2 360 802 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Förlåt, då feltolkade jag dig.Ulltand skrev:
Jag har vare sig anmärkt på eller läst studien.
Någon skerv att smittan kanske inte är så utbredd som man trott.
Mitt svar på det var att i så fall är dödligheten högre.
Om FHM underskattar antalet smittade stiger dödligheten. Antar att din länk säger att man inte gjort det och i så fall är dödligheten rätt skattad.
Naturligtvis finns det flera möjliga felkällor och de redovisas rätt bra i studien som också har med konfidensintervall och känslighetsanalys. De utgår från PCR-tester i månadsskiftet mars/april på ett statiskt gjort urval av människor för att uppskatta antalet smittade.
Underbar liknelse !!. Men han är betydligt tydligare när det gäller att komma med felaktiga prognoser och antaganden:MultiMan skrev:
16/4: "Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell sier at mye tyder på at de vil oppnå flokkimmunitet mot korona i Stockholm i løpet av mai. Andre forskere og smitteeksperter mener Sverige står foran en katastrofe".
13/5: "FHM står fast vid sin prognos att 1/3 av stockholmarna tros kunna ha antikroppar i mitten av maj, uppger Tegmark Wisell för TT".
Vad vet vi idag, jo tyvärr blev det katastrof. Och vad blev det av flockimmuniteten i Stockholm, 5 % 10 % eller 1%. Ingen vet eftersom FHM bortförklarade sin egen undersökning som "bristande urval" när siffrorna var för låga. Sen har det varit tyst såklart.
Nu kämpar FHM för fullt med att bortförklara smittspridningen med att vi testar mer . Trots att Sverige ligger i bottenträsket av testning per capita.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Källor?K Kreutzer skrev:Underbar liknelse !!. Men han är betydligt tydligare när det gäller att komma med felaktiga prognoser och antaganden:
16/4: "Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell sier at mye tyder på at de vil oppnå flokkimmunitet mot korona i Stockholm i løpet av mai. Andre forskere og smitteeksperter mener Sverige står foran en katastrofe".
13/5: "FHM står fast vid sin prognos att 1/3 av stockholmarna tros kunna ha antikroppar i mitten av maj, uppger Tegmark Wisell för TT".
Vad vet vi idag, jo tyvärr blev det katastrof. Och vad blev det av flockimmuniteten i Stockholm, 5 % 10 % eller 1%. Ingen vet eftersom FHM bortförklarade sin egen undersökning som "bristande urval" när siffrorna var för låga. Sen har det varit tyst såklart.
Nu kämpar FHM för fullt med att bortförklara smittspridningen med att vi testar mer . Trots att Sverige ligger i bottenträsket av testning per capita.
Det blir rätt meningslöst utan det.
Sen är det skillnad på Tegnell och Tegmark Wisell.
Det finns länder där betydligt större andel av befolkningen har dött. Om du kallar det för katastrof i Sverige vad kallar du då det som inträffade i länderna söderöver?
Den intima kontakt som min son har haft är att han har åkt buss med andra barn, samt att han gått i skolan med andra barn. Just bussarna är min huvudhypotes då man inte satte in fler bussar. Det är inga två meter på bussarna inte, det är inte ens en meter på en halvfull buss. Dessa bussar är det tidvis ståplats på, särskilt när den främre delen av bussen stängts av.H hapazard skrev:Det låter inte orimligt, men antagligen måste man ha betydligt intimare kontakt för att smitta om man är asymtomatisk. Om vi arbetar efter hypotesen att sonen smittade dottern som i sin tur smittade er föräldrar, så tyder det ju på att sonen inte smittade er föräldrar (stämmer bäst tidsmässigt), trots att ni bodde under samma tak? Däremot verkar ni ganska omgående ha smittats av er dotter.
Antalet intima kontakter utanför hemmet är små, framförallt om man följer de rekommendationer som givits (hålla avstånd), varför asymptomatisk smitta ej bör vara ett stort problem (undantaget dagis och andra miljöer med många småbarn). Jämför exempelvis en buss med en infekterad person i ena fallet asymtomatiskt, i det andra där person har hosta. Kanske smittar personen den närmaste stolsgrannen i det första fallet ifall de pratar och vänder sig mot varandra, i det andra fallet böra alla de närmsta grannarna vara i riskzonen.
Edit: Att dottern smittade mig är rimligt då vi bägge är hemma hela dagarna. Att jag smittade hustrun är ju också rimligt. Att sonen smittade dottern beror på att de "hänger med varandra" ibland då han hjälper dottern med datorspelen ibland och hon hjälper honom med skolan ibland. Annars är sonen extremt separerad från resten av familjen (fastklistrad vid datorn eller skolböckerna utom vid middagen som vi äter på inglasningen med öppna dörrar).
Då var det bra att BirgitS tog upp det litegrann i inlägget innan och skrev om ett par definitioner.F f91jsw skrev:
Ett bra uppslag att börja googla på, ifall man vill reda ut detta lite och inte säga så mycket fel eller blanda ihop korten.
Det är ju inte alls orimligt att många blivit smittade av människor som inte uppvisat några symptom, men det enda sättet att gardera sig mot sånt är ju att ändra rekommendationen "Stanna hemma om du känner av något symptom", till "Alla ska stanna hemma, punkt". DÅ kan vi snacka rejäl lock-down av hela samhället, och något sånt tror jag aldrig ens var aktuellt att diskutera i Sverige.pacman42 skrev:
När det gäller dottern så har hon inte varit utanför huset och hon kan därför inte ha smittats utanför huset. Jag har bara ett tillfälle då jag kan ha smittats utanför huset och det är på en hemmafixarbutik, men då dottern har antikroppar och att hon var lite "off" precis då jag bör ha smittats så är det enda rimliga att hon smittade mig. Hustrun blev sjuk tre dagar efter mig, vilket gör att det enda alternativet till hur min dotter smittats är via min son. Han har inte haft några som helst symtom, men han har antikroppar.
Betänk att vi bor på landet utan kollektivtrafik förutom skolbussarna och att vi har över en halvmil till närmsta träffpunkt.
Givetvis har det ändå hela tiden stått var och en fritt att själv distansera sig så mycket man vill, om man tyckt att myndigheterna tar i för lite.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Enligt Campbell så smittar man som mest, strax innan man får symptom och närmast därefter, man har alltså då som mest virus i kroppen. (Enligt min minnesbild)F f91jsw skrev:Nejdå, jag hörde en intervju på radion senast igår när han sa just det jag skrev. Inga oklarheter där:
Reporter: "Kan man sprida smittan om man inte uppvisat symptom?"
Tegnell: "Du kan säkert hitta enstaka fall där man kan beskriva att det var så, ... men vi jobbar med att få ner smittspridningen i befolkningen, och då är det viktigt att få med sig dom nittio procenten som sprider större delen av smittan, och det kan man göra genom att stanna hemma när man är sjuk".
(Studio Ett igår, från intervju i mars)
Man kan alltså smitta väldigt många precis innan man blir sjuk, nu var ju Tegnell inte så intresserad av att minska spridningen i någon högre grad, utan bara platta ut kurvan litegrann, och då var det säkert lämpligt för honom att säga så vid det tillfället.
Jo, det finns en undersökning som visar att man har högst virushalter 0,7 dagar innan man själv känner av det första symtomet. Samma undersökning sade att man börjar få höga virushalter 2,3 dagar innan man får symtom.Snailman skrev:
Enligt Campbell så smittar man som mest, strax innan man får symptom och närmast därefter, man har alltså då som mest virus i kroppen. (Enligt min minnesbild)
Man kan alltså smitta väldigt många precis innan man blir sjuk, nu var ju Tegnell inte så intresserad av att minska spridningen i någon högre grad, utan bara platta ut kurvan litegrann, och då var det säkert lämpligt för honom att säga så vid det tillfället.
Om målet enbart är att hålla smittan på en nivå där sjukvården orkar med, då behöver man inte ta hänsyn till dessa. Om målet är att hålla borta smittan i största möjliga mån, ja då behöver man ta hänsyn till dessa,
Många länder har sagt att man skall vara hemma två veckor från det att någon i familjen har symtom. Jag tror att det är en bra kompromiss.
Ja de spelar ju ingen roll om vi jämför med nordiska länder..107 nya dödsfall idag..går bra för din idol tegnellBirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
UD lättar på sin reseavrådan och det blir tillåtet att resa till Belgien, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Kroatien, Luxemburg, Portugal, Schweiz och Spanien från den 30 juni.
För resor utanför EU, EES och Schengen förlängs avrådan till 31 augusti.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 16.03
För resor utanför EU, EES och Schengen förlängs avrådan till 31 augusti.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 16.03
Vi har större katastrof än de södra länderna just nu.BirgitS skrev:
Förklarar inte bort dina tidigare inlägg i maj där du var tvärsäker på flockimmunitet ..
Antikroppstesterna är en katastrof för flocken.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Fast Campbell är knappast expert? Han är en pensionerad sjuksköterska med en Youtubekanal.Snailman skrev:
Enligt Campbell så smittar man som mest, strax innan man får symptom och närmast därefter, man har alltså då som mest virus i kroppen. (Enligt min minnesbild)
Man kan alltså smitta väldigt många precis innan man blir sjuk, nu var ju Tegnell inte så intresserad av att minska spridningen i någon högre grad, utan bara platta ut kurvan litegrann, och då var det säkert lämpligt för honom att säga så vid det tillfället.