Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det finns inga som helst garantier för att Sverige gynnas ekonomisk på lång sikt av vår stratergi. Tvärt om är det ett stort risktagande och utan tvekan skadas sverigebilden.

Ytterst få tror nog på riktigt att flockimmunitet genom smitta kommer att uppnås i våra grannländer. Därför är det sannolikt fel att beskriva det som om att "Sverige kommit längst" och att alla andra kommer i kapp.

Men om inga vaccin skulle fungera så kan iaf våra grannar dra nytta av nya läkemedel och bättre behandlingsmetoder.

• Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Det finns inga som helst garantier för att Sverige gynnas ekonomisk på lång sikt av vår stratergi. Tvärt om är det ett stort risktagande och utan tvekan skadas sverigebilden.

Ytterst få tror nog på riktigt att flockimmunitet genom smitta kommer att uppnås i våra grannländer. Därför är det sannolikt fel att beskriva det som om att "Sverige kommit längst" och att alla andra kommer i kapp.

Men om inga vaccin skulle fungera så kan iaf våra grannar dra nytta av nya läkemedel och bättre behandlingsmetoder.
Vi får väl se med ekonomin, den inhemska har väl flutit på lite bättre än i en del andra länder men det viktiga är ju exporten och där lider vi av att en relativt stor andel är cyklisk och med hårt drabbade ekonomier runt oss så drabbas vi ju av hur de har det iaf.

Jag tror dock det kommer "köras på" nu, många ligger efter i projektplaner etc, så förhoppningsvis blir det lite av en rivstart.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tror dock det kommer "köras på" nu, många ligger efter i projektplaner etc, så förhoppningsvis blir det lite av en rivstart.
Så verkar det. Är dock orolig för att smittan tar ny fart efter semestern och att vi måste backa ett steg.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Så verkar det. Är dock orolig för att smittan tar ny fart efter semestern och att vi måste backa ett steg.
Det tror jag definitivt den kommer att göra tyvärr (redan snart), men jag gissar att inte någon kommer göra mer än att rekommendera folk att tvätta händerna och hålla avstånd. Övriga åtgärder har visat sig relativt verkningslösa om man har lite fler smittade och jag tror inte heller det finns någon större aptit hos vare sig befolkning eller regeringar att göra om resan.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:
Japp, om jag orkar ska jag scrolla tillbaks, var ett tag sedan den flitigt refererad till som väldigt mycket bättre vinklad.
Varför du ens tar upp något som inte stämmer är ofattbart och till vilken nytta?
Det vet väl alla att sådan här trådar är en del intressant och en del skräp oavsett vilket forum de tillhör.
Jag har tidigare angett att vissa saker jag hittat där om coronan har jag delat med mig här då en del här inte är på Flashback.
Även att det finns en del här som hjälper till att skapa en bättre bild av denna vidriga smittas utveckling.

Kollektivtrafiken måste säkras. Munskydd är lösningen, men kommer Sverige att införa det lagom till skolan startar?

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
pacman42 pacman42 skrev:
Kollektivtrafiken måste säkras. Munskydd är lösningen, men kommer Sverige att införa det lagom till skolan startar?
Naturligtvis inte!
Prestige går före vett.

Staffan

• Ledsen
  • Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Varför du ens tar upp något som inte stämmer är ofattbart och till vilken nytta?
Det vet väl alla att sådan här trådar är en del intressant och en del skräp oavsett vilket forum de tillhör.
Jag har tidigare angett att vissa saker jag hittat där om coronan har jag delat med mig här då en del här inte är på Flashback.
Även att det finns en del här som hjälper till att skapa en bättre bild av denna vidriga smittas utveckling.
Tittade lite men det visade sig att de som jag minns som Flashback-promotörer har blockat sina inlägg så man kan inte enkelt klicka bakåt.

Tror det är mycket här som inte "stämmer", kanske till och med något du skrivit?

optimum
D djac skrev:
Tittade lite men det visade sig att de som jag minns som Flashback-promotörer har blockat sina inlägg så man kan inte enkelt klicka bakåt.

Tror det är mycket här som inte "stämmer", kanske till och med något du skrivit?
Ja det finns säkert något jag skrivit som inte stämmer. Därför brukar jag oftast lägga till orden "tror" eller "teori" eller motsvarande.
Men finns säkert sådant rena fel också men brukar få hjälp med att rättas. Det är så forum fungerar.

Däremot tycker jag att det är dåligt att kasta skit på ett forum du uppenbarligen inte känner till speciellt väl eller kan hantera för att hitta intressanta saker.

Den här hittade jag idag via Flashback. Vet dock inte om det stämmer men intressant. Finns säkert någon här som vet mera.

Rubrik:
"There may be no immunity against Covid-19, new Wuhan study suggests"

https://www.scmp.com/news/china/sci...-no-immunity-against-covid-19-new-wuhan-study

Kanske förklaring till att så få i Stockholm har antikroppar enligt den undersökning som är gjord och inte blev som Anders Tegnell förutspådde. Tegnell hade kanske rätt men visste inte om hur folk utvecklar antikroppar för SARS-CoV-2.
Hade det följt tidigare kända virus så kanske det stämt.

T
optimum optimum skrev:
Du är nog den som hyllat Flashback mest och flest gånger i den här tråden.

T ex i https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-209#post-3614286

Klart det finns relevant information där också, bland all dynga. Men det en del kallar "högt i tak" verkar mest bestå i att det är ok att kalla sina motdebattörer för "idiot" och att skylla allt på invandring.

optimum optimum skrev:
Ja det finns säkert något jag skrivit som inte stämmer. Därför brukar jag oftast lägga till orden "tror" eller "teori" eller motsvarande.
Men finns säkert sådant rena fel också men brukar få hjälp med att rättas. Det är så forum fungerar.

Däremot tycker jag att det är dåligt att kasta skit på ett forum du uppenbarligen inte känner till speciellt väl eller kan hantera för att hitta intressanta saker.

Den här hittade jag idag via Flashback. Vet dock inte om det stämmer men intressant. Finns säkert någon här som vet mera.

Rubrik:
"There may be no immunity against Covid-19, new Wuhan study suggests"

[länk]

Kanske förklaring till att så få i Stockholm har antikroppar enligt den undersökning som är gjord och inte blev som Anders Tegnell förutspådde. Tegnell hade kanske rätt men visste inte om hur folk utvecklar antikroppar för SARS-CoV-2.
Hade det följt tidigare kända virus så kanske det stämt.
Om det stämmer så kan man ju säga att vi i Sverige har skitit i det blå skåpet.

Men om det är så att man inte blir immun efter att man varit infekterad. Kan man i så fall ändå göra ett vaccin mot viruset?

Ett vaccin är ju en förändrad form av viruset som får kroppen att göra antikroppar mot det aktuella viruset?

Men om man inte blir immun av en faktisk infektion så borde man knappast bli immun av ett vaccin?

Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:

Men om det är så att man inte blir immun efter att man varit infekterad. Kan man i så fall ändå göra ett vaccin mot viruset?

Ett vaccin är ju en förändrad form av viruset som får kroppen att göra antikroppar mot det aktuella viruset?

Men om man inte blir immun av en faktisk infektion så borde man knappast bli immun av ett vaccin?
Det kan gå att få fungerande vaccin, eller inte. Olika personer kan bli immun, eller inte, beroende på hur immunförsvaret reagerar. Så svaret är att det kanske inte går att göra ett EFFEKTIVT vaccin om detta stämmer. Eller så går det...

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:

Det är tänkbart att man kan bli immun av vaccin men inte av sjukdom.

Tex i de vaccinationsstudier som pågår så finns ett samband mellan hur mycket vaccin man ger och hur stort immunsvaret blir.

Det finns också forskning på andra sjukdomar där man arbetar med flera olika sorts antikroppar. Så det är väl också en tänkbar utveckling.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Menar du att det hade varit riskfritt att hålla jämna steg med våra grannländer?

Mikael_L
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Man kan undra över premisserna när Tegnell drog in Geisecke som konsult. Speciellt när han/frun tjänar på att så många som möjligt blir sjuka. Vilket kan förklara hans råd att om att en var sjuk i familjen, skulle de andra gå till skolan och jobbet som vanligt. Det blir ju inte bättre när Geisecke själv bryter mot FHM egna riktlinjer och Tegnell slingrar sig som en orm, för att undvika att kritisera sin föregångare.

Mikael! Är denna kritik konstruktiv nog?

[länk]

Staffan
Ja möjligen så skapar du konspirationsteorier med det du skrev som saknar källor och kanske substans. :)

Men ärligt talat så det här med Gisecke, det kliar på mig också. Jag tycker det var rätt taffligt och osar illa.
Fanns det något rent och ärligt i det hela (för det kan det ju vara), så förstår jag inte varför man öppnar upp hela den här frågan fullständigt transparent, för att visa allt. Nu får åtminstone jag en del dåliga vibbar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.