Status
Inte öppen för fler kommentarer.
MultiMan MultiMan skrev:
[länk]

Sveriges mest pålitliga vänkrets har nu stängt dörrarna för oss. Före krisen var målet att Norden skulle bli världens mest integrerade region.

”Det är vi inte för tillfället”, konstaterade Norges statsminister Erna Solberg (H) efter att hon i fredags presenterat en karta över var norrmän får semestra inom Norden. I centrum av gröna och tillåtna länder fanns en avlång ilsket röd yta. Sverige minus Gotland.

Hon fick frågan hur den svenska regeringen reagerar på Norges beslut. ”Jag tror att vi ska vara ärliga nog att säga att i Norden är detta en svår sak för ögonblicket”

Det låter ju i det närmaste som ett understatement när man läser Ann Lindes varning att stängningen av gränserna inom Norden riskerar att skapa djupa sår. ”Jag är orolig för hur länge vi kommer att ha kvar de här såren”, säger hon.

Sveriges utrikesminister talar om grannländernas olika vägval i coronakrisen. ”Faktum är att de har haft ett mycket mildare utbrott än vad vi har haft”. Uttalandet är lätt att tolka som att det inte är Norge, Danmark och Finlands åtgärder för att trycka tillbaka smittan som gett resultat, utan att de haft mer tur än Sverige. Men faktum är också att smittspridningen startade ungefär samtidigt i Norge, Sverige och Danmark, och Sverige hade färre bekräftade fall av covid-19 än Norge och Danmark i början av epidemin.

Den svenska vägen till ett återupprättat nordiskt samarbete går uppenbarligen inte via utrikespolitisk självkritik.
Så är det ju. Helsingfors hade stor smittspridning innan man satte regionen i karantän.

Jag är också förvånad att man försöker med politisk press från svensk håll. Why? Det är väl närmast självklart att grannarna gör detta för att skydda sina länder mot ny smitta efter sina lock downer.

Men så klart förstår utrikesministern att detta slårt tillbaka mot sveriges linje och därigenom mot regeringen. Politisk taktik går alltid före förnuft och ärlighet vad det tycks.

• Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Jag misstänker att FHMs uttalanden om detta är "felaktiga" . Sedan kan man diskutera om de inte har koll, eller om de väljer att mörka för folkhälsan skull. Jag tror det senare. Jag tror helt enkelt att de valde att få mer smittspridning via skolbarn och skolskjutsar för att alternativet var skolbarn utan skolgång. Man hade kunnat stänga högstadiet utan att barnomsorgen skulle krascha, men här ville man inte att dessa barn i vissa områden i Sverige skulle hänga på stan.

Det intressanta är att om jag har rätt så har man aktivt valt att ha en högre smittspridning för att undvika problemen med barnomsorg och högstadieelever på stan och mer...
Om de har mörkat så är de jättedåliga på att mörka.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/skolbarn-driver-inte-epidemin-skolor-fortsatt-oppna/

D djac skrev:
Jag har förstått att du anser att du är omgiven av smittande skolbarn men jag vidhåller nog att min uppfattning är att detta smittoläge inte verkar typiskt för Svenska skolor. Kanske undantaget som bekräftar regeln. Över lag verkar det gått riktigt bra, så bra att jag sett många länder säga att det var ett misstag att stänga och hänvisat till att det gick bra i Sverige.

Men tråkigt för dig såklart.
Som jag skrev så misstänker jag att det kan vara skolskjutsarna som är huvudproblemet. Där vi bor åker i princip alla barn skolskjuts redan från nollan.

En sak till som är intressant är att högstadiet är en jätteskola (tio parallella klasser) och att man gör hela havet stormar med skolelever när de börjar där. Det innebär att i princip alla barn träffar varandras smitta genom att alla områden möter varandra på högstadiet.

Om barn i allmänhet inte har så stora kontaktnät så stämmer inte detta på denna skolan. Det kan ju vara detta som gör att vi har så mycket smitta bland eleverna.

Man stängde ju gymnasieskolorna för att eleverna reser längre sträckor med kollektivtrafik till skolan, där vi bor reser även lägre klasser långt med kollektivtrafiken. Det kanske inte Tegnell räknade med...

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Jag fick idag reda på ytterligare ett barn som troligen smittats i skolan. En högstadieelev. I den familjen har dock ingen annan varit sjuk. De har inte heller testat sig. Ju mer jag gräver runt bland vänner, bekanta och grannar där jag bor, desto fler fall hittar jag. Och det verkar som om väldigt många av dessa misstänker att smittan spridits via skolan (högstadiet), precis som jag.

En intressant detalj är att de flesta barn åker buss till skolan där vi bor, vilket är något jag redan varit inne på. Det kan även vara där smittan sprids.

Något jag funderar över är om inte barn sprider Covid-19 lika mycket (eller nästan lika mycket) som vuxna, men att förutsättningarna för kluster är mindre runt barnen. Men om man har många barn som åker kollektivt så kan det fortfarande uppstå.

I min familj har vi alltså en helt symptomfri person som troligen smittat sin syster som smittade mig och sedan till min fru. Sannolikheten för att barn skall smitta vidare och dessutom symtomfria barn ärju enligt Tegnell låg, men varför händer det då hos oss?

Jag misstänker att FHMs uttalanden om detta är "felaktiga" . Sedan kan man diskutera om de inte har koll, eller om de väljer att mörka för folkhälsan skull. Jag tror det senare. Jag tror helt enkelt att de valde att få mer smittspridning via skolbarn och skolskjutsar för att alternativet var skolbarn utan skolgång. Man hade kunnat stänga högstadiet utan att barnomsorgen skulle krascha, men här ville man inte att dessa barn i vissa områden i Sverige skulle hänga på stan.

Det intressanta är att om jag har rätt så har man aktivt valt att ha en högre smittspridning för att undvika problemen med barnomsorg och högstadieelever på stan och mer...

Det kan vara rätt tänkt, men än en gång så har man inte berättat tanken bakom de beslut man fattar.

Det är uppenbart att där jag bor har skolbarnen verkligen varit drivande i smittspridningen. Så det uttalandet från Tegnell kan vi lägga åt sidan, de kan visst vara drivande i smittspridningen, åtminstone på vissa ställen.

Jag tror ärligt att just detta uttalandet gör att barnen, skolan osv inte är så försiktiga som skulle behövas. Vi har där jag bor flera exempel på barn som gått till skolan dagen efter de haft feber, då min fru är lärare så har hon många fall som hon känner till rörande detta.

Jag tror inte FHM insåg denna konsekvens när de höll skolorna öppna. Eller så gjorde de det?

Detta kan i alla fall vara en stor skillnad mellan Sverige och andra liknande länder. Detta måste de kolla upp.

Nu kan ju mitt område vara ett undantag också, det är ju flera olyckliga omständigheter som sammanfaller, men det bör faktiskt kunna ske på fler ställen i landet.

Vad tror ni andra?
Jag känner inte till några evidens för att barn och unga skulle vara mindre smittsamma än vuxna. Om man inte kan visa detta så finns det ingen anledning att tro att skolgången inte är en existerande smittolänk mellan barnfamiljer. Barn är ju dessutom betydligt mer närgångna än vuxna och detta virus kräver just detta för att spridas.

Argumentet för att hålla skolorna öppna var ju att man inte ville skada samhället genom att tvinga föräldrar och i värsta fall äldre anhöriga att stanna hemma med barnen.

FHM stängde ju universitet och gymnasier p g a att de unga är smittspridare och dessutom tenderar att resa rätt långt till sina studier. D v s de riskerade att snabbt sprida smitta regionalt och för studenterna även nationellt.

• Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag har förstått att du anser att du är omgiven av smittande skolbarn men jag vidhåller nog att min uppfattning är att detta smittoläge inte verkar typiskt för Svenska skolor. Kanske undantaget som bekräftar regeln. Över lag verkar det gått riktigt bra, så bra att jag sett många länder säga att det var ett misstag att stänga och hänvisat till att det gick bra i Sverige.

Reagerar på ditt uttalande "gick bra i Sverige" . Med bottennotering på dödstal per capita och smittspridning (som just nu kanske är värst i Europa) får du nog förklara vad det var som gick bra?.

• Gilla
  • Haha
Igen och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:

Att något sagt att det gått bra i Sverige har du nog missuppfattat.

Den här är intressant, Norges Tegnell ger regering rätt och sig själva fel.

"" När den norska regeringen för mer än två månader sedan meddelade sina tuffa beslut om nedstängning var Frode Forland noga med att påpeka att alla beslut inte var på smittskyddets rekommendationer. Och tittar man i backspegeln kan man se att råden från de svenska och norska smittskydden har större likheter än man kanske tror.

Folkhelseinstittutet föreslog aldrig att Norge skulle stänga gränserna, skola och barnomsorg eller att besök i "hytter" skulle förbjudas.

– Vi sade att det saknades bevis för att det skulle vara effektivt, säger Forland.

Men i efterhand ger han regeringen rätt.

– Ser man tillbaka tror jag att det var lyckat. De hade en tanke på att det var nödvändigt att slå till hårt. ""

• Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag känner inte till några evidens för att barn och unga skulle vara mindre smittsamma än vuxna. Om man inte kan visa detta så finns det ingen anledning att tro att skolgången inte är en existerande smittolänk mellan barnfamiljer. Barn är ju dessutom betydligt mer närgångna än vuxna och detta virus kräver just detta för att spridas.

Argumentet för att hålla skolorna öppna var ju att man inte ville skada samhället genom att tvinga föräldrar och i värsta fall äldre anhöriga att stanna hemma med barnen.

FHM stängde ju universitet och gymnasier p g a att de unga är smittspridare och dessutom tenderar att resa rätt långt till sina studier. D v s de riskerade att snabbt sprida smitta regionalt och för studenterna även nationellt.
Min kommun har den form av högstadieskolor som börjar bli allt mer populära, dvs alla högstadieelever går på en eller ett fåtal dedicerade högstadieskolor. Alla elever kastas om när de börjar högstadiet så alla elever träffar i princip varandra smittovägen på bara två hopp.

Jag tror att detta är orsaken till smittan på högstadiet i min kommun. FHM tänkte nog inte på detta när de stängde gymnasiera men inte högstadierna, eller så tog de helt enkelt den risken...

Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
optimum
Kan bara konstatera att vi går en spännande tid till mötes.
Alla länder öppnar upp.
Även Sverige öppnar upp och ingen direkt skillnad i hur vi ska hantera smitta.
Bara att tvätta händerna och social distans.
De råd som lovades till hotell, restaurang och camping (vilket en hel del ska till) är enligt mig ett skämt.
Räcker de till kommer tomten dela ut guldtackor till alla.

Jo kyss mig i a..... Nej jag tror vi kommer se en jäkligt stor ökning av smittspridning. Tyvärr.
Och har jag fel lovar jag att jubla för då är skiten över. Funkar detta är smittan nära noll.
Men det tror jag inte är fallet utan denna skit kommer vi få leva med än ett bra tag.

Imorgon ny dag. På jobbet sprita allt jag kan tänkas ta i. Dator, mus, penna, dörrhandtag och strömbrytare för belysningen. Sedan noga med vad mina händer är och inte upp i ansiktet före de är tvättade eller noga spritade.
Närmsta kollega 3-4 meter. Snart midsommar och semester och jag ska jävlar i mig inte bli sjuk.
FHM nej jag tror era råda är lite för snälla. Mina kommer var betydligt kraftigare.
Nu är sommaren här. Njut och se till att inte bli sängliggande när solen skiner och värmen äntligen är här.

:cool::cool::cool::cool::cool:

Jag älskar Skype.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
J
K Kreutzer skrev:
Reagerar på ditt uttalande "gick bra i Sverige" . Med bottennotering på dödstal per capita och smittspridning (som just nu kanske är värst i Europa) får du nog förklara vad det var som gick bra?.
Vi håller igång samhället och ekonomin och i längden är det säkert ett vinnande koncept även för dem som är osynliga och gärna glöms bort, tex utsatta barn, ungdomar och kommande generationer. Ni som tycker att allt gått dåligt är en ganska bitter men skränig minoritet. Kanske inte Legenden och Arge utlänningen och dom på Youtube tänker på det i sina attacker.
Och nej, de flesta av oss som tycker det gått ok hatar inte pensionärer eller bjuder på mandeldoftande tårta på äldreboendet. Vi kan tänka på flera saker samtidigt.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Min kommun har den form av högstadieskolor som börjar bli allt mer populära, dvs alla högstadieelever går på en eller ett fåtal dedicerade högstadieskolor. Alla elever kastas om när de börjar högstadiet så alla elever träffar i princip varandra smittovägen på bara två hopp.

Jag tror att detta är orsaken till smittan på högstadiet i min kommun. FHM tänkte nog inte på detta när de stängde gymnasiera men inte högstadierna, eller så tog de helt enkelt den risken...
När vi hade möte med vår sons högstadieskola för ett tag sedan så berättade läraren att de aldrig har haft så mycket närvaro tidigare än denna termin. Han trodde det berodde på att i början (mars) så stannade alla med minsta symptom hemma vilket gjorde att man fick bort influensan och kräksjukan (och säkert en del Covid-19).

Efter det så var enstaka elever frånvarande lite då och då men generellt mycket färre sjuka än normalt.

Han uttryckte det som att det kändes som att de var i en egen liten bubbla i skolan där smittspridningen pågick för fullt utanför men inne på skolan fortsatte allt precis som vanligt förutom mindre sjukfrånvaro än annars.

• Gilla
Hellacopter och 3 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
När vi hade möte med vår sons högstadieskola för ett tag sedan så berättade läraren att de aldrig har haft så mycket närvaro tidigare än denna termin. Han trodde det berodde på att i början (mars) så stannade alla med minsta symptom hemma vilket gjorde att man fick bort influensan och kräksjukan (och säkert en del Covid-19).

Efter det så var enstaka elever frånvarande lite då och då men generellt mycket färre sjuka än normalt.

Han uttryckte det som att det kändes som att de var i en egen liten bubbla i skolan där smittspridningen pågick för fullt utanför men inne på skolan fortsatte allt precis som vanligt förutom mindre sjukfrånvaro än annars.
Och där jag bor är det tvärtom, den lokala låg/mellanstadieskolan har aldrig haft så mycket frånvaro som nu. Vissa dagar är var fjärde lärare borta och rekordet var när de slog ihop tre klasser till en då alla tre klasserna i en årskurs tillsammans hade över 50% frånvaro.

I min bekantskapskrets tror vi att nu när det börjar släppas på reserestriktioner så går vi mot ”smittsommar” snarare än midsommar...;)

• Haha
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
sunnis
tusenett skrev:

Mycket som tyder på att de vanliga säsongssmittorna har varit rekordlåga i år. För min del har jag varit oförskämt frisk utan några symptom. Det kan vara ett kvitto på den svenska modellen har ändå fungerat för att andra typer av smittor har varit låga.

Går det ens att förklara Sveriges extrema skillnader mot grannländerna med den enkla förklaringsmodellen att Tegnell har varit en virrpanna numera idag? Känns lite som den förklaringsmodellen börjar bli lite för simpel. Hade alla länder exakt samma förutsättningar innan smittan blev en global panik? (27 Februari). Italien och USA hade bevisligen smittan en tid innan. Nu har det visat sig att det är väldigt liten andel RNA-strains från Italien och Iran som man trodde först, har vi haft flertal (hundratal?) parallella patient-0 resenärer från Bryssel och New-York i landet under samma period som gjorde att det pågick okänd allmän smittspridning? Sverige är den värsta corona-härden för tillfället i världen (Rent statistiskt för vissa nyckeltal) men ändå minskar trycket på sjukvården i rasande fart, såpass att fältsjukhusen monteras ner. Vissa länder som statistiskt har varit en framgångssaga dör folk väntrummen. Iran är lika framgångsrika som Tyskland osv. Italien har en överdödlighet på 36% av alla dödsfallen som inte kan förklaras, bara det är ca 19 000 personer som har dött mer än normalt som saknar förklaring, Ryssland har samma problem fast värre men då är det tydligen lunginflammation och inte covid19 :rolleyes:

Vad är sant numera? Jag vill försöka förstå Sveriges enorma praktfiasko.

Redigerat:
  • Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vad tror ni andra?
Om barnen var stora smittspridare så hade varenda lärare varit sjuk vid det här laget. Så verkar det inte ha varit. Jag känner lärare på fler skolor.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
sunnis sunnis skrev:
Mycket som tyder på att de vanliga säsongssmittorna har varit rekordlåga i år. För min del har jag varit oförskämt frisk utan några symptom. Det kan vara ett kvitto på den svenska modellen har ändå fungerat för att andra typer av smittor har varit låga.

Går det ens att förklara Sveriges extrema skillnader mot grannländerna med den enkla förklaringsmodellen att Tegnell har varit en virrpanna numera idag? Känns lite som den förklaringsmodellen börjar bli lite för simpel. Hade alla länder exakt samma förutsättningar innan smittan blev en global panik? (27 Februari). Italien och USA hade bevisningen smittan en tid innan. Nu har det visat sig att det är väldigt liten andel RNA-strains från Italien och Iran som man trodde först, har vi haft flertal (hundratal?) parallella patient-0 resenärer från Bryssel och New-York i landet under samma period som gjorde att det pågick okänd allmän smittspridning? Sverige är den värsta corona-härden för tillfället i världen (Rent statistiskt för vissa nyckeltal) men ändå minskar trycket på sjukvården i rasande fart, såpass att fältsjukhusen monteras ner. Vissa länder som statistiskt har varit en framgångssaga dör folk väntrummen. Iran är lika framgångsrika som Tyskland osv. Italien har en överdödlighet på 36% av alla dödsfallen som inte kan förklaras, bara det är ca 19 000 personer som har dött mer än normalt som saknar förklaring, Ryssland har samma problem fast värre men då är det tydligen lunginflammation och inte covid19 :rolleyes:

Vad är sant numera? Jag vill försöka förstå Sveriges enorma praktfiasko.
Ja, det kommer bli intressant att få veta hur mycket smittspridningen i olika länder berodde på vilka strategier de använde och vilka åtgärder de satte in och vad som berodde på timing (När åtgärderna sattes in), olika länders kultur och struktur och framförallt hur mycket som berodde på ren slump (fel land vid fel tillfälle).

Hoppas vi i framtiden får fram sån kunskap.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.