2 357 562 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Så här ser det ut så här i senaste veckorapporten:Hyltran från Veglemyren skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värdet för vecka 24 är ju lite osäkert fortfarande.
Redan vecka 22 gick det inte längre att se att det finns en överdödlighet utan då dog så många människor som brukar dö vecka 22.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.folkhalsomyndigheten.se...2020/covid-19-veckorapport-vecka-24_final.pdf
Håller med om detta också. Problemet uppstår när det inte är en riktig opposition som har för avsikt att regera och ha andra oppositioner i vår demokrati. Bara skapa missnöje och osämja. Men det är ju också tillåtet inom ganska vida gränser.Claes Sörmland skrev:
Det finns inget krav på alternativa förslag från en opposition eller att den ska vara saklig. Alternativet kanske är att man gör sig av med nuvarande styre vars personer man inte gillar. Den parlamentariska demokratin handlar inte främst om sakfrågor utan om att makten byts ut vartefter den korrumperas. Det är en överideologi för att använda Tingstens ord. Men nu är jag bra OT och lämnar detta sidospår. Här ska geggas ihop Skagenröra.
Medvetet hoppas jag verkligen inte men resultatet blev så.[SKPG]Zamora skrev:
Inte synd om mig.
Mina föräldrar är redan borta.
De slapp den här "strategin"
Vi ligger rätt högt upp på topplistan över avlidna och flera grannländer vill inte besöka oss nu i sommar.
Vi är "pestförklarade"
Jag antar att du luftar din egna ideer så jag bryr mig inte om att fråga efter någon källa. Jag delar inte din uppfattning och tycker mig istället se det motsatta. Poltiska beslut måste av vissa försvaras av politiska skäl och då är sanningen inte i centrum. Det gäller bara att vinna debatten.P Pin skrev:
Är det konstruktivt?
Nej syftet är istället att försöka få människor att förstå att FHM gör dåliga val och genom konstruktiv kritik förmå de styrande att göra rätt. Att bilda opinon mot något galet helt enkelt,
Jag startade min första tråd på VoF den 31 januari med anledning av att FHM på en presskonferens hävdade att de hemvändande svenskarna från Wuhan inte behövde sitta i karantän. För de var "friska". Nu hamnade dem i frivillig karantän iaf till slut men det var inte FHM idé från början.
Sedan dess har märkliga uttlanden duggat tätt från FHM som alla varit värda att kritisera.
Ja det finns dogmatiker som försvarar allt som kommer från vissa håll. Det emotsäger inte det jag skrev. Jag syftade inte speciellt på FHM utan i vidare perspektiv. Jag är personligen kritisk till mycket från vår regering, och även FHM.Ulltand skrev:
Jag antar att du luftar din egna ideer så jag bryr mig inte om att fråga efter någon källa. Jag delar inte din uppfattning och tycker mig istället se det motsatta. Poltiska beslut måste av vissa försvaras av politiska skäl och då är sanningen inte i centrum. Det gäller bara att vinna debatten.
Är det konstruktivt?
Nej syftet är istället att försöka få människor att förstå att FHM gör dåliga val och genom konstruktiv kritik förmå de styrande att göra rätt. Att bilda opinon mot något galet helt enkelt,
Jag startade min första tråd på VoF den 31 januari med anledning av att FHM på en presskonferens hävdade att de hemvändande svenskarna från Wuhan inte behövde sitta i karantän. För de var "friska". Nu hamnade dem i frivillig karantän iaf till slut men det var inte FHM idé från början.
Sedan dess har märkliga uttlanden duggat tätt från FHM som alla varit värda att kritisera.
Nej det där var inte bara mina egna idéer utan det har stått i flertalet rapporter från bla Säpo och FOI under lång tid. Det kan finnas skäl att kritisera och ifrågasätta även dessa förstås. Som sig bör i en demokrati.
Så här såg min trådstart ut på Vof den 31 januari:
Generaldirektören för folkhälsomyndigheten tycks inte känna till begreppet inkubationstid och att Corona smittar även under denna. Nedan klipp från Svd från den informationsträff som regering hållit idag.
""Folkhälsomyndigheten räknar med att fal av enstaka, smittade personer kan dyka upp i Sverige. Men att risken för smittspridning är obefintlig.
De svenskar som förväntas flygas hem i helgen ska inte utgöra något hot:
– De är ju friska människor. De som visar symptom tas om hand av det lokala smittskyddet i våra regioner, säger Johan Carlsson.""
Edit. Jag trode det var allmänt känt att det smittar under inkubationstid men här en källa. https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2001468?fbclid=IwAR0S0VhJutv7rn10QMepea3akORpjlMPgh6zbWU2lJLlFSggBEN4Q9Vg1GU
Tillägg 2020-02-20 Höga virusnivåer även utan symtom. https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2001737?query=featured_home
https://www.svd.se/sa-rustar-sverige-for-coronaviruset
Generaldirektören för folkhälsomyndigheten tycks inte känna till begreppet inkubationstid och att Corona smittar även under denna. Nedan klipp från Svd från den informationsträff som regering hållit idag.
""Folkhälsomyndigheten räknar med att fal av enstaka, smittade personer kan dyka upp i Sverige. Men att risken för smittspridning är obefintlig.
De svenskar som förväntas flygas hem i helgen ska inte utgöra något hot:
– De är ju friska människor. De som visar symptom tas om hand av det lokala smittskyddet i våra regioner, säger Johan Carlsson.""
Edit. Jag trode det var allmänt känt att det smittar under inkubationstid men här en källa. https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2001468?fbclid=IwAR0S0VhJutv7rn10QMepea3akORpjlMPgh6zbWU2lJLlFSggBEN4Q9Vg1GU
Tillägg 2020-02-20 Höga virusnivåer även utan symtom. https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2001737?query=featured_home
https://www.svd.se/sa-rustar-sverige-for-coronaviruset
Till det finns andra regeringar som nog kritiserar Sverige för att av inrikespolitiska skäl försvara sina egna beslut. Oavsett om vi gör rätt eller fel så måste de kritisera oss för att deras egna medborgare annars kanske skulle peka på Sverige och ifrågasätta sina egna ledares beslut.P Pin skrev:Absolut, så fungerar systemet. Problemet jag belyser är att en hel del kritik inte kommer från någon opposition som har något alternativt förslag. Syftet är bara att underminera, oavsett vilken regering vi har för tillfället. Och naturligtvis har vi alla i folket ett ansvar att informera oss och kritisera där vi tycker det är befogat. Detta är vår demokrati, och därför försvarar jag allas rätt att uttrycka sin åsikt, även om jag inte håller med.
Det där med att vissa byggt upp landet återkommer vissa till, är det något som utmärker våra äldre nu mot andra generationer? De har kanske mera tagit del av ett uppdukat smörgåsbord enligt andra. Inte för att de ska få lida för det men snarare har deras föräldrar lidit hårt för deras fördelar senare i livet. Dessa föräldrar såg inte 40talisterna till att ge en anständig pension dock.optimum skrev:
Lock down är en bisarr lösning enligt min åsikt. Men flockimmunitet med en såpass allvarlig smitta är människovidrigt.
Den väg vi är på nu genom att hålla distans till smittan är den väg jag anser vara rätt och ingår som en del i FHM råd.
Flockimmunitet genom att låta många dö är fruktansvärt. Offra de som varit med och byggt upp landet. Nej fy.
Ja, och gav sig själva ett pensionssystem som av en händelse krävde höjd pensionsålder strax efter att de själva gått i pension.J Jocke Best skrev:Det där med att vissa byggt upp landet återkommer vissa till, är det något som utmärker våra äldre nu mot andra generationer? De har kanske mera tagit del av ett uppdukat smörgåsbord enligt andra. Inte för att de ska få lida för det men snarare har deras föräldrar lidit hårt för deras fördelar senare i livet. Dessa föräldrar såg inte 40talisterna till att ge en anständig pension dock.
Kommande generationer har nog åsikter om vad 40-talisterna lämnar efter sig i form av bl.a. miljöskulder och annat.
Och nu förväntas de unga sitta och isolera sig och se på när ekonomin och deras framtid körs i botten för att 40-talisterna ska få leva några år till.
Råkade tyvärr titta på intervju med Sveriges utrikesminister av utländsk (tysk?) tv. Bedrövlig.
dessutom, hennes engelska är ju sjukt dålig! Det var riktigt pinsamt att se
https://m.dw.com/en/foreign-ministe...cy-we-managed-to-flatten-the-curve/a-53846704
dessutom, hennes engelska är ju sjukt dålig! Det var riktigt pinsamt att se
https://m.dw.com/en/foreign-ministe...cy-we-managed-to-flatten-the-curve/a-53846704
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 815 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 815 inlägg
Full av hat och avundsjuka till en hel generation, vilket varmt och positivt liv du måste ha.tusenett skrev:Ja, och gav sig själva ett pensionssystem som av en händelse krävde höjd pensionsålder strax efter att de själva gått i pension.
Kommande generationer har nog åsikter om vad 40-talisterna lämnar efter sig i form av bl.a. miljöskulder och annat.
Och nu förväntas de unga sitta och isolera sig och se på när ekonomin och deras framtid körs i botten för att 40-talisterna ska få leva några år till.
Glad Midsommar, samtliga svenskar, oavsett generation! Må ni leva lyckligt och länge!
men dessa idiotiska jämförelser, ni jämför ju äpplen med bananer.BirgitS skrev:
fråga: vecka 22 förra året eller det året du jämförde med, hade vi begränsningar i form av att hålla distans med 2m, inte träffa äldre över 70, besöksförbud på ålderdomshem, inte fler än 50 pers på samma ställe osv osv?