Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
MultiMan MultiMan skrev:
Tar bara några enstaka exempel eftersom tråden är massiv. Samtliga tycker på ett eller annat sätt att generationer ska ställas mot varandra och att de äldre ska dra kortaste strået. Det finns mängder och åter mängder av andra inlägg i tråden med samma syn.

Första, från igår, av en gillare av ditt inlägg, såklart:

QUOTE="harry73, post: 3611187, member: 123742"]Intressant, men sedan undrar jag vem tror att bara 1,1% av de smittade är under 18 år. Här finns ett jättestort mörkertal, där de flesta inte ens märker att de är smittade och därför aldrig testas. Det finns alltså många fler smittade i Italien än statistiken säger.
...
Sedan ser man också tydligt att mer än 85% av alla som dör är över 70 år och de flesta av dem över 80 år. Det finns inga dödsfall hos personer under 30 år.
...
Vad som händer nu är att vi stänger ner skolor och universiteten som kommer att drabba de unga väldigt hård. Räkna med att de ska göra om ett år på något sätt. Man skapar en ekonomisk kris som kommer att drabba de som är 30(ish) hårdast eftersom de håller på att bygga upp familj och har dyra lån.
Det gör man för att låta de äldre leva lite längre. Visst ska man värdera dödsfall högt i kostnadsberäkningen, men det ska man även göra med negativa konsekvenser som kommer att drabba en hel generation under lång tid (kanske hela sitt liv?

Det du uppenbarligen missar är att många åtgärder har en baksida som drabbar någon.

Genom att enbart se till det korta perspektivet och skydda en viss grupp så riskerar man indirekt att någon annan grupp drabbas. Det pratas till exempel en hel del om vad skolstängningar har för konsekvenser på barn och ungdomars hälsa på längre sikt.

Om man vägrar att ta hänsyn till sånt så hävdar jag att man är orättvis mot barn och unga.

• Gilla
BirgitS och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag tycker att ditt inlägg är ett ganska bra exempel på vad du efterfrågar.
Du tycker egentligen inte att det är ett problem att Sveriges covid19 strategi har lett till att Sverige har mer än fem tusen döda i covid19 och att den siffran fortfarande stiger.
Och naturligtvis anser jag att viruset är ett stort problem, trodde du verkligen något annat om mig?
Då var det bra att jag fick klargöra.

Mikael_L Mikael_L skrev:
He ..he ..
Du tror det är över nu?

Att nu har detta passerat och nu är det normalläge. Vi kan summera allt nu?

Alltså kom ner till verkligheten ... eller upp ...
Jag tror inte covid19 pandemin är över om det är vad du menar?

Om jag skulle gissa så tror jag att vi i Sverige är halvvägs nu på så sätt att vi har nästan lika många döda framför oss som bakom oss.

optimum
D djac skrev:
Just Flashback-tråden om Corona har ju hyllats här som "sanningen", kikade in för ett par dagar sen och då var det konsensusglädje, det skrevs nämligen om att en arabisk kvinna dött och det var till allas stora belåtenhet. Jag vet att delad glädje är dubbel glädje men nog inte helt min smak iaf.
Du får gärna redovisa var och vem har hyllat Flashback som sanning.

Jag tror du kör ett trick med att försöka skapa en sanning som inte finns.

Min åsikt om tråden på Flashback är att där finns en del mycket intressant men även en hel del skit och trams.
Samma med denna tråd, en del intressant men en hel del dynga här också.

Men kom nu med fakta bakom ditt påstående var Flashback hyllats som "sanningen" som du påstår.

• Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Om vi ska va sånna så kan jag passa på att tillägga att det är ett virus och inte Sveriges strategi som lett till att folk dött.
Men man fattar nog vad jag menar om man vill förstå och vill hålla debatten på en trevlig nivå.
Lite som att säga att det inte är vapen som dödar,utan personer (som håller i vapnet) ...

Ja det är diskussionssemantik, helt klart.
Men jag vill ändå påpeka att det är en viktig skillnad, viruset dödar...
strategier, taktik, skicklighet och tur, räddar liv...

Men ifall viruset inte går att utrota (vi har lyckats med enda virus i världshistorien) och vi inte kan vaccinera bort alla dess verkningar och följder, så kommer nästan alla få det, och först då kan man utvärdera hur olika strategier har lyckats, och vilka andra värden och liv som räddats.

• Gilla
Ripley och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
"Och nu förväntas de unga sitta och isolera sig och se på när ekonomin och deras framtid körs i botten för att 40-talisterna ska få leva några år till."
@tusenett inlägg ovan var ju inte en invändning mot att åtgärder skall tas för att rädda äldre. Det var en invändning mot synen på 40-talisterna som "de som byggde Sverige" och att vi ska göra allt, precis allt, för att de ska få leva så länge som möjligt.

I sak håller jag med. Alla generationer gör sitt för att föra landet framåt och att 40-talisterna skulle vara extra beundransvärda är ju bara dumheter.

Ingen har ifrågasatt att vi gör vad kan för att bromsa den här smittan, men det finns också en gräns för hur långt vi är beredda att gå. Precis som med dödtalen i trafiken. Vi kan alla köra max 5 km/h så kommer det rädda hundratals liv.

• Gilla
Fairlane och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L
Du tycker egentligen inte att det är ett problem att Sveriges covid19 strategi har lett till att Sverige har mer än fem tusen döda i covid19 och att den siffran fortfarande stiger.
Och på tal om semantik och retorik, detta är en halmdocka, en liten och förrädisk en.
Iofs på gränsen till argumentum ad hominem.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel

Inte för att jag själv aldrig brukar fula retoriska figurer, jag erkänner att det händer ... :oops: :)

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Om jag skulle gissa så tror jag att vi i Sverige är halvvägs nu på så sätt att vi har nästan lika många döda framför oss som bakom oss.
Nu börjar vi komma någonstans! Och Finland då som inte kommit halvvägs, utan kanske bara 2% av vägen, vad kommer de att summera upp till i slutänden?

Mikael_L
På ett sätt ja...men om man gör tvärt emot vad hela västvärlden gör samtidigt får ett sämre resultat än alla andra jämförbara länder. Så finns det fog för viss kritik.?
Det finns fog för viss kritik. Men framför ärlig kritik då. Och gärna konstruktiv.
Skriv inte saker som massmord, dödshjälp, Tegnell-kramare och sånt. Det faller platt till marken. (förhoppningsvis, men kanske inte, det triggar ju de andra i skocken).

Men det finns fog för kritik, det finns ännu mer fog för självrannsakan, vilket jag hoppas att "de" håller på med. Och allra mest finns det fog (och tillfälle) för studier av hela hanteringen och viruset självt.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu börjar vi komma någonstans! Och Finland då som inte kommit halvvägs, utan kanske bara 2% av vägen, vad kommer de att summera upp till i slutänden?
En möjlighet finns ju att de kommit nästan hela vägen fram. Lyckas de utrota viruset ur sin population så behöver de framgent bara jobba med internationellt resanden och uppblossande lokala fall.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag skickade ändå ett gilla till Anders där, ty det är alldeles säkert sant att de inte "har fel i allting de tycker eller gör". Lite ödmjukhet i att vi själva inte har alla svaren och vet allt och har allt rätt, måste vi självklart kosta på oss.

Och hur man än vrider och vänder på det, så gör ju Kina oerhört mycket rätt, åtminstone ur sin egen horisont och för sin egen skull. Att man skiter i demokrati, allas lika värde, och frihetliga rättigheter, samt förtrycker befolkning både inom och utom landets gränser, hotar och påverkar allt och alla omkring osv, ser de naturligtvis inte som vare sig fel eller något problem, och blir bara irriterade när andra lägger sig i deras angelägenheter.

Så det är helt enkelt världsbilder som krockar.
Men jag är en riktig renässansmänniska, på det att jag hyllar att man under renässansen gick över till positiv människosyn, började resonera i mänskliga friheter och rättigheter. Då vetenskapen fick vinna över religion vidskepelse och tro. Man kan nog också säga att detta var demokratins vagga, nu tog man till sig lite av antik grekisk demokrati, romersk rätt, men sydde samman det med renässansen nya tankar och strömningar.
Så småningom ledde det till en vetenskaplig kunskapsrevolution, Franska revolutionen och en hel del annat som leder till det vi tar för givet idag.
Så sett ur detta perspektiv, så har jag svårt att finna mycket i Kina och Ryssland som är rätt. Men helt klart gör de en del som är helt rätt, även i min synvinkel, jag kommer inte direkt på något såhär på stört ...
Nä. på det viset ska man ju ALLTID undvika de två orden ALLTID och ALDRIG. Men jag personligen delar inte värdegrund med de två regimerna och därför landar vi nog oftast i olika slutsatser. Sen finns det såklart saker som nog är odiskutabelt i båda men om jag ska välja länder som jag har stor chans att aligna med så kommer det många före.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D
Jag tycker att ditt inlägg är ett ganska bra exempel på vad du efterfrågar.

Tror du hamnar fel, det som många inte delar med dig är uppfattningen att strategin har lett till antalet döda, snarare den initiala smittan, dvs hur många som farit runt och dragit på sig viruset.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Du får gärna redovisa var och vem har hyllat Flashback som sanning.

Jag tror du kör ett trick med att försöka skapa en sanning som inte finns.

Min åsikt om tråden på Flashback är att där finns en del mycket intressant men även en hel del skit och trams.
Samma med denna tråd, en del intressant men en hel del dynga här också.

Men kom nu med fakta bakom ditt påstående var Flashback hyllats som "sanningen" som du påstår.
Japp, om jag orkar ska jag scrolla tillbaks, var ett tag sedan den flitigt refererad till som väldigt mycket bättre vinklad.

Staffans2000
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns fog för viss kritik. Men framför ärlig kritik då. Och gärna konstruktiv.
Man kan undra över premisserna när Tegnell drog in Geisecke som konsult. Speciellt när han/frun tjänar på att så många som möjligt blir sjuka. Vilket kan förklara hans råd att om att en var sjuk i familjen, skulle de andra gå till skolan och jobbet som vanligt. Det blir ju inte bättre när Geisecke själv bryter mot FHM egna riktlinjer och Tegnell slingrar sig som en orm, för att undvika att kritisera sin föregångare.

Mikael! Är denna kritik konstruktiv nog?

https://www.expressen.se/nyheter/johan-gieseckes-miljonaffarer-doljer-intressekonflikter-/

Staffan

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.