2 356 842 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det kanske är så att småhögskolorna har mindre klasser än de större universiteten. Men då är de nog också ett mindre problem gällande smittspridningen. I vilket fall måste de organisera med med lämpliga fysiska avstånd även för småklasserna så en sal för 30 personer kanske då rymmer 10 personer.pacman42 skrev:
Och där jag läste hade man bara en enda sal som tog över 100 personer, de flesta tog mindre 50 personer, den största delen 30 personer.
Föreläsningarna i den stora salen kan man göra via video. Allt annat skolarbete kan göras i salar som vanligt.
Det är i huvudsak utbildning i några få städer som är byggd runt jätteföreläsningar. Föreläsningar som många ändå inte gick på utan köpte anteckningar från i efterhand...
2m mellan skolelever i samma klass går inte att upprätthålla oavsett. De måste ju få samarbeta i labbar mm. Är det något man verkligen sett i skolarbetet och på jobbet så är det hur svårt det är att samarbeta via videolänk.Claes Sörmland skrev:
Så länge som det är samma 30 elever som är i klassrummet så är det ju inga problem egentligen...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Jag har både barn och anhöriga så låt bli att gissa så mycket för det blir ju bara fel. Var jag alldeles ensam så hade jag väl inte brytt sig så mycket om framtiden utan det är ju för att jag tänker på dem som är unga som jag inser att deras liv kommer att påverkas av pandemin på många sätt under många år.K Kreutzer skrev:Jaha, låt de gamla dö (och vissa unga som är svaga) som ändå är en kostnad.. De som överlever kan hålla igång samhället så vi vinner 1-2 % av BNP jämfört med andra länder. Sen att 10 000 till dör i vårdkön pga Corona är inget att bry sig om.
Detta resonemang med räkna människoliv mot några % BNP tycker jag är så fruktansvärt felaktigt, cyniskt och upprörande. Förstår inte att du kan resonera så. Har du barn eller anhöriga?. Tror knappast det.
Sverige överlever lätt en BNP minskning med 10 eller t.o.m 20% under en period med bibehållen sjukvård.
Det handlar bara om prioriteringar.
Vaccin kommer snart så det handlar inte alls om att rädda liv i framtiden. Bara skydda regeringens misslyckande.
Och vad säger att Sverige går som vinnare ur detta? Inget, kan innebära ekonomisk katastrof såväl som redan mänsklig.
Minskade skatteintäkter och stora utgifter för arbetslösa och för att hålla nere arbetslösheten nu kommer att påverka statens, regionernas och kommunernas utgifter. Ju större förändringar ju större påverkan på utgifterna. Det är ju bara att titta på vad som har hänt vid tidigare lågkonjunkturer.
Igår gav jag några exempel där länder med låg smittspridning har större påverkan på ekonomin än Sverige.
De skattepengar som regionerna får in ska betala kollektivtrafik och sjukvård. Regionerna har nästan inga andra utgifter så minskade inkomster kommer att slå mot just de två områdena.
Vaccin kan med tur finnas vid årsskiftet men världens behov är stort och hur mycket olika länder får vet vi inget om. Det är kanske viktigare att vaccinera först i de länder som har den sämsta sjukvården, dvs. Afrika, Latinamerika och stora delar av Asien för att rädda så många människoliv som möjligt. Rädda många människoliv verkar ju vara högprioriterat för dig så det borde ju ligga dig varmt om hjärtat.
Precis som de länder med relativt få avlidna nu inte kan åka tillbaks i tiden när de om 3 år inser att de har skurit så mycket i de offentliga utgifterna för att få balans i budgetarna att dödligheten i cancer, hjärt- och kärlsjukdomar osv. inte minskar lika mycket som i andra länder, dvs. dödligheten är större än nödvändigt.E erkka skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Nej, det är samma föreskrifter som gäller nu som har gällt sen april.Ulltand skrev:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/h/hslf-fs-202012/
Ett litet utdrag:
"Arbetsplatser
Allmänna råd
För att undvika spridning av covid-19 bör arbetsgivare se till att personal, om det är möjligt
1. håller avstånd till varandra,
2. regelbundet kan tvätta sina händer med tvål och vatten eller annars använda handsprit,
3. arbetar hemifrån,
4. undviker onödiga resor i arbetet, och
5. kan anpassa sina arbetstider för att undvika att resa i rusningstid"
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Du vet väl om att arbetslösheten och konkurserna har ökat mer i länder som stängde ner hårdare än vad som har skett i Sverige?optimum skrev:
Nej det är nog inte nöjen för folk jag oroar mig för utan snarare konsekvensen av mer arbetslöshet och konkurser.
Och detta gäller mycket annat som också inte mår bra ekonomiskt nu.
De sommararbetar som nu missar sin inkomst hade många spenderat dem på kläder och saker vilket nu inte blir av och dessa butiker går det sämre för.
En typ av lockdown och det värsta är för alla butiker mm som aldrig kommer tillbaka.
Vi stänger ned Sverige bit för bit.
Jag börjar se andra länders lockdown som kanske smartare. De stängde ned och minskade smittspridningen. Visst den riskerar att öka igen men de fick tid på sig att förbereda sig vilket vi aldrig fått och vi var nog många som gick på att beredskapen vara bättre.
Så istället för en hastig nedstängning en tid för att sedan komma igång igen har vi en långsam nedstängning för att tyna bort.
Vi betalar miljarder till svenska företag och utan stark sysselsättning här kommer vi få ett elände att försöka bygga upp landet igen.
Ja jag har varit övertygad om att vi gjorde rätt men börjar nu tveka,
Vad är det som ska ta bort smittan?
Att den minskar nu är väl för att vi stänger in oss och har distans till allt.
Sen kan man också fråga sig hur det påverkar att som Sydkorea och vissa andra länder hålla på att öppna och stänga olika verksamheter pga andravåg eller nya uppblossande utbrott. Det måste vara svårt att planera verksamheter som får ha öppet ena veckan för att sedan tvingas stänga och sedan kanske öppna igen.BirgitS skrev:
Det måste vara problematiskt att göra upp avtal både för köpare och leverantör. Ingen vet om t.ex. en sammansatt produkt eller tjänst kommer kunna levereras i sin helhet eller om vissa viktiga delar uteblir pga att man stängt ner vissa verksamheter. Att hålla på med olika varianter på inreseförbud där vissa länder kan besökas eller släpps in besökare från och som förändras över tid skapar också osäkerhet kring vilka jobbresor och överenskommelser som kan göras internationellt.
En hyfsat stabil affärsmiljö med åtgärder som ligger ganska fast och varar över tid och inte förändras hela tiden kan nog i vissa fall vara bättre än att hålla på och hoppa fram och tillbaka gissar jag.
Jag är 100 % säker på att jag läst uppdaterade rekommendationer "efter april" att man kan gradivs gå tillbaka till arbetetBirgitS skrev:
Nej, det är samma föreskrifter som gäller nu som har gällt sen april.
[länk]
Ett litet utdrag:
"Arbetsplatser
Allmänna råd
För att undvika spridning av covid-19 bör arbetsgivare se till att personal, om det är möjligt
1. håller avstånd till varandra,
2. regelbundet kan tvätta sina händer med tvål och vatten eller annars använda handsprit,
3. arbetar hemifrån,
4. undviker onödiga resor i arbetet, och
5. kan anpassa sina arbetstider för att undvika att resa i rusningstid"
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Och det senaste om Allsång på Skansen:N Noell skrev:
Allsång på Skansen sänds utan publik 2020. Området runt Sollidenscenen kommer att spärras av helt under måndagar och tisdagar 22 juni –11 augusti. På tisdagskvällarna kommer Skansen även att vara stängt för gäster.
Enligt amerikanska forskare har SARS-CoV-2 muterat och blivit än mer smittsamt:
- https://www.expressen.se/tv/nyheter/forskare-muterat-virus-ar-mer-smitsamt/
- https://www.expressen.se/tv/nyheter/forskare-muterat-virus-ar-mer-smitsamt/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Mer info här:pacman42 skrev:
https://www.scripps.edu/news-and-ev...2-choe-farzan-coronavirus-spike-mutation.html
Var det inte länge sen det började skrivas om att viruset i Europa verkade mer smittsamt än det i Wuhan?
Jo, det skrevs om att den Europeiska varianten skulle vara mer smittsam, men jag såg aldrig några riktiga belägg för detta utan det verkade mer vara spekulationer baserat på mer smitta i Italien än i Kina. Det tystnade dessutom snabbt när det visade sig att Iran hade den kinesiska varianten.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Okej, men nu verkar det ju finnas belägg för det, i och för sig så är det ju preliminärt än så länge eftersom studien inte har granskats.pacman42 skrev:
Precis. Jag tycker mig känna igen resonemangen i artikeln från det som diskuterades när smittan spreds i Italien och det kan ha varit så att de då hade en hypotes och ny har analyserat och kommit fram till att den stämde.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Fortfarande i slutet av mars var Åkesson inte något nämnvärt kritiskt i det tal till nationen som han höll då (alltså efter ung. två veckor):Hyltran från Veglemyren skrev:
youtu.be/d1ZqwLzRBQk
Som jag ser det så är krisen långt ifrån över än.
Samt att han i mars hade stora möjligheter att dels påverka regeringen och dels få samma kunskap som regeringen eftersom han var med på veckomötena med regeringen och myndighetschefer precis som de andra partiledarna. Hade han då haft stora invändningar mot regeringens åtgärder borde han ju ha slagit larm då och inte nu för nu är det bara att vara efterklok och göra politiska utspel för att försöka vinna poäng.