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
När får vi tillgång till detta vaccin om det är testat klart till hösten? Hade varit kanon om vi få detta då med.
Det kommer nog att handla mycket om vem som kan betala mest. Kommer vara enorma pengar i detta
Om jag får vara personlig så skulle jag lätt betala 20 000 för att bli vaccinerad. Även om det är tidigt i fas 4 dvs övervakningsstadiet. Men nu handlar det mkt om länders makt och pengar vem som får tillgång.

Mikael_L
Snailman Snailman skrev:
WHO tittade ju på typ bara konstaterade fall, och så gjorde ju även Campbell i mitt inlägg för nån vecka sen eller två, och vi hade ju då ökat vår testning.

Men jag ser fortfarande inget bevis på att smittan inte ökar här, det får vi vänta en tid innan vi vet.

Nu när vi ökar vår testning dröjer det längre innan vi vet läget idag, än när vi bara testade sjukhusfall och vårdpersonal.

Det kanske finns matematiska modeller för när man ökar testningen, men jag har inte sett någon hänvisa till sådana (typ Tegnell) och då kanske man kan använda antalet konstaterade fall för att jämföra med tidigare siffror.
Dock kan man nog dra en del slutsatser av hur många som IV-vårdas samt avlider. Så länge de kurvorna är nedåtgående så antyder det att även antalet smittade minskar.
Ja, det lär ju vara ett par veckors fördröjning innan det syns hos IVA, och någon vecka till innan kurvan för avlidna avviker, så möjligen finns det en ökning vi inte vet om just nu, men jag tror inte det.

pacman42 pacman42 skrev:
WHO tog inte bort Sverige från listan över risk länder...

[länk]
Neja....

De säger att den svenska vården inte är på väg att braka ihop särskilt mycket mer än vanligt vilket ju är sant :)

Men de är också tydliga med att vi fortfarande har hög smittspridning i Sverige.

Fick jag det till när jag tittade på SVT:s nyheter.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Det verkar som om många fler sjuka I Sverige överlever Covid-19 numera. Någon som hittat någon statistik på detta?

Hade varit intressant att se hur dant läget är numera.

pacman42 pacman42 skrev:
Det verkar som om många fler sjuka I Sverige överlever Covid-19 numera. Någon som hittat någon statistik på detta?

Jag skulle tro att det beror på den ökade säkerheten på äldreboenden.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Neja....
De säger att den svenska vården inte är på väg att braka ihop särskilt mycket mer än vanligt vilket ju är sant :)
Men de är också tydliga med att vi fortfarande har hög smittspridning i Sverige.
Fick jag det till när jag tittade på SVT:s nyheter.
Ja lyckan var kortvarig för alla som hyllade Tegnell som segrare när media gick ut med att WHO backade. Det var inte mkt man backade.
Ok, då är vi tillbaka i verkligheten och som sagt ikväll enligt SVT: "Men trots att WHO alltså nu backar gällande smittspridningen, så listas Sverige alltjämt som ett av elva riskländer på organisationens hemsida. ". "man står fast vid att det fortsatt råder allmän smittspridning."

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:

Jag har ingen länk att ge dig, men jag tycker mig också snappat upp att man sagt att i och med att man nu testar ”alla möjliga” och inte bara de mest sjuka som lagts in för vård, hittar man många fler smittade, även de med vaga (eller rent av inga) symptom, som alltså inte ens ansett sig sjuka.

Sen har även vårdpersonalen lärt sig vad som funkar bäst i olika sjukdomsstadier tror jag.

B b8q skrev:
Jag har ingen länk att ge dig, men jag tycker mig också snappat upp att man sagt att i och med att man nu testar ”alla möjliga” och inte bara de mest sjuka som lagts in för vård, hittar man många fler smittade, även de med vaga (eller rent av inga) symptom, som alltså inte ens ansett sig sjuka.
Jo, det är en aspekt. Jag tänkte mer på att det verkar (relativt sett) vara fler som slipper IVA av de som läggs in och att fler överlever av de som är svårt sjuka.

Dels tänker jag att mediciner (kortisonet exempelvis) gör skillnad, men man är säkerligen också duktigare på att se vilka som behöver extra hjälp tidigt.

Mikael_L
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag tror inte att det är så komplicerat.

På mitt jobb fick vi för några veckor sedan en sprejflaska med något som vi fick sagt till oss att det var desinfektionsmedel och som vi skulle spruta på borden som en åtgärd för att bekämpa covid19.

I dag kom en kollega till mig (som tidigare har arbetat som städare) och sa till mig att hon kände på lukten att det som påstods vara desinfektionsmedel i själva verket inte kunde vara något annat än golvrengöringsmedel utspätt med mycket vatten. Och det stämde att när man luktade på vätskan så kände man att den inte luktade det minsta av alkohol.

Jag tror att denna situation är ett exempel på något som är väldigt fel och samtidigt är väldigt representativ för hela Sveriges hantering av covid19 krisen.

Nu har jag semester :)
Hörru, jag fattar inte ens var du vill komma med det där inlägget, fullkomlig gallimatias i mina öron.

• Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:

Kan det inte vara så enkelt också att vi eftersom snart uppnår 6000 döda och 150-600 personer vårdats på intensivvård under månader så har många av de svaga med allvarlig sjukdom avverkats?. Sen har man ju också som sagt lärt sig ett o annat i vården.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
80% säkerhet/chans, är bra.
Jag hoppas också på en lyckad och snabb progress för något vaccin, även om jag fortfarande inte tror det kommer gå så fort. Men världen är ju inte endast till för pessimister, så jag får vara glad att andra tror på detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.