Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D djac skrev:
Jag har hög tro om sjuksköterskor (som grupp), de kan ta emot och förstå råd och instruktioner, men jag tror tyvärr, baserat på erfarenheter från min kommun, att "ministerstyret" är oerhört tungt och tjänstemännen är i första hand valda på hur följsamma de är mot sin herre.
Det är nog inte sjuksköterskorna som är problemet, utan personal med bristfällig kunskap och utbildning, som visat sig inte ens kunna tvätta händerna. Några av dessa kan inte följa de enklaste instruktioner enligt sjuksköterskor jag pratat med. Problematiskt även innan Corona.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Snailman
Dr John Campbell har förärat Sverige och Anders Tegnell ett eget program.

 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
För mig är det helt i sin ordning att våra folkvalda politiker generellt inte har så stora akademiska meriter.
Jag vill ju gärna se politiken och expertkunskapen frånkopplade från varandra, men dra nytta av varandra.

Politiker får, och ska, fila på sin ideologi och sina visioner och presentera det för väljarna.
Sen tar politikerna hjälp av experter inom olika områden. I Sverige har vi bl.a olika expertmyndigheter för detta.

Ett teknokratstyre ser jag inte som speciellt attraktivt.
Även fast jag personligen borde vara vara attraherad av det så tror jag ändå inte på det.
Jag föredrar politiker som inte har börjat sin karriär i ett ungdomsförbund vid tidig ålder och sen fortsatt genom hela livet inom den politiska sfären. Gärna sen att man ser till att nära o kära får jobb inom partiet eller annan nära ansluten verksamhet.
Dessa politiker är farliga, för det enda dom tänker på är sig själva i första hand - för om dom skulle förlora jobbet eller ha sagt något olämpligt som sätter käppar i karriärhjulet, vad skulle dom då göra istället? Börja i ett annat parti?

Nej, hellre politiker med olika bakgrunder som kanske hoppar in några år, sen återgår till sitt vanliga jobb. Såna som vågar komma in och röra om i grytan och säga sanningens ord. Ingen fiskstims-mentalitet och ryggdunk.
 
  • Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
MultiMan
P Pin skrev:
Det är nog inte sjuksköterskorna som är problemet, utan personal med bristfällig kunskap och utbildning, som visat sig inte ens kunna tvätta händerna. Några av dessa kan inte följa de enklaste instruktioner enligt sjuksköterskor jag pratat med. Problematiskt även innan Corona.
Jag träffar rätt många sjuksköterskor regelbundet och det är nog den grupp jag tycker fungerar bäst inom sjukvården, iaf i glesbygd. Överlag noggranna, kompetenta och måna om patienterna.
 
  • Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Dr John Campbell har förärat Sverige och Anders Tegnell ett eget program.

[media]
Snacka om att såga FHM och den svenska vården jäms med fotknölarna. Han har inte fått allt rätt (som utomstående betraktare är det svårt), men avsaknaden av syrgas i vården och hur det hade sparat många liv är en poäng som definitivt är extremt träffsäker.

Han påpekar i videon att den svenska synen på symtomfri smitta är vansinnig, alla i en familj där någon är smittad skall stanna hemma! Han hävdar att orsaken till att denna sjukdomen sprids är just att den drivs av symtomfri smitta.
 
  • Gilla
Kreutzer och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vi har också en före detta minister (Anna Johansson) som kan skriva ett år på gymnasiets sociala linje (två-årig på den tiden) på sin meritlista. Hon sitter numera inte i regeringen då hon fick sparken, men hon sitter i styret av S i Göteborg (som inte har makten just nu, kommunen styrs av Alliansen med stöd av Fi, MP och V). Hennes far var ju dock den tidigare starke mannen i Göteborg (Göran Johansson som styrde kommunen i 15 år), så hon hade ju rätt kontakter.

Med en sådan utbildning så kan man inte räkna med att politikerna är något annat än frontfigurer för en politisk organisation.
Var det därför Soffan sparkades? För att hon faktiskt fullgjorde sin 3-åriga fil kand på fackligt stipendium. En riktig akademiker utgjorde ett för stort hot mot sosseetablissemanget:D.
 
  • Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Snailman Snailman skrev:
Dr John Campbell har förärat Sverige och Anders Tegnell ett eget program.

[media]
Kul! Jag har kommit till 6 min och han har gjort två missar:

1. Han har missat att den svenska strategin inkluderade att skydda de äldre äldre trots att den tillät omfattande samhällsspridning av viruset. Stockholm misslyckades ju på den punkten. Kanske tycker han den strategin var så orealsitiskt att den inte kan ha existerat men det var planen.

2. Han tror att vi har ökad smittspridning i Stockholm p g a av att de diagnostiserade fallen ökar på senare tid. Men det är med all sannolikhet en ren artifakt av ökad testning av folk med milda eller ringa symptom. Vi ser ju ingen ökning på IVA eller av dödsfallen, vilket man kan förvänta sig om smittspridningen ökat så dramatiskt.

För att parafrasera: This statement is utterly and completely wrong.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kul! Jag har kommit till 6 min och han har gjort två missar:

1. Han har missat att den svenska strategin inkluderade att skydda de äldre äldre trots att den tillät omfattande samhällsspridning av viruset. Stockholm misslyckades ju på den punkten. Kanske tycker han den strategin var så orealsitiskt att den inte kan ha existerat men det var planen.

2. Han tror att vi har ökad smittspridning i Stockholm p g a av att de diagnostiserade fallen ökar på senare tid. Men det är med all sannolikhet en ren artifakt av ökad testning av folk med milda eller ringa symptom. Vi ser ju ingen ökning på IVA eller av dödsfallen, vilket man kan förvänta sig om smittspridningen ökat så dramatiskt.

För att parafrasera: This statement is utterly and completely wrong.
Det finns många stollar, för många kameror och internet gör det hela värre!
 
Claes Sörmland
D djac skrev:
Det finns många stollar, för många kameror och internet gör det hela värre!
Han är inte så stollig men han missar delen att Sverige har ändrat sina testvolymer och det gör att han feltolkar smittan i Stockholm. Det är risken med att presentera data utan kontext.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Han påpekar i videon att den svenska synen på symtomfri smitta är vansinnig, alla i en familj där någon är smittad skall stanna hemma! Han hävdar att orsaken till att denna sjukdomen sprids är just att den drivs av symtomfri smitta.
Här kan man lyfta fram att den svenska stratergin faktisk är att hålla smittan på nivå med antalet IVA-platser. Varken mer eller mindre.

Det finns ingen målsättning att hålla nere antaler smittade så mycket som möjligt.

Att det i sin tur leder till många dödsfall är en konsekvens som FHM är medveten om.
 
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Han är inte så stollig men han missar delen att Sverige har ändrat sina testvolymer och det gör att han feltolkar smittan i Stockholm. Det är risken med att presentera data utan kontext.
Säkert en härlig kille men när processerna blir så här snabba, redaktionen så liten, tiden för granskning så kort, när det blir så enkelt att publicera, så blir det lätt misstag.
 
Claes Sörmland
D djac skrev:
Säkert en härlig kille men när processerna blir så här snabba, redaktionen så liten, tiden för granskning så kort, när det blir så enkelt att publicera, så blir det lätt misstag.
Visst är det så. Men hans beskrivning och kritik är ju annars korrekt. Vi valde en annan väg än andra länder och utfallet så här långt är att vi har omfattande smitta och många döda per capita. Det är svårt att ge ett bra betyg utifrån de centrala parametrarna.

Sen kan man ju hävda att 5000+ döda (eller vad det nu landar på om något år 10000? 15000?) inte är så många satt i relation till de kring 90 000 som dör varje år i landet i alla fall. Men då har man en ganska krass syn på äldres liv som kan uppröra många. (Jag ska erkänna att jag lutar lite åt det hållet och jag tror många svenskar gör det)
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
D djac skrev:
Säkert en härlig kille men när processerna blir så här snabba, redaktionen så liten, tiden för granskning så kort, när det blir så enkelt att publicera, så blir det lätt misstag.
Vilka fler misstag har han gjort? Du verkar ju insatt.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Snailman
pacman42 pacman42 skrev:
Snacka om att såga FHM och den svenska vården jäms med fotknölarna. Han har inte fått allt rätt (som utomstående betraktare är det svårt), men avsaknaden av syrgas i vården och hur det hade sparat många liv är en poäng som definitivt är extremt träffsäker.

Han påpekar i videon att den svenska synen på symtomfri smitta är vansinnig, alla i en familj där någon är smittad skall stanna hemma! Han hävdar att orsaken till att denna sjukdomen sprids är just att den drivs av symtomfri smitta.
En del av förklaringen till att man sagt att symptomfria inte smittar (som om man typ visste detta) är nog att man sagt till att alla med symptom ska stanna hemma (om de har covid eller ej, har man ju inte kunnat testa, då man underlåtit att se till att man haft testresurser) och hade man sagt att hela familjerna skulle stannat hemma om någon haft symptom, hade väl halva Sveriges befolkning fått stanna hemma, och det hade väl skadat Sveriges ekonomi för mycket, och vi har väl ännu inte infört en sådan regel? Har andra länder det? Om de andra länderna testar, så behöver ju bara de som verkligen har covid (och deras familjer) stanna hemma.
 
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
När de ej passar din egna agenda så är undersökningarna dåliga.
Fel
Jag tycker inte att undersökningen är dålig, för den verkar trovärdig i det den kommer fram till, dvs. att var sjunde Stockholmare som har testat sig har antikroppar. Men det är en annan sak än att var sjunde Stockholmare har antikroppar.
Ser du skillnaden mellan de två meningarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.