2 356 842 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag tror vi är av relativt samma åsikter,D djac skrev:Vi brukar inte vara alignade men jag undrar samma sak, inte så mycket för Sverige men för hela europa. Resandet kommer explodera och jag tror inte vi kan räkna med att folk "sköter sig".
Min personliga gissning är att nu får vi ta detta helt enkelt, jag tror inte något land kan tvinga in sitt folk tilbaks under restriktioner, det blir ju bara samma sak igen när de ska öppna.
Hoppas bara sjukvården hänger med.
Dock kanske jag lite mer kritisk till vissa saker men innerst inne av samma oro för vårt land.
Jag ser kommande tid som rätt så besvärlig utan vettig strategi. Ja till och med fruktansvärd.
Vi på företaget jag jobbar på har besöksförbud. Även reseförbud till allt som inte klassas som affärskritiskt.
Det gör att vanliga ersättningsinvesteringar mm skjuts på framtiden. Endast riktigt kritiska för nya affärer tillåts.
Detta är vi inte ensamma om och många företag som "lever" på tillverkningsindustrin kommer gå under.
Ökad arbetslöshet och betydligt tuffare nationalekonomisk framtid.
Vi måste hitta ett sätt att gå vidare annars är det kört.
En nedåtgående spiral blir effekten.
Nu villar ett enormt stort tryck på regering att få Sverige att gå vidare.
Nu räcker det inte med populistiska presskonferenser utan nu gäller handlingskraft.
Jag skulle inte vilja vara i Stefan Löfvens kläder för nu krävs en statsman vi dock inte sett till tidigare.
Ingen vore lyckligare än jag om jag har fel.
Hösten kommer bli kalla, väldigt kall.
Jag knyter mina händer och hoppas på ett fungerande vaccin som tar oss ur denna jävla soppa.
Nu gissar du vilt igen Creutzfeldt. Det är nog just vi som har barn som tänker i vidare ringar då det är de som kommer få lida mest av den stagnation som blir. Jag har själv barn, dock inga med BirgitSK Kreutzer skrev:Jaha, låt de gamla dö (och vissa unga som är svaga) som ändå är en kostnad.. De som överlever kan hålla igång samhället så vi vinner 1-2 % av BNP jämfört med andra länder. Sen att 10 000 till dör i vårdkön pga Corona är inget att bry sig om.
Detta resonemang med räkna människoliv mot några % BNP tycker jag är så fruktansvärt felaktigt, cyniskt och upprörande. Förstår inte att du kan resonera så. Har du barn eller anhöriga?. Tror knappast det.
Sverige överlever lätt en BNP minskning med 10 eller t.o.m 20% under en period med bibehållen sjukvård.
Det handlar bara om prioriteringar.
Vaccin kommer snart så det handlar inte alls om att rädda liv i framtiden. Bara skydda regeringens misslyckande.
Och vad säger att Sverige går som vinnare ur detta? Inget, kan innebära ekonomisk katastrof såväl som redan mänsklig.
Redigerat:
Jag förstår faktiskt inte ditt resonemang som vacklar fram och tillbaka kring att människor dör pga brist i svenska sjukvårdssystemet. Du tycker det är jättehemskt att det dör folk nu pga virusinfektion och dess komplikationer men ser inte det cyniska i att vi ens har en vårdkö i ”vanliga” fall?K Kreutzer skrev:Det kan vi tacka regeringen för. Sverige behöver all hjälp vi kan få.
Här i Skåne är jag med flera andra i vårdkön rekommenderade söka operation i Danmark. Redan innan Corona.
Känner flera som åker till Finland för hjärt. och cancervård pga vårdkön..
Nu får man se om man blir insläppt i Danmark. För i Sverige kommer man aldrig beta av den redan hemska vårdkön.
.
Å sen en sak till, det är inte ytterst regeringen som du kan tacka för vårdköerna utan dig själv och alla andra röstberättigade som valt detta val efter val. Människoliv får inte kosta pengar annat än när det blir allt för nära eller offentligt.
Indirekt är det vi som gjort det.mnils skrev:
Det är så vår demokratiska värld fungerar.
Dock har Olof Palme med bihang 1975 med införande 1:a januari 1976 avskaffat ansvaret för tjänstemännen som gör att vi får stå för sådan soppa själva.
Vi blir till ett åtlöje i hela världen.
Det finns riksdagsbeslut att återinföra det men har av rådande regering fipplat bort. Därför kan det få fortgå att skämma ut svenska folket för omvärlden.
Jag jag vet att det inte är snälla ord men effekten slår hårt mot vårt land. Vår land som tillhör mitt hjärta,
En förutsättning för att införa tjänstemannaansvar är att du ger tjänstemän ansvar, det funkar kanske hyggligt för de som är GD och har att göra med rikspolitiker (ministrar) men tex i en kommun vet vi ju alla hur det går till. Där kommer kommunens "starke man" in och slår näven i bordet, sen tvingas tjänstemannen bryta både mot lagar och förordningar, ska de sen stå till svars för detta?optimum skrev:
Indirekt är det vi som gjort det.
Det är så vår demokratiska värld fungerar.
Dock har Olof Palme med bihang 1975 med införande 1:a januari 1976 avskaffat ansvaret för tjänstemännen som gör att vi får stå för sådan soppa själva.
Vi blir till ett åtlöje i hela världen.
Det finns riksdagsbeslut att återinföra det men har av rådande regering fipplat bort. Därför kan det få fortgå att skämma ut svenska folket för omvärlden.
Jag jag vet att det inte är snälla ord men effekten slår hårt mot vårt land. Vår land som tillhör mitt hjärta,
De flesta tjänstemän är ju nu inte GD utan jobbar lägre ner, i ett helt politiserat klimat, detta accelererade till ny höjder i samband med att vi införde New Public Management, som i sin tur sammföll när de som infört det skräckslaget lämnade systemet (konsensus att det inte funkar).
Sveriges strategi, kanske inte den bästa, eller?
"Sverige har betydligt fler coronadödsfall än sina grannländer.
Före detta statsepidemiologen Johan Giesecke har tidigare sagt att grannländerna förmodligen kommer komma ikapp i antal döda.
Något som professor Björn Olsen, som är starkt kritisk till Sverige coronastrategi, inte håller med om.
– Det är helt otänkbart, säger han."
Olsen: ”Otänkbart” att andra länder kommer ikapp Sverige
https://www.expressen.se/nyheter/olsen-otankbart-att-andra-lander-kommer-ikapp-sverige/
Har vi gjort fel?
Till vilket pris då?
Sveriges strategi är unik. Hittar inget annat land som valt samma metod.
Har resten av världen fel och vi har rätt metod?
Jag har varit med på att den var rätt men börjar tvivla nu.
Borde vi stängt ned för att få tid att förbereda oss?
"Sverige har betydligt fler coronadödsfall än sina grannländer.
Före detta statsepidemiologen Johan Giesecke har tidigare sagt att grannländerna förmodligen kommer komma ikapp i antal döda.
Något som professor Björn Olsen, som är starkt kritisk till Sverige coronastrategi, inte håller med om.
– Det är helt otänkbart, säger han."
Olsen: ”Otänkbart” att andra länder kommer ikapp Sverige
https://www.expressen.se/nyheter/olsen-otankbart-att-andra-lander-kommer-ikapp-sverige/
Har vi gjort fel?
Till vilket pris då?
Sveriges strategi är unik. Hittar inget annat land som valt samma metod.
Har resten av världen fel och vi har rätt metod?
Jag har varit med på att den var rätt men börjar tvivla nu.
Borde vi stängt ned för att få tid att förbereda oss?
JA det är en risk att de politiker som styr dessa tjänstemän får på sig det ansvar de är berättigade.D djac skrev:En förutsättning för att införa tjänstemannaansvar är att du ger tjänstemän ansvar, det funkar kanske hyggligt för de som är GD och har att göra med rikspolitiker (ministrar) men tex i en kommun vet vi ju alla hur det går till. Där kommer kommunens "starke man" in och slår näven i bordet, sen tvingas tjänstemannen bryta både mot lagar och förordningar, ska de sen stå till svars för detta?
De flesta tjänstemän är ju nu inte GD utan jobbar lägre ner, i ett helt politiserat klimat, detta accelererade till ny höjder i samband med att vi införde New Public Management, som i sin tur sammföll när de som infört det skräckslaget lämnade systemet (konsensus att det inte funkar).
Troligen därför man är så negativ till att införa det igen.
Som det är nu en flummig tillställning där ingen behöver ta ansvaret.
Imorgon ny arbetsdag och jag har fortfarande arbetsmiljöansvar. Om jag fipplar till det och någon skadas så är det mitt förbannade ansvar och jag åker dit. (samt givetvis massa andra ansvar)
Vore jag politiker, ja då då kunde jag kört med "-Vi såg det inte komma"
God natt på er.
Jag tror inte att en nedstängningen hade behövts. Det hade kanske räckt med
- att alla i en familj med en smittad person stannar hemma
- munskydd I offentligheten
- tidigare hemkarantän för alla resenärer (alla skulle haft det då de stora svenska företagen införde den)
- tidigare införda besöksförbud
- tydlighet I kommunikationen till vården om behovet av masker, visor och handskar och hur de skall hanteras redan från början
- att man beställt utrustning direkt och inte väntat, utrustning går att använda senare.
- att alla i en familj med en smittad person stannar hemma
- munskydd I offentligheten
- tidigare hemkarantän för alla resenärer (alla skulle haft det då de stora svenska företagen införde den)
- tidigare införda besöksförbud
- tydlighet I kommunikationen till vården om behovet av masker, visor och handskar och hur de skall hanteras redan från början
- att man beställt utrustning direkt och inte väntat, utrustning går att använda senare.
Claes Sörmland skrev:
Fast tanken är att tuffa på som idag, inte att gå tillbaka till normaltillståndet. Att folk ska jobba hemma och plugga hemma även under hösten. På universiteten planeras det för detta i och med 49-personsers regler och krav på fysiska avstånd. Lokalerna på lärosätena är inte anpassade för detta så det blir en termin till med Zoom-föreläsningar.
Nja. FHM skriver att vi kan gå tillbaka till arbetet nu men lite i taget så vitt jag sett.
Nu har det gått några dagar sedan midsommar och om vi fått en spridning då borde en del börja insjukna nu. Om ytterligare någon vecka så kommer del av dessa i så fall bli inlagda på sjukhus. Blir intressant att se hur det går. Utifrån vad jag sett i butiker och på stan har följsamheten minskat betydligt. Ökar det smittspridningen eller är faktorer som väder och viss immunitet övervägande?
Varför postar du det i den här tråden? Det har ju inget med corona att göra.Ulltand skrev:
Brännskadepatienter kan komma att skickas utomlands pga Corona.
Allvarligt brännskadade patienter i behov av intensivvård kan komma att skickas till Finland, Danmark eller Norge om det inte finns plats för dem i Sverige. Samarbetet har tagits fram sedan tidigare, och är en plan om hur länderna ska agera vid en större brännskadekatastrof.
– Vi har ingen katastrofsituation eller masskadesituation, men däremot är ju planen användbar i ett skede när resurserna är uttömda i ett land, säger Fredrik Huss.
Även Folke Sjöberg, professor och överläkare vid Brännskadecentrum i Linköping, vittnar om ett ansträngt läge. Avdelningen har totalt tre intensivvårdsplatser, som i skrivande stund är upptagna.
– Därför har vi valt att tillsammans be den nordiska gruppen om hjälp, säger han.
"Ett bakterieutbrott på en fullbelagd intensivvårdsavdelning har gett stora konsekvenser för Brännskadecentrum vid Akademiska sjukhuset i Uppsala. Nu kan man behöva skicka patienter till sjukhus i Finland, Norge och Danmark."
useless skrev:
Varför postar du det i den här tråden? Det har ju inget med corona att göra.
"Ett bakterieutbrott på en fullbelagd intensivvårdsavdelning har gett stora konsekvenser för Brännskadecentrum vid Akademiska sjukhuset i Uppsala. Nu kan man behöva skicka patienter till sjukhus i Finland, Norge och Danmark."
Därför att pga av corona kan man inte skicka patienterna inom landet. Läs hela artikeln och inte bara rubriken.
Bakterieutbrott har inträffat tidigare på den berörda avdelningen men då hade vi kapacitet att hand om det själva.
Mao så klarar vi Sverige inte sitt mål. Det lär du inte få höra från FHM så därför postar jag det här.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Läser man noggrannare så har de fått ett bakterieutbrott också.. Det är alltså inte huvudsakligen pga Corona....Ulltand skrev:
Brännskadepatienter kan komma att skickas utomlands pga Corona.
Allvarligt brännskadade patienter i behov av intensivvård kan komma att skickas till Finland, Danmark eller Norge om det inte finns plats för dem i Sverige. Samarbetet har tagits fram sedan tidigare, och är en plan om hur länderna ska agera vid en större brännskadekatastrof.
– Vi har ingen katastrofsituation eller masskadesituation, men däremot är ju planen användbar i ett skede när resurserna är uttömda i ett land, säger Fredrik Huss.
Även Folke Sjöberg, professor och överläkare vid Brännskadecentrum i Linköping, vittnar om ett ansträngt läge. Avdelningen har totalt tre intensivvårdsplatser, som i skrivande stund är upptagna.
– Därför har vi valt att tillsammans be den nordiska gruppen om hjälp, säger han.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/bakterier-pa-iva-pa-akademiska-behovde-inte-det-har-nu
Edit: tvåa på bollen
Därför att pga av corona kan man inte skicka patienterna inom landet. Läs hela artikeln och inte bara rubriken.Dan_Johansson skrev:
Bakterieutbrott har inträffat tidigare på den berörda avdelningen men då hade vi kapacitet att hand om det själva.
Mao så klarar Sverige inte sitt mål. Det lär du inte få höra från FHM så därför postar jag det här.