Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
E erkka skrev:
men dessa idiotiska jämförelser, ni jämför ju äpplen med bananer.

fråga: vecka 22 förra året eller det året du jämförde med, hade vi begränsningar i form av att hålla distans med 2m, inte träffa äldre över 70, besöksförbud på ålderdomshem, inte fler än 50 pers på samma ställe osv osv?
Vad har det med saken att göra?
Det gäller rena fakta hur många dog vecka 22 jämfört med hur många som dog vecka 22 under andra år.
Tycker du att det borde dö färre i år för att det finns restriktioner, dvs. att det är normalt att man smittar ner varandra så att man dör av det?

Det är många årtionden sen ålderdomshemmen försvann så vad har de med saken att göra?
Ålderdomshem var inte till för särskilt sjuka eller dementa personer utan för den typen av äldre som nu för tiden får hemtjänst.
 
  • Haha
optimum
  • Laddar…
P
MultiMan MultiMan skrev:
Full av hat och avundsjuka till en hel generation, vilket varmt och positivt liv du måste ha.

Glad Midsommar, samtliga svenskar, oavsett generation! Må ni leva lyckligt och länge! :heart:
Håller bara inte med om påståendet att de ”de byggde landet” och att alla ska vara så tacksamma.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Arg
RoAd och 3 till
  • Laddar…
E
BirgitS BirgitS skrev:
Tycker du att det borde dö färre i år för att det finns restriktioner, dvs. att det är normalt att man smittar ner varandra så att man dör av det?.
svar ja. Det är väl ganska självklart.

nu har jag inga siffror att kasta ur mig, men jösses titta bara på trafiken. Den har minskat rejält.
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
E erkka skrev:
svar ja. Det är väl ganska självklart.

nu har jag inga siffror att kasta ur mig, men jösses titta bara på trafiken. Den har minskat rejält.
Har man tagit på sig den svåra uppgiften att till varje pris försvara den svenska taktiken, krävs det desperata åtgärder. Detta är en. En annan var att påpeka att EN person blivit anmäld för smittspridning.

Staffan
 
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
D
E erkka skrev:
svar ja. Det är väl ganska självklart.

nu har jag inga siffror att kasta ur mig, men jösses titta bara på trafiken. Den har minskat rejält.
Dör det för många är Sverige dåligt, dör det för få är Sverige kasst, precis hur många ska dö för att det ska vara perfekt? (antar att svaret är -som i Finland..)
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
J
MultiMan MultiMan skrev:
Full av hat och avundsjuka till en hel generation, vilket varmt och positivt liv du måste ha.

Glad Midsommar, samtliga svenskar, oavsett generation! Må ni leva lyckligt och länge! :heart:
Inte avundsjuka utan mer ett grattis pösmunkar. Jag älskar framgångsrika människor. Bra jobbat helt enkelt. Men lipa inte.
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
E erkka skrev:
Råkade tyvärr titta på intervju med Sveriges utrikesminister av utländsk (tysk?) tv. Bedrövlig.

dessutom, hennes engelska är ju sjukt dålig! Det var riktigt pinsamt att se


[länk]
Denna måste ses! Helt makalöst.

Monty Python nivå men på riktigt.

https://m.dw.com/en/foreign-ministe...cy-we-managed-to-flatten-the-curve/a-53846704

Foreign Minister Ann Linde on Sweden's coronavirus policy: 'We managed to flatten the curve'

Sweden's coronavirus strategy has led to a death rate much higher than that of its neighbors. DW's Conflict Zone asks the Swedish foreign minister if the country badly miscalculated its pandemic policy
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och du insåg inte ens själv hur du politiserade tråden nu?
Men i sak har du rätt, ändå. Nästan ingenting på internet undgår idag att bli en plattform för de dåliga krafter som vill destablisera vårt land, och alla dess nyttiga idioter som går i deras ledband.
Detta var nästan det roligaste jag läst idag. Kritiserar du Metoo, Black Lives Matter, genusforskning, Invandring eller förvränger den grandiosa Sverigebilden åker du ut,brännmärks, är ryskt troll, Sverjevän,, destabiliserande, nyttig idiot mm.

Nu kan vi lägga faktabaserad Coronakritik till listan för destabilisering..

Ditt svar är enligt PK bibeln paragraf 1A. Ett enkelt svar vi sett så många ggr förr från människor som inte är så insatta i vad som pågår i samhället.
Och Sverigebilden är redan tillräckligt nedsolkad så tror inte lite Coronabekämpningskritik påverkar situationen nämnvärt.
 
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men, men... Sverige har ju valt samma strategi som Ryssland... Om vi ville stå starka mot Ryssland hade vi följt våra grannländer och resten av EU. Är den svenska regeringen i händerna på Putin?

(Förlåt men det där med rysk infiltration av Sverige tycker jag är så tramsigt. Må så vara att Putins regim vill infiltrera men jag ser mycket få tecken på någon framgång. Tvärt om, Sverige är generellt mycket Rysslandsfientligt, över hela den politiska skalan.)
Ja, och vi måste förstå att bara för att vi har politiska gräl med Ryssland och Kina behöver inte detta betyda att dessa länder har fel i allting de tycker eller gör.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
E erkka skrev:
svar ja. Det är väl ganska självklart.

nu har jag inga siffror att kasta ur mig, men jösses titta bara på trafiken. Den har minskat rejält.
Det var du som gjorde en jämförelse mellan vad du anser vara äpplen och päron. Jag bara la fram fakta för att man själv skulle kunna dra de slutsatser man vill, jag skrev inte "titta vad bra det är" eller något liknande. Det var inget i min inlägg som hindrade någon från att t.ex. dra slutsatsen att den minskade trafiken har gjort att färre dör i trafiken. Jag tycker att det är bra om man börjar tänka på varför det kan vara så och t.ex. tänker att det är något i våra restriktioner som gör att färre dör, vad kan det vara så att man kan göra så att färre dör i framtiden när Covid-19 inte är en epidemi och det inte finns restriktioner.

För det är väl inte så att du värderar livet på dem som dör i trafiken andra år lägre än på dem som nu dör med Covid-19?

Så här löd mitt inlägg om du inte kommer ihåg det längre:
BirgitS BirgitS skrev:
Så här ser det ut så här i senaste veckorapporten:
[bild]
Värdet för vecka 24 är ju lite osäkert fortfarande.

Redan vecka 22 gick det inte längre att se att det finns en överdödlighet utan då dog så många människor som brukar dö vecka 22.
[bild]
[länk]
 
T
K Kreutzer skrev:
Detta var nästan det roligaste jag läst idag. Kritiserar du Metoo, Black Lives Matter, genusforskning, Invandring eller förvränger den grandiosa Sverigebilden åker du ut,brännmärks, är ryskt troll, Sverjevän,, destabiliserande, nyttig idiot mm.

Nu kan vi lägga faktabaserad Coronakritik till listan för destabilisering..

Ditt svar är enligt PK bibeln paragraf 1A. Ett enkelt svar vi sett så många ggr förr från människor som inte är så insatta i vad som pågår i samhället.
Och Sverigebilden är redan tillräckligt nedsolkad så tror inte lite Coronabekämpningskritik påverkar situationen nämnvärt.
"Insatta i vad som pågår", är det samma sak som "läser alternativmedia och Flashback"?
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T tanaris skrev:
"Insatta i vad som pågår", är det samma sak som "läser alternativmedia och Flashback"?
Även DN har ju för ovanlighetens skull varit rätt kritiska gällande denna pandemis hantering. Både i chefredaktörens krönikor och deras nyhetsredaktion.
 
T tanaris skrev:
"Insatta i vad som pågår", är det samma sak som "läser alternativmedia och Flashback"?
Så den som läser media som inte kontrolleras av Bonnier eller Schipstedt är suspekt enligt dig?

Lite varning för kulturrevolutinärt beteende! På papperet älskar ledaren folket och vägleder dom med all sin kärlek, verkligheten är en annan.

För övrigt finns det seriösa forum inom till exempel matematik och it på Flashback, det är inte alla trådar som handlar om hur man kommer undan drogtester.
 
  • Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
D
A Anders_Nilsson skrev:
Ja, och vi måste förstå att bara för att vi har politiska gräl med Ryssland och Kina behöver inte detta betyda att dessa länder har fel i allting de tycker eller gör.
Nja, just de två länderna intar nog oftast en tvärtomhållning mot vad som är rimligt i västerländska demokratier, så där anser jag att det är ganska sällan vi ska tycka och göra som de.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D
A Anders_Nilsson skrev:
Så den som läser media som inte kontrolleras av Bonnier eller Schipstedt är suspekt enligt dig?

Lite varning för kulturrevolutinärt beteende! På papperet älskar ledaren folket och vägleder dom med all sin kärlek, verkligheten är en annan.

För övrigt finns det seriösa forum inom till exempel matematik och it på Flashback, det är inte alla trådar som handlar om hur man kommer undan drogtester.
Just Flashback-tråden om Corona har ju hyllats här som "sanningen", kikade in för ett par dagar sen och då var det konsensusglädje, det skrevs nämligen om att en arabisk kvinna dött och det var till allas stora belåtenhet. Jag vet att delad glädje är dubbel glädje men nog inte helt min smak iaf.
 
  • Gilla
  • Ledsen
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.