2 360 802 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det vetenskapliga värdet av anekdotiska fall är inget eller litet, eftersom folk är så notoriskt dåliga på att minnas och återberätta ett skeende korrekt, samt att man inte kan veta av vem man blivit smittad när det finns samhällsspridning. Det var också FHMs invändning mot fallrapporten om den kinesiska kvinnan som först påstods varit symptomfri men där man sedan tvingades nyansera bilden.pacman42 skrev:
@pacman42, jag gillar hur du har förklarad många saker, t ex R-talet, och jag utgår ifrån att du har koll på dina fakta och att det mesta stämmer utan att jag känner ett behov att kontrollera det, och det är ett stort komplimang. Kan det vara (/ha blivit) en av dina specialintressen?
Jag ger däremot mindre för dina försök att smittspåra och betvivlar att du exakt kan hitta smittföljden i din familj + exakt tillfälle när ni blev smittade.
Jag ger däremot mindre för dina försök att smittspåra och betvivlar att du exakt kan hitta smittföljden i din familj + exakt tillfälle när ni blev smittade.
I min familj har ju jag och min dotter varit isolerade från omgivningen under perioden då vi skulle kunnat smittas (sånär som på två tillfällen då jag varit på affären vid tidpunkter då den varit tom, två veckor tidigare var jag på affären hela tiden) och vi var de som blev sjuka före hustrun (först dottern, fem dagar senare jag, tre dagar senare hustrun). Sonen måste därför ha varit den som smittade dottern.F f91jsw skrev:Det vetenskapliga värdet av anekdotiska fall är inget eller litet, eftersom folk är så notoriskt dåliga på att minnas och återberätta ett skeende korrekt, samt att man inte kan veta av vem man blivit smittad när det finns samhällsspridning. Det var också FHMs invändning mot fallrapporten om den kinesiska kvinnan som först påstods varit symptomfri men där man sedan tvingades nyansera bilden.
Visserligen anektdotisk bevisföring, men jag har 100% koll på att dottern inte har träffat någon utanför familjen under tidsperioden då hon måste ha smittats (ytterst privat information varför det är så och den vill jag inte uppge här). Den enda som kan ha smittat dottern är därför hennes yngre bror. Det kan inte ens Tegnell förklara bort. Det enda alternativet till att det är sonen som smittat är att antikroppstesterna för både son och dotter är felaktiga.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 845 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 845 inlägg
Varmluft från dig angående Campbell då alltså. Märkligt att en person med dina värderingar tycker det är fritt fram att smutskasta andra utan underlag för påståendena.D djac skrev:
Du måste ha väldigt begränsat nyhetsflöde i ditt hem. SVT/SR går ju bort direkt med din nolltolerans för fel och de är knappast de största syndarna.
När det gäller dottern så har hon inte varit utanför huset och hon kan därför inte ha smittats utanför huset. Jag har bara ett tillfälle då jag kan ha smittats utanför huset och det är på en hemmafixarbutik, men då dottern har antikroppar och att hon var lite "off" precis då jag bör ha smittats så är det enda rimliga att hon smittade mig. Hustrun blev sjuk tre dagar efter mig, vilket gör att det enda alternativet till hur min dotter smittats är via min son. Han har inte haft några som helst symtom, men han har antikroppar.harry73 skrev:
@pacman42, jag gillar hur du har förklarad många saker, t ex R-talet, och jag utgår ifrån att du har koll på dina fakta och att det mesta stämmer utan att jag känner ett behov att kontrollera det, och det är ett stort komplimang. Kan det vara (/ha blivit) en av dina specialintressen?
Jag ger däremot mindre för dina försök att smittspåra och betvivlar att du exakt kan hitta smittföljden i din familj + exakt tillfälle när ni blev smittade.
Betänk att vi bor på landet utan kollektivtrafik förutom skolbussarna och att vi har över en halvmil till närmsta träffpunkt.
Dödlighet är en jämförelse mellan antalet avlidna och antalet smittade.BirgitS skrev:
Varför skulle dödligheten, dvs. antalet som avlider i förhållande till antalet som blir smittade, påverkas av att smittspridningen inte varit fullt så utbredd som någon har trott vid något tillfälle?
Vad anser du vara fel med FHM:s undersökning som visar en trolig dödlighet?
Är det något med uppskattning av antalet smittade under den aktuella veckan som du anser vara grundläggande fel?
[länk]
Avlidna vet vi men antalet smittade består till stor del av antalet personer med antikroppar. Om FHM skattar antalet med antikroppar fel blir det också fel i dödligheten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 137 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 137 inlägg
Men det har de ju inte gjort. Har du inte läst studien innan du anmärker på den?Ulltand skrev:
Nej, dödlighet är antal döda i förhållande till population i landet.Ulltand skrev:
pacman42 skrev:
I min familj har ju jag och min dotter varit isolerade från omgivningen under perioden då vi skulle kunnat smittas (sånär som på två tillfällen då jag varit på affären vid tidpunkter då den varit tom, två veckor tidigare var jag på affären hela tiden) och vi var de som blev sjuka före hustrun (först dottern, fem dagar senare jag, tre dagar senare hustrun). Sonen måste därför ha varit den som smittade dottern.
Visserligen anektdotisk bevisföring, men jag har 100% koll på att dottern inte har träffat någon utanför familjen under tidsperioden då hon måste ha smittats (ytterst privat information varför det är så och den vill jag inte uppge här). Den enda som kan ha smittat dottern är därför hennes yngre bror. Det kan inte ens Tegnell förklara bort. Det enda alternativet till att det är sonen som smittat är att antikroppstesterna för både son och dotter är felaktiga.
Det låter inte orimligt, men antagligen måste man ha betydligt intimare kontakt för att smitta om man är asymtomatisk. Om vi arbetar efter hypotesen att sonen smittade dottern som i sin tur smittade er föräldrar, så tyder det ju på att sonen inte smittade er föräldrar (stämmer bäst tidsmässigt), trots att ni bodde under samma tak? Däremot verkar ni ganska omgående ha smittats av er dotter.
Antalet intima kontakter utanför hemmet är små, framförallt om man följer de rekommendationer som givits (hålla avstånd), varför asymptomatisk smitta ej bör vara ett stort problem (undantaget dagis och andra miljöer med många småbarn). Jämför exempelvis en buss med en infekterad person i ena fallet asymtomatiskt, i det andra där person har hosta. Kanske smittar personen den närmaste stolsgrannen i det första fallet ifall de pratar och vänder sig mot varandra, i det andra fallet böra alla de närmsta grannarna vara i riskzonen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 137 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 137 inlägg
EU-kommissionen har nu bestämt en ny strategi när det gäller vacciner och det är att EU centralt skriver avtal med enskilda producenter och stöder utvecklingen redan på förhand, mot löfte om ett specificerat antal doser när – och om – vaccinet blir klart.
Myndighetsrepresentanter för Kina och Norge slår nu fast att norsk lax kan inte beskyllas för det nya utbrottet i Peking. Det ledde till att börskursen för Mowi hämtade sig.
TT via SVT flöde kl. 11.04 resp. 11.47
Myndighetsrepresentanter för Kina och Norge slår nu fast att norsk lax kan inte beskyllas för det nya utbrottet i Peking. Det ledde till att börskursen för Mowi hämtade sig.
TT via SVT flöde kl. 11.04 resp. 11.47
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 137 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 137 inlägg
Det som FHM kallar för dödlighet är just förhållandet mellan antalet avlidna och antal smittade, det som på engelska kallas för infection fatality rate (IFR).tttomten skrev:
Det som du tar upp kallar de för befolkningsdödligheten, population fatality rate (PFR).
https://www.folkhalsomyndigheten.se...attning-letalitet-covid-19-stockholms-lan.pdf Avsnittet Inledning - Letalitet och närliggande begrepp
BirgitS skrev:
Jag har vare sig anmärkt på eller läst studien.
Någon skerv att smittan kanske inte är så utbredd som man trott.
Mitt svar på det var att i så fall är dödligheten högre.
Om FHM underskattar antalet smittade stiger dödligheten. Antar att din länk säger att man inte gjort det och i så fall är dödligheten rätt skattad.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 137 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 137 inlägg
Startade tydligen i gruvan enligt smittskyddsläkaren men LKAB är tveksamma.pacman42 skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/lkab-om-smittspridningen-nu-har-aven-vi-fatt-problem
Smittskyddsläkaren säger att det är i nivå med Stockholm när det var som värst.
Kommunen stänger fritids- och kulturanläggningar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/n...-situationen-i-gallivare-i-niva-med-stockholm