Byggahus.se

Coronavirus

1. pacman42
    Medlem · Nivå 15
    Gymnasiet är borttaget, men som jag tolkade det även högre utbildning (åtminstone över sommaren).

2. K
    Renoverare Nivå 4
    Jaha, låt de gamla dö (och vissa unga som är svaga) som ändå är en kostnad.. De som överlever kan hålla igång samhället så vi vinner 1-2 % av BNP jämfört med andra länder. Sen att 10 000 till dör i vårdkön pga Corona är inget att bry sig om.

Detta resonemang med räkna människoliv mot några % BNP tycker jag är så fruktansvärt felaktigt, cyniskt och upprörande. Förstår inte att du kan resonera så. Har du barn eller anhöriga?. Tror knappast det.

Sverige överlever lätt en BNP minskning med 10 eller t.o.m 20% under en period med bibehållen sjukvård.
    Det handlar bara om prioriteringar.

Vaccin kommer snart så det handlar inte alls om att rädda liv i framtiden. Bara skydda regeringens misslyckande.
    Och vad säger att Sverige går som vinnare ur detta? Inget, kan innebära ekonomisk katastrof såväl som redan mänsklig.

• Laddar…
  3. pacman42
    Medlem · Nivå 15
    Ja, regeln om 50 finns kvar, men om man kör storföreläsningarna på video så fungerar det mesta. Åtminstone på många universitet och högskolor.

4. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 21
    Universitet och högskolor öppnar nu men 49-personersregeln och fysiska avstånd i undervisningen är ett fortsatt krav. Och det går ju inte i praktiken på stora kurser så då får det blir Zoom även framgent.

5. U
    Medlem · Nivå 10
    Brännskadepatienter kan komma att skickas utomlands pga Corona.

Allvarligt brännskadade patienter i behov av intensivvård kan komma att skickas till Finland, Danmark eller Norge om det inte finns plats för dem i Sverige. Samarbetet har tagits fram sedan tidigare, och är en plan om hur länderna ska agera vid en större brännskadekatastrof.

– Vi har ingen katastrofsituation eller masskadesituation, men däremot är ju planen användbar i ett skede när resurserna är uttömda i ett land, säger Fredrik Huss.

Även Folke Sjöberg, professor och överläkare vid Brännskadecentrum i Linköping, vittnar om ett ansträngt läge. Avdelningen har totalt tre intensivvårdsplatser, som i skrivande stund är upptagna.

– Därför har vi valt att tillsammans be den nordiska gruppen om hjälp, säger han.

• Laddar…
  6. pacman42
    Medlem · Nivå 15
    Den största delen av högskolors och universitets verksamhet påverkas dock inte av gränsen.

7. Snigla
    Allvetare · Nivå 25
    Jo, men de är ju inte "som vanligt" :)

Maken har haft undervisning hemifrån hela våren, samma möten med andra lärare osv. Det har fungerat ganska bra (inte lika lätt för andra lärare, maken hade erfarenhet sedan innan), däremot sköter sig inte alla elever exemplariskt och man har kunnat läsa om dem i tidningarna. Kommer bli mycket efterföljande "trams" för både elever och lärare i flera år efter detta..

Ska de fortsätta undervisa online till hösten (ser ut som det just nu) så är vi överlyckliga härhemma om fibern kopplas in till hösten - som de faktiskt lovat..!

8. T
    Medlem Nivå 6
  9. K
    Renoverare Nivå 4
    Det kan vi tacka regeringen för. Sverige behöver all hjälp vi kan få.
    Här i Skåne är jag med flera andra i vårdkön rekommenderade söka operation i Danmark. Redan innan Corona.
    Känner flera som åker till Finland för hjärt. och cancervård pga vårdkön..
    Nu får man se om man blir insläppt i Danmark. För i Sverige kommer man aldrig beta av den redan hemska vårdkön.
    .

• Laddar…
  10. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Det är ingenting man ser i överdödligheten

11. E
    Husägare Nivå 6
    Det handlar alltså om ekonomin då.

Ja. Det är viktigt att rädda liv idag. Det är även viktigt att rädda liv i framtiden.
    Du kan liksom inte om 3år när du insåg att vi kanske inte fick kaos i ekonomin åka tillbaks o rädda dom liv du struntade i.

12. optimum
    Medlem · Nivå 14
    Jag tror vi är av relativt samma åsikter,
    Dock kanske jag lite mer kritisk till vissa saker men innerst inne av samma oro för vårt land.

Jag ser kommande tid som rätt så besvärlig utan vettig strategi. Ja till och med fruktansvärd.
    Vi på företaget jag jobbar på har besöksförbud. Även reseförbud till allt som inte klassas som affärskritiskt.
    Det gör att vanliga ersättningsinvesteringar mm skjuts på framtiden. Endast riktigt kritiska för nya affärer tillåts.
    Detta är vi inte ensamma om och många företag som "lever" på tillverkningsindustrin kommer gå under.
    Ökad arbetslöshet och betydligt tuffare nationalekonomisk framtid.

Vi måste hitta ett sätt att gå vidare annars är det kört.
    En nedåtgående spiral blir effekten.

Nu villar ett enormt stort tryck på regering att få Sverige att gå vidare.
    Nu räcker det inte med populistiska presskonferenser utan nu gäller handlingskraft.
    Jag skulle inte vilja vara i Stefan Löfvens kläder för nu krävs en statsman vi dock inte sett till tidigare.

Ingen vore lyckligare än jag om jag har fel.
    Hösten kommer bli kalla, väldigt kall.

Jag knyter mina händer och hoppas på ett fungerande vaccin som tar oss ur denna jävla soppa.

• Laddar…
  13. J
    Medlem · Nivå 11
    Nu gissar du vilt igen Creutzfeldt. Det är nog just vi som har barn som tänker i vidare ringar då det är de som kommer få lida mest av den stagnation som blir. Jag har själv barn, dock inga med BirgitS (y) Låt inte henne få ta all den skit och åsikter ni pådyvlar andra här. De flesta i forumet är trots allt inte negativa så tagga ner lite med de värsta angreppen tack.

Redigerat 22 jun 22:35
  14. J
    Medlem · Nivå 11
    Spräck inte hans bubbla nu

15. J
    Medlem · Nivå 6
    Jag förstår faktiskt inte ditt resonemang som vacklar fram och tillbaka kring att människor dör pga brist i svenska sjukvårdssystemet. Du tycker det är jättehemskt att det dör folk nu pga virusinfektion och dess komplikationer men ser inte det cyniska i att vi ens har en vårdkö i ”vanliga” fall?

Å sen en sak till, det är inte ytterst regeringen som du kan tacka för vårdköerna utan dig själv och alla andra röstberättigade som valt detta val efter val. Människoliv får inte kosta pengar annat än när det blir allt för nära eller offentligt.