2 360 775 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Om du har uppfattat det som att jag ser mig själv som Coronaexpert så har du nog misstolkat det, jag är nog som alla här intresserad allmänhet och mina uppfattningar bygger på egna och andras iaktagelser.MultiMan skrev:
Varmluft från dig angående Campbell då alltså. Märkligt att en person med dina värderingar tycker det är fritt fram att smutskasta andra utan underlag för påståendena.
Du måste ha väldigt begränsat nyhetsflöde i ditt hem. SVT/SR går ju bort direkt med din nolltolerans för fel och de är knappast de största syndarna.
Däremot anser jag att man spänner bågen rätt hårt när man tar på sig expertrollen och ska från denna håna och fördöma (i efterhand), har man då samtidigt basala fel, så tappar jag snabbt intresset, trots att man samtidigt har rätt på vissa punkter. Men du får känna precis hur du vill, känner inte att jag måste be om din tillåtelse men håna du på.
Dottern visade sina symtom fem dagar innan jag fick mina. Frun fick tre dagar senare och kan naturligtvis ha smittats av dottern också. Typisk inkubationstid verkar vara runt 3-5 dagar (en stor av osäkerheten på inkubationstiden beror på hur mycket virus man drabbats av, samt osäkerhet om när man har smittat då detta ofta är svårt att veta exakt). Om dottern smittats av mig, ja då har jag haft väldigt lång inkubationstid. Om man går på rimligheten (och här pratar jag om sannolikheter som bör ligga en bra bit över 90%) så har smittan gått till som jag beskrivit det. Naturligtvis finns en viss sannolikhet att det skett på annat sätt, men osannolikt ändå.N Noell skrev:Om nu din son kan ha smittat din dotter utan att ha symptom, då kan väl lika gärna du ha fått smittan först, smittat din dotter innan du själv började få symptom och hennes symptom visade sig tidigare? Du hade ju varit i affärer en eller två (eller tre? står lite olika i dina inlägg) gånger.
Det spelar ju ingen större roll i ditt fall. Men väldigt många historier likt dina, med potientiella småfel, ger ju risk för ganska mycket felkällor totalt sett när folk ska smittspåra själva.
Jag kan inte veta exakt hur det gått till. Vad jag dock vet är att dottern hade väldigt lindriga symtom, jag räknade inte dem som symtom förrän i efterhand. Sonen hade inga symtom. Jag insjuknade fem dagar efter dotterns första symtom och frun insjuknade ytterligare tre dagar senare. Dottern kan med största sannolikhet enbart ha smittats via sonen då en smitta från mig skulle vara långt ute i ytterkanten av sannolikhetsfördelningen. Och hon har som sagt var inte träffat någon utanför familjen under inkubationstiden för henne (inte en enda gång under de två närmaste veckorna innan).
Jag har varit och handlat två gånger innan jag blev sjuk och totalt besökt tre butiker.
Jag kan inte förklara det på något annat sätt.
Roligt att du gör komik av alla dödsoffer..P Pin skrev:Nu får jag tillfälle språkpolisa lite igen. Menar du verkligen massmord? Kan det möjligen vara folkmord, eller seriemord du menar?
Polisen har ju flyt nu och avslutar gamla mordutredningar, så kanske de löser detta också men då måste de kategorisera rätt i sin utredning för att sätta dit mördaren, eller hjärnan bakom om det är en större organisation som planerat detta.
Är det de vanliga misstänkta vid sådana här världsomfattande konspirationer, eller kanske någon som har några nya spaningsuppslag?![]()
Haha vilka nedvärderande och dåliga argument ni harMöbius skrev:Du skriver om ”massmord” precis som om att det är något som bara andra sysslar med.
Om du använder dig av en bil, båt eller flyg för att transportera dig så tycker jag att du kan lägga ner den typen av kommentarer och istället tänker på att du personligen har bidragit till att någon av dina medmänniskor drabbas av lungcancer, astma eller KOL.
Och hur kan du avgöra det?F f91jsw skrev:
Staffan
Bläddrade igenom tråden från kl 13 och framåt.
Tragiskt med så mycket prat om död och elände.
Gör ni inget annat?
Själva är vi bortbjudna kl 7 ikväll till våra vänners stuga för lite fest. Det är ju onsdag och solen skiner.
Ett bra tips till flera här att släppa datorn lite och fortsätta leva. För ni har väl inte glömt det?
Sommar och skönt och läste på Aftonbladet att coronan verkar var på upphällningen nu.
Gott, underbart, fantastiskt.
Här är vad jag läste, alltså man öppnar redan nu och inte mitten av juli som det var sagt tidigare.
Det bästa som jag läst denna veckan. Förutom 102 nya döda i Sverige idag.
Nej detta är inte ironi, det är verklighet.
Tragiskt med så mycket prat om död och elände.
Gör ni inget annat?
Själva är vi bortbjudna kl 7 ikväll till våra vänners stuga för lite fest. Det är ju onsdag och solen skiner.
Ett bra tips till flera här att släppa datorn lite och fortsätta leva. För ni har väl inte glömt det?
Sommar och skönt och läste på Aftonbladet att coronan verkar var på upphällningen nu.
Gott, underbart, fantastiskt.
Här är vad jag läste, alltså man öppnar redan nu och inte mitten av juli som det var sagt tidigare.
Det bästa som jag läst denna veckan. Förutom 102 nya döda i Sverige idag.
Nej detta är inte ironi, det är verklighet.
Har de något motiv, eller uppsåt, att ställa till det på det sättet? Annars tycker jag att dråp eller vållande till annans död blir en bättre liknelse.N Nybergzzz skrev:
Där vi fått smittade nyligen pga studentfirande blir kanske studenterna vållande om någon i förlängningen avlider?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Tegnell är ju typexempel på någon som nästan aldrig talar om vad han baserar det han presenterar på, medan Campbell alltid redovisar källan till det han påstår.F f91jsw skrev:
Jag vet vilken metod jag föredrar.
Tegnell har väl vissa förutsättningar för att kunna göra det, medan tex Löfven knappast klarar att göra detsamma.
Tex redogjorde han för undersökningen med
hydroxychloroquine, och även så när resultaten drogs tillbaka av forskarna själva då de gjort något allvarligt fel.
Tidningarna smällde ju upp stora rubriker om att Trump tagit preparatet som gjorde tveksam nytta, men de tog inte tillbaka sitt häcklande när rapporten drogs tillbaka som varande felaktig.
På GP.se kan man läsa att många av de som vården ringer upp efter provtagning är på jobbet, på spårvagnen eller liknande. Detta alltså trots att de varit och provtacit sig hos vården för misstänkt Covid-19.
Inte så konstigt att smittan sprids vidare.
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/...mittade-struntar-i-att-isolera-sig-1.29777632
Inte så konstigt att smittan sprids vidare.
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/...mittade-struntar-i-att-isolera-sig-1.29777632
Vadå, man jobbar ju hemifrån, följer rekommendationerna att inte träffa andra, undviker restauranger, barer, kollektivtrafik, butiker och andra folksamlingar, osv. Sitta vid datorn är det enda man kan göra, förutom att ta lite promenader och pyssla med huset.optimum skrev:
För somliga tar fortfarande ansvar.
Ja allt är toppen, AB dom vet. Och vi kan dessutom vara trygga för virusbekämpningen leds av denne man som i februari sa:optimum skrev:
Folkhälsomyndighetens statsepidemiolog Anders Tegnell säger till DN att antalet insjuknade i Sverige, som nu ligger på 11 personer, inte är avgörande för hur myndigheten agerar.
– Vi kan ta emot flera hundra importfall utan att det innebär att vi har en spridning i Sverige. Vi tar varje år emot ett femtiotal fall av mässling i Sverige och stoppar smittan mot dem, säger han.
Nu har tydligen EU kommit överens om att dela på vaccinerna som kommer ut på marknaden. I samma tal så säger dock Ursula von der Leyen att det kommer att ta 12-18 månader innan vacciner kan börja distribueras.
Allt enligt ekot på P1.
Allt enligt ekot på P1.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 133 inlägg
Har du sett dessa inlägg som jag har skrivit idag?K Kreutzer skrev:BirgitS till skillnad från dig som aldrig presenterar fakta skall du få raka svar om mina källor där FHM påstår 33% immunitet iStockholms i maj:
NRK resp TT.. Du kan själv gå in o söka på citaten.
Och BirgitS det kan alltid vara värre. I Afrika dör 1000 tals av matbrist varje dag.
Igår: I Danmark avlider 1-2 per dag , Sverige 38.. Danmark 9 på intensiv, Sverige 230..
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-1203#post-3739189
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-1202#post-3739068
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-1202#post-3739047
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-1199#post-3738832
Det är just fakta och med ordentliga källhänvisningar dessutom.
Så du får nog försöka med något annat än att jag aldrig presenterar fakta om du ska bli tagen på allvar.
Det där är ju inga riktiga källhänvisningar som du kommer med. Långt ifrån några raka svar.