Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Fhm och regeringen .nu är det kris i Gällivare medans alla andra länder med karantän och smittspårning har lyckats vända trenden neråt.
Det är väl inte FHM:s och regeringens fel att folk inte följer det som är sagt utan ignorerar att hålla avstånd etc. så att smittspridningen ökar. Oavsett om det handlar om folk i Gällivare eller studenter i Motala som inte håller avstånd, eller som pacman42 skrev att folk i Göteborg går och jobbar fast de har symtom som kan vara Covid-19.
 
BirgitS
K Kreutzer skrev:
Ja allt är toppen, AB dom vet. Och vi kan dessutom vara trygga för virusbekämpningen leds av denne man som i februari sa:
Folkhälsomyndighetens statsepidemiolog Anders Tegnell säger till DN att antalet insjuknade i Sverige, som nu ligger på 11 personer, inte är avgörande för hur myndigheten agerar.
– Vi kan ta emot flera hundra importfall utan att det innebär att vi har en spridning i Sverige. Vi tar varje år emot ett femtiotal fall av mässling i Sverige och stoppar smittan mot dem, säger han.
Nu glömde du källhänvisningen igen!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl inte FHM:s och regeringens fel att folk inte följer det som är sagt utan ignorerar att hålla avstånd etc. så att smittspridningen ökar. Oavsett om det handlar om folk i Gällivare eller studenter i Motala som inte håller avstånd, eller som pacman42 skrev att folk i Göteborg går och jobbar fast de har symtom som kan vara Covid-19.
Nja, FHM och regeringen har ansvar för att sätta regler som folk skall följa och för att få tillräcklig efterlevnad. Om nedstängd tunnelbana krävs, ja då får de kräva det. Om man måste tvinga folk att stanna hemma, ja då måste de se till att detta sker. De kan inte svära sig fria från detta.

Om folk gör som de själva vill, ja då måste staten ta till motmedel...
...och jag är en del av problemet då jag kommer att bryta mot reglerna rätt friskt nu när jag vet att jag har antikroppar (med 100% säkerhet).
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, FHM och regeringen har ansvar för att sätta regler som folk skall följa och för att få tillräcklig efterlevnad. Om nedstängd tunnelbana krävs, ja då får de kräva det. Om man måste tvinga folk att stanna hemma, ja då måste de se till att detta sker. De kan inte svära sig fria från detta.
Risken är ju att de drar tillbaks lättnaderna i resandet om smittspridningen ökar.

Hur menar du att de kan tvinga de där göteborgarna som inte håller sig hemma fast de har symtom?
 
Jag kanske skall förklara hur jag kommer att bryta mot reglerna också. Jag kommer att hälsa på släktingar som jag inte besökt på två år, flera äldre. Jag har bjudit hem min extremt isolerade farbror på middag, nu när han har släktingar som han faktiskt vågar träffa. Jag har bjudit hem min systers familj på middag så att mina och hennes barn kan umgås, de är fortfarande isolerade.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Risken är ju att de drar tillbaks lättnaderna i resandet om smittspridningen ökar.

Hur menar du att de kan tvinga de där göteborgarna som inte håller sig hemma fast de har symtom?
Striktare regler. Stänga ned kollektivtrafiken exempelvis. Följa upp att de som gjort Covid-test är hemma (det är olagligt att riskera att smitta andra). Det som saknas är tillräckliga straff.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
Stänger man all kollektivtrafik så kommer det att drabba sjukvård och äldreomsorg hårt när de anställda inte kan ta sig till jobbet.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
Snailman Snailman skrev:
Tex redogjorde han för undersökningen med
hydroxychloroquine, och även så när resultaten drogs tillbaka av forskarna själva då de gjort något allvarligt fel.

Tidningarna smällde ju upp stora rubriker om att Trump tagit preparatet som gjorde tveksam nytta, men de tog inte tillbaka sitt häcklande när rapporten drogs tillbaka som varande felaktig.
WHO har nu stoppat försöken med hydroxiklorkin igen eftersom inget tyder på att det hjälper.
https://www.theguardian.com/world/l...08cf3f35135908#block-5eea466b8f08cf3f35135908
kl. 17:42
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Stänger man all kollektivtrafik så kommer det att drabba sjukvård och äldreomsorg hårt när de anställda inte kan ta sig till jobbet.
Fast det problemet löser man enkelt genom att antingen endast låta vårdpersonal med intyg åka kollektivt eller att regionen sätter in egna bussar för personalen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Stänger man all kollektivtrafik så kommer det att drabba sjukvård och äldreomsorg hårt när de anställda inte kan ta sig till jobbet.
Självklart, men då får man lösa det på annat sätt. Eller så fortsätter kollektivtrafiken men endast de med intyg får åka.

Poängen är att om man vill minska smittan så går det att göra. Det är FHM och tre egeringen som sitter på makten.

Jag håller med vissa skribenter här om att FHM inte haft någon annan strategi än att klara IVA-kapaciteten. Att man släpper på restriktionerna visar på att man tycker att ekonomin är viktigare än att få ned smittan.

FHM kan fortfarande få rätt, får vi en kraftigt minskad smittspridning senare pga en relativt spridd immunitet medan andra länder tvingas stänga pga snabb smittspridning, då har de gjort rätt. September blir spännande att se.

Vi lär dock få fler utbrott liknande Gällivare oavsett hur det går.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
useless useless skrev:
Fast det problemet löser man enkelt genom att antingen endast låta vårdpersonal med intyg åka kollektivt eller att regionen sätter in egna bussar för personalen.
Fullt så enkelt tror jag nog inte att det är. Då ska någon stå där och kontrollera alla som ska stiga på också och denna någon ska dessutom ha möjlighet att verkligen stoppa någon från att kliva på.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fullt så enkelt tror jag nog inte att det är. Då ska någon stå där och kontrollera alla som ska stiga på också och denna någon ska dessutom ha möjlighet att verkligen stoppa någon från att kliva på.
Det enklaste är att hindra folk från att köpa biljett och ha biljettkontroller...
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nu har jag dragit frågan om att man skall minska smittspridningen rätt långt, men att inte ens stoppa de som har en sjuk familjemedlem från att gå till skolan/jobbet är inte rimligt heller.

Det är inte så svårt att tvinga fram munskydd i offentliga miljöer. Just denna frågan får mig att tro att man inte vill minska smittspridningen maximalt.

Och som jag skrev, det kan visa sig att FHM har varit smartare än alla andra. Vi vet om ett par år...
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
FHM kan fortfarande få rätt, får vi en kraftigt minskad smittspridning senare pga en relativt spridd immunitet medan andra länder tvingas stänga pga snabb smittspridning, då har de gjort rätt. September blir spännande att se.
Kanske är det mest intressant att få se hur det ser ut om tre år. Fortsätter då våra grannländer att jaga plötsliga utbrott medan vi har tagit kostnaden i lidande och död och har flockimmunitet. Finns det då ett effektivt vaccin?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.