2 360 802 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Precis. Det som stör mig är dock att man i så fall inte är ärlig och berättar hur man tänker.Claes Sörmland skrev:
Vill man minska smittspridningen så kan vi ju testa en hård karantän i 14 dagar. Sen anmälningsplikt på alla hem med symptom efter dessa 14 dagar och uppföljning med PCR-test.pacman42 skrev:
Nu har jag dragit frågan om att man skall minska smittspridningen rätt långt, men att inte ens stoppa de som har en sjuk familjemedlem från att gå till skolan/jobbet är inte rimligt heller.
Det är inte så svårt att tvinga fram munskydd i offentliga miljöer. Just denna frågan får mig att tro att man inte vill minska smittspridningen maximalt.
Och som jag skrev, det kan visa sig att FHM har varit smartare än alla andra. Vi vet om ett par år...
Fast jag tror man är helt transparent. Vi kommer att tuffa på som nu så länge sjukvården inte riskerar att kapsejsa. Under mycket lång tid enligt FHM, kanske långt efter årskiftet.pacman42 skrev:
Det man missat i strategin var den rätt höga dödligheten hos de äldre samt omvärldens reaktioner på vårt agerande. Men hur ska man backa nu? Genomföra en hård lock down månder efter alla andra länder och när över 5000 redan dött?
Nej, man har redan målat in sig i hörnet.Claes Sörmland skrev:
Fast jag tror man är helt transparent. Vi kommer att tuffa på som nu så länge sjukvården inte riskerar att kapsejsa. Under mycket lång tid enligt FHM, kanske långt efter årskiftet.
Det man missat i strategin var den rätt höga dödligheten hos de äldre samt omvärldens reaktioner på vårt agerande. Men hur ska man backa nu? Genomföra en hård lock down månder efter alla andra länder och när över 5000 redan dött?
Jo du Berit. Det är precis vad det är! Regeringens fel.BirgitS skrev:
Det är väl inte FHM:s och regeringens fel att folk inte följer det som är sagt utan ignorerar att hålla avstånd etc. så att smittspridningen ökar. Oavsett om det handlar om folk i Gällivare eller studenter i Motala som inte håller avstånd, eller som pacman42 skrev att folk i Göteborg går och jobbar fast de har symtom som kan vara Covid-19.
Hur svårt var det att förutse att bortskämda svenskar som inte haft ett krig på över tvåhundra år, skulle strunta i myndigheternas utbasunerade föreskrifter, när det inte fanns några medföljande represalier för de som inte följde riktlinjerna?
Staffan
Eller så är det som talesättet, tror det går så här "Har man bara en hammare ser alla problem ut som en spik". Jag kan inte som vissa här veta vad FHM och regering tänker, tycker, menar, osv, jag kan bara förhålla mig tilll vad de säger och gör och ingenting hittills får mig att tro annat än att de i princip tagit de beslut som faktiskt går att ta i varje situation. Är fortfarande tveksam till om någon annan verkligen tagit så mycket andra beslut. Alla partiledare har suttit med hela tiden och egentligen inte krititserat vare sig beslut eller val, Ulf sa att han "ville ha" mer testande, han visste inte varför riktigt och han visste att kapaciteten inte fanns, så jag antar att det var PR.pacman42 skrev:
Bestämmer man att endast vårdpersonal får åka kollektivt så kommer 99,9% av alla andra att följa det. Om det tjuvåker nån på en buss då och då är inget problem.BirgitS skrev:
Så kan det nog vara. Jag tror ju personligen inte heller på mer PCR-testande då det inte hjälper ett dyft om du inte också gör smittspårning och isolering. Där var M-ledaren ute på tunn is.D djac skrev:Eller så är det som talesättet, tror det går så här "Har man bara en hammare ser alla problem ut som en spik". Jag kan inte som vissa här veta vad FHM och regering tänker, tycker, menar, osv, jag kan bara förhålla mig tilll vad de säger och gör och ingenting hittills får mig att tro annat än att de i princip tagit de beslut som faktiskt går att ta i varje situation. Är fortfarande tveksam till om någon annan verkligen tagit så mycket andra beslut. Alla partiledare har suttit med hela tiden och egentligen inte krititserat vare sig beslut eller val, Ulf sa att han "ville ha" mer testande, han visste inte varför riktigt och han visste att kapaciteten inte fanns, så jag antar att det var PR.
Hur FHM tänker, ja det kan bara de veta och de berättar det inte.
Ja det sista speciellt, det kan vara jag som är överkänslig för semantiken men i många inlägg så pratas det om vad FHM, antar de som jobbar där, vill, att de tänker si eller så och för mig är det nonsens, likadant när man säger -du tycker.. rent generellt irriterande när folk försöker tala om för en vad man tyckerpacman42 skrev:
Så har inte jag uppfattat det. Jag har uppfattat det som att FHM till allmänheten kommer med rekommendationer som inte är lagar. De kommer också med rekommendationer till regeringen som kan besluta om mer juridiska förordningar. Sen är det olika typer av institutioner som kan kolla att förordningar efterlevs, t.ex. polis och smittskyddsläkare och eventuellt andra, typ kommunala inspektörer kanske.pacman42 skrev:
Nja, FHM och regeringen har ansvar för att sätta regler som folk skall följa och för att få tillräcklig efterlevnad. Om nedstängd tunnelbana krävs, ja då får de kräva det. Om man måste tvinga folk att stanna hemma, ja då måste de se till att detta sker. De kan inte svära sig fria från detta.
Om folk gör som de själva vill, ja då måste staten ta till motmedel...
...och jag är en del av problemet då jag kommer att bryta mot reglerna rätt friskt nu när jag vet att jag har antikroppar (med 100% säkerhet).
FHM har ingen egen polisstyrka eller andra tvångsmedel att ta till för att se till att rekommendationer efterlevs såvitt jag vet. Jag kanske har fel och någon annan kan då gärna rätta mig.
Det var naturligtvis det jag menade men i ytterst kondenserad form. FHM kan bestämma vad som behövs, regeringen kan driva igenom detta och vi har sedan de som ser till efterlevnaden. Det var detta jag menade med att "FHM och regeringen har ansvar för att sätta regler som folk skall följa och för att få tillräcklig efterlevnad."tusenett skrev:Så har inte jag uppfattat det. Jag har uppfattat det som att FHM till allmänheten kommer med rekommendationer som inte är lagar. De kommer också med rekommendationer till regeringen som kan besluta om mer juridiska förordningar. Sen är det olika typer av institutioner som kan kolla att förordningar efterlevs, t.ex. polis och smittskyddsläkare och eventuellt andra, typ kommunala inspektörer kanske.
FHM har ingen egen polisstyrka eller andra tvångsmedel att ta till för att se till att rekommendationer efterlevs såvitt jag vet. Jag kanske har fel och någon annan kan då gärna rätta mig.
Resten var exempel på vad de skulle kunna driva igenom gemensamt (dvs förslag från FHM, genomförande från regeringen).
Jag tyckte personligen att detta var självklart.
Ok, då är vi överens.pacman42 skrev:
Det var naturligtvis det jag menade men i ytterst kondenserad form. FHM kan bestämma vad som behövs, regeringen kan driva igenom detta och vi har sedan de som ser till efterlevnaden. Det var detta jag menade med att "FHM och regeringen har ansvar för att sätta regler som folk skall följa och för att få tillräcklig efterlevnad."
Resten var exempel på vad de skulle kunna driva igenom gemensamt (dvs förslag från FHM, genomförande från regeringen).
Jag tyckte personligen att detta var självklart.
Fortfarande så tror jag det är svårt att få rekommendationerna till allmänheten att bli annat än just rekommendationer. Polisen lär nog inte kunna få uppdraget att med måttband gå omkring och lagföra folk som inte håller avstånd.
Om de hade haft dylika uppdrag hade de nog haft fullt upp bara med att bötfälla alla 70+-are som man sett gått omkring i klädaffärer och byggvaruhus istället för att undvika sociala kontakter som de blivit rekommenderade.
(Ovanstående är mina egna åsikter och därmed ger jag inga källhänvisningar som styrker dessa. Jag tänkte att det var säkrast att ha med denna disclaimer med tanke på hur diskussionerna i denna tråd utvecklas emellanåt.)
Redigerat av moderator:
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Vi har ju ett fall i närtid med Transportstyrelsen och hemlig data. Var det verkligen bara Serbien som hade kompetens att drifta datasystemet? Nej man underlät att lösa problemet inom Sveriges gränser för att spara pengar och så försökte man slingra sig undan ansvar när skiten träffade fläkten.Claes Sörmland skrev:
Fast det låter underligt att FHMs personal skulle ha haft en dold agenda gällande smittspridningen och fört svenska folket bakom ljuset av ekonomiska skäl. Rent konspirerande på myndigheten, jag tvivlar. Möjligen om det fanns ett tryck från regeringen/departementet så att man kände sig låst att handla på ett visst sätt.
Jag tror snarare man följde något WHO-råd och tolkade de data som fanns. Men det kan nog ha funnits en bias hos vissa av personerna (Tegnell t ex) där man önskade att symptomfria inte skulle vara smittsamma. Och det är knepigt för många, att skilja på hur man vill att något ska vara och hur det egentligen är.
Läs gärna också om den mycket Svenska kärnreaktorn i Marviken som aldrig blev av. Ibland ska man göra som alla andra.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 845 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 845 inlägg
https://www.dn.se/nyheter/varlden/s...llen-till-noll-var-det-munskyddens-fortjanst/
– Om det finns ett kausalt samband mellan minskningen av fallen kan vi inte veta, men jag är övertygad om att munskydden har spelat en viktig roll för att minska smittspridningen, säger borgmästare Thomas Nitzsche som är noga med att munskydden är en del i ett större hygienkoncept.
En forskargrupp från Johannes Gutenberg-Universitetet i tyska Mainz har kommit fram till en liknande slutsats (se faktaruta) efter att ha studerat munskyddens roll. 20 dagar efter att Jena införde krav på att bära munskydd hade antalet rapporterade fall stigit blygsamt, från 142 till 158. Utan munskydd hade antalet smittade varit över 200, enligt forskarna. De pekar också på att munskydden är ett kostnadseffektivt instrument som varken skadar ekonomin eller leder till en inskränkning av demokratiska rättigheter.
– Om det finns ett kausalt samband mellan minskningen av fallen kan vi inte veta, men jag är övertygad om att munskydden har spelat en viktig roll för att minska smittspridningen, säger borgmästare Thomas Nitzsche som är noga med att munskydden är en del i ett större hygienkoncept.
En forskargrupp från Johannes Gutenberg-Universitetet i tyska Mainz har kommit fram till en liknande slutsats (se faktaruta) efter att ha studerat munskyddens roll. 20 dagar efter att Jena införde krav på att bära munskydd hade antalet rapporterade fall stigit blygsamt, från 142 till 158. Utan munskydd hade antalet smittade varit över 200, enligt forskarna. De pekar också på att munskydden är ett kostnadseffektivt instrument som varken skadar ekonomin eller leder till en inskränkning av demokratiska rättigheter.