Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
A Anders_Nilsson skrev:
Så den som läser media som inte kontrolleras av Bonnier eller Schipstedt är suspekt enligt dig?

Lite varning för kulturrevolutinärt beteende! På papperet älskar ledaren folket och vägleder dom med all sin kärlek, verkligheten är en annan.

För övrigt finns det seriösa forum inom till exempel matematik och it på Flashback, det är inte alla trådar som handlar om hur man kommer undan drogtester.
Ja, för är man det minsta kritisk mot alternativmedia så är man förstås PK, tokvänster, hjärntvättad, blind och försedd med världens största skygglappar. Och att det diskuteras vettiga saker på Flashback är ingenting som på något sätt ursäktar all dynga.

Min värld är inte på något sätt kritvit, men den är heller inte så obotligt djupsvart som den värld somliga andra tycks leva i.

• Gilla
Guzzi och 7 till
  • Laddar…
MultiMan
D djac skrev:
Just Flashback-tråden om Corona har ju hyllats här som "sanningen", kikade in för ett par dagar sen och då var det konsensusglädje, det skrevs nämligen om att en arabisk kvinna dött och det var till allas stora belåtenhet. Jag vet att delad glädje är dubbel glädje men nog inte helt min smak iaf.
I den här tråden finns det individer som tycker hela generationer lika gärna kan tas av daga i förtid eftersom de ändå är tärande.

För mig är det bra mycket värre än att önska livet ur en enstaka individ.

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
I den här tråden finns det individer som tycker hela generationer lika gärna kan tas av daga i förtid eftersom de ändå är tärande.
Nej det gör det inte. Du pratar dynga.

• Gilla
  • Älska
Guzzi och 20 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Nja, just de två länderna intar nog oftast en tvärtomhållning mot vad som är rimligt i västerländska demokratier, så där anser jag att det är ganska sällan vi ska tycka och göra som de.
Jag skickade ändå ett gilla till Anders där, ty det är alldeles säkert sant att de inte "har fel i allting de tycker eller gör". Lite ödmjukhet i att vi själva inte har alla svaren och vet allt och har allt rätt, måste vi självklart kosta på oss.

Och hur man än vrider och vänder på det, så gör ju Kina oerhört mycket rätt, åtminstone ur sin egen horisont och för sin egen skull. Att man skiter i demokrati, allas lika värde, och frihetliga rättigheter, samt förtrycker befolkning både inom och utom landets gränser, hotar och påverkar allt och alla omkring osv, ser de naturligtvis inte som vare sig fel eller något problem, och blir bara irriterade när andra lägger sig i deras angelägenheter.

Så det är helt enkelt världsbilder som krockar.
Men jag är en riktig renässansmänniska, på det att jag hyllar att man under renässansen gick över till positiv människosyn, började resonera i mänskliga friheter och rättigheter. Då vetenskapen fick vinna över religion vidskepelse och tro. Man kan nog också säga att detta var demokratins vagga, nu tog man till sig lite av antik grekisk demokrati, romersk rätt, men sydde samman det med renässansen nya tankar och strömningar.
Så småningom ledde det till en vetenskaplig kunskapsrevolution, Franska revolutionen och en hel del annat som leder till det vi tar för givet idag.
Så sett ur detta perspektiv, så har jag svårt att finna mycket i Kina och Ryssland som är rätt. Men helt klart gör de en del som är helt rätt, även i min synvinkel, jag kommer inte direkt på något såhär på stört ...

• Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag tycker mig dock se en viss likgiltighet till det faktum att vi lät/låter många av våra äldre och/eller sjuka dö.

Mikael_L
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag tycker mig dock se en viss likgiltighet till det faktum att vi lät/låter många av våra äldre och/eller sjuka dö.
Jag har sedan länge förstått att du tycker dig se lite både det ena och det andra. Det betyder kanske mest att du bör skaffa glasögon eller nåt ...

Men om du har mer än listiga antydningar och dina känslor att komma med så kan du kanske peka på någonstans där det är synligt en likgiltighet över att äldre dör.

• Gilla
bakterie och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har sedan länge förstått att du tycker dig se lite både det ena och det andra. Det betyder kanske mest att du bör skaffa glasögon eller nåt ...

Men om du har mer än listiga antydningar och dina känslor att komma med så kan du kanske peka på någonstans där det är synligt en likgiltighet över att äldre dör.

Jag tycker att ditt inlägg är ett ganska bra exempel på vad du efterfrågar.

Du tycker egentligen inte att det är ett problem att Sveriges covid19 strategi har lett till att Sverige har mer än fem tusen döda i covid19 och att den siffran fortfarande stiger.

Redigerat:
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Nyfniken Nyfniken skrev:
Tar bara några enstaka exempel eftersom tråden är massiv. Samtliga tycker på ett eller annat sätt att generationer ska ställas mot varandra och att de äldre ska dra kortaste strået. Det finns mängder och åter mängder av andra inlägg i tråden med samma syn.

Första, från igår, av en gillare av ditt inlägg, såklart:

tusenett skrev:
Ja, och gav sig själva ett pensionssystem som av en händelse krävde höjd pensionsålder strax efter att de själva gått i pension.

Kommande generationer har nog åsikter om vad 40-talisterna lämnar efter sig i form av bl.a. miljöskulder och annat.

Och nu förväntas de unga sitta och isolera sig och se på när ekonomin och deras framtid körs i botten för att 40-talisterna ska få leva några år till.
B b8q skrev:
Jag håller med. Det är faktiskt ganska troligt att de som är unga nu kommer att under lång tid få uppleva arbetslöshetssiffror som vi inte sett sen 1930-talet, och de som får ett jobb kommer att leva med skattesatser mycket högre än de vi har idag, för att samhället ska ha råd med alla utslagna, och inte att glömma den stora upprustningen av sjukvård, äldreomsorg och beredskapslager, som säkert blir en följd av pandemin.

Så, som vanligt offrar vi den unga generationen för att rädda den äldre.
harry73 harry73 skrev:
Intressant, men sedan undrar jag vem tror att bara 1,1% av de smittade är under 18 år. Här finns ett jättestort mörkertal, där de flesta inte ens märker att de är smittade och därför aldrig testas. Det finns alltså många fler smittade i Italien än statistiken säger.
...
Sedan ser man också tydligt att mer än 85% av alla som dör är över 70 år och de flesta av dem över 80 år. Det finns inga dödsfall hos personer under 30 år.
...
Vad som händer nu är att vi stänger ner skolor och universiteten som kommer att drabba de unga väldigt hård. Räkna med att de ska göra om ett år på något sätt. Man skapar en ekonomisk kris som kommer att drabba de som är 30(ish) hårdast eftersom de håller på att bygga upp familj och har dyra lån.
Det gör man för att låta de äldre leva lite längre. Visst ska man värdera dödsfall högt i kostnadsberäkningen, men det ska man även göra med negativa konsekvenser som kommer att drabba en hel generation under lång tid (kanske hela sitt liv?
mikethebik mikethebik skrev:
Om man tittar på statistik över antal döda i Italien så verkar medelåldern vara antingen 78 eller 82 år beroende på källa, ofta i samband med underliggande krämpor och sjukdomar (inte så konstigt i den åldern).
Medelålder i Sverige också hög, med andra ohälsor i bagaget.
Man säger död i Corona, men covid19 är väl oftast bara det som får "personen att tippa över kanten" som någon kunnigare än mig uttryckte det i någon artikel.
Då infinner sig frågan, hur många är det som har haft eller har detta och inte överhuvudtaget blir mer än lite, mycket eller väldigt krasslig utan att belasta sjukvården?
För mig är det 10 000-tusenkronorsfrågan, om inte statistiken ska bli synnerligen skev.
Att någon anhörig eller närstående går bort är alltid tragiskt oavsett av vad, jag har själv närstående som absolut inte skall ha covid19 om livet ska fortgå, men om en generation av unga med livet framför sig ska få sin ekonomi och framtidsdrömmar spolierade pga nedstängning för att ge mig eller andra gamlingar ytterligare ett år eller två känns som en märklig prioritering.
...
Kanske för att den beslutande makten ligger i det övre åldersskiktet?

Lite konspirationsteori över den sista meningen:cool:, inte riktigt min stil egentligen.

Långt inlägg för att komma från mig men lite bensin under Coronabrasan skadar inte;)
tusenett skrev:
Rent krasst ekonomiskt så är yngre ”värda” mer än äldre för samhället. Men jag håller med om att trots det så ska det finnas någon form av värdighet att bry sig om de äldre trots att de inte har samma ekonomiska värde längre.

Med det sagt så är frågan ändå om hur mycket ska alla 70- (under 70) ”betala” för att skydda 70+? Ska hela världen låsas ner för att skydda 70+-arna med den ”kostnad” i folkhälsa för efterkommande generationer det innebär? Ska barn och yngre förlora sin framtid i den djupaste lågkonjunkturen sen den stora depressionen med allt vad det innebär i dålig folkhälsa pga alla självmord, förstörda familjer, depressioner, och allt som det kan medföra?

Min mamma som är 75 år tycker i alla fall inte att världen ska stanna för hennes skull. Hon tycker att de äldre är ändå tvingade att isolera sig pga. Corona och då kan man väl släppa ut alla andra så att deras liv kan få fortsätta. Då är hon iofs väldigt pigg, bor själv och promenerar en mil om dagen, hugger ved och mest utryckt att hon saknar att kunna spela poker med sina väninnor.

Det motsäger inte det du skriver, dvs att det är ”oturligt” att man inte lyckades skydda de äldre. Men orsaken anser jag beror på sånt som skett för många år sedan och som pågått under många år och inte direkt beror på det aktuella tillståndet av pandemihanteringen.

Redigerat:
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Å andra sidan har FHM väl haft rätt på väldigt många punkter.
Det är väl inte lätt att träffa rätt i allt när det är något nytt och okänt.
Ulltand Ulltand skrev:
I vad då tex?
Har de inte haft dagliga presskonferenser i 4 månader nu?, då har det väl haft rätt i de 117 andra gångerna.

Har du någonsin sett/lyssnat på någon av deras presskonferenser? Jag la in länk tidigare i tråden till alla pressträffar.

Mikael_L
Jag tycker att ditt inlägg är ett ganska bra exempel på vad du efterfrågar.
Du tycker egentligen inte att det är ett problem att Sveriges covid19 strategi har lett till att Sverige har mer än fem tusen döda i covid19 och att den siffran fortfarande stiger.
Felslut, helt klart ett felslut.
Det är ingen strategi här som lett till 5000 döda, det är ett virus som lett till 5000 döda.

Sen har vi haft en strategi som räddat 32000 liv.

Nej, nu killgissade jag bara, ... nä inte ens det. Jag kan omöjligt ha någon uppfattning om hur många liv vår strategi har räddat, men den har räddat liv, utan tvekan.

• Gilla
Callekansjälv och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Å andra sidan har FHM väl haft rätt på väldigt många punkter.
Det är väl inte lätt att träffa rätt i allt när det är något nytt och okänt.
På ett sätt ja...men om man gör tvärt emot vad hela västvärlden gör samtidigt får ett sämre resultat än alla andra jämförbara länder. Så finns det fog för viss kritik.?

• Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hur många liv tror du andra länders strategi har räddat, vs Sveriges?
Och glöm då inte att ta med långsiktiga effekter.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
På ett sätt ja...men om man gör tvärt emot vad hela västvärlden gör samtidigt får ett sämre resultat än alla andra jämförbara länder. Så finns det fog för viss kritik.?
He ..he ..
Du tror det är över nu?

Att nu har detta passerat och nu är det normalläge. Vi kan summera allt nu?

Alltså kom ner till verkligheten ... eller upp ...

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Felslut, helt klart ett felslut.
Det är ingen strategi här som lett till 5000 döda, det är ett virus som lett till 5000 döda.

Sen har vi haft en strategi som räddat 32000 liv.

Nej, nu killgissade jag bara, ... nä inte ens det. Jag kan omöjligt ha någon uppfattning om hur många liv vår strategi har räddat, men den har räddat liv, utan tvekan.
Om vi ska va sånna så kan jag passa på att tillägga att det är ett virus och inte Sveriges strategi som lett till att folk dött.

Men man fattar nog vad jag menar om man vill förstå och vill hålla debatten på en trevlig nivå.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.