Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Satsuki
Snailman Snailman skrev:
WHO tittade ju på typ bara konstaterade fall, och så gjorde ju även Campbell i mitt inlägg för nån vecka sen eller två, och vi hade ju då ökat vår testning.

Men jag ser fortfarande inget bevis på att smittan inte ökar här, det får vi vänta en tid innan vi vet.
Om smittan ökade borde även personer som intensivvårdas för COVID-19 öka liksom antal personer som avlider; båda siffrorna minskar. Inget solklart samband, och det kan även vara så att det är fler ”unga friska” som smittas nu och som normalt har en låg risk för allvarlig sjukdom och behov av IVA.....

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
Där har du fel, det finns alltid beprövad erfarenhet och vetenskap. Även i en pandemi.
Som jag tidigare skrivit, naturen är fantastisk men så nytt och nydanande är inte SARS-CoV-2 att vi inte kan utnyttja kunskap från tidigare epidemier, andra utbrott, vilka åtgärder som varit effektiva etc. Det är inget konstigt eller anmärkningsvärt. Vi behandlar patienter för att de ska överleva - Vilket baseras på vetenskap och beprövad erfarenhet. Har vi ingen specifik behandling behandlar vi på vitalindikation, det är beprövad erfarenhet.
Tror du att hanteringen av smittan i Sydkorea beror några glada frilansande politiker? Knappast, de agerade efter erfarenhet av SARS.
Huruvida Norges och Danmarks politiker hade rätt eller fel får tiden utvisa, när pandemin är över.

Vi har alla olika uppfattningar, men JAG är generellt glad att jag bor i ett land där man lyssnar på folk som vet vad de snackar om, snarare än fattar populistiska beslut. Därmed inte sagt att jag tycker FHM inte kunde varit mer drastiska i fråga om tex munskydd, men det är en åsikt baserad på vetenskapliga studier och kunskap, inte populistiskt tyckande.
Ditt utförliga svar till trots har vi nog fortsatt delade meningar.

Många dåliga beslut från FHM anser jag kunde ha undvikits även utan speciell kunskap i epidemiologi.

Slutligen har jag lärt mig att ”titlar” aldrig säger något om vem som verkligen levererar.

och det finns det forskningen som styrker!

Snailman
WHO tittade ju på typ bara konstaterade fall, och så gjorde ju även Campbell i mitt inlägg för nån vecka sen eller två, och vi hade ju då ökat vår testning.

Men jag ser fortfarande inget bevis på att smittan inte ökar här, det får vi vänta en tid innan vi vet.

Nu när vi ökar vår testning dröjer det längre innan vi vet läget idag, än när vi bara testade sjukhusfall och vårdpersonal.

Det kanske finns matematiska modeller för när man ökar testningen, men jag har inte sett någon hänvisa till sådana (typ Tegnell) och då kanske man kan använda antalet konstaterade fall för att jämföra med tidigare siffror.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Ditt utförliga svar till trots har vi nog fortsatt delade meningar.

Många dåliga beslut från FHM anser jag kunde ha undvikits även utan speciell kunskap i epidemiologi.

Slutligen har jag lärt mig att ”titlar” aldrig säger något om vem som verkligen levererar.

och det finns det forskningen som styrker!
Humor!!! :crysmile:

Snailman Snailman skrev:

Nu när vi ökar vår testning dröjer det längre innan vi vet läget idag, än när vi bara testade sjukhusfall och vårdpersonal.

Det kanske finns matematiska modeller för när man ökar testningen, men jag har inte sett någon hänvisa till sådana (typ Tegnell) och då kanske man kan använda antalet konstaterade fall för att jämföra med tidigare siffror.
Man ju alltid titta på kvoten smittade per testade. Har för mig att någon gjort det i tråden?

O [old rusty] skrev:
Men att dom är så felinformerade och dessutom tittar på en helt orelevant siffra, gör att hela deras trovärdighet kraftigt naggas i kanten.
Det tillsammans med deras lismande för Kina och andra mycket konstiga beslut gör att jag börjat förstå att Trump inte ville stödja dom längre.
Ok.

Fasen vad trist att Liseberg inte fick öppna!
Riktigt dåligt för Göteborgs stad :sweat:

• Haha
  • Ledsen
Igen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Man ju alltid titta på kvoten smittade per testade. Har för mig att någon gjort det i tråden?
Det gjorde WHO, det står att den ligger på 12-13 % i deras pressmeddelande och kollar man på FHM:s veckorapport har den legat där i typ 6 veckor. När det var som värst låg den nära 20 %.

Snailman Snailman skrev:
Antalet testade är uppdelat på allvarliga fall (de som alltid har testats) och lindriga fall (vårdpersonal och andra med lindriga symtom) i veckorapporten.
Vecka 25 provtogs nästan 62 000 varav 12 % var positiva, och av dem var ung. 1200 (svårt att se mer exakt i grafen) allvarliga fall och det är den lägsta siffran sen vecka 12.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/

Finns mycket intressant att kolla på i veckorapporterna, t.ex. kan man se att antalet fall som är över 80 år har minskat kraftigt från vecka 16 (är en bra bit under hälften nu) medan de allra senaste veckorna när det blivit så många lindriga fall som testats stiger de som är under 70 år. Man kan se antalet fall i olika regioner osv.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
MultiMan

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
[media]
Intressant men många kvarstående frågetecken.

Ulltand Ulltand skrev:
Ledsen att behöva upprepa den imbicilla nyheten att ett vaccin kan komma redan till hösten. Oxfordvaccinet startar tillverkning och WHO ser det som en toppkandidat. Sorry all FHM-lovers.

[länk]
Jäkligt bra om det stämmer (y)

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Ledsen att behöva upprepa den imbicilla nyheten att ett vaccin kan komma redan till hösten. Oxfordvaccinet startar tillverkning och WHO ser det som en toppkandidat. Sorry all FHM-lovers.

[länk]
Kommer vart?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker du har en barnsligt naiv inställning till att det skulle vara så enkelt som ett "göra fel" eller "göra rätt" på det viset.
Det är nog liiite med komplext än så.
Väx upp!
Jag tror inte att det är så komplicerat.

På mitt jobb fick vi för några veckor sedan en sprejflaska med något som vi fick sagt till oss att det var desinfektionsmedel och som vi skulle spruta på borden som en åtgärd för att bekämpa covid19.

I dag kom en kollega till mig (som tidigare har arbetat som städare) och sa till mig att hon kände på lukten att det som påstods vara desinfektionsmedel i själva verket inte kunde vara något annat än golvrengöringsmedel utspätt med mycket vatten. Och det stämde att när man luktade på vätskan så kände man att den inte luktade det minsta av alkohol.

Jag tror att denna situation är ett exempel på något som är väldigt fel och samtidigt är väldigt representativ för hela Sveriges hantering av covid19 krisen.

Nu har jag semester :)

Redigerat:
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jäkligt bra om det stämmer (y)
Forskarnas egen bedömning var tidigare 80 % så hoppfullt men inte helt säkert.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.