2 356 765 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Man kan inte skicka patienter för att alla platser på andra brännskadeavdelningar var upptagna, i vissa fall av coronapatienter. Vet inte om man riktigt kan dra slutsatsen att vi inte når något mål av det... Att vi kan skicka dem till våra grannländer (som i övrigt är måttligt intresserade av oss) borde väl vara positivt?Ulltand skrev:
Därför att pga av corona kan man inte skicka patienterna inom landet. Läs hela artikeln och inte bara rubriken.
Bakterieutbrott har inträffat tidigare på den berörda avdelningen men då hade vi kapacitet att hand om det själva.
Mao så klarar Sverige inte sitt mål. Det lär du inte få höra från FHM så därför postar jag det här.
Ja det är så klart positivt att vi kan skicka våra sjuka till Finland. Vilken tur att de inte har samma anstängda läge!Dan_Johansson skrev:
Man kan inte skicka patienter för att alla platser på andra brännskadeavdelningar var upptagna, i vissa fall av coronapatienter. Vet inte om man riktigt kan dra slutsatsen att vi inte når något mål av det... Att vi kan skicka dem till våra grannländer (som i övrigt är måttligt intresserade av oss) borde väl vara positivt?
Sverige har räddat många liv åt våra skandinaviska grannar genom vår unika ECMO-vård genom åren så det kan väl vara ok att vi får hjälp av dom nu när vi behöver det.Ulltand skrev:
K Kreutzer skrev:Jaha, låt de gamla dö (och vissa unga som är svaga) som ändå är en kostnad.. De som överlever kan hålla igång samhället så vi vinner 1-2 % av BNP jämfört med andra länder. Sen att 10 000 till dör i vårdkön pga Corona är inget att bry sig om.
Detta resonemang med räkna människoliv mot några % BNP tycker jag är så fruktansvärt felaktigt, cyniskt och upprörande. Förstår inte att du kan resonera så. Har du barn eller anhöriga?. Tror knappast det.
Sverige överlever lätt en BNP minskning med 10 eller t.o.m 20% under en period med bibehållen sjukvård.
Det handlar bara om prioriteringar.
Vaccin kommer snart så det handlar inte alls om att rädda liv i framtiden. Bara skydda regeringens misslyckande.
Och vad säger att Sverige går som vinnare ur detta? Inget, kan innebära ekonomisk katastrof såväl som redan mänsklig.
Faktum är att man hela tiden måste värdera liv i pengar. Vi skulle definitivt kunna rädda fler liv om det fanns mer pengar till sjukvård tex. I trafiken värderar man ett liv till 40Mkr när räknar på olika åtgärder.
Det skulle kunna vara en siffra att utgå ifrån. Att hävda att ekonomi inte är en parameter är rejält fel. Havererar ekonomin dör ännu fler.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, det var väl Gröna Lund jag menade. Är inte så bra på stockholmskaN Noell skrev:
"Varken Gröna Lund, Liseberg, eller någon annan nöjespark får öppna i sommar.
Det beskedet kom från regeringen i dag. Nöjesparkerna räknar nu med att tappa miljarder, och att tusentals jobb går förlorade."
Från https://www.svd.se/chockbesked-for-nojesparkerna
Nej det är nog inte nöjen för folk jag oroar mig för utan snarare konsekvensen av mer arbetslöshet och konkurser.KnockOnWood skrev:
Och detta gäller mycket annat som också inte mår bra ekonomiskt nu.
De sommararbetar som nu missar sin inkomst hade många spenderat dem på kläder och saker vilket nu inte blir av och dessa butiker går det sämre för.
En typ av lockdown och det värsta är för alla butiker mm som aldrig kommer tillbaka.
Vi stänger ned Sverige bit för bit.
Jag börjar se andra länders lockdown som kanske smartare. De stängde ned och minskade smittspridningen. Visst den riskerar att öka igen men de fick tid på sig att förbereda sig vilket vi aldrig fått och vi var nog många som gick på att beredskapen vara bättre.
Så istället för en hastig nedstängning en tid för att sedan komma igång igen har vi en långsam nedstängning för att tyna bort.
Vi betalar miljarder till svenska företag och utan stark sysselsättning här kommer vi få ett elände att försöka bygga upp landet igen.
Ja jag har varit övertygad om att vi gjorde rätt men börjar nu tveka,
Vad är det som ska ta bort smittan?
Att den minskar nu är väl för att vi stänger in oss och har distans till allt.
ja tacka kina för det, detta för att dom ska kunna äta sin vidriga mat och plåga djuren. Fy f-n.optimum skrev:
Har väldigt svårt att förhålla mig intresserad till såna här utspel, två gissningar om framtiden, som spretar. Sannolikt har bägge lite fel och man hamnar i ngt mellanläge.optimum skrev:
Sveriges strategi, kanske inte den bästa, eller?
"Sverige har betydligt fler coronadödsfall än sina grannländer.
Före detta statsepidemiologen Johan Giesecke har tidigare sagt att grannländerna förmodligen kommer komma ikapp i antal döda.
Något som professor Björn Olsen, som är starkt kritisk till Sverige coronastrategi, inte håller med om.
– Det är helt otänkbart, säger han."
Olsen: ”Otänkbart” att andra länder kommer ikapp Sverige
[länk]
Har vi gjort fel?
Till vilket pris då?
Sveriges strategi är unik. Hittar inget annat land som valt samma metod.
Har resten av världen fel och vi har rätt metod?
Jag har varit med på att den var rätt men börjar tvivla nu.
Borde vi stängt ned för att få tid att förbereda oss?
Läs DI varje dag så har du fullt av sånt här, börse upp eller ner...!
Det har jag missat. Lyfter man rekommendationen om att arbeta med digitala möten och att hhålla det glest på arbetsplatsen? Från vilket datum?Ulltand skrev:
Så här ser det för närvarande ut på deras hemsida, råd för verksamheter:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför säger du det? Nu har jag kanske ett Stockholmsperspektiv men de flesta kurser på mitt lärosäte bygger på jättelika föreläsningar. Att följa FHMs råd och skapa fysiska avstånd i föreläsningssalen går inte. Så man får ställa in och flytta tillö Zoom.pacman42 skrev:
Det som har hänt var att stängningen av universitet och högskolor är borta. Men fortfarande gäller FHMs råd gällande fysiska avstånd och att inte samla människor och absolut inte samla över 49 personer. Det blir inte lätt att driva universitetsutbildning som vanligt på de premisserna. Så det blir mycket distansundervisning i höst.pacman42 skrev:
Och där jag läste hade man bara en enda sal som tog över 100 personer, de flesta tog mindre 50 personer, den största delen 30 personer.Claes Sörmland skrev:
Föreläsningarna i den stora salen kan man göra via video. Allt annat skolarbete kan göras i salar som vanligt.
Det är i huvudsak utbildning i några få städer som är byggd runt jätteföreläsningar. Föreläsningar som många ändå inte gick på utan köpte anteckningar från i efterhand...